Enkät om sovvanor.
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Enkät om sovvanor.

    Hej, tänkte höra lite om hur ni andra har det med sovandet nuförtiden. Till vardags alltså, inte helger:

    * När går barnet och lägger sig?
    * När går barnet upp?
    * Några speciella kvällsrutiner?
    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    * Morgonhumör?
  2. 1
    Enkät om sovvanor. Hej, tänkte höra lite om hur ni andra har det med sovandet nuförtiden. Till vardags alltså, inte helger:

    * När går barnet och lägger sig?
    * När går barnet upp?
    * Några speciella kvällsrutiner?
    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    * Morgonhumör?
  3. Medlem sedan
    Jan 2005
    #2
    * När går barnet och lägger sig?
    L går och lägger sig mellan 19-19:30

    * När går barnet upp?
    Allt mellan 06-08

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Borstar tänder tillsammans sen pyjamas och mys i soffan en stund, sen lägger hon sig och lyssnar på skiva på stereon

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Ibland kan det vara tjafs, men för det mesta fungerar det bra, kan ligga vaken i sängen en stund men det är lungt.
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng?
    Sover hela natten i sin säng, kommer endast över till oss om hon mår dåligt

    Drömmer mardrömmar?
    Inte än

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller och svårväckt?
    Hon brukar vakna av sig själv, händer nån gång att jag väcker henne, nu går jag hemma med bebis så inget tvång att väckas

    * Morgonhumör?
    Hennes morgonhumör är busig, sällan på dåligt humör som tur är.
  4. 2
    * När går barnet och lägger sig?
    L går och lägger sig mellan 19-19:30

    * När går barnet upp?
    Allt mellan 06-08

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Borstar tänder tillsammans sen pyjamas och mys i soffan en stund, sen lägger hon sig och lyssnar på skiva på stereon

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Ibland kan det vara tjafs, men för det mesta fungerar det bra, kan ligga vaken i sängen en stund men det är lungt.
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng?
    Sover hela natten i sin säng, kommer endast över till oss om hon mår dåligt

    Drömmer mardrömmar?
    Inte än

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller och svårväckt?
    Hon brukar vakna av sig själv, händer nån gång att jag väcker henne, nu går jag hemma med bebis så inget tvång att väckas

    * Morgonhumör?
    Hennes morgonhumör är busig, sällan på dåligt humör som tur är.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3
    * När går barnet och lägger sig?
    Ellen lägger sig mellan 19-20 beroende på hur trött hon är.

    * När går barnet upp?
    Mellan 06-07 ca. beroende på när vi ska iväg.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Saga, mys och prat i sängen välja skiva sova.

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Ellen har aldrig krånglat med att gå sova, faktiskt aldrig! Hon ber ofta om att få gå lägga sig, även på helger.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng?
    Kommer oftast till vår säng natt eller tidig morgon. Sover då och då hela natten i egen säng till min fasa! Jag älskar när hon kommer!

    Drömmer mardrömmar?
    Nån enstaka gång har hon somnat, men vaknat en stund senare och gråtit, hon minns inga mardrömmar, men kanske är det det ändå. Har hänt kanske 5 gånger.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Vaknar nästan alltid av sig själv, ibland får vi väcka, speciellt om vi ska iväg tidigt alltså väg 07.

    * Morgonhumör?
    Som en solstråle!! <3
  6. 3
    * När går barnet och lägger sig?
    Ellen lägger sig mellan 19-20 beroende på hur trött hon är.

    * När går barnet upp?
    Mellan 06-07 ca. beroende på när vi ska iväg.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Saga, mys och prat i sängen välja skiva sova.

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Ellen har aldrig krånglat med att gå sova, faktiskt aldrig! Hon ber ofta om att få gå lägga sig, även på helger.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng?
    Kommer oftast till vår säng natt eller tidig morgon. Sover då och då hela natten i egen säng till min fasa! Jag älskar när hon kommer!

    Drömmer mardrömmar?
    Nån enstaka gång har hon somnat, men vaknat en stund senare och gråtit, hon minns inga mardrömmar, men kanske är det det ändå. Har hänt kanske 5 gånger.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Vaknar nästan alltid av sig själv, ibland får vi väcka, speciellt om vi ska iväg tidigt alltså väg 07.

    * Morgonhumör?
    Som en solstråle!! <3
  7. Medlem sedan
    Sep 1999
    #4
    Astrid svar:

    * När går barnet och lägger sig?
    - mellan 19 och 20
    * När går barnet upp?
    -0630
    * Några speciella kvällsrutiner?
    - bra dagar äter vi middag, sätter på pyamas, ser på tv en stund, borstar tänderna, läser bok och sen somnar hon själv.
    sämre dagar: se på tv, äta, ppyamas, tandborstning, läs själv i sängen...
    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    - hon somnar oftast snällt, ibland är hon ledsen och orolig men det hör ofta ihop med hennes hemska dagis och någon händelse där...
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    - om hon vaknar kommer hon över i vår säng, och det är inte riktigt varje natt men näst intill. Inga mardrömmar *peppar peppar*
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    - hon är det enda av mina barn som vaknar självmant och faktiskt är rätt glad. Vi har väldigt klara morgonrutiner och hon gillar det mycket. VI har tom rutinerna uppskrivna på en lapp så att de kan följa och kolla vad de ska göra (nu kan inte astrid läsa men man kan ju låtsas
    Gå upp, klä på dig (kläder MÅSTE läggas fram morgonen innan), ät frukost, borsta tänderna, kamma håret, packa väskan, ytterkläder, gå.


    Nu får de se på julkalendern 0715 om de är helt klara, det funkar kanske en morgon i veckan...
    * Morgonhumör?
  8. 4
    Astrid svar:

    * När går barnet och lägger sig?
    - mellan 19 och 20
    * När går barnet upp?
    -0630
    * Några speciella kvällsrutiner?
    - bra dagar äter vi middag, sätter på pyamas, ser på tv en stund, borstar tänderna, läser bok och sen somnar hon själv.
    sämre dagar: se på tv, äta, ppyamas, tandborstning, läs själv i sängen...
    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    - hon somnar oftast snällt, ibland är hon ledsen och orolig men det hör ofta ihop med hennes hemska dagis och någon händelse där...
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    - om hon vaknar kommer hon över i vår säng, och det är inte riktigt varje natt men näst intill. Inga mardrömmar *peppar peppar*
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    - hon är det enda av mina barn som vaknar självmant och faktiskt är rätt glad. Vi har väldigt klara morgonrutiner och hon gillar det mycket. VI har tom rutinerna uppskrivna på en lapp så att de kan följa och kolla vad de ska göra (nu kan inte astrid läsa men man kan ju låtsas
    Gå upp, klä på dig (kläder MÅSTE läggas fram morgonen innan), ät frukost, borsta tänderna, kamma håret, packa väskan, ytterkläder, gå.


    Nu får de se på julkalendern 0715 om de är helt klara, det funkar kanske en morgon i veckan...
    * Morgonhumör?
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5
    Äntligen en enkät! Relevant för mina funderingar fn också.

    Katjas svar:

    * När går barnet och lägger sig?
    Jag börjar säga till om pyjamas strax efter 19.
    Sänggåendet brukar bli mellan 19.30 och 20.00.
    Insomnandet blir mellan 20.00 och 20.30, ibland lite senare.

    * När går barnet upp?
    Hon brukar gå upp runt 7.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Samma rutin sedan länge: pyjamas och välling i tv-soffan. (På senare tid har jag försökt börja med gröt i köket i stället för välling för att hon ska dricka mindre på kvällen och slippa nattblöja, men hon kan efter en portion gröt få ner en flaska välling men då får hon ha blöjan på sig.) Tandborstning och toalett. Högläsning (brukar bli en 20 min- en halvtimme om hon inte somnar under läsningen).

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Någon gång vill hon inte gå och lägga sig, men det brukar inte vara några större problem. Hon somnar nästan med en gång när man släcker. Vi får inte gå därifrån. Hon är rädd för att vara ensam i rummet... Om hon är rastlös (väldigt ovanligt) brukar jag få sjunga en vaggsång.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    Att hon vaknar är mer regel än undantag. Hon skriker oftast tills vi kommer och hämtar henne eftersom hon är mörkrädd och inte vågar komma själv. Ibland springer hon med en väldig fart själv. Förut vaknade hon sällan före tre. De senaste veckorna har hon flera gånger vaknat tidigare. Fler och fler mardrömmar också. Häromnatten väckte hon mig flera gånger när hon vaknade av sina drömmar. Spänd inför Lucia, tror jag.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Hon vaknar själv. Oftast innan vi tycker att det är dags. Hon påstår att hennes ögon öppnas av sig själva om vi säger till henne att försöka vila och sova lite till. Då vill hon sitta och titta på tv med en flaska välling.

    * Morgonhumör?
    Oftast neutralt. Snarare glad än arg.
  10. 5
    Äntligen en enkät! Relevant för mina funderingar fn också.

    Katjas svar:

    * När går barnet och lägger sig?
    Jag börjar säga till om pyjamas strax efter 19.
    Sänggåendet brukar bli mellan 19.30 och 20.00.
    Insomnandet blir mellan 20.00 och 20.30, ibland lite senare.

    * När går barnet upp?
    Hon brukar gå upp runt 7.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Samma rutin sedan länge: pyjamas och välling i tv-soffan. (På senare tid har jag försökt börja med gröt i köket i stället för välling för att hon ska dricka mindre på kvällen och slippa nattblöja, men hon kan efter en portion gröt få ner en flaska välling men då får hon ha blöjan på sig.) Tandborstning och toalett. Högläsning (brukar bli en 20 min- en halvtimme om hon inte somnar under läsningen).

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Någon gång vill hon inte gå och lägga sig, men det brukar inte vara några större problem. Hon somnar nästan med en gång när man släcker. Vi får inte gå därifrån. Hon är rädd för att vara ensam i rummet... Om hon är rastlös (väldigt ovanligt) brukar jag få sjunga en vaggsång.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    Att hon vaknar är mer regel än undantag. Hon skriker oftast tills vi kommer och hämtar henne eftersom hon är mörkrädd och inte vågar komma själv. Ibland springer hon med en väldig fart själv. Förut vaknade hon sällan före tre. De senaste veckorna har hon flera gånger vaknat tidigare. Fler och fler mardrömmar också. Häromnatten väckte hon mig flera gånger när hon vaknade av sina drömmar. Spänd inför Lucia, tror jag.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Hon vaknar själv. Oftast innan vi tycker att det är dags. Hon påstår att hennes ögon öppnas av sig själva om vi säger till henne att försöka vila och sova lite till. Då vill hon sitta och titta på tv med en flaska välling.

    * Morgonhumör?
    Oftast neutralt. Snarare glad än arg.
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    * När går barnet och lägger sig?
    -Vi brukar börja prata om pyjamasen vid 19-tiden, och hela kvälls- och nattningsproceduren brukar vara klar vid 19.40-20 ungefär. (storebror och Ture har samma tider)
    * När går barnet upp?
    -Han brukar för det mesta vakna runt kl 6, ibland lite senare.
    * Några speciella kvällsrutiner?
    -Pyjamas på, borsta tänderna, läsa tillsammans (en förälder läser för båda killarna - de får välja en sak var som vi läser för dem), sen går de till varsitt rum och så säger vi godnatt, kramar och pussar etc. Om de åt dåligt vid middagen brukar de få något att äta innan vi borstar tänderna.
    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    -Ture har för det mesta lätt att somna.
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    -Han sover nästan alltid hela natten i sin egen säng. Ibland märker vi att han drömmer en massa och gnyr i sömnen, men det är väldigt sällan han vaknar på natten.
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    -Han vaknar nästan alltid själv. Enstaka gånger får vi väcka vid 7-tiden på vardagarna.
    * Morgonhumör?
    -Strålande morgonhumör!
  12. 6
    * När går barnet och lägger sig?
    -Vi brukar börja prata om pyjamasen vid 19-tiden, och hela kvälls- och nattningsproceduren brukar vara klar vid 19.40-20 ungefär. (storebror och Ture har samma tider)
    * När går barnet upp?
    -Han brukar för det mesta vakna runt kl 6, ibland lite senare.
    * Några speciella kvällsrutiner?
    -Pyjamas på, borsta tänderna, läsa tillsammans (en förälder läser för båda killarna - de får välja en sak var som vi läser för dem), sen går de till varsitt rum och så säger vi godnatt, kramar och pussar etc. Om de åt dåligt vid middagen brukar de få något att äta innan vi borstar tänderna.
    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    -Ture har för det mesta lätt att somna.
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    -Han sover nästan alltid hela natten i sin egen säng. Ibland märker vi att han drömmer en massa och gnyr i sömnen, men det är väldigt sällan han vaknar på natten.
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    -Han vaknar nästan alltid själv. Enstaka gånger får vi väcka vid 7-tiden på vardagarna.
    * Morgonhumör?
    -Strålande morgonhumör!
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    Svarar själv

    Tack för att ni andra delar med er. Känns som att det finns alla de sorter.

    * När går barnet och lägger sig?

    ca 19-19:30 (kan bli senare om vi har sovmorgon dagen efter (jag har ju lite olika tider).

    * När går barnet upp?

    Ibland vid 6, men oftast runt 7. 8 vid sovmorgon.

    * Några speciella kvällsrutiner?

    Varierar mellan bok och att jag bara sitter där, men kramar och pussar är viktigt!

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?

    Inte numera. Ett tag hade vi MYCKET tjafs vid läggdags. Körde med guldstjärnor ett tag, för att bryta mönstret, vilket faktiskt fungerade över förväntan.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?

    Hon har länge ropat över mig de nätter det varit något, men jag sover USELT i hennes säng. Häromkvällen sa jag ifrån att jag måste få sova och hon kom då in till oss utan att störa, natten efter sov hon hela natten så då var det ju ingenting. I natt kom hon till oss, men tyckte det var för mörkt, så vi slutade på soffan hon och jag. Helt enkelt har vi inga bra rutiner för nätterna. Hon får gärna komma till oss, men vill alltså inte. Värst blir det väl de nätter då även storebror drömmer.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?

    Måste oftast bli väckt, hon gillar att sova. Relativt lätt att väcka om hon bara kommit i säng i tid.

    * Morgonhumör?

    Oftast en solstråle, men om hon sovit för lite kan hon vara lite tvär till en början.
  14. 7
    Svarar själv Tack för att ni andra delar med er. Känns som att det finns alla de sorter.

    * När går barnet och lägger sig?

    ca 19-19:30 (kan bli senare om vi har sovmorgon dagen efter (jag har ju lite olika tider).

    * När går barnet upp?

    Ibland vid 6, men oftast runt 7. 8 vid sovmorgon.

    * Några speciella kvällsrutiner?

    Varierar mellan bok och att jag bara sitter där, men kramar och pussar är viktigt!

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?

    Inte numera. Ett tag hade vi MYCKET tjafs vid läggdags. Körde med guldstjärnor ett tag, för att bryta mönstret, vilket faktiskt fungerade över förväntan.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?

    Hon har länge ropat över mig de nätter det varit något, men jag sover USELT i hennes säng. Häromkvällen sa jag ifrån att jag måste få sova och hon kom då in till oss utan att störa, natten efter sov hon hela natten så då var det ju ingenting. I natt kom hon till oss, men tyckte det var för mörkt, så vi slutade på soffan hon och jag. Helt enkelt har vi inga bra rutiner för nätterna. Hon får gärna komma till oss, men vill alltså inte. Värst blir det väl de nätter då även storebror drömmer.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?

    Måste oftast bli väckt, hon gillar att sova. Relativt lätt att väcka om hon bara kommit i säng i tid.

    * Morgonhumör?

    Oftast en solstråle, men om hon sovit för lite kan hon vara lite tvär till en början.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Här kommer svar från Tösens sovrum
    * När går barnet och lägger sig?
    Borde vara i säng vid 20-tiden senast, men mor o far är för "slöa" så nu före jul blir det runt 21.

    * När går barnet upp?
    Vid 8, samma där, inte så pigga föräldrar. Men senast halv 8 är målet.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Nja, helt vanliga- typ pyjamas, tandborstning o sen sängen inkl nån godnattsaga. Vi nattar 2 ungar var, jag tar oftast de stora o läser några kapitel i en bok. Har varit Mio, min Mio nyligen. Nu är det om Ronny o Julia.

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Det är mkt tjat innan pyjamaser o tänder är fixat, även om hon ibland klipper till o är _mycket_ duktig o fixar allat på eget initiativ. Sen kan det babblas länge därinne i sovrummet, men oftst slår de igen sina små blå rätt fort.
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    Det händer att Tösen kommer över till oss, det går lite i perioder och jag hoppas hon känner att hon är välkommen, även om vi då o då tycker det blir väl trångt om även småsyskonen är hos oss. Mardrömmar hör vi aldrig talas om.
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Vaknar bara av sig själv på helgerna, eller då väcks hon nog av Storebror. Vi väcker alla vardagar. varken lätt el svår att väcka.
    * Morgonhumör? Gott!
  16. 8
    Här kommer svar från Tösens sovrum
    * När går barnet och lägger sig?
    Borde vara i säng vid 20-tiden senast, men mor o far är för "slöa" så nu före jul blir det runt 21.

    * När går barnet upp?
    Vid 8, samma där, inte så pigga föräldrar. Men senast halv 8 är målet.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Nja, helt vanliga- typ pyjamas, tandborstning o sen sängen inkl nån godnattsaga. Vi nattar 2 ungar var, jag tar oftast de stora o läser några kapitel i en bok. Har varit Mio, min Mio nyligen. Nu är det om Ronny o Julia.

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Det är mkt tjat innan pyjamaser o tänder är fixat, även om hon ibland klipper till o är _mycket_ duktig o fixar allat på eget initiativ. Sen kan det babblas länge därinne i sovrummet, men oftst slår de igen sina små blå rätt fort.
    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    Det händer att Tösen kommer över till oss, det går lite i perioder och jag hoppas hon känner att hon är välkommen, även om vi då o då tycker det blir väl trångt om även småsyskonen är hos oss. Mardrömmar hör vi aldrig talas om.
    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Vaknar bara av sig själv på helgerna, eller då väcks hon nog av Storebror. Vi väcker alla vardagar. varken lätt el svår att väcka.
    * Morgonhumör? Gott!
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    * När går barnet och lägger sig?
    På varadagar- absolut senast 20, oftast tidigare.

    * När går barnet upp?
    Olika, men mellan 06-07 oftast.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Läsa saga. Han har alltid somnat själv, men vi samsover ju, så han vet att vi kommer sen.

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Aldrig svårt med insomningen, det går galant!

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng?
    Drömmer mardrömmar?
    Sover alltid hela nätter, vaknar i princip aldrig. Men vi sover ju i samma rum dårå...

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Mycket lättväckt och ganska morgonpigg. Alltid glad.

    * Morgonhumör?
    Se ovan.
  18. 9
    * När går barnet och lägger sig?
    På varadagar- absolut senast 20, oftast tidigare.

    * När går barnet upp?
    Olika, men mellan 06-07 oftast.

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Läsa saga. Han har alltid somnat själv, men vi samsover ju, så han vet att vi kommer sen.

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Aldrig svårt med insomningen, det går galant!

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng?
    Drömmer mardrömmar?
    Sover alltid hela nätter, vaknar i princip aldrig. Men vi sover ju i samma rum dårå...

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Mycket lättväckt och ganska morgonpigg. Alltid glad.

    * Morgonhumör?
    Se ovan.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10
    * När går barnet och lägger sig?
    Vardagar runt 8

    * När går barnet upp?
    Vardagar blir hon väckt halv sju ca. Dödstrött tjeja!

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Pyjamaspåklädning efter tjat tjat. Vi försöker läsa bok varje kväll, men blir inte alltid av... Ibland läser jag tillsammans med båda barnen. Ibland (ex när mannen är borta) kan det bli film. Vill ibland lyssna på talbok när hon ligger och ska somna (precis som storasyster).

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Endel tjafs, men när hon väl ligger i sin säng så somnar hon på 3-5 min.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    Sover hela natten i sin säng, utom i undantagsfall då hon kan vakna och vilja sova hos oss. Kan också vakna mitt i natten och kunna somna om i sin säng efter puss och kram.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Svårväckt dagismorgnar då vi väcker kl halv sju...

    * Morgonhumör?
    När vi har väckt henne är hon jättetjurig... Trött!
  20. 10
    * När går barnet och lägger sig?
    Vardagar runt 8

    * När går barnet upp?
    Vardagar blir hon väckt halv sju ca. Dödstrött tjeja!

    * Några speciella kvällsrutiner?
    Pyjamaspåklädning efter tjat tjat. Vi försöker läsa bok varje kväll, men blir inte alltid av... Ibland läser jag tillsammans med båda barnen. Ibland (ex när mannen är borta) kan det bli film. Vill ibland lyssna på talbok när hon ligger och ska somna (precis som storasyster).

    * Har barnet lätt att somna/ är det mycket tjafs osv?
    Endel tjafs, men när hon väl ligger i sin säng så somnar hon på 3-5 min.

    * Sover barnet hela natten? Kommer över i er säng? Drömmer mardrömmar?
    Sover hela natten i sin säng, utom i undantagsfall då hon kan vakna och vilja sova hos oss. Kan också vakna mitt i natten och kunna somna om i sin säng efter puss och kram.

    * På morgonen, vaknar av sig själv? Lätt, eller svårväckt?
    Svårväckt dagismorgnar då vi väcker kl halv sju...

    * Morgonhumör?
    När vi har väckt henne är hon jättetjurig... Trött!

Liknande trådar

  1. Enkät om sovvanor
    By myssli in forum _1107 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 19:24
  2. Stulen enkät om sovvanor!
    By Anonym in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 16:54
  3. Mat o Sovvanor - enkät .. typ
    By pippi76 in forum _0904 Aprilbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 18:37
  4. Sömn- och sovvanor enkät!
    By Furiosa in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 08:43
  5. Nya sovvanor?
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 17:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar