Söer riktigt gott bröd
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Söer riktigt gott bröd

    Jag letar efter recept på dels ett bröd som är gott att äta till en exotisk planka, dvs förmodligen nåt åt baguettehållet då. Och så letar jag efter ett frukostbröd som är gott att rosta, gärna ett lite grövre, inte bara vetemjöl.
    Jag kör rågsurdeg till matigare bröd men är inte absolut ute efter surdegsbröd nu. Så tips på recept som inte är från paindemartin mottages gärna
  2. 1
    Söer riktigt gott bröd Jag letar efter recept på dels ett bröd som är gott att äta till en exotisk planka, dvs förmodligen nåt åt baguettehållet då. Och så letar jag efter ett frukostbröd som är gott att rosta, gärna ett lite grövre, inte bara vetemjöl.
    Jag kör rågsurdeg till matigare bröd men är inte absolut ute efter surdegsbröd nu. Så tips på recept som inte är från paindemartin mottages gärna
  3. Medlem sedan
    Dec 1998
    #2
    Söker ska det givetvis stå *suck*
  4. 2
    Söker ska det givetvis stå *suck*
  5. Medlem sedan
    Apr 2003
    #3
    På A svarar jag...

    Birgittas Formbröd, från Annas mat. I boken står det att brödet är som gjort för rosten, och det är det verkligen. Jag skivar, fryser in och tar fram en skiva i taget. Det är lite grövre och väldigt matigt.

    2dl vetekross + 4dl vatten
    ½ pkt jäst
    ½ msk salt
    2 msk honung
    3 dl ljummet vatten
    2 dl grahamsmjöl
    (1 dl vetekli eller havrekli, jag tar det senare)
    8 dl vetemjöl

    Koka en gröt av vetekross + vatten. 15 min under lock. Låt svalna.

    Blanda jäst, vatten, salt och honung. Rör därefter i gröten och mjölet till en deg. Arbeta en stund. Låt jäsa övertäckt 1-3 tim eller i kyl över natten.

    Baka därefter ut degen och forma till en rulle som du lägger i en smord rak 2 liters form. Jäs i 30 min.

    Grädda i 200 grader i 50 min, sedan 10 min utan form. Låt svalna under duk.
  6. 3
    På A svarar jag...

    Birgittas Formbröd, från Annas mat. I boken står det att brödet är som gjort för rosten, och det är det verkligen. Jag skivar, fryser in och tar fram en skiva i taget. Det är lite grövre och väldigt matigt.

    2dl vetekross + 4dl vatten
    ½ pkt jäst
    ½ msk salt
    2 msk honung
    3 dl ljummet vatten
    2 dl grahamsmjöl
    (1 dl vetekli eller havrekli, jag tar det senare)
    8 dl vetemjöl

    Koka en gröt av vetekross + vatten. 15 min under lock. Låt svalna.

    Blanda jäst, vatten, salt och honung. Rör därefter i gröten och mjölet till en deg. Arbeta en stund. Låt jäsa övertäckt 1-3 tim eller i kyl över natten.

    Baka därefter ut degen och forma till en rulle som du lägger i en smord rak 2 liters form. Jäs i 30 min.

    Grädda i 200 grader i 50 min, sedan 10 min utan form. Låt svalna under duk.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Anna Bergenströms vridna baguetter är jättegoda tycker jag! Frukostbrödet får jag nog passa på tyvärr, hoppas att någon annan kan svara!
  8. 4
    Anna Bergenströms vridna baguetter är jättegoda tycker jag! Frukostbrödet får jag nog passa på tyvärr, hoppas att någon annan kan svara!
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Eller B menar jag...
  10. 5
    Eller B menar jag...
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6
    Eller Anna Bergenströms "ett fantastiskt bröd", min absoluta favvo. (Snodde inskrivningen från "Inget rotmos-bloggen".

    Ett fantastiskt bröd

    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    25 g jäst
    2 tsk salt + 1 msk honung
    12½ dl vetemjöl, alternativt 1½ dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl
    vetemjöl till utbakning

    Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jästen i en bunke och lägg i salt och honung. Häll över lite av "mjölkvattnet". Rör om med en trägaffel, häll i resten av mjölkvattnet och resten av mjölet.

    Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö ca 2 msk vetemjöl över degen, täck bunken med en handduk och låt jäsa i 1-1½ timme.

    Värm ugnen till 240-250 grader. Lägg bakplåtspapper på två plåtar.

    Strö ut ½-1 dl vetemjöl på bakbordet. Tippa ut den jästa degen försiktigt på det mjölade bakbordet. Knåda inte! Jäsbubblorna ska vara kvar. Strö ytterligare lite mjöl ovanpå degen och platta försiktigt ut degen med händerna.

    Skär snabbt, gärna med degskrapa, degen i 6-7 smala remsor. Dela sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Det kan bli lite snett och vint - det viktigaste är att bitarna är ganska jämnstora, annars gräddas de olika. Flytta över på plåtarna.

    Grädda bröden mitt i ugnen 15-20 minuter tills de har en gyllene skorpa och är genomgräddade. Låt bröden svalna utan handduk så får du en frasig skorpa.
  12. 6
    Eller Anna Bergenströms "ett fantastiskt bröd", min absoluta favvo. (Snodde inskrivningen från "Inget rotmos-bloggen".

    Ett fantastiskt bröd

    5 dl fingervarmt vatten
    1 dl mjölk
    25 g jäst
    2 tsk salt + 1 msk honung
    12½ dl vetemjöl, alternativt 1½ dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl
    vetemjöl till utbakning

    Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jästen i en bunke och lägg i salt och honung. Häll över lite av "mjölkvattnet". Rör om med en trägaffel, häll i resten av mjölkvattnet och resten av mjölet.

    Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö ca 2 msk vetemjöl över degen, täck bunken med en handduk och låt jäsa i 1-1½ timme.

    Värm ugnen till 240-250 grader. Lägg bakplåtspapper på två plåtar.

    Strö ut ½-1 dl vetemjöl på bakbordet. Tippa ut den jästa degen försiktigt på det mjölade bakbordet. Knåda inte! Jäsbubblorna ska vara kvar. Strö ytterligare lite mjöl ovanpå degen och platta försiktigt ut degen med händerna.

    Skär snabbt, gärna med degskrapa, degen i 6-7 smala remsor. Dela sedan varje remsa i 2-3 delar på snedden. Det kan bli lite snett och vint - det viktigaste är att bitarna är ganska jämnstora, annars gräddas de olika. Flytta över på plåtarna.

    Grädda bröden mitt i ugnen 15-20 minuter tills de har en gyllene skorpa och är genomgräddade. Låt bröden svalna utan handduk så får du en frasig skorpa.
  13. Medlem sedan
    Dec 2008
    #7
    Har ett valnötsbröd som är vädigt gott till mat. Blir väldigt saftigt så man kan göra det dan innan utan problem.

    50 g jäst
    50 g smör
    5 dl vatten
    1 msk salt
    1 msk socker
    6 dl lantbrödsmjöl
    ca 7 dl vetemjöl
    200 g grovt hackade valnötter

    jäses och bakas ut till 2 runda bröd och jäses en gång till och sen in i ugnen i 200 grader i 30-35 minuter.

    Supergoda!
  14. 7
    Har ett valnötsbröd som är vädigt gott till mat. Blir väldigt saftigt så man kan göra det dan innan utan problem.

    50 g jäst
    50 g smör
    5 dl vatten
    1 msk salt
    1 msk socker
    6 dl lantbrödsmjöl
    ca 7 dl vetemjöl
    200 g grovt hackade valnötter

    jäses och bakas ut till 2 runda bröd och jäses en gång till och sen in i ugnen i 200 grader i 30-35 minuter.

    Supergoda!
  15. Medlem sedan
    Dec 1998
    #8
    Tack alla, det var ju 3 recept som lät jättegoda . Jag ska testa allihopa, får börja med o kolla vad som finns hemma
  16. 8
    Tack alla, det var ju 3 recept som lät jättegoda . Jag ska testa allihopa, får börja med o kolla vad som finns hemma
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Umm... Annars är en riktigt god levain (och det är Pain de Martins Stureby levain) en höjdare till båda dina villkor.
    Funkar både som substitut till baugette och att rosta.
    Jag gör oftast en variant med lite rågmjöl och fullkornsmjöl i och ibland hyster jag i en hel del frön för att få det matigare. Pumpa, sesam, solros etc.
  18. 9
    Umm... Annars är en riktigt god levain (och det är Pain de Martins Stureby levain) en höjdare till båda dina villkor.
    Funkar både som substitut till baugette och att rosta.
    Jag gör oftast en variant med lite rågmjöl och fullkornsmjöl i och ibland hyster jag i en hel del frön för att få det matigare. Pumpa, sesam, solros etc.
  19. Medlem sedan
    Dec 1998
    #10
    Misstänkte det så jag har satt en vetesurdeg nu . Men den blir inte klar till nyår och jag vill inte baka med rågsuren
  20. 10
    Misstänkte det så jag har satt en vetesurdeg nu . Men den blir inte klar till nyår och jag vill inte baka med rågsuren
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Här hittar du hur jag gjorde sist, skippa bara tranbären så funkar det.

    http://dittanodattan.blogspot.com/se...abel/br%C3%B6d
  22. 11
    Här hittar du hur jag gjorde sist, skippa bara tranbären så funkar det.

    http://dittanodattan.blogspot.com/se...abel/br%C3%B6d
  23. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Det går säkert bra att köra med rågsur också, ha i en liten dutt jäst också för att stötta den eftersom den inte "tränat" sig på vete.
  24. 12
    Det går säkert bra att köra med rågsur också, ha i en liten dutt jäst också för att stötta den eftersom den inte "tränat" sig på vete.
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Jag brukar förövrigt "träna om" mina surdegar. Man kan dra igång en vetesur med hjälp av sin rågsur - går fortare än om man kör från noll.
  26. 13
    Jag brukar förövrigt "träna om" mina surdegar. Man kan dra igång en vetesur med hjälp av sin rågsur - går fortare än om man kör från noll.
  27. Medlem sedan
    Dec 1998
    #14
    ååh, det såg gott ut . Jag kanske ändå skulle ta o testa det, blir det inget med rågsur så hinner jag ju baka vanligt jästbröd med .
  28. 14
    ååh, det såg gott ut . Jag kanske ändå skulle ta o testa det, blir det inget med rågsur så hinner jag ju baka vanligt jästbröd med .
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15
    Peta i ett hörn jäst så får det lite extra lyftkraft.
  30. 15
    Peta i ett hörn jäst så får det lite extra lyftkraft.

Liknande trådar

  1. Gott bröd?
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 10:00
  2. gott bröd?
    By -jenna- in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 13:36
  3. riktigt gott bröd
    By majaomysan in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 22:26
  4. Ett gott bröd?
    By shee in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 08:35
  5. Riktigt riktigt gott blev det!
    By ---Cami--- in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 08:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar