Lillasyster är här!
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Lillasyster är här!

    Ja, som ni kanske misstänkte gick mitt vatten i går kl 17:00. Några knappa dl men helt klart en vattenavgång med fint och klart vatten. Jag tog en promenad med hunden och ringde min sambo som var på hemväg från sitt arbete. Själv gick jag lite som på nålar, det kändes jättekonstigt att ha haft en vattenavgång som startskott. Vattnet fortsatte rinna. Det var ju på gång, men ändå inte. I magen var det kolugnt, jag var mest lite spänd över att det snart, i alla fall inom överskådlig framtid, skulle bli vår tur att få träffa vår lilla flicka allra redan.

    Strax före 23.00 började jag få lite sammandragningar, precis som alla andra kvällar. Men jag tänkte att jag tar en dusch och tappar sedan upp ett bad och provar bada lite så får vi se vart det tar vägen. Jag ligger en bra stund i badkaret och sammandragningarna tilltar och avtar. De är lite besvärliga eftersom jag inte riktigt hittar ett bra sätt att få plats med magen i badkaret. Strax efter 01 måste jag upp, det har börjat göra fruktansvärt ont i ryggslutet åt svanskotan till. Jag börjar må lite illa också av det och funderar på om inte bebisen är på väg ändå, eller om det är något fel, kan hon ha vänt sig och lagt sig tokigt men nej hon ligger fortfarande fixerad och har sjunkit. Hjärtljuden är också fina.

    Helst av allt vill jag bara krypa ner i sängen nu för min rygg gör så himmelens ont. Jag var ju tvungen att reponera svanskotan i somras efter en cykelolycka. Det är den som gör ont nu. Så jag tar mig upp, och in i sovrummet och ber min sambo trycka på och massera min rygg. För varje gång magen blir hård gör svanskotan på j-la ont så jag tror jag ska smälla av. Det enda jag ville just nu var att få sova. Bara en liten stund. Tillslut står jag inte ut längre utan går tillbaka till badrummet och sätter mig i vattnet igen. Så skönt. Där tar ryggvärken omedelbart slut och jag tycker varmvatten är det bästa som finns. Äntligen försvann det som var fel.
    01:40 kommer jag på den briljanta idén, nu när allt är bra igen, att jag minsann ska passa på filma lite en stund för det kan ju vara kul att ha sedan, om inte annat för att klippa med.
    Jag hinner bra precis få igång min kamera innan det börjar trycka nedåt lite lätt. Det inte varmvattnet som tog bort smärtan i ryggen, det var bebisen som passerat svanskotan! Jag sitter på knä och ställer mig därför lite lätt upp på knä. Jag håller instinktivt emot perineum och känner hur bebisen sjunker. Oj då, det var så pass på gång ändå. Jag försöker andas istället för att krysta, ropa på sambon lyckas jag inte med alls. Två krystningar så är huvudet ute och roterar, sen bara gled hon ur med kroppen. Född 01:43 lördagen den 18 december. Jag lyfter upp henne ur vattnet på mage, tar upp henne i famnen och ropar på min sambo. Hon har tungan lite sött ut ur munnen och smakar in sin nya värld som hon verkar tycka är lite för kall. Vi blöter en handduk i det varma badvattnet och lägger över oss. Navelsträngen är kort och jag får knappt upp henne, 35 cm räcker inte så långt inifrån och ut. Ändå vill jag vänta en stund för att ge den en chans att lossna och låta babyn få tillbaka allt sitt blod. När jag tillslut klipper av den har den slutat pulsera sedan länge. Jag hade hoppats moderkakan skulle hinna lossna först, men får jag inte upp henne i famnen kommer den nog aldrig göra det.
    Amma det förstod hon på en gång, vår fina lilla prinsessa. Hon hade till och med mage att kräkas upp lite råmjölk.
    Ca 2388 gram, svårmätta ungefärliga 45cm lång och med ett hattmått på 32 cm. Född i vecka 35+6.
    Och nu gav hon ifrån sig ett mycket missnöjt ljud, innan hon kissade ner sina strumpor. Och jag kan inte sluta varken titta på henne eller le. Hon är liten, men perfekt.

    Skrivet kl 04:00 :P

    Så nu har jag varit vaken hela natten och tittat på vårt lilla underverk, men sambon ville så gärna ringa innan jag postade något.

    Kramar från världens lyckligaste Emmie.
    ~ Tindra 2003 ~
    ~ Eli 2006 ~
    ~ bonusen Alvar 2006 ~
    ~ Tilde 2010 ~

    I wish I was a glow worm
    A glow worm´s never glum
    `Cos how can you be grumpy
    When the sun shines out you bum
  2. 1
    Lillasyster är här! Ja, som ni kanske misstänkte gick mitt vatten i går kl 17:00. Några knappa dl men helt klart en vattenavgång med fint och klart vatten. Jag tog en promenad med hunden och ringde min sambo som var på hemväg från sitt arbete. Själv gick jag lite som på nålar, det kändes jättekonstigt att ha haft en vattenavgång som startskott. Vattnet fortsatte rinna. Det var ju på gång, men ändå inte. I magen var det kolugnt, jag var mest lite spänd över att det snart, i alla fall inom överskådlig framtid, skulle bli vår tur att få träffa vår lilla flicka allra redan.

    Strax före 23.00 började jag få lite sammandragningar, precis som alla andra kvällar. Men jag tänkte att jag tar en dusch och tappar sedan upp ett bad och provar bada lite så får vi se vart det tar vägen. Jag ligger en bra stund i badkaret och sammandragningarna tilltar och avtar. De är lite besvärliga eftersom jag inte riktigt hittar ett bra sätt att få plats med magen i badkaret. Strax efter 01 måste jag upp, det har börjat göra fruktansvärt ont i ryggslutet åt svanskotan till. Jag börjar må lite illa också av det och funderar på om inte bebisen är på väg ändå, eller om det är något fel, kan hon ha vänt sig och lagt sig tokigt men nej hon ligger fortfarande fixerad och har sjunkit. Hjärtljuden är också fina.

    Helst av allt vill jag bara krypa ner i sängen nu för min rygg gör så himmelens ont. Jag var ju tvungen att reponera svanskotan i somras efter en cykelolycka. Det är den som gör ont nu. Så jag tar mig upp, och in i sovrummet och ber min sambo trycka på och massera min rygg. För varje gång magen blir hård gör svanskotan på j-la ont så jag tror jag ska smälla av. Det enda jag ville just nu var att få sova. Bara en liten stund. Tillslut står jag inte ut längre utan går tillbaka till badrummet och sätter mig i vattnet igen. Så skönt. Där tar ryggvärken omedelbart slut och jag tycker varmvatten är det bästa som finns. Äntligen försvann det som var fel.
    01:40 kommer jag på den briljanta idén, nu när allt är bra igen, att jag minsann ska passa på filma lite en stund för det kan ju vara kul att ha sedan, om inte annat för att klippa med.
    Jag hinner bra precis få igång min kamera innan det börjar trycka nedåt lite lätt. Det inte varmvattnet som tog bort smärtan i ryggen, det var bebisen som passerat svanskotan! Jag sitter på knä och ställer mig därför lite lätt upp på knä. Jag håller instinktivt emot perineum och känner hur bebisen sjunker. Oj då, det var så pass på gång ändå. Jag försöker andas istället för att krysta, ropa på sambon lyckas jag inte med alls. Två krystningar så är huvudet ute och roterar, sen bara gled hon ur med kroppen. Född 01:43 lördagen den 18 december. Jag lyfter upp henne ur vattnet på mage, tar upp henne i famnen och ropar på min sambo. Hon har tungan lite sött ut ur munnen och smakar in sin nya värld som hon verkar tycka är lite för kall. Vi blöter en handduk i det varma badvattnet och lägger över oss. Navelsträngen är kort och jag får knappt upp henne, 35 cm räcker inte så långt inifrån och ut. Ändå vill jag vänta en stund för att ge den en chans att lossna och låta babyn få tillbaka allt sitt blod. När jag tillslut klipper av den har den slutat pulsera sedan länge. Jag hade hoppats moderkakan skulle hinna lossna först, men får jag inte upp henne i famnen kommer den nog aldrig göra det.
    Amma det förstod hon på en gång, vår fina lilla prinsessa. Hon hade till och med mage att kräkas upp lite råmjölk.
    Ca 2388 gram, svårmätta ungefärliga 45cm lång och med ett hattmått på 32 cm. Född i vecka 35+6.
    Och nu gav hon ifrån sig ett mycket missnöjt ljud, innan hon kissade ner sina strumpor. Och jag kan inte sluta varken titta på henne eller le. Hon är liten, men perfekt.

    Skrivet kl 04:00 :P

    Så nu har jag varit vaken hela natten och tittat på vårt lilla underverk, men sambon ville så gärna ringa innan jag postade något.

    Kramar från världens lyckligaste Emmie.
  3. Medlem sedan
    Apr 2010
    #2
    Grattis! skönt att allt gick bra. Vist är det underbart att få hålla i de små efter månader av väntan.
  4. 2
    Grattis! skönt att allt gick bra. Vist är det underbart att få hålla i de små efter månader av väntan.
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Grattis Emmie!!! Vad underbart!!!! Hon är så fin. Visst kan man bara ligga o titta. Gör det hela tiden själv. Kraaaaaam!!!
  6. 3
    Grattis Emmie!!! Vad underbart!!!! Hon är så fin. Visst kan man bara ligga o titta. Gör det hela tiden själv. Kraaaaaam!!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2010
    #4
    Grattis <3<3<3
  8. 4
    Grattis <3<3<3
  9. Medlem sedan
    Sep 2009
    #5
    Åh, jättegrattis igen!! Anade att det var du som skrev igår kväll Vad härligt att allt gick bra och vad mysigt det låter att föda hemma i lugn och ro.

    Grattis igen till din fina flicka

    Kram
  10. 5
    Åh, jättegrattis igen!! Anade att det var du som skrev igår kväll Vad härligt att allt gick bra och vad mysigt det låter att föda hemma i lugn och ro.

    Grattis igen till din fina flicka

    Kram
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Ja härligt. Vi har inte väntat så länge, men åh vad vi har längtat.
  12. 6
    Ja härligt. Vi har inte väntat så länge, men åh vad vi har längtat.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7
    Så härligt! Tittar, myser, ammar, och uppdaterar fB galleriet. hihi
  14. 7
    Så härligt! Tittar, myser, ammar, och uppdaterar fB galleriet. hihi
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    Tack! Och grattis till Tove, läste ditt inlägg nedan igår. Tiden går så fort!!
  16. 8
    Tack! Och grattis till Tove, läste ditt inlägg nedan igår. Tiden går så fort!!
  17. Medlem sedan
    Jun 2003
    #9
    hihi, ja vem är nuts enough liksom..? ;9

    Föda hemma är underbart tycker jag och i badet var lite häftigt. Hon var så lugn när hon föddes och sprattlade lite i mina händer för att hålla balansen under vattnet tills jag lyfte upp henne. Det gillade hon inte lika mycket. Lik syster sin, arg som ett bi blev hon.
  18. 9
    hihi, ja vem är nuts enough liksom..? ;9

    Föda hemma är underbart tycker jag och i badet var lite häftigt. Hon var så lugn när hon föddes och sprattlade lite i mina händer för att hålla balansen under vattnet tills jag lyfte upp henne. Det gillade hon inte lika mycket. Lik syster sin, arg som ett bi blev hon.
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10
    Grattis!! Gud vilken härlig upplevelse det verkar ha varit skönt att allt gick bra och att ni mår bra.Underbart att ha den lille där nu. Många grattis igen och håller tummarna för att det snart är min tur
  20. 10
    Grattis!! Gud vilken härlig upplevelse det verkar ha varit skönt att allt gick bra och att ni mår bra.Underbart att ha den lille där nu. Många grattis igen och håller tummarna för att det snart är min tur
  21. Medlem sedan
    Jun 2010
    #11
    grattis tjoohoo
  22. 11
    grattis tjoohoo
  23. Medlem sedan
    Jun 2003
    #12
    Jajamensan, det håller jag tummarna för det och att du får en underbar upplevelse! Snart snart så.
  24. 12
    Jajamensan, det håller jag tummarna för det och att du får en underbar upplevelse! Snart snart så.
  25. Medlem sedan
    Jun 2003
    #13
    Tjohoo!
  26. 13
    Tjohoo!
  27. Medlem sedan
    Dec 2008
    #14
    Stort grattis till lilla flickan och skönt att allt gick bra! =)
  28. 14
    Stort grattis till lilla flickan och skönt att allt gick bra! =)
  29. Medlem sedan
    Feb 2007
    #15
    Härligt! Grattis till lillasyster!!!
  30. 15
    Härligt! Grattis till lillasyster!!!
  31. Medlem sedan
    May 2007
    #16
    grattis till lillasyster!!! Så glad att allt gick bra!!!
  32. 16
    grattis till lillasyster!!! Så glad att allt gick bra!!!
  33. Medlem sedan
    Mar 2006
    #17
    Grattis till lillan Låter som en härlig förlossning. Hoppas ni mår bra och njuter massor
  34. 17
    Grattis till lillan Låter som en härlig förlossning. Hoppas ni mår bra och njuter massor
  35. Medlem sedan
    Nov 2002
    #18

    GRATTIS!

    Vilken härlig förlossning det verkar ha varit.
    Och att hon "bara" kom drygt fyra veckor för tidigt, det måste ha varit över dina förväntningar va?
  36. 18
    GRATTIS! Vilken härlig förlossning det verkar ha varit.
    Och att hon "bara" kom drygt fyra veckor för tidigt, det måste ha varit över dina förväntningar va?
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19
    Tack, ja vi mår jättebra allihopa!
  38. 19
    Tack, ja vi mår jättebra allihopa!
  39. Medlem sedan
    Jun 2003
    #20
    Tack!
  40. 20
    Tack!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lillasyster är här
    By mamma till D & A in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 09:23
  2. en lillasyster!
    By Ullu in forum _0809 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 08:58
  3. Lillasyster
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 19:58
  4. Lillasyster heter ännu lillasyster
    By Cissi & lillasyster 11/5 in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 17:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar