Köttfärssås
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Köttfärssås

    köttfärssås kan man ju göra på miljarder olika sätt. Hur gör ni? Här är mitt ungefärliga recept och det har jag fått massor av beröm för:

    Hacka en halv gul lök och stek på medelvärme. Bryn nötfärs (400-500 gram) tillsammans med löken. Smula i 1 buljongtärning (helst mörk oxbuljong med köttbuljong funkar förstås). Ca 2 msk tomatpuré och 2 msk ketchup. Pressa i en vitlöksklyfta. Ca 2 msk vetemjöl. Häll i ca 3 dl vatten och ev en skvätt rödvin. Låt överflödet av vätskan koka bort. I med lite soya och salt och peppar. Klart!
  2. 1
    Köttfärssås köttfärssås kan man ju göra på miljarder olika sätt. Hur gör ni? Här är mitt ungefärliga recept och det har jag fått massor av beröm för:

    Hacka en halv gul lök och stek på medelvärme. Bryn nötfärs (400-500 gram) tillsammans med löken. Smula i 1 buljongtärning (helst mörk oxbuljong med köttbuljong funkar förstås). Ca 2 msk tomatpuré och 2 msk ketchup. Pressa i en vitlöksklyfta. Ca 2 msk vetemjöl. Häll i ca 3 dl vatten och ev en skvätt rödvin. Låt överflödet av vätskan koka bort. I med lite soya och salt och peppar. Klart!
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Ungefär som du

    Buljongen, sojan och vetemjölet har jag inte med. Däremot har jag gärna i en burk kantareller som jag tycker ger en bra touch åt det hela. Dessutom blandar jag litet chilisås och ketchup ungefär så att det känns "lagom". Jag har i en hel del oregano och ungefär hälften så mycket av vardera mejram och basilika också.

    Precis som du har jag ingen utfyllnad i form av morötter eller annat krafs!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Ungefär som du Buljongen, sojan och vetemjölet har jag inte med. Däremot har jag gärna i en burk kantareller som jag tycker ger en bra touch åt det hela. Dessutom blandar jag litet chilisås och ketchup ungefär så att det känns "lagom". Jag har i en hel del oregano och ungefär hälften så mycket av vardera mejram och basilika också.

    Precis som du har jag ingen utfyllnad i form av morötter eller annat krafs!
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Jag gör så här:

    En lök, steker jag, sedan köttfärd, ca 500 g. Häller på en förp passerade tomater, saltar, pepprar. Sedan en skvätt vatten och en buljongtärning el fond. Pruttar i lite ketchup och chilisås, en tsk sambal oelek, koka ihop. Ibland en vitlöksklyfta beroende på om Plorp är hemma el ej. (han är inte så förtjust i vitlök)
    Oregano på slutet. Sedan en klick creme fraiche el lite grädde.
  6. 3
    Jag gör så här:

    En lök, steker jag, sedan köttfärd, ca 500 g. Häller på en förp passerade tomater, saltar, pepprar. Sedan en skvätt vatten och en buljongtärning el fond. Pruttar i lite ketchup och chilisås, en tsk sambal oelek, koka ihop. Ibland en vitlöksklyfta beroende på om Plorp är hemma el ej. (han är inte så förtjust i vitlök)
    Oregano på slutet. Sedan en klick creme fraiche el lite grädde.
  7. Medlem sedan
    Jan 1999
    #4
    Som du nästan fast INGEN jäkla ketchup i min köttfärssås. Ekklit ju Inget rödvin heller. Däremot CF eller matlagningsgrädde tillsammans med vattnet. Dessutom smular jag ner rejält med torkad oregano samtidigt som tomatpurén får fräsa med färsen.
    Dessutom saltar och pepprar jag under tiden färsen steks, inte så sent i processen dom du.
  8. 4
    Som du nästan fast INGEN jäkla ketchup i min köttfärssås. Ekklit ju Inget rödvin heller. Däremot CF eller matlagningsgrädde tillsammans med vattnet. Dessutom smular jag ner rejält med torkad oregano samtidigt som tomatpurén får fräsa med färsen.
    Dessutom saltar och pepprar jag under tiden färsen steks, inte så sent i processen dom du.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Kastrull
    med tomtkross, kryddor, buljong, pure
    stekpanna
    steker lök
    häller i kastrullen
    steker k färs i omgångar , häller i kastrullen
    får puttra länge sen
  10. 5
    Kastrull
    med tomtkross, kryddor, buljong, pure
    stekpanna
    steker lök
    häller i kastrullen
    steker k färs i omgångar , häller i kastrullen
    får puttra länge sen
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6
    Du är TOKIG! Inte ekklit!
  12. 6
    Du är TOKIG! Inte ekklit!
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7
    Här är köttfärsås storkok och långkok - görs i 10 liters gryta. 3 kg köttfärs 3-4 kg krossade tomater, lök, vitlök, tomatpure, vin, buljong, morötter, sellerirot om det finns hemma, salt, peppar och en nypa socker. Sen får det koka 3-4 timmar - då blir den supermustig och jättegod.

    Sen finns det många snabba middagar i frysen att ta till när jobbet drar ut på tiden och barnen ska iväg på träning.
  14. 7
    Här är köttfärsås storkok och långkok - görs i 10 liters gryta. 3 kg köttfärs 3-4 kg krossade tomater, lök, vitlök, tomatpure, vin, buljong, morötter, sellerirot om det finns hemma, salt, peppar och en nypa socker. Sen får det koka 3-4 timmar - då blir den supermustig och jättegod.

    Sen finns det många snabba middagar i frysen att ta till när jobbet drar ut på tiden och barnen ska iväg på träning.
  15. monka
    #8
    så här gör jag:
    ingen lök sen jag levde med lökallergiker, bryner köttfärs med salt och pepparm på med krossade tomaterm i med buljongtärningm vitlök ketchup och ev lite soja koka c:a 10 min..
  16. 8
    så här gör jag:
    ingen lök sen jag levde med lökallergiker, bryner köttfärs med salt och pepparm på med krossade tomaterm i med buljongtärningm vitlök ketchup och ev lite soja koka c:a 10 min..
  17. Medlem sedan
    Jan 1999
    #9
    Jete ekklit. Jo.
  18. 9
    Jete ekklit. Jo.
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Jag gör just på en miljard olika sätt Nä, men beroende på tid och vad jag känner för så gör jag olika. Ska det vara "riktig" köttfärssås så gör jag som följer:

    Hackar 1-2 vitlöksklyfor och en gul lök, steker i olivolja. Sedan i med köttfärsen och steker den tills den fått färg med peppar och ev lite chili. Sen har jag i tomatpuré, en skvätt soja och en stor skvätt rödvin, vatten om det behövs för att koka ordentligt (ev buljong också). Låter det koka minst en halvtimma så att det mesta av vätskan kokat bort. På slutet har jag i en skvätt grädde och låter det koka upp igen.
  20. 10
    Jag gör just på en miljard olika sätt Nä, men beroende på tid och vad jag känner för så gör jag olika. Ska det vara "riktig" köttfärssås så gör jag som följer:

    Hackar 1-2 vitlöksklyfor och en gul lök, steker i olivolja. Sedan i med köttfärsen och steker den tills den fått färg med peppar och ev lite chili. Sen har jag i tomatpuré, en skvätt soja och en stor skvätt rödvin, vatten om det behövs för att koka ordentligt (ev buljong också). Låter det koka minst en halvtimma så att det mesta av vätskan kokat bort. På slutet har jag i en skvätt grädde och låter det koka upp igen.
  21. Medlem sedan
    Feb 2005
    #11
    Jo faktisk - MIA! har rätt Ketchup har inget i mat att göra
  22. 11
    Jo faktisk - MIA! har rätt Ketchup har inget i mat att göra
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    OM jag gjort så hade jag gjort såhär:

    Fräst gul lök, grovhackad, och vitlök, finhackad, i olja. Sen tillsatt bland- eller nötfärs och brynt den också. Därefter på med passerade tomater (inte hackade med bitar!), vatten lite sambal oelek och nymald peppar. Så får det småputtra ihop ett bra tag. Sen smakar man av, behövs mer tomatsmak ges det i form av tomatpuré. För färgens skull kan lite soya tillsättas. Smaka av med peppar och sambal oelek.
  24. 12
    OM jag gjort så hade jag gjort såhär:

    Fräst gul lök, grovhackad, och vitlök, finhackad, i olja. Sen tillsatt bland- eller nötfärs och brynt den också. Därefter på med passerade tomater (inte hackade med bitar!), vatten lite sambal oelek och nymald peppar. Så får det småputtra ihop ett bra tag. Sen smakar man av, behövs mer tomatsmak ges det i form av tomatpuré. För färgens skull kan lite soya tillsättas. Smaka av med peppar och sambal oelek.
  25. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #13
    Bryner lök, tar undan den, fräser köttfärsen, kryddar med salt och peppar, i med passerade tomater och med löken, kryddar igen.
    Om sambon ler snällt får han champinjoner
    Något som går bort
    Ketchup, jag avskyr ketchup även sonen, sambon får ta ketchupen senare
    Vitlök, sambon avskyr vitlök
    Buljongtärning, förstör smaken.
    Grönsaker, alla dissar det hemma, broccolin serveras bredvid (en av de få grönsakerna som sonen äter)
    Inga redningar, ingen grädde, ingen cremefraiche. Köttfärssåsen skall vara så ren som möjligt.
  26. 13
    Bryner lök, tar undan den, fräser köttfärsen, kryddar med salt och peppar, i med passerade tomater och med löken, kryddar igen.
    Om sambon ler snällt får han champinjoner
    Något som går bort
    Ketchup, jag avskyr ketchup även sonen, sambon får ta ketchupen senare
    Vitlök, sambon avskyr vitlök
    Buljongtärning, förstör smaken.
    Grönsaker, alla dissar det hemma, broccolin serveras bredvid (en av de få grönsakerna som sonen äter)
    Inga redningar, ingen grädde, ingen cremefraiche. Köttfärssåsen skall vara så ren som möjligt.
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Det låter som en kvinna som vet hur man gör köttfärssås, OK om man tar bort sojan då
  28. 14
    Det låter som en kvinna som vet hur man gör köttfärssås, OK om man tar bort sojan då
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Intygar, ketchup är ett idiotpåfund för att dränka alla smakämnen. Totalt jätteäckligt i alla dess former.
  30. 15
    Intygar, ketchup är ett idiotpåfund för att dränka alla smakämnen. Totalt jätteäckligt i alla dess former.
  31. Medlem sedan
    Jan 2001
    #16
    jag skulle iofs kunna prova att utesluta det för den färdiga såsen smakar ändå inget av det
  32. 16
    jag skulle iofs kunna prova att utesluta det för den färdiga såsen smakar ändå inget av det
  33. Medlem sedan
    Jun 2007
    #17
    ibland små, små korvbitar i
  34. 17
    ibland små, små korvbitar i
  35. Medlem sedan
    Jan 2001
    #18
    Sambal oelek är gott i! Det har jag ibland. Eller chili.
  36. 18
    Sambal oelek är gott i! Det har jag ibland. Eller chili.
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    Jag gör så här:
    Hackar lök som jag steker utan att bryna. Bryner nötfärs separat, har i ett par vitlöksklyftor på slutet, saltar o pepprar, blandar med löken. I med en klutt tomatpuré och rör runt. Ibland har jag även hackad morot och hackad rökt skinka med i "fräset", för lite extra smak. Så smular jag ner en buljongtärning eller häller på lite fond och slår på kanske 0,5 dl vatten. Sedan i med ett par burkar tomater, helst ska det vara muttis körsbärstomater, de ger bäst smak. Ett lagerblad ska också i, och ibland har jag även timjan eller oregano (helst färsk). En deciliter rödvin åker också i. Sedan ska den puttra lääänge, helst två-tre timmar. Blir det torrt pytsar jag i lite vatten.
  38. 19
    Jag gör så här:
    Hackar lök som jag steker utan att bryna. Bryner nötfärs separat, har i ett par vitlöksklyftor på slutet, saltar o pepprar, blandar med löken. I med en klutt tomatpuré och rör runt. Ibland har jag även hackad morot och hackad rökt skinka med i "fräset", för lite extra smak. Så smular jag ner en buljongtärning eller häller på lite fond och slår på kanske 0,5 dl vatten. Sedan i med ett par burkar tomater, helst ska det vara muttis körsbärstomater, de ger bäst smak. Ett lagerblad ska också i, och ibland har jag även timjan eller oregano (helst färsk). En deciliter rödvin åker också i. Sedan ska den puttra lääänge, helst två-tre timmar. Blir det torrt pytsar jag i lite vatten.
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Håller helt med här! Ketchup har inte ens något i mitt kylskåp att göra
  40. 20
    Håller helt med här! Ketchup har inte ens något i mitt kylskåp att göra
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. köttfärssås i ugn
    By NYC-Maria in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 18:08
  2. Köttfärssås..
    By Mian m7 in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 16:12
  3. köttfärssås
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 10:43
  4. Köttfärssås?
    By ingen vidare matlaga in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 15:10
  5. Köttfärssås
    By Evve in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 08:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar