Amortera
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Amortera

    Hur tänker ni när ni ska amortera ert bostadslån? I alla andra länder i europa så måste man amortera ner hela lånet på Max 30 år. Hur fungerar detta i Sverige? När som helst så blir dom svenska bankerna tvungna att göra som dom andra europeiska bankerna, tvinga lånetagarna till en amorteringarna till säg 30 år. Vad händer då i Sverige? Svenskarna tror att dom är utanför EU, men det är dom inte! Vakna upp nu! Amorteringskravet kommer och hur ska ni klara av det?
  2. 1
    Amortera Hur tänker ni när ni ska amortera ert bostadslån? I alla andra länder i europa så måste man amortera ner hela lånet på Max 30 år. Hur fungerar detta i Sverige? När som helst så blir dom svenska bankerna tvungna att göra som dom andra europeiska bankerna, tvinga lånetagarna till en amorteringarna till säg 30 år. Vad händer då i Sverige? Svenskarna tror att dom är utanför EU, men det är dom inte! Vakna upp nu! Amorteringskravet kommer och hur ska ni klara av det?
  3. Medlem sedan
    Jun 2007
    #2

    Om det kravet kommer

    så innebär det att vi måste amortera ca 1000:- till/ månad.. jag tror vi fixar det
    Bara måste...... allt....
  4. 2
    Om det kravet kommer så innebär det att vi måste amortera ca 1000:- till/ månad.. jag tror vi fixar det
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    #3
    Vi amorterar redan och vår avbetalningsplan är just på 30 år så om det blir nytt krav är det inget problem!
  6. 3
    Vi amorterar redan och vår avbetalningsplan är just på 30 år så om det blir nytt krav är det inget problem!
  7. Medlem sedan
    Oct 2000
    #4
    "Svenskarna tror att dom är utanför EU, men det är dom inte! Vakna upp nu! Amorteringskravet kommer och hur ska ni klara av det?"

    Eeeeh - jag tror inte det är många svenskar som tror vi är utanför EU?

    När vi tog våra huslån var det om inte krav så i alla fall kutym att lägga bottenlånen på 30 år.
    Jag tycker dock den takten är alldeles för låg (speciellt eftersom vi efter hand har bakat in diverse mindre billån i bottenlånet) så vi amorterar betydligt snabbare än så på flera av lånen vi har.
  8. 4
    "Svenskarna tror att dom är utanför EU, men det är dom inte! Vakna upp nu! Amorteringskravet kommer och hur ska ni klara av det?"

    Eeeeh - jag tror inte det är många svenskar som tror vi är utanför EU?

    När vi tog våra huslån var det om inte krav så i alla fall kutym att lägga bottenlånen på 30 år.
    Jag tycker dock den takten är alldeles för låg (speciellt eftersom vi efter hand har bakat in diverse mindre billån i bottenlånet) så vi amorterar betydligt snabbare än så på flera av lånen vi har.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    Vi amorterar redan mycket, så det skulle inte bli någon skillnad precis.
  10. 5
    Vi amorterar redan mycket, så det skulle inte bli någon skillnad precis.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    vi amorterar redan en del. så jag tror inte skillnaden blir märkbar för oss.
  12. 6
    vi amorterar redan en del. så jag tror inte skillnaden blir märkbar för oss.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Inget problem

    När jag först tog mina huslån var amorteringstiden satt till 40 år men när räntan sjönk under 2000-talet utnyttjade jag inte det till konsumtion utan till att höja amorteringen så att jag kom ner till en amortering på 17 år utan att deet påverkade min månatliga ekonomi. Nu kommer det att behöva höjas igen för jag får nog öka lånet litet för att göra en del renoveringar.

    I största allmänhet är det inget problem dock.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Inget problem När jag först tog mina huslån var amorteringstiden satt till 40 år men när räntan sjönk under 2000-talet utnyttjade jag inte det till konsumtion utan till att höja amorteringen så att jag kom ner till en amortering på 17 år utan att deet påverkade min månatliga ekonomi. Nu kommer det att behöva höjas igen för jag får nog öka lånet litet för att göra en del renoveringar.

    I största allmänhet är det inget problem dock.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Vi har ett sånt lån, annuitetslån.. Helt självklart för vår del, att efter senast 40 år ska det vara noll..
  16. 8
    Vi har ett sånt lån, annuitetslån.. Helt självklart för vår del, att efter senast 40 år ska det vara noll..
  17. Medlem sedan
    Apr 2006
    #9

    har aldrig märkt

    att vi tror att vi står utanför eu.
    jag amorterar och klarar förändringar i såväl ränteökningar som ev kortare amortingstid.
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  18. 9
    har aldrig märkt att vi tror att vi står utanför eu.
    jag amorterar och klarar förändringar i såväl ränteökningar som ev kortare amortingstid.
  19. Medlem sedan
    Dec 2000
    #10
    Inga problem alls för oss. Vi amorterar inte för tillfället, eftersom vi hellre vill spara ihop till en rejäl buffert. Men vi får 10-15 tusen över varje månad så vi ska snart ändå börja amortera.
  20. 10
    Inga problem alls för oss. Vi amorterar inte för tillfället, eftersom vi hellre vill spara ihop till en rejäl buffert. Men vi får 10-15 tusen över varje månad så vi ska snart ändå börja amortera.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11
    Sen förstår jag faktiskt inte vikten av att amortera bort hela bostadslånet på 30 år. Det innebär att man får ännu tuffare ekonomi när man har småbarn och kanske jobbar deltid och sen blir mångmiljonär när barnen flyttat hemifrån och man själv flyttar till mindre.
  22. 11
    Sen förstår jag faktiskt inte vikten av att amortera bort hela bostadslånet på 30 år. Det innebär att man får ännu tuffare ekonomi när man har småbarn och kanske jobbar deltid och sen blir mångmiljonär när barnen flyttat hemifrån och man själv flyttar till mindre.
  23. Salander
    #12
    Vi amorterar duktigt redan nu. Skulle det kravet komma skulle jag gå upp 5% i arbetstid och amortera dessa slantar med. Orkar inte räkna ut när vi är på noll..
  24. 12
    Vi amorterar duktigt redan nu. Skulle det kravet komma skulle jag gå upp 5% i arbetstid och amortera dessa slantar med. Orkar inte räkna ut när vi är på noll..
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13
    Vi amorterar en hel del redan idag, så det skulle inte bli några stora förändringar för oss, runt 500 kr mer i månaden tror jag det handlar om. Å andra sidan sparar vi ca 3000 kr i månaden för att få en buffert.
  26. 13
    Vi amorterar en hel del redan idag, så det skulle inte bli några stora förändringar för oss, runt 500 kr mer i månaden tror jag det handlar om. Å andra sidan sparar vi ca 3000 kr i månaden för att få en buffert.
  27. Medlem sedan
    Aug 2000
    #14
    Vi har en amorteringstakt på 2,2% per år (just nu), ju mer vi amorterar desto lägre blir lånet och desto högre procentandel blir ju vår amortering (om vi inte ändrar amorteringen). Denna takt har jag för mig är högre än den amorteringstakt som har diskuterats som krav. Jag tror inte amortering är nåt större problem för oss alltså.
  28. 14
    Vi har en amorteringstakt på 2,2% per år (just nu), ju mer vi amorterar desto lägre blir lånet och desto högre procentandel blir ju vår amortering (om vi inte ändrar amorteringen). Denna takt har jag för mig är högre än den amorteringstakt som har diskuterats som krav. Jag tror inte amortering är nåt större problem för oss alltså.
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    #15
    Jag har inga starka åsikter varken för eller emot amortering men en fördel med att amortera är att OM man skulle vilja sälja så är man inte lika känslig för ev. prisnedgång. Dvs. man kan sälja med viss förlust utan att ha gamla lån som släpar.

    Jag föredrar själv att amortera men det är mest för att vi har råd med det och jag tycker det är trevlig att lånen minskar och därmed även månadskostnaden!
  30. 15
    Jag har inga starka åsikter varken för eller emot amortering men en fördel med att amortera är att OM man skulle vilja sälja så är man inte lika känslig för ev. prisnedgång. Dvs. man kan sälja med viss förlust utan att ha gamla lån som släpar.

    Jag föredrar själv att amortera men det är mest för att vi har råd med det och jag tycker det är trevlig att lånen minskar och därmed även månadskostnaden!
  31. Medlem sedan
    Jan 2004
    #16
    Väldigt många ordentliga och skötsamma här ser jag vilket är bra, problemet är väl att dom som lagt upp hela sin ekonomi på ständigt ökande amorteringsfria lån knappast hör av sig och svarar på en sådan enkät, men dom torde snart nog vara med på kvällstinninganas löpsedlar,och i lyxfällan
    där dom rödgråtna säger sig ha blivit lurade av dom elaka bankerna till att låna, och att ingen talat om för dom att räntan kunde stiga och att man ska behöva lämna tillbaka något som man lånat.

    Att främst stockholmsbornas lånefest börjar bli ett allvarligt samhälsproblem ser man om inte annat på alla dagliga inslag om bostadsbubblor i snart nog alla medier, visst är det lite festlig att stockholmsbornas som inte gärna vill dela med sig av något annat till resten av landet gärna vill att deras skulder ska delas på hela sveriges befolkning, när hushållens skulder ska redovisas?
    det ser liksom lite bättre ut om man delar upp skulden på 9 miljoner människor i stället för 1miljon när hushållens skuldsättning ska redovisas

    Det verkligt festliga blir dock när Anders borg tvingas gå ut och berätta för sina kärnväljare att dom måste sluta leva stort på lånade pengar och till råga på eländet börja betala tillbaka dom. man kan på goda grunder anta att herr Borg svettas lika mycket över att han snart tvingas bli den stora busen i allmänhetens (stockholmarnas) ögon.
  32. 16
    Väldigt många ordentliga och skötsamma här ser jag vilket är bra, problemet är väl att dom som lagt upp hela sin ekonomi på ständigt ökande amorteringsfria lån knappast hör av sig och svarar på en sådan enkät, men dom torde snart nog vara med på kvällstinninganas löpsedlar,och i lyxfällan
    där dom rödgråtna säger sig ha blivit lurade av dom elaka bankerna till att låna, och att ingen talat om för dom att räntan kunde stiga och att man ska behöva lämna tillbaka något som man lånat.

    Att främst stockholmsbornas lånefest börjar bli ett allvarligt samhälsproblem ser man om inte annat på alla dagliga inslag om bostadsbubblor i snart nog alla medier, visst är det lite festlig att stockholmsbornas som inte gärna vill dela med sig av något annat till resten av landet gärna vill att deras skulder ska delas på hela sveriges befolkning, när hushållens skulder ska redovisas?
    det ser liksom lite bättre ut om man delar upp skulden på 9 miljoner människor i stället för 1miljon när hushållens skuldsättning ska redovisas

    Det verkligt festliga blir dock när Anders borg tvingas gå ut och berätta för sina kärnväljare att dom måste sluta leva stort på lånade pengar och till råga på eländet börja betala tillbaka dom. man kan på goda grunder anta att herr Borg svettas lika mycket över att han snart tvingas bli den stora busen i allmänhetens (stockholmarnas) ögon.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Men du! om inte du och din familj kan amortera på sina bostadslån vem ska då kunna klara av det?

    Det ser inte så bra ut om vissa ska slippa amortera på sina bostadslån bara för att dom har en god ekonomi.

    Det kan bli ett väldigt jobbigt pedagogiskt läge för Anders borg, i ett läge där han kommer att få det hett om öronen i vilket fall

    Men om du känner att du vill ha skulder för att kunna planera din ekonomi så får du väl skaffa dig andra krediter än just bostadslån, jag är helt säker på att du kommer att fixa även det.
  34. 17
    Men du! om inte du och din familj kan amortera på sina bostadslån vem ska då kunna klara av det?

    Det ser inte så bra ut om vissa ska slippa amortera på sina bostadslån bara för att dom har en god ekonomi.

    Det kan bli ett väldigt jobbigt pedagogiskt läge för Anders borg, i ett läge där han kommer att få det hett om öronen i vilket fall

    Men om du känner att du vill ha skulder för att kunna planera din ekonomi så får du väl skaffa dig andra krediter än just bostadslån, jag är helt säker på att du kommer att fixa även det.
  35. Medlem sedan
    Jan 2000
    #18
    Jag har sett ganska många avsnitt av Lyxfällan och nästan varje gång väljer de att göra lånen amorteringsfria...Jag tycker det ger fel signaler.
  36. 18
    Jag har sett ganska många avsnitt av Lyxfällan och nästan varje gång väljer de att göra lånen amorteringsfria...Jag tycker det ger fel signaler.
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19
    Kan? Hon skrev väl inte att de inte kunde?
  38. 19
    Kan? Hon skrev väl inte att de inte kunde?
  39. Anonym
    #20
    Med ett anuuitetslån kan du aldrig vara säker på att lånet är betalat vid den stipulerade tiden.
  40. 20
    Med ett anuuitetslån kan du aldrig vara säker på att lånet är betalat vid den stipulerade tiden.
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Amortera på lånet?
    By Actiriki in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 14:59
  2. Amortera på fastighets lån
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 16:07
  3. Amortera på fastighets lån
    By Jag-67 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-27, 13:44
  4. Amortera lån
    By Linf in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 09:57
  5. Amortera mer
    By Majja in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 09:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar