Ta ett järn ;)
_1103 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2007
    #1

    Ta ett järn ;)

    Var på MVC idag... har ju uselt järn värde och det lär nog inte bli bättre eftersom jag inte kan äta järntabletter... Ev. ska jag få järn intravenöst, nån som fått det här inne innan? Tänkte om nån visste hur det går till och om man kan få biverkningar av det?
    Ellen 070404
    Gabriel 090731
    Tilde 110308
  2. 1
    Ta ett järn ;) Var på MVC idag... har ju uselt järn värde och det lär nog inte bli bättre eftersom jag inte kan äta järntabletter... Ev. ska jag få järn intravenöst, nån som fått det här inne innan? Tänkte om nån visste hur det går till och om man kan få biverkningar av det?
  3. Medlem sedan
    Jul 2010
    #2
    Usch, det låter jobbigt! Nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av det. Jag knaprade järntabletter förra gången.

    Den här gången har jag käkat så mycket clementiner och apelsiner att mitt järnvärde är helt okej och jag behöver därför inte äta extra järn den här gången enligt min bm (vilket gör mig lite fundersam...).

    Eftersom c-vitamin hjälper kroppen att binda järn (tror jag det heter) så är ett tips att käka massor med c-vitamin på naturlig väg och inte i kombination med mjölkprodukter eller koffein. Kanske hjälper det, kanske inte. Oavsett så kan du ju prova. Har du tur så kanske det kan hjälpa dig att inte rasa helt i botten!

    Lycka till!
  4. 2
    Usch, det låter jobbigt! Nej, jag har tyvärr ingen erfarenhet av det. Jag knaprade järntabletter förra gången.

    Den här gången har jag käkat så mycket clementiner och apelsiner att mitt järnvärde är helt okej och jag behöver därför inte äta extra järn den här gången enligt min bm (vilket gör mig lite fundersam...).

    Eftersom c-vitamin hjälper kroppen att binda järn (tror jag det heter) så är ett tips att käka massor med c-vitamin på naturlig väg och inte i kombination med mjölkprodukter eller koffein. Kanske hjälper det, kanske inte. Oavsett så kan du ju prova. Har du tur så kanske det kan hjälpa dig att inte rasa helt i botten!

    Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Feb 2007
    #3
    Tyvärr kommer mitt järnvärde inte att hinna upp innan fl så det är därför jag ska få det intravenöst. Äter clementiner Apelsiner är jag överkänslig mot så det går inte... har testat allt och det här e sista utvägen...

    Men tack för tipset
  6. 3
    Tyvärr kommer mitt järnvärde inte att hinna upp innan fl så det är därför jag ska få det intravenöst. Äter clementiner Apelsiner är jag överkänslig mot så det går inte... har testat allt och det här e sista utvägen...

    Men tack för tipset
  7. Medlem sedan
    Jul 2010
    #4
    Din stackare, det låter inte kul alls.

    Men att käka c-vitamin är bra även på längre sikt, så att du slipper bli alldeles utmattad under amningen och för att bygga upp dina järnvärden efter förlossningen igen.

    Andra bär/frukter som innehåller mycket c-vitamin är ju nypon, svarta vinbär, kiwi och jordgubbar. Nu har vi ju knappast säsong för svarta vinbär och jordgubbar, men nypon finns på hälsokost om jag inte minns fel och kiwi är enkelt (om du tål det, annars är ju många överkänsliga för det också).

    Nu låter jag precis som min mamma Ska sluta tjata - lovar
  8. 4
    Din stackare, det låter inte kul alls.

    Men att käka c-vitamin är bra även på längre sikt, så att du slipper bli alldeles utmattad under amningen och för att bygga upp dina järnvärden efter förlossningen igen.

    Andra bär/frukter som innehåller mycket c-vitamin är ju nypon, svarta vinbär, kiwi och jordgubbar. Nu har vi ju knappast säsong för svarta vinbär och jordgubbar, men nypon finns på hälsokost om jag inte minns fel och kiwi är enkelt (om du tål det, annars är ju många överkänsliga för det också).

    Nu låter jag precis som min mamma Ska sluta tjata - lovar
  9. Medlem sedan
    Feb 2007
    #5
    Det finns ju i brustabletter annars Kiwi är jag oxå överkänslig emot...

    Såg att de sålde jordgubbar (färska) på Ica Maxi... var nära att jag köpte dom!! Men de var alldeles för dyra
  10. 5
    Det finns ju i brustabletter annars Kiwi är jag oxå överkänslig emot...

    Såg att de sålde jordgubbar (färska) på Ica Maxi... var nära att jag köpte dom!! Men de var alldeles för dyra
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Hej.
    Jag har väldigt dåliga värden och fich järrdropp för ett par veckor sen. De satte som ett vanligt dropp så låg jag där under ca 1 timme. Fungerade bra fast jag var oxå lite orolig innan. Kände en lite förbättring ganska omgående men de sa att de e först efter 14 dagar som värden i kroppen börjar gå upp...

    Lycka till!!!

    Har visst inte presenterat mig här men Jag väntar min 3 a nu 1 april 2011 men kommer snittas i mitten av mars så jag läser lite på två ankomstgrupper.

    Kram Hannah
  12. 6
    Hej.
    Jag har väldigt dåliga värden och fich järrdropp för ett par veckor sen. De satte som ett vanligt dropp så låg jag där under ca 1 timme. Fungerade bra fast jag var oxå lite orolig innan. Kände en lite förbättring ganska omgående men de sa att de e först efter 14 dagar som värden i kroppen börjar gå upp...

    Lycka till!!!

    Har visst inte presenterat mig här men Jag väntar min 3 a nu 1 april 2011 men kommer snittas i mitten av mars så jag läser lite på två ankomstgrupper.

    Kram Hannah
  13. Medlem sedan
    Feb 2007
    #7
    Hej! Välkommen hit!

    Oki, ja... jag hoppas på snabb förbättring Är trött på att känna mej sjuk...
    Väntar oxå nummer 3 den 19 mars är det dax för oss.

    Tack!

    kram Kerstin
  14. 7
    Hej! Välkommen hit!

    Oki, ja... jag hoppas på snabb förbättring Är trött på att känna mej sjuk...
    Väntar oxå nummer 3 den 19 mars är det dax för oss.

    Tack!

    kram Kerstin
  15. Medlem sedan
    Oct 2007
    #8
    Blutsaft?
  16. 8
    Blutsaft?
  17. Medlem sedan
    Feb 2007
    #9
    Ööööörk! Tog en kapsyl sen höll jag på o spy... Gav flaskan till sambon men han tyckte som jag och slängde den.

    Jag är väldigt kräsen vad det gäller smaker och konsistenser... och mår man illa innan så är blutsaft inget bra alternativ
  18. 9
    Ööööörk! Tog en kapsyl sen höll jag på o spy... Gav flaskan till sambon men han tyckte som jag och slängde den.

    Jag är väldigt kräsen vad det gäller smaker och konsistenser... och mår man illa innan så är blutsaft inget bra alternativ

Liknande trådar

  1. Järn eller inte järn?
    By Lela77 in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-19, 05:27
  2. Järn eller inte järn?
    By Lela77 in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-26, 21:48
  3. Järn
    By Landsbyggsmamman in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 21:32
  4. Om NAN och järn
    By Lova med tre in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 17:39
  5. Järn.
    By asa81 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-21, 19:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar