Ny bilbarnstol - kombistol
_1006 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Ny bilbarnstol - kombistol

    Nu har Ludwig snart växt ur sitt babyskydd till bilen och vi ska köpa en ny bilbarnstol. Många är från 9 kg men tror vi behöver en ny innan han blir så tung, nu väger han under 8 kg. Har försökt titta på tester på webben vilken som är bäst och säkrast men tycker det är svårt att hitta bra information.

    Någon här inne som vet vilken som är bäst på marknaden och kan passa oss?
  2. 1
    Ny bilbarnstol - kombistol Nu har Ludwig snart växt ur sitt babyskydd till bilen och vi ska köpa en ny bilbarnstol. Många är från 9 kg men tror vi behöver en ny innan han blir så tung, nu väger han under 8 kg. Har försökt titta på tester på webben vilken som är bäst och säkrast men tycker det är svårt att hitta bra information.

    Någon här inne som vet vilken som är bäst på marknaden och kan passa oss?
  3. Medlem sedan
    Jan 2010
    #2
    Vi köpte en bilbarnstol till Julia för två veckor sen.
    Hon får fortfaradne plats i babyskyddet men är lite trångt å bökigt med vinteroverall å sånt.

    Det blev en Britax Hi-Way (efter rekomendation), den är från 0-25 kg, men endast bakåtvänd, men det är ju så de vill att barnen ska sitta upp till 4 år eller vad det är.
    Det har vrait rätt bra pris på den, vi betalade 2095kr på babyproffsen då.

    Vi blev även rekomenderade en Maxi Cosi, men kommer inte ihåg modell.
  4. 2
    Vi köpte en bilbarnstol till Julia för två veckor sen.
    Hon får fortfaradne plats i babyskyddet men är lite trångt å bökigt med vinteroverall å sånt.

    Det blev en Britax Hi-Way (efter rekomendation), den är från 0-25 kg, men endast bakåtvänd, men det är ju så de vill att barnen ska sitta upp till 4 år eller vad det är.
    Det har vrait rätt bra pris på den, vi betalade 2095kr på babyproffsen då.

    Vi blev även rekomenderade en Maxi Cosi, men kommer inte ihåg modell.
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Jag har kollat av marknaden och kom fram till att alla stolar är rätt likvärdiga. Det viktigaste är att den står bra i just er bil. Därför måste ni prova stolen i bilen. Så en stol som är säker i en bil är mindre säker i en annan.
    I vårt fall är vi beroende av att stolen skall stå i baksätet och inte lutas mot framförvarande säte.
    Hade först bestämt oss för en Britax multi-tech, men när vi läste mer om den visade det sig att som bältesstol är den för tung och då måste vi ändå byta till en lättare när det är dags för det. Bestämde oss då för Hi-way, men efter diskussion med säljaren i affären kommer det mest troligt bli en Brio Zenit. Hi-way är rätt liten och risken är stor att den blir urväxt så att man måste köpa ytterligare en stol innan det är dags för bältesstol.
  6. 3
    Jag har kollat av marknaden och kom fram till att alla stolar är rätt likvärdiga. Det viktigaste är att den står bra i just er bil. Därför måste ni prova stolen i bilen. Så en stol som är säker i en bil är mindre säker i en annan.
    I vårt fall är vi beroende av att stolen skall stå i baksätet och inte lutas mot framförvarande säte.
    Hade först bestämt oss för en Britax multi-tech, men när vi läste mer om den visade det sig att som bältesstol är den för tung och då måste vi ändå byta till en lättare när det är dags för det. Bestämde oss då för Hi-way, men efter diskussion med säljaren i affären kommer det mest troligt bli en Brio Zenit. Hi-way är rätt liten och risken är stor att den blir urväxt så att man måste köpa ytterligare en stol innan det är dags för bältesstol.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    hi-way är vår absolut favoritstol men jag tror faktiskt få barn kan sitta i den till 4 år. Den är liten och t o m Jennie som är rätt kort växte ur den innan dess.

    Men eftersom vi alltid haft två bakåtvända så har vi en sån som de får ha i början för den är så mysig och de sitter så bra och så får syskonet som växt på sig lite en större bakåtvänd stol.

    Men vill man bara klara sig på en bakåtvänd är det ju värre.
  8. 4
    hi-way är vår absolut favoritstol men jag tror faktiskt få barn kan sitta i den till 4 år. Den är liten och t o m Jennie som är rätt kort växte ur den innan dess.

    Men eftersom vi alltid haft två bakåtvända så har vi en sån som de får ha i början för den är så mysig och de sitter så bra och så får syskonet som växt på sig lite en större bakåtvänd stol.

    Men vill man bara klara sig på en bakåtvänd är det ju värre.
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5
    Tror inte kg spelar så stor roll faktiskt. Det är nog mer en rekommendation utifrån ålder och har man smala barn så stämmer det inte riktigt.

    Min snart 3-åring vägde ju 9 kg på sin 2årskoll och nog är jag helt övertygad om att vilken bakåtvänd stol som helst varit ok för honom då. Så länge de sitter bra i den!

    Hi-way är min absoluta favorit men som amnettan säger så är det ytterst tveksamt om den räcker ända till 4 år.
  10. 5
    Tror inte kg spelar så stor roll faktiskt. Det är nog mer en rekommendation utifrån ålder och har man smala barn så stämmer det inte riktigt.

    Min snart 3-åring vägde ju 9 kg på sin 2årskoll och nog är jag helt övertygad om att vilken bakåtvänd stol som helst varit ok för honom då. Så länge de sitter bra i den!

    Hi-way är min absoluta favorit men som amnettan säger så är det ytterst tveksamt om den räcker ända till 4 år.
  11. Medlem sedan
    Dec 2006
    #6
    Du och jag hade en diskussion om det här med vikten för ett tag sedan. Jag har nu kollat med två oberoende säljare och de båda sa att vikten är en rekommendation. Det viktigast är att de sitter stabilt.
  12. 6
    Du och jag hade en diskussion om det här med vikten för ett tag sedan. Jag har nu kollat med två oberoende säljare och de båda sa att vikten är en rekommendation. Det viktigast är att de sitter stabilt.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7
    Men vad bra, tack för infon!
  14. 7
    Men vad bra, tack för infon!
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Vi köpte också Hi-way till Leon
  16. 8
    Vi köpte också Hi-way till Leon
  17. Medlem sedan
    Mar 2010
    #9
    Vi köpte Besafe IziKid och är supernöjda med den. Dyr ja, men värd pengarna och passar bra i våra bilar (en Passat och en Audi A4).
  18. 9
    Vi köpte Besafe IziKid och är supernöjda med den. Dyr ja, men värd pengarna och passar bra i våra bilar (en Passat och en Audi A4).
  19. Medlem sedan
    Jan 2010
    #10
    Tack för era svar, ska kolla vidare på Hi-Way och de andra ni rekommenderade
  20. 10
    Tack för era svar, ska kolla vidare på Hi-Way och de andra ni rekommenderade

Liknande trådar

  1. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 22:34
  2. Bilbarnstol
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 17:28
  3. Bilbarnstol
    By kmcb in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 14:42
  4. hjälp- kudde eller kombistol
    By Nemo in forum _02 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 08:43
  5. bilkudde eller kombistol?
    By Nemo in forum Resesnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 21:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar