järnbrist
_1103 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2005
    #1

    järnbrist

    Idag slog den mig som en hammare rakt i skallen, herre gud, va trött jag är, kan knappt hålla ögonen öppna, och på d så e jag yr,flåsig,darrig och d känns som min balans e påverkad oxå, men d kan ju mer va en känsla jag har.hade jag behövt att va uppe och röra mig hade jag nog blivit kallsvettig :S
    Herre gud så ynklig man känner sig, e mest rädd att nåt händer med en.
    jag äter 2 järntabletter om dagen nu, så vi får la hoppas d snart blir bättre, har ni fler tips??
    tänkte be mannen köpa jordgubbar, cashwenötter, torkade aprikoser och juice.
    jag hade 110 sist jag va på kontroll, men nu känns d som d skulle ha rasat ordentligt, men jag hoppas att d bara så jag känner.
    Hur ligger era värden?
  2. 1
    järnbrist Idag slog den mig som en hammare rakt i skallen, herre gud, va trött jag är, kan knappt hålla ögonen öppna, och på d så e jag yr,flåsig,darrig och d känns som min balans e påverkad oxå, men d kan ju mer va en känsla jag har.hade jag behövt att va uppe och röra mig hade jag nog blivit kallsvettig :S
    Herre gud så ynklig man känner sig, e mest rädd att nåt händer med en.
    jag äter 2 järntabletter om dagen nu, så vi får la hoppas d snart blir bättre, har ni fler tips??
    tänkte be mannen köpa jordgubbar, cashwenötter, torkade aprikoser och juice.
    jag hade 110 sist jag va på kontroll, men nu känns d som d skulle ha rasat ordentligt, men jag hoppas att d bara så jag känner.
    Hur ligger era värden?
  3. Medlem sedan
    Jul 2010
    #2
    Var hos bm igår och mitt hb var 121 så det var precis på gränsen.
    Du får ta och äta blodpudding och broccoli.

    Hoppas du mår bättre snart!
  4. 2
    Var hos bm igår och mitt hb var 121 så det var precis på gränsen.
    Du får ta och äta blodpudding och broccoli.

    Hoppas du mår bättre snart!
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Låg på 140 förra veckan, så jag har bättre nu är på inskrivningen Men blev ändå rådd till att äta tre i veckan
  6. 3
    Låg på 140 förra veckan, så jag har bättre nu är på inskrivningen Men blev ändå rådd till att äta tre i veckan
  7. Medlem sedan
    Feb 2007
    #4
    Mitt är oxå skit dåligt! Ska få järndropp... Annars e messmör jätte bra! Åt det på rostad smörgås med sonen och hade jätte bra värden vid förlossningen... tyvärr kommer jag inte hinna ikapp denna gången, därför ska jag få det intravenöst...
  8. 4
    Mitt är oxå skit dåligt! Ska få järndropp... Annars e messmör jätte bra! Åt det på rostad smörgås med sonen och hade jätte bra värden vid förlossningen... tyvärr kommer jag inte hinna ikapp denna gången, därför ska jag få det intravenöst...
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    wow...shit va avis jag blev! men skumt att du behöver äta järntabletter alls, jag låg på ca 132 på inskrivning och skulle inte äta några då. d e verkligen olika bud från alla, men gud så skönt.jag hoppas mitt oxå höjer sig.
  10. 5
    wow...shit va avis jag blev! men skumt att du behöver äta järntabletter alls, jag låg på ca 132 på inskrivning och skulle inte äta några då. d e verkligen olika bud från alla, men gud så skönt.jag hoppas mitt oxå höjer sig.
  11. Medlem sedan
    Sep 2005
    #6
    oj! järndropp! hur lågt hb ska man ha för att få d? under 100 eller?
    inget man önskar nån,kan man ju lätt säga,man har ju svårt att acceptera att man mår som man gör, jag vill ju va lika aktiv som innan, men d kan ja bara glömma just nu.
  12. 6
    oj! järndropp! hur lågt hb ska man ha för att få d? under 100 eller?
    inget man önskar nån,kan man ju lätt säga,man har ju svårt att acceptera att man mår som man gör, jag vill ju va lika aktiv som innan, men d kan ja bara glömma just nu.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7
    Tack! Och du får se till att slippa att hamna här i trötthetens träsk, för fyyy f*an.
    man orkar lixom inte med sig själv,gå och duscha!!! hmmm kan ja ta in en stol???..hahaha ja man e lixom inte sig själv. men nu jäklar ska här ätas järn
  14. 7
    Tack! Och du får se till att slippa att hamna här i trötthetens träsk, för fyyy f*an.
    man orkar lixom inte med sig själv,gå och duscha!!! hmmm kan ja ta in en stol???..hahaha ja man e lixom inte sig själv. men nu jäklar ska här ätas järn
  15. Medlem sedan
    Sep 2006
    #8
    104 har jag, men mår ganska bra..Min BM sa inget om att jag måste börja äta fler järntabletter, jag tar en varannan dag. Låter det lite med 104 alltså?
  16. 8
    104 har jag, men mår ganska bra..Min BM sa inget om att jag måste börja äta fler järntabletter, jag tar en varannan dag. Låter det lite med 104 alltså?
  17. Medlem sedan
    Sep 2005
    #9
    Ja du lider av järnbrist, under 120 räknas som blodbrist för kvinnor. jag hade nog ökat min dos till 1 tabl om dagen om jag va du, för jag lovar att du vill inte må så här dåligt för att BM inte varit snabb nog att säga till dig att förebygga. :S
  18. 9
    Ja du lider av järnbrist, under 120 räknas som blodbrist för kvinnor. jag hade nog ökat min dos till 1 tabl om dagen om jag va du, för jag lovar att du vill inte må så här dåligt för att BM inte varit snabb nog att säga till dig att förebygga. :S
  19. Medlem sedan
    Feb 2005
    #10

    Jag är enormt trött

    Somnar närsom hursom.. yrslig.. mår illa om dagarna.. Men på kontrollen igår var mitt järnvärde hel ok, 135
  20. 10
    Jag är enormt trött Somnar närsom hursom.. yrslig.. mår illa om dagarna.. Men på kontrollen igår var mitt järnvärde hel ok, 135
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11

    Jag har också lågt

    Var nere på 103 sist och jag lyckas inte få upp det tyvärr. Är astrött men vet inte om det bara beror på dåligt järnvärde. Tror nog att stress, två barn, mer än heltidsjobb osv också hjälper till att göra mig trött.
    Mamma till världens bästa Matilda född 021223, Felix född 050603 och Oliver född 110324
    (¯`''•.¸(¯`''•.¸♥ Matilda, Felix & Oliver ♥¸ .•''´¯)¸.•''´¯)

    Blogg: www.lillafamiljens.blogspot.com
  22. 11
    Jag har också lågt Var nere på 103 sist och jag lyckas inte få upp det tyvärr. Är astrött men vet inte om det bara beror på dåligt järnvärde. Tror nog att stress, två barn, mer än heltidsjobb osv också hjälper till att göra mig trött.
  23. Medlem sedan
    Jun 2004
    #12
    Vad hade jag sist, 117 tror jag att det var... Bm sa att det var helt OK. Då åt jag 1 tablett varannan dag. Sen blev jag tröttare tyckte jag, så jag tar 1 varje dag nu istället. Får se värdet om ett par veckor.
    Sen är det lite olika dagar också, men de trötta dagarna börjar överväga nu... Inte så kul. Men jobbet suger mycket energi.
  24. 12
    Vad hade jag sist, 117 tror jag att det var... Bm sa att det var helt OK. Då åt jag 1 tablett varannan dag. Sen blev jag tröttare tyckte jag, så jag tar 1 varje dag nu istället. Får se värdet om ett par veckor.
    Sen är det lite olika dagar också, men de trötta dagarna börjar överväga nu... Inte så kul. Men jobbet suger mycket energi.
  25. Medlem sedan
    Feb 2007
    #13
    Jag låg på 106 på senaste bm-besöket.
  26. 13
    Jag låg på 106 på senaste bm-besöket.
  27. Medlem sedan
    Feb 2007
    #14
    Jag tål inte tabletterna, det är därför jag får det så... glömde jag tillägga.
  28. 14
    Jag tål inte tabletterna, det är därför jag får det så... glömde jag tillägga.
  29. Medlem sedan
    Mar 2002
    #15
    Jag ligger på 108, och min bm rekomenderade mig att äta en varannan dag. De har ändrat rekommendationerna här nyligen sa hon, då det visat sig att för högt Hb inte heller är bra.
  30. 15
    Jag ligger på 108, och min bm rekomenderade mig att äta en varannan dag. De har ändrat rekommendationerna här nyligen sa hon, då det visat sig att för högt Hb inte heller är bra.
  31. Medlem sedan
    Mar 2002
    #16
    Hm, menar inte "för högt" (för det har man ju veta länge) utan hon utrryckte det som "det finns anlöedningar till att Hb sjunker under graviditeten".
    Istället tar de ett ferritinvärde vid inskrivningen, detta visar hur stora järndepåer man har i kroppen.
    Jag mår också ganska bra, lite tröttare än vanlgt men det beror nog mer på jobb, julstök och två småvildar...
  32. 16
    Hm, menar inte "för högt" (för det har man ju veta länge) utan hon utrryckte det som "det finns anlöedningar till att Hb sjunker under graviditeten".
    Istället tar de ett ferritinvärde vid inskrivningen, detta visar hur stora järndepåer man har i kroppen.
    Jag mår också ganska bra, lite tröttare än vanlgt men det beror nog mer på jobb, julstök och två småvildar...
  33. Medlem sedan
    Sep 2010
    #17
    Glöm inte bort att INTE inta järnet tillsammans med kalcium och gärna med c-vitamin!
  34. 17
    Glöm inte bort att INTE inta järnet tillsammans med kalcium och gärna med c-vitamin!

Liknande trådar

  1. Järnbrist...
    By karinko in forum _1205 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 21:42
  2. Järnbrist
    By Anna1 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 13:18
  3. järnbrist!
    By Hannah_1000 in forum _0806 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 20:07
  4. Järnbrist
    By alissa in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 18:50
  5. Järnbrist
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 23:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar