torra ögon
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Nov 2010
    #1

    torra ögon

    Hej
    Jag har en son som jag kan bli tokig på då jag inte vet vad som är fel.

    Har har tagit blodprov på honom för 2 år sedan men det visade inget. MEN han reagerar mera under maj månad då alla björkar slår ut häruppe. Vi har även tagit bort äpple, Men sen då? Han är inte torr i ögona då han äter Zyrlex.
    Vi ska ta nya pricktest på måndag...

    Någon som har någon ide?
  2. 1
    torra ögon Hej
    Jag har en son som jag kan bli tokig på då jag inte vet vad som är fel.

    Har har tagit blodprov på honom för 2 år sedan men det visade inget. MEN han reagerar mera under maj månad då alla björkar slår ut häruppe. Vi har även tagit bort äpple, Men sen då? Han är inte torr i ögona då han äter Zyrlex.
    Vi ska ta nya pricktest på måndag...

    Någon som har någon ide?
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    En idé kan jag inte komma med eftersom du inte alls berättar något om de symptom du har observerat. Utan en utförlig beskrivning av dessa kan man inte ha synpunkter överhuvudtaget så om du berättat det kanske vi kan hjälpa dig.
    Nåt som kan vara bra att tänka på är att pricktester/blodprov på barn inte alls är tillförlitliga. De kan visa fel åt båda hållen.
  4. 2
    En idé kan jag inte komma med eftersom du inte alls berättar något om de symptom du har observerat. Utan en utförlig beskrivning av dessa kan man inte ha synpunkter överhuvudtaget så om du berättat det kanske vi kan hjälpa dig.
    Nåt som kan vara bra att tänka på är att pricktester/blodprov på barn inte alls är tillförlitliga. De kan visa fel åt båda hållen.
  5. Medlem sedan
    Nov 2010
    #3
    Hej
    Alltså han har rätt så lite symtom förutom att han liksom "drar" i sina ögon. Han säger att det blir torrt och irriterat.
    Då han äter Zyrlex så är allt bra.
    Vi har provat med olika droppar men han tycker att det svider och sedan iallafall blir torrt.
    Det har varit rätt så lugnt sedan sensommaren men nu började han igen. Vad kan det vara i ca 3 månader..

    Jag vet inte hur jag mera kan förklara..
  6. 3
    Hej
    Alltså han har rätt så lite symtom förutom att han liksom "drar" i sina ögon. Han säger att det blir torrt och irriterat.
    Då han äter Zyrlex så är allt bra.
    Vi har provat med olika droppar men han tycker att det svider och sedan iallafall blir torrt.
    Det har varit rätt så lugnt sedan sensommaren men nu började han igen. Vad kan det vara i ca 3 månader..

    Jag vet inte hur jag mera kan förklara..
  7. Medlem sedan
    Jan 2001
    #4

    något julrelaterat? julgran?

    Förstår jag saken rätt så tror du att de torra ögonen är ett allergisymtom -och de blir bättre om han får allergimedicin. Det är väl bra att allergimedicinen hjälper. (Var det något problem där? Hjälper den inte tillräckligt? Har du något emot att ge honom den?)

    Nästa problem är väl då vad han är allergisk mot. Om det höll på fram till sensommaren så låter det som gräs eller gråbo, eller ev. andra pollen. Om det började igen nu, gissar jag på något "julrelaterat"; saker som är ganska vanligt att reagera på är gran, hyaciner, julstjärnor -har ni något av detta? Eller finns det i någon annan miljö där han vistas?
    Eller finns det annat som ändrat sig i miljön/maten?
    Jag vet inte hur nog man måste vara att testa med blodprov för allt man är allergisk mot. Men om ni har en idé om det när ni går till läkaren så är det lättare att testa rätt. (Jag tror inte att de testar _allt_ i första omgången.) Eller så nöjer man sig med att man själv har litet koll på när allergierna kommer, och vad man kanske kan undvika.

    Jag gissar att man också kan bli torr i ögonen av den torra luften som blir när det är kallt. Fast då borde väl inte anti-histamin hjälpa?
  8. 4
    något julrelaterat? julgran? Förstår jag saken rätt så tror du att de torra ögonen är ett allergisymtom -och de blir bättre om han får allergimedicin. Det är väl bra att allergimedicinen hjälper. (Var det något problem där? Hjälper den inte tillräckligt? Har du något emot att ge honom den?)

    Nästa problem är väl då vad han är allergisk mot. Om det höll på fram till sensommaren så låter det som gräs eller gråbo, eller ev. andra pollen. Om det började igen nu, gissar jag på något "julrelaterat"; saker som är ganska vanligt att reagera på är gran, hyaciner, julstjärnor -har ni något av detta? Eller finns det i någon annan miljö där han vistas?
    Eller finns det annat som ändrat sig i miljön/maten?
    Jag vet inte hur nog man måste vara att testa med blodprov för allt man är allergisk mot. Men om ni har en idé om det när ni går till läkaren så är det lättare att testa rätt. (Jag tror inte att de testar _allt_ i första omgången.) Eller så nöjer man sig med att man själv har litet koll på när allergierna kommer, och vad man kanske kan undvika.

    Jag gissar att man också kan bli torr i ögonen av den torra luften som blir när det är kallt. Fast då borde väl inte anti-histamin hjälpa?
  9. Medlem sedan
    Nov 2010
    #5
    Hej
    Jo Zyrlexen hjälper men jag vill ju gärna vet mot vad!
    Läkaren sa också att då det hjälper med zyrlex så är det inte bara torrluft utan något annat. Han tog blodprov för 2 år sedan och då visade det inget. Nu ska han göra ett pricktest. De ville inte ta en screening då det var så dyrt!?

    Jag har funderingar på hyasinter.
    Det blev bättre då björkpollen försvann och han slutade äta äpplen men nu har det som sagt börjat igen..
    Men detta är som att hitta en nål i en höstack!
    Kan också säga att han har förkylningsastma.

    Min dotter gick och snorade en hel sommar ( denna sommar) och där tog de en screening och det visade gräs och en 1 på hund.
    Läkaren sa att hund var så lågt som en 1a att det knappt gjorde någonting. Hur ska man tyda det då?
  10. 5
    Hej
    Jo Zyrlexen hjälper men jag vill ju gärna vet mot vad!
    Läkaren sa också att då det hjälper med zyrlex så är det inte bara torrluft utan något annat. Han tog blodprov för 2 år sedan och då visade det inget. Nu ska han göra ett pricktest. De ville inte ta en screening då det var så dyrt!?

    Jag har funderingar på hyasinter.
    Det blev bättre då björkpollen försvann och han slutade äta äpplen men nu har det som sagt börjat igen..
    Men detta är som att hitta en nål i en höstack!
    Kan också säga att han har förkylningsastma.

    Min dotter gick och snorade en hel sommar ( denna sommar) och där tog de en screening och det visade gräs och en 1 på hund.
    Läkaren sa att hund var så lågt som en 1a att det knappt gjorde någonting. Hur ska man tyda det då?

Liknande trådar

  1. Torra ögon. ;-(
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 10:08
  2. Torra ögon?
    By ellem in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 16:48
  3. Torra ögon?
    By ellem in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 11:43
  4. Torra ögon
    By ellem in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 07:38
  5. torra ögon..
    By Katah in forum Kropp & hälsa
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 20:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar