Kan man tvinga någon att ta emot vård?
Allvarligt sjuka
  1. Anonym
    #1

    Kan man tvinga någon att ta emot vård?

    Min pappa släppte för några dagar sen bomben att han har lungcancer. Bara i ena lungan som måste opereras bort. Han har fått tid för op, men nu vägrar han. Han säger att det är hans beslut, och han är rädd. Vad ska jag göra? Hans enda räddning är denna op, men han har inga planer att genomgå den. Han ljög t om för mig och sa att han inte alls fått någon tid. Allt känns så hopplöst...
  2. 1
    Kan man tvinga någon att ta emot vård? Min pappa släppte för några dagar sen bomben att han har lungcancer. Bara i ena lungan som måste opereras bort. Han har fått tid för op, men nu vägrar han. Han säger att det är hans beslut, och han är rädd. Vad ska jag göra? Hans enda räddning är denna op, men han har inga planer att genomgå den. Han ljög t om för mig och sa att han inte alls fått någon tid. Allt känns så hopplöst...
  3. Medlem sedan
    Feb 2008
    #2
    Hej. Det gör mig så ledsen att läsa ditt meddelande. Och jag kan tyvärr inte ge dig några goda råd. Förutom att din pappa är i chock och det är du med. Kanske han är rädd för op. Rädd för vad den kan göra med honom. Och jag tror att man inte kan tvinga någon till sjukvård om den personen är myndig och inte omyndig gjord. Är en person omyndig gjord kan man tvinga den till sjukvård men inte annars. Det ska mycket till för att en människa ska förlora sin rätt till att bestämma över sin kropp och sitt liv. Jag har själv lungcancer och är nu på bättringsvägen. Men det har varit en lång och tuff kamp som ännu inte är över. Berätta för din pappa att det finns hopp och att lungcancer inte är detsamma som döden. För det är det inte. Min pappa har op bort den ena lungan pga lungcancer. Han har levt ett mycket bra och fullt liv. Han blev op i början av 1970 talet och lever än. Han hade den mest aggressiva typen och hans chanser var inte stora. Vill du skriva till mig privat så gör gärna det. Med värme och kramar och styrkekramar Kine
  4. 2
    Hej. Det gör mig så ledsen att läsa ditt meddelande. Och jag kan tyvärr inte ge dig några goda råd. Förutom att din pappa är i chock och det är du med. Kanske han är rädd för op. Rädd för vad den kan göra med honom. Och jag tror att man inte kan tvinga någon till sjukvård om den personen är myndig och inte omyndig gjord. Är en person omyndig gjord kan man tvinga den till sjukvård men inte annars. Det ska mycket till för att en människa ska förlora sin rätt till att bestämma över sin kropp och sitt liv. Jag har själv lungcancer och är nu på bättringsvägen. Men det har varit en lång och tuff kamp som ännu inte är över. Berätta för din pappa att det finns hopp och att lungcancer inte är detsamma som döden. För det är det inte. Min pappa har op bort den ena lungan pga lungcancer. Han har levt ett mycket bra och fullt liv. Han blev op i början av 1970 talet och lever än. Han hade den mest aggressiva typen och hans chanser var inte stora. Vill du skriva till mig privat så gör gärna det. Med värme och kramar och styrkekramar Kine

Liknande trådar

  1. Straffbart tvinga någon att bli förälder
    By Jipen in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-11-05, 21:47
  2. Vård utomlands någon?
    By _Maa_ in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 15:04
  3. vill också skriva på emot vård
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 15:11
  4. Tvinga någon sälja hus? Hjälp!
    By Kris-Tina in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 10:13
  5. Antroposofisk vård, kan någon här..
    By Mor till tre in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-25, 08:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar