Hur täta sammandragningar är normalt?
_1102 Februaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Hur täta sammandragningar är normalt?

    Har suttit i soffan hela dagen och slöat, och har de senaste timmarna haft ovanligt mycket sammandragningar. I början kom de med 5 min mellanrum, men nu är dom nere på 3 minuter emellan. De håller inte i sig så länge, 30 sekunder kanske. Har inte känt av så mycket sd tidigare, mest när jag ansträngt mig och gått promenader osv. Hur täta sammandragningar är normalt att ha? Är i vecka 32+5 idag.
    Är det något jag borde oroa mig för eller är det bara att fortsätta vila?
  2. 1
    Hur täta sammandragningar är normalt? Har suttit i soffan hela dagen och slöat, och har de senaste timmarna haft ovanligt mycket sammandragningar. I början kom de med 5 min mellanrum, men nu är dom nere på 3 minuter emellan. De håller inte i sig så länge, 30 sekunder kanske. Har inte känt av så mycket sd tidigare, mest när jag ansträngt mig och gått promenader osv. Hur täta sammandragningar är normalt att ha? Är i vecka 32+5 idag.
    Är det något jag borde oroa mig för eller är det bara att fortsätta vila?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2
    Hej, det beror nog lite på det där. Gör sammandragningarna ont? Trycker de på neråt? Vad händer om du ställer dig upp och går runt lite, avtar de då? Om du tar en varm dusch, avtar de då?

    Det är ju fullt normalt att sammandragningarna gör mer och mer väsen av sig ju längre gången man är. Men känner du dig orolig så tycker jag att du kan slå en pling till förlossningen, det är alltid bäst att de får göra den slutgiltiga bedömningen.

    Jag har själv haft en hel del sammandragningar på sistone men det har inte alls känts som värkar så jag har utgått från att det bara handlar om att livmodern övar sig. Hoppas det går bra för dig!
  4. 2
    Hej, det beror nog lite på det där. Gör sammandragningarna ont? Trycker de på neråt? Vad händer om du ställer dig upp och går runt lite, avtar de då? Om du tar en varm dusch, avtar de då?

    Det är ju fullt normalt att sammandragningarna gör mer och mer väsen av sig ju längre gången man är. Men känner du dig orolig så tycker jag att du kan slå en pling till förlossningen, det är alltid bäst att de får göra den slutgiltiga bedömningen.

    Jag har själv haft en hel del sammandragningar på sistone men det har inte alls känts som värkar så jag har utgått från att det bara handlar om att livmodern övar sig. Hoppas det går bra för dig!
  5. Medlem sedan
    Mar 2010
    #3
    Jag håller med Rudyblue. Hur är det idag, har det blivit bättre?
  6. 3
    Jag håller med Rudyblue. Hur är det idag, har det blivit bättre?
  7. Medlem sedan
    Jan 2010
    #4
    Tack för förslagen!
    Sammandragningarn höll i sig hela dagen och kvällen igår, med jämna mellanrum. Men eftersom de inte gjorde det minsta ont (bara lite obehagliga) så avvaktade jag. Hade några sd imorse, men det verkar ha lugnat ner sig nu. Hade kontroll hos bm inbokad idag för den vanliga mätningen osv, så jag tog upp det här. Hon tyckte att det lät som lite väl täta sd, och att jag skulle hålla lite koll ifall de fortsätter att bli så här, för då ska jag åka in på koll så att hon inte kikar ut tidigare. På bm lät det som att det fanns anledning att göra en extra check redan när man började ha mellan 20-30 sd om dagen, som håller i sig 30-40 sek. Så det blir fortsatt vila här hemma!
  8. 4
    Tack för förslagen!
    Sammandragningarn höll i sig hela dagen och kvällen igår, med jämna mellanrum. Men eftersom de inte gjorde det minsta ont (bara lite obehagliga) så avvaktade jag. Hade några sd imorse, men det verkar ha lugnat ner sig nu. Hade kontroll hos bm inbokad idag för den vanliga mätningen osv, så jag tog upp det här. Hon tyckte att det lät som lite väl täta sd, och att jag skulle hålla lite koll ifall de fortsätter att bli så här, för då ska jag åka in på koll så att hon inte kikar ut tidigare. På bm lät det som att det fanns anledning att göra en extra check redan när man började ha mellan 20-30 sd om dagen, som håller i sig 30-40 sek. Så det blir fortsatt vila här hemma!
  9. Medlem sedan
    Mar 2010
    #5
    Hon har så rätt din barnmorska! Hoppas att vila gör susen även om man tycker att det är så otroligt trist. Jag blev beordrad liggläge förra graviditeten och fick klartecken att föda i v. 35 då de inte stoppade mig längre, men jag hade vilat så bra så Alva dök inte upp fören +4

    Lycka till!
  10. 5
    Hon har så rätt din barnmorska! Hoppas att vila gör susen även om man tycker att det är så otroligt trist. Jag blev beordrad liggläge förra graviditeten och fick klartecken att föda i v. 35 då de inte stoppade mig längre, men jag hade vilat så bra så Alva dök inte upp fören +4

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Täta sammandragningar utan smärta
    By Therese_S in forum _1112 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 22:45
  2. TÄTA sammandragningar?
    By Sassa. in forum _0907 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 02:16
  3. Täta
    By flerbarnsmamma in forum Många barn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 19:01
  4. täta sammandragningar..
    By Lena med Nadja-06 in forum _0606 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 19:33
  5. Har onda, täta sammandragningar
    By -Solrosen- in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 00:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar