Allergikoll
_0912 Decemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2000
    #1

    Allergikoll

    Idag var vi till läkaren för att prata lite om Eriks allergier. Han tål inte mjölk och torsk, soja får han inte äta för då blir han troligen allergisk, ägg får han inte helller äta än. Dessa allergier och några till har jag inga problem med utan det funkar bra. Enda problemet är väl att burkmaten blir lite begränsad i antal rätter men man får laga egen istället. Vi pratade om ditten och datten med läkaren som tyckte att vi borde ta glutenprov eftersom storasyster är laktosintolerant utan att vi andra är det och det indikerade en gluten där okcså men vi börjar med Eriks blodprov så får vi se om även Emma får ta det sen. ingenting bortsett från hennes mage indikerar ngn gluten för hon är nästan lika lång som mig.
    Eriks vikt har inte direkt rusat iväg sista två månaderna heller utan han väger nu 8845g och är 75lång så rätt smal mao. Han äter rejäla portioner mat, vi berikar allting med olja och gröten med solhavre dessutom men det fastnar inte på honom. Själv hade jag bara varit glad om jag hade det problemet men nu är det inte lika roligt. Håll tummarna för att gluten inte visar ngt!!! Alla andra allergier klarar jag av men vill inte klara av gluten också utöver mjölken. Det är extra krångligt med den kombinationen.
    ~*~ Emma 010129 ~*~ Linnéa 040219
    ~*~ Ida 060605 ~*~Erik 091223
  2. 1
    Allergikoll Idag var vi till läkaren för att prata lite om Eriks allergier. Han tål inte mjölk och torsk, soja får han inte äta för då blir han troligen allergisk, ägg får han inte helller äta än. Dessa allergier och några till har jag inga problem med utan det funkar bra. Enda problemet är väl att burkmaten blir lite begränsad i antal rätter men man får laga egen istället. Vi pratade om ditten och datten med läkaren som tyckte att vi borde ta glutenprov eftersom storasyster är laktosintolerant utan att vi andra är det och det indikerade en gluten där okcså men vi börjar med Eriks blodprov så får vi se om även Emma får ta det sen. ingenting bortsett från hennes mage indikerar ngn gluten för hon är nästan lika lång som mig.
    Eriks vikt har inte direkt rusat iväg sista två månaderna heller utan han väger nu 8845g och är 75lång så rätt smal mao. Han äter rejäla portioner mat, vi berikar allting med olja och gröten med solhavre dessutom men det fastnar inte på honom. Själv hade jag bara varit glad om jag hade det problemet men nu är det inte lika roligt. Håll tummarna för att gluten inte visar ngt!!! Alla andra allergier klarar jag av men vill inte klara av gluten också utöver mjölken. Det är extra krångligt med den kombinationen.
  3. Medlem sedan
    Sep 2001
    #2
    håller tummarna att han inte är gluten också.
    min äldste son var allergisk mot vete och mjölk, och en massa annat med...det har växt bort nu men det var väldigt tidsspillande att alltid läsa alla små, små innehållsdeklarationer... För oss gick en mängd glutenprodukter bort då många innehåller vetestärkelse, det fanns inte så mycket att välja på. Idag så finns det väldigt många glutenfria produkter, trist bara att de är så väldans dyra.
    Vi fick mycket mat på recept av dietisten, bara att hämta ut på apoteket, då fick vi massor av mat för 120 :- kartonger av pasta, mjöl mm.
    Ett tips bara om han visar sig vara glutenintolerant.
    Men vi håller tummarna att han inte har det.
    kram,kram
  4. 2
    håller tummarna att han inte är gluten också.
    min äldste son var allergisk mot vete och mjölk, och en massa annat med...det har växt bort nu men det var väldigt tidsspillande att alltid läsa alla små, små innehållsdeklarationer... För oss gick en mängd glutenprodukter bort då många innehåller vetestärkelse, det fanns inte så mycket att välja på. Idag så finns det väldigt många glutenfria produkter, trist bara att de är så väldans dyra.
    Vi fick mycket mat på recept av dietisten, bara att hämta ut på apoteket, då fick vi massor av mat för 120 :- kartonger av pasta, mjöl mm.
    Ett tips bara om han visar sig vara glutenintolerant.
    Men vi håller tummarna att han inte har det.
    kram,kram

Liknande trådar

  1. sjuka barn+allergikoll
    By karinko in forum _0607 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 13:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar