Synkoll i skolan?
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Jul 2009
    #1

    Synkoll i skolan?

    Vår lilla dotter ser bättre med glasögon säger hon, ska hon gå till Skolsköterskan först?
  2. 1
    Synkoll i skolan? Vår lilla dotter ser bättre med glasögon säger hon, ska hon gå till Skolsköterskan först?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Nej, gå till en optiker direkt. Det brukar även gå att kontakta ögonkliniken, eftersom det rör sig om ett litet barn.
  4. 2
    Nej, gå till en optiker direkt. Det brukar även gå att kontakta ögonkliniken, eftersom det rör sig om ett litet barn.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Ja, det kan hon göra. Sköterska kan skriva remiss till ögonkliniken. En optiker hade jag inte gått till i första läget.
    Du kan även ringa ögonkliniken och fråga om dotterna kan komma dit på koll utan remiss och om inte, hur ni ska gå till väga.
  6. 3
    Ja, det kan hon göra. Sköterska kan skriva remiss till ögonkliniken. En optiker hade jag inte gått till i första läget.
    Du kan även ringa ögonkliniken och fråga om dotterna kan komma dit på koll utan remiss och om inte, hur ni ska gå till väga.
  7. Medlem sedan
    Nov 2009
    #4
    Jag måste fråga först om din dotter redan har glasögon, då du skriver att hon ser bättre med sådana.
    Hur gammal är hon?

    Vår kille såg väldigt dåligt på 4 års kontrollen. Jag tror att han inte klarade dom 4 sista raderna.
    Vi blev skickad till ögonkliniken och där har han varit och kollat sig med jämna mellanrum, och det har blivit mycket bättre,hör och häpna.
    Han är för tidigt född och enligt läkaren så kan det ta tid att synka ögonen och att dom skall komma i fas.
    Mycket riktigt så efter 2 år så klarade han alla rader på tavlan, och vid kontrollen i fjol på sex års hos skolsköterskan, gav hon ok.

    Jag skulle definitivt be om en remiss till ögon ,för dom är så himla duktiga på sin sak, och kan direkt se var det ev. felet sitter.

    Vår kille kommer att kallas åter till ögon när han är 9 år för en uppföljning, och läkaren sa att med största sannolikhet kommer han att behöva glasögon i framtiden ,men det kan bli när han är 9 eller 15.

    Be skolsköterskan eller din vc skriva en remiss.
  8. 4
    Jag måste fråga först om din dotter redan har glasögon, då du skriver att hon ser bättre med sådana.
    Hur gammal är hon?

    Vår kille såg väldigt dåligt på 4 års kontrollen. Jag tror att han inte klarade dom 4 sista raderna.
    Vi blev skickad till ögonkliniken och där har han varit och kollat sig med jämna mellanrum, och det har blivit mycket bättre,hör och häpna.
    Han är för tidigt född och enligt läkaren så kan det ta tid att synka ögonen och att dom skall komma i fas.
    Mycket riktigt så efter 2 år så klarade han alla rader på tavlan, och vid kontrollen i fjol på sex års hos skolsköterskan, gav hon ok.

    Jag skulle definitivt be om en remiss till ögon ,för dom är så himla duktiga på sin sak, och kan direkt se var det ev. felet sitter.

    Vår kille kommer att kallas åter till ögon när han är 9 år för en uppföljning, och läkaren sa att med största sannolikhet kommer han att behöva glasögon i framtiden ,men det kan bli när han är 9 eller 15.

    Be skolsköterskan eller din vc skriva en remiss.
  9. Medlem sedan
    Nov 2009
    #5
    Korkat av mig, då barnet bör vara 6 år då det står under f-klass....
  10. 5
    Korkat av mig, då barnet bör vara 6 år då det står under f-klass....
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Jag tror inte att optikern får ta emot barn under 7 år om det inte finns en remiss från ögonläkaren. Så kontakta skolsköterskan och be att hon gör en koll och sedan remitterar er vidare.
  12. 6
    Jag tror inte att optikern får ta emot barn under 7 år om det inte finns en remiss från ögonläkaren. Så kontakta skolsköterskan och be att hon gör en koll och sedan remitterar er vidare.
  13. Medlem sedan
    Aug 2009
    #7
    De kallas väl till skolsköterskan i fsk för bla syntest? Vår pojke klarade det testet men jag tyckte han sa rätt många fel på understa raden. Så för säkerhets skull tog jag med honom till min optiker. Både hans pappa och jag har synfel så jag tänkte att det kunde vara ärftligt. Optikern kollade med en massa apparater förutom då att läsa på tavlan, men hittade inget han heller.
  14. 7
    De kallas väl till skolsköterskan i fsk för bla syntest? Vår pojke klarade det testet men jag tyckte han sa rätt många fel på understa raden. Så för säkerhets skull tog jag med honom till min optiker. Både hans pappa och jag har synfel så jag tänkte att det kunde vara ärftligt. Optikern kollade med en massa apparater förutom då att läsa på tavlan, men hittade inget han heller.
  15. Medlem sedan
    Sep 2008
    #8
    Deras undersökning är lägre än lägst sett ur kunskapsperspektiv
    Hirarkin är så här

    Synkontroll på sjukhuset 10 poäng
    Synkontroll optiker 8 poäng
    synkontroll skolan 4 poäng

    Vår näst äldsta gick på kontroller på skolan, de sa inge fel

    vi gick till optiker de sa, ok, kanske lite fel vi provar med glasögon

    vi gick till sjukhuset, de blev uppståndelse, läkare kom springande från alla håll, de hade inte på åratal uppmätt så höga synfelsvärden hos en så ung person på flera, flera år... och de var "förundrade" över att hon överhuvudtaget såg tavlan på skolan...

    Unga personers ögon kan kompensera för synfel de har så om de inte har utrustning för att mäta upp synfelet korrekt så kan de se enbart lite av synfelet och man får enbart en del av svaret.

    Skolan har def, inte rätt utrustning, de kan bara göra en grov uppskattning
    optikerna har nästan full utrustning
    sjukhuset har full utrustning och 100% kompetens
  16. 8
    Deras undersökning är lägre än lägst sett ur kunskapsperspektiv
    Hirarkin är så här

    Synkontroll på sjukhuset 10 poäng
    Synkontroll optiker 8 poäng
    synkontroll skolan 4 poäng

    Vår näst äldsta gick på kontroller på skolan, de sa inge fel

    vi gick till optiker de sa, ok, kanske lite fel vi provar med glasögon

    vi gick till sjukhuset, de blev uppståndelse, läkare kom springande från alla håll, de hade inte på åratal uppmätt så höga synfelsvärden hos en så ung person på flera, flera år... och de var "förundrade" över att hon överhuvudtaget såg tavlan på skolan...

    Unga personers ögon kan kompensera för synfel de har så om de inte har utrustning för att mäta upp synfelet korrekt så kan de se enbart lite av synfelet och man får enbart en del av svaret.

    Skolan har def, inte rätt utrustning, de kan bara göra en grov uppskattning
    optikerna har nästan full utrustning
    sjukhuset har full utrustning och 100% kompetens
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9
    Så länge dom är 8 år sk aman gå genom skolsköterskan först som skickar en remiss till ögon klinik.Ögon kliniken är strängare och har mer kunskap om det här med dålig syn eller ej.Ögonkliniken har dessutom högre krav på vad somär bra eller dålig syn.
  18. 9
    Så länge dom är 8 år sk aman gå genom skolsköterskan först som skickar en remiss till ögon klinik.Ögon kliniken är strängare och har mer kunskap om det här med dålig syn eller ej.Ögonkliniken har dessutom högre krav på vad somär bra eller dålig syn.

Liknande trådar

  1. Less på skolan
    By kajak in forum Tonåringar
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-11-16, 21:52
  2. synkoll
    By LillaHon in forum _04 Alla barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 11:51
  3. På tal om skolan
    By Achelois in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 20:17
  4. synkoll
    By banydyme in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 11:36
  5. Skolan
    By Cec ilia in forum Autismspektrum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 16:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar