Lussefirande.
_0705 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Lussefirande.

    Idag hade de Lucia-firande på barnens förskola. Det var nog bland det hemskaste ungarna har varit med om, tror jag. Det var alldeles för mycket folk (föräldrar från TVÅ avdelningar, plus mor- och farföräldrar!) det var alldeles för trångt (vi föräldrar satt ungefär en-två meter från de närmaste barnen) och det var högljutt som sjutton innan lussetåget kom in. Det var uppdelat så att barnens avdelning satt på golvet framför föräldrarna och den andra avdelningen (med större barn) kom intågande under sång, såsom brukligt är. Eftersom "vår" avdelning till största delen består av små barn så fick de sitta redan från början, men det medförde ju att de satt och blev mer eller mindre uttittade av alla föräldrar och det var ingen liten skara heller. Varför vuxna människor inte kan hålla en vettig ljudnivå övergår mitt förstånd, och med sitt högljudda babblande så skrämde de upp barnen mer och mer. En efter en började barnen gråta och fröknarna försökte trösta och avleda uppmärksamheten, men hur lätt är det med en elefanthjord precis intill? (Ja, detta retade mig faktiskt rätt mycket. Ju mer jag tänker på det, desto mer retar det mig).

    Vanja höll ut så länge hon kunde, men strax innan de stora barnen tågade in så bröt hon också ihop. Läppen darrade mer och mer ända tills hon storgrät. Det slutade med att hon fick sitta i mitt knä under hela lussetåget. Lukas var lite coolare och brydde sig inte så mycket om allt folk, så han satt på sin plats hela tiden. Däremot sjöng han inte med något, så frågan är kanske hur oberörd han egentligen var.

    Efter alla sånger så var det dags för fika. Hälften försvann in till den andra avdelningen, men det var fortfarande mycket folk kvar och det var fortfarande väldigt högljutt.

    *suck* Vad hände med att det skulle vara trevligt och mysigt med Lucia? Från början till slut så var detta bara en pärs för alla barnen och jag tyckte inte heller att det var så värst trevligt. Själva uppträdandet var fint, visst var det det, men allt runt omkring.. nej, det var bara jobbigt.

    Det här var första lussefirandet vi har varit på med barnen. Är det alltid så här, eller var föräldrarna vid vårt lusse okaraktäristiskt buffliga och högljudda?

    Puh, skönt att det snart är jul i alla fall.
    http://rikku.bloggplatsen.se - blogg och bilder!
  2. 1
    Lussefirande. Idag hade de Lucia-firande på barnens förskola. Det var nog bland det hemskaste ungarna har varit med om, tror jag. Det var alldeles för mycket folk (föräldrar från TVÅ avdelningar, plus mor- och farföräldrar!) det var alldeles för trångt (vi föräldrar satt ungefär en-två meter från de närmaste barnen) och det var högljutt som sjutton innan lussetåget kom in. Det var uppdelat så att barnens avdelning satt på golvet framför föräldrarna och den andra avdelningen (med större barn) kom intågande under sång, såsom brukligt är. Eftersom "vår" avdelning till största delen består av små barn så fick de sitta redan från början, men det medförde ju att de satt och blev mer eller mindre uttittade av alla föräldrar och det var ingen liten skara heller. Varför vuxna människor inte kan hålla en vettig ljudnivå övergår mitt förstånd, och med sitt högljudda babblande så skrämde de upp barnen mer och mer. En efter en började barnen gråta och fröknarna försökte trösta och avleda uppmärksamheten, men hur lätt är det med en elefanthjord precis intill? (Ja, detta retade mig faktiskt rätt mycket. Ju mer jag tänker på det, desto mer retar det mig).

    Vanja höll ut så länge hon kunde, men strax innan de stora barnen tågade in så bröt hon också ihop. Läppen darrade mer och mer ända tills hon storgrät. Det slutade med att hon fick sitta i mitt knä under hela lussetåget. Lukas var lite coolare och brydde sig inte så mycket om allt folk, så han satt på sin plats hela tiden. Däremot sjöng han inte med något, så frågan är kanske hur oberörd han egentligen var.

    Efter alla sånger så var det dags för fika. Hälften försvann in till den andra avdelningen, men det var fortfarande mycket folk kvar och det var fortfarande väldigt högljutt.

    *suck* Vad hände med att det skulle vara trevligt och mysigt med Lucia? Från början till slut så var detta bara en pärs för alla barnen och jag tyckte inte heller att det var så värst trevligt. Själva uppträdandet var fint, visst var det det, men allt runt omkring.. nej, det var bara jobbigt.

    Det här var första lussefirandet vi har varit på med barnen. Är det alltid så här, eller var föräldrarna vid vårt lusse okaraktäristiskt buffliga och högljudda?

    Puh, skönt att det snart är jul i alla fall.
  3. Medlem sedan
    Aug 2010
    #2
    Men usch vad jobbigt, speciellt om det var första gången också!

    Sådär är det verkligen inte hos oss! Det är bara föräldrarna som kommer dit (däremot har kyrkis lucia även för mor- och farföräldrar i stora lokaler) och det är lugnt och stillsamt. De hade till och med tränat in en teater och både Devin och Vinga var engagerade och stolta. Ja, resten också såklart

    Stort julbord efteråt och sen kom tomten med julklappar till barnen. Det är 4:e året vi är med och det har alltid varit lika lugnt.

    Jag tycker att ni ska ta upp det med personalen så att barnen kan få se det mysiga i att ha luciatåg!
  4. 2
    Men usch vad jobbigt, speciellt om det var första gången också!

    Sådär är det verkligen inte hos oss! Det är bara föräldrarna som kommer dit (däremot har kyrkis lucia även för mor- och farföräldrar i stora lokaler) och det är lugnt och stillsamt. De hade till och med tränat in en teater och både Devin och Vinga var engagerade och stolta. Ja, resten också såklart

    Stort julbord efteråt och sen kom tomten med julklappar till barnen. Det är 4:e året vi är med och det har alltid varit lika lugnt.

    Jag tycker att ni ska ta upp det med personalen så att barnen kan få se det mysiga i att ha luciatåg!
  5. Medlem sedan
    Sep 2007
    #3
    Ja, jag får hoppas att det blir bättre nästa år. Då går visserligen barnen inte på samma förskola så upplägget kanske är helt annorlunda då.

    Något julbord eller julklappar fick vi inte heller. Vi fikade efteråt, och det fick vi ta med själva.

    Nåväl.

    Skönt att höra ändå att det går att göra lussefirande utan att skrämma slag på barnen.
  6. 3
    Ja, jag får hoppas att det blir bättre nästa år. Då går visserligen barnen inte på samma förskola så upplägget kanske är helt annorlunda då.

    Något julbord eller julklappar fick vi inte heller. Vi fikade efteråt, och det fick vi ta med själva.

    Nåväl.

    Skönt att höra ändå att det går att göra lussefirande utan att skrämma slag på barnen.
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    Vårt Luciafirande var inte heller en särskilt rolig upplevelse. Det var ute och det var kallt, alldelles för mycket föräldrar och tusen blixtrande kameror och en del ledsna/skrämda barn. Fy!

    Jag hoppas att förskolelärarna har lärt sig en läxa och att de delar upp barnen nästa år...... Speciellt för de små barnens skull.
  8. 4
    Vårt Luciafirande var inte heller en särskilt rolig upplevelse. Det var ute och det var kallt, alldelles för mycket föräldrar och tusen blixtrande kameror och en del ledsna/skrämda barn. Fy!

    Jag hoppas att förskolelärarna har lärt sig en läxa och att de delar upp barnen nästa år...... Speciellt för de små barnens skull.
  9. Medlem sedan
    Sep 2007
    #5
    Men usch, stackars er! Vi fick ju i alla fall vara inomhus.. Det där med så många vuxna borde personalen kunna räkna ut att det inte kan gå vägen. Med 4-5åringarna kanske det går bra (i alla fall var de lite coolare på vår Lucia), men de små blir ju helt vettskrämda av så mycket folk som bara stirrar och tar kort.

    Nej, gör om och gör rätt nästa år! Det förtjänar barnen.
  10. 5
    Men usch, stackars er! Vi fick ju i alla fall vara inomhus.. Det där med så många vuxna borde personalen kunna räkna ut att det inte kan gå vägen. Med 4-5åringarna kanske det går bra (i alla fall var de lite coolare på vår Lucia), men de små blir ju helt vettskrämda av så mycket folk som bara stirrar och tar kort.

    Nej, gör om och gör rätt nästa år! Det förtjänar barnen.

Liknande trådar

  1. lussefirande och oskön sko!
    By Miafian in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 09:44
  2. tidigt lussefirande
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 08:58
  3. Underbart lussefirande!
    By ellenw in forum _0112 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 13:38
  4. Jennies lussefirande
    By Ida m Jennie & skruttis in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 07:51
  5. CexVa, om lussefirande
    By Anonym in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 09:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar