Urladdat batteri? Minusgrader? Tips tack
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Urladdat batteri? Minusgrader? Tips tack

    Bilen står still i tre dagar. Dagen innan klarar den att starta efter en natt på 20 minusgrader.
    Men inte efter tre dagar med ca 10 minus.
    Batteriet är dött.
    Har nu köpt en mobil starthjälp för 799 kr.
    Är det ett bra köp? Eller är det lika bra att köpa ett nytt batteri?
    Betyder det att batteriet behöver bytas ut?
    Är det bra med en sån makapär eller är det lika bra att bara ha en vanlig batteriladdare?
    Ni är många här som verkar bra på bilar, ge mig gärna tips och råd!!
    God fortsättning!
  2. 1
    Urladdat batteri? Minusgrader? Tips tack Bilen står still i tre dagar. Dagen innan klarar den att starta efter en natt på 20 minusgrader.
    Men inte efter tre dagar med ca 10 minus.
    Batteriet är dött.
    Har nu köpt en mobil starthjälp för 799 kr.
    Är det ett bra köp? Eller är det lika bra att köpa ett nytt batteri?
    Betyder det att batteriet behöver bytas ut?
    Är det bra med en sån makapär eller är det lika bra att bara ha en vanlig batteriladdare?
    Ni är många här som verkar bra på bilar, ge mig gärna tips och råd!!
    God fortsättning!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Det kan vara så att du inte kört tillräckligt förra gången den startade och därmed har inte startbatteriet hunnit ladda sig nog. När det är så här kallt måste man ofta köra ca5-10 minuter för batteriets skull. Om det behövs ett nytt batteri eller om det räcker att kolla vätskenivån i det eller lämna in det på en rejäl omladdning beror ju på vad det är för batteri och hur gammalt det är. Starthjälp är ju alltid en bra sak, om du fick ett bra pris eller inte vet jag inte. Annars är ju startkablar och snälla grannar alltid en bra sak.
  4. 2
    Det kan vara så att du inte kört tillräckligt förra gången den startade och därmed har inte startbatteriet hunnit ladda sig nog. När det är så här kallt måste man ofta köra ca5-10 minuter för batteriets skull. Om det behövs ett nytt batteri eller om det räcker att kolla vätskenivån i det eller lämna in det på en rejäl omladdning beror ju på vad det är för batteri och hur gammalt det är. Starthjälp är ju alltid en bra sak, om du fick ett bra pris eller inte vet jag inte. Annars är ju startkablar och snälla grannar alltid en bra sak.
  5. Medlem sedan
    Aug 2007
    #3
    Ja pröva innan ni dömer ut batteriet som sitter i bilen genom att en gång ladda upp densamma ordenkligt med en extern batteriladdare.

    Där detta senario kan vara helt normalt även med ett friskt batteri och dessa så kallade starthjälp kan förvisso vara bra att ha i reserv, men kan aldrig ersätta ett redan dåligt batteri.
    Smartare då att i stället skaffa en batteri laddare som man där har större praktisk användning av.

    Där är det i så fall bättre att ha ett par bra startkablar i bagaget och hoppas på att någon hjälpsam medtrafikant är villig att bistå med fräch ström.
  6. 3
    Ja pröva innan ni dömer ut batteriet som sitter i bilen genom att en gång ladda upp densamma ordenkligt med en extern batteriladdare.

    Där detta senario kan vara helt normalt även med ett friskt batteri och dessa så kallade starthjälp kan förvisso vara bra att ha i reserv, men kan aldrig ersätta ett redan dåligt batteri.
    Smartare då att i stället skaffa en batteri laddare som man där har större praktisk användning av.

    Där är det i så fall bättre att ha ett par bra startkablar i bagaget och hoppas på att någon hjälpsam medtrafikant är villig att bistå med fräch ström.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Tack för svar!!
  8. 4
    Tack för svar!!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    en sån där "mobil starthjälp" är rena leksaken jämfört med ett par "riktiga startkablar minst 60kvadratmillimeter= 8-10 mm kopparkärna" och ett laddat batteri det räcker med att du jämför diametern på kablarna så ser du direkt, sen är jag lite tveksam till livslängden och kapaciteten på batteriet innuti starthjälpen.

    jag skulle ha laddat upp batteriet och låta testa det under belastning med en riktig batteriladdare, innan jag gjort något annat.

    sen är det inte alls säkert att motorn och batteriet är mer genomtjälat efter en natt men minus 20grader på morgonen än den är efter tre dygn med minus 10
  10. 5
    en sån där "mobil starthjälp" är rena leksaken jämfört med ett par "riktiga startkablar minst 60kvadratmillimeter= 8-10 mm kopparkärna" och ett laddat batteri det räcker med att du jämför diametern på kablarna så ser du direkt, sen är jag lite tveksam till livslängden och kapaciteten på batteriet innuti starthjälpen.

    jag skulle ha laddat upp batteriet och låta testa det under belastning med en riktig batteriladdare, innan jag gjort något annat.

    sen är det inte alls säkert att motorn och batteriet är mer genomtjälat efter en natt men minus 20grader på morgonen än den är efter tre dygn med minus 10
  11. Naken-Jane
    #6
    När mitt batteri krånglar vid extremkyla så startar jag bilen i dragläge. Det kan få ett gammalt batteri att "hosta till" tillräckligt för att starta. Men det bör man göra redan vid andra försöket för annars är det nog kört.
  12. 6
    När mitt batteri krånglar vid extremkyla så startar jag bilen i dragläge. Det kan få ett gammalt batteri att "hosta till" tillräckligt för att starta. Men det bör man göra redan vid andra försöket för annars är det nog kört.

Liknande trådar

  1. Minusgrader
    By -TH- in forum Ordet är fritt
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 10:08
  2. 2 minusgrader nu och...
    By emma74 in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-25, 07:09
  3. Nu när det är minusgrader ute!
    By anneli in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 17:08
  4. iPodmini-batteri-byte-tips någon?
    By Anna in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 21:58
  5. Snabbt svar om urladdat batteri...
    By Dina_KL in forum Bilsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:43
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar