Kan jag äta fondue??
_1108 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2010
    #1

    Kan jag äta fondue??

    Hej på er alla gravida!!

    Satt här och planerade nyårsmaten, när min man frågade mig, kan du äta fondue? Hmmm... tänkte jag...undra om jag kan det. Om jag steker köttet väl borde det väl gå.. försökte googla på det men hittade inte så mycket.

    Någon av er som vet? Någon spec. olja kan helst ska använda??

    Tacksam för svar från någon som vet

    Ha en skön kväll!
  2. 1
    Kan jag äta fondue?? Hej på er alla gravida!!

    Satt här och planerade nyårsmaten, när min man frågade mig, kan du äta fondue? Hmmm... tänkte jag...undra om jag kan det. Om jag steker köttet väl borde det väl gå.. försökte googla på det men hittade inte så mycket.

    Någon av er som vet? Någon spec. olja kan helst ska använda??

    Tacksam för svar från någon som vet

    Ha en skön kväll!
  3. Medlem sedan
    Nov 2008
    #2
    Allt kött som har uppnått en temperatur på minst 70° är fritt fram!
    Nu blir jag lite nyfiken... Hur gör man fondue??
  4. 2
    Allt kött som har uppnått en temperatur på minst 70° är fritt fram!
    Nu blir jag lite nyfiken... Hur gör man fondue??
  5. Medlem sedan
    Oct 2010
    #3
    Hej där.. självklart kan du äta fondue. Själv är jag i vecka 16+1 och för bara en vecka sedan åt jag en japansk maträtt som påminner om fondue. Så länge du inte äter rått kött ska det inte vara några problem alls.

    Sen ska man ta alla rekommendationer med en nypa salt. Det är inte bra för någon människa att t.ex. äta fisk från Östersjön, rått kött för ofta, etc.

    Då immunförsvaret är en aningen nedsatt hos en gravid kvinna ska man se till att maten man äter är rätt tillagad. Hur gör de i andra länder där dessa rekommendationer inte finns? Jo de äter bra och ordentligt tillagad mat...

    Lycka till och smaklig måltid!

    God fortsättning och gott nytt år!
  6. 3
    Hej där.. självklart kan du äta fondue. Själv är jag i vecka 16+1 och för bara en vecka sedan åt jag en japansk maträtt som påminner om fondue. Så länge du inte äter rått kött ska det inte vara några problem alls.

    Sen ska man ta alla rekommendationer med en nypa salt. Det är inte bra för någon människa att t.ex. äta fisk från Östersjön, rått kött för ofta, etc.

    Då immunförsvaret är en aningen nedsatt hos en gravid kvinna ska man se till att maten man äter är rätt tillagad. Hur gör de i andra länder där dessa rekommendationer inte finns? Jo de äter bra och ordentligt tillagad mat...

    Lycka till och smaklig måltid!

    God fortsättning och gott nytt år!
  7. Medlem sedan
    Nov 2008
    #4
    Fast det är nog bra att följa de rekommendationer som finns. Sedan man införde rekommendationer om hur man skyddar sig mot toxoplasmos, till exempel att bara äta välstekt kött, så har missbildningar och missfall som följd av toxoplasmos och listeria minskat till mindre än en tiondel.
    Det är ju upp till var och en hur noga man vill vara, men jag tycker det är bra att rekommendationerna finns, dom verkar ju fylla sitt syfte.
  8. 4
    Fast det är nog bra att följa de rekommendationer som finns. Sedan man införde rekommendationer om hur man skyddar sig mot toxoplasmos, till exempel att bara äta välstekt kött, så har missbildningar och missfall som följd av toxoplasmos och listeria minskat till mindre än en tiondel.
    Det är ju upp till var och en hur noga man vill vara, men jag tycker det är bra att rekommendationerna finns, dom verkar ju fylla sitt syfte.
  9. Medlem sedan
    Oct 2010
    #5
    Jo men visst är det så... Det var ju precis det jag skrev =) att äta maten välstekt och bra tillagat! =)
  10. 5
    Jo men visst är det så... Det var ju precis det jag skrev =) att äta maten välstekt och bra tillagat! =)
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Mmm, men du skrev också att man skulle ta alla rekommendationerna med en nypa salt...
  12. 6
    Mmm, men du skrev också att man skulle ta alla rekommendationerna med en nypa salt...
  13. Medlem sedan
    Dec 2010
    #7
    Tack för alla svar!! Ska åka och handla nyårsmaten nu!! =) Det blir fondue!

    Det jag tänkte på var att även om jag steker mitt kött väl och de andra inte gör det..om det kunde vara någon fara..? Fast förmodligen inte...oljan i fonduen borde koka blodet!

    Vad tror ni om att även fondue(a) grönsaker i fonduen? Går det bra att äta?

    Tack för era svar ännu en gång!

    God fortsättning & Gott nytt alla gravida!! Vad det är underbart att vara gravid!!!!!!! Nästa år är vårt år!! =)
  14. 7
    Tack för alla svar!! Ska åka och handla nyårsmaten nu!! =) Det blir fondue!

    Det jag tänkte på var att även om jag steker mitt kött väl och de andra inte gör det..om det kunde vara någon fara..? Fast förmodligen inte...oljan i fonduen borde koka blodet!

    Vad tror ni om att även fondue(a) grönsaker i fonduen? Går det bra att äta?

    Tack för era svar ännu en gång!

    God fortsättning & Gott nytt alla gravida!! Vad det är underbart att vara gravid!!!!!!! Nästa år är vårt år!! =)

Liknande trådar

  1. fondue
    By Mika in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 21:21
  2. Fondue?
    By anonymt namn in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-28, 22:18
  3. Fondue
    By jane1979 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 21:16
  4. ME- Om fondue
    By jojan in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:31
  5. Fondue
    By Lhisa in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 12:08
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar