apropå ren mat
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2008
    #1

    apropå ren mat

    som malojelli skrev om längre ner. resonerar ni så om andra produkter också? alltså att de ska vara så rena som möjligt. icke klorblekt toapapper, parabenfri tandkräm. hudkräm utan knepiga tillsatser, ekologiskt schampo, rengöringsmedel som inte är cancerframkallande och tvättmedel som inte skadar fiskarna i havet? Eller är det mindre viktigt eller har ni bara inte valt att prioritera de sakerna?

    Jag kommer antagligen inte svara tillbaka ikväll för det är amningskaos som vanligt här hos oss men jag kommer läsa ikapp senare. och om nån vet nån tandkräm utan parabener och annat läbbigt får ni gärna tipsa för just nu när det känns som viktigast att få bort alla farliga ämnen ur grejerna vi har hemma så har jag inte tid att läsa på förpackningarna :P
  2. 1
    apropå ren mat som malojelli skrev om längre ner. resonerar ni så om andra produkter också? alltså att de ska vara så rena som möjligt. icke klorblekt toapapper, parabenfri tandkräm. hudkräm utan knepiga tillsatser, ekologiskt schampo, rengöringsmedel som inte är cancerframkallande och tvättmedel som inte skadar fiskarna i havet? Eller är det mindre viktigt eller har ni bara inte valt att prioritera de sakerna?

    Jag kommer antagligen inte svara tillbaka ikväll för det är amningskaos som vanligt här hos oss men jag kommer läsa ikapp senare. och om nån vet nån tandkräm utan parabener och annat läbbigt får ni gärna tipsa för just nu när det känns som viktigast att få bort alla farliga ämnen ur grejerna vi har hemma så har jag inte tid att läsa på förpackningarna :P
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    JAg börjar bli mer o mer intresserad av det o söker mer o mer sådana produkter.
  4. 2
    JAg börjar bli mer o mer intresserad av det o söker mer o mer sådana produkter.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag tänker på det när det gäller

    Tvättmedel
    Diskmedel
    Toapapper
    Hushållspapper
    Kläder, köper uteslutande secondhand och ekologisk bomull
    Har väldigt få elprylar om man nu ska ta med det i tänket.
    Går eller cyklar till jobbet.
  6. 3
    Jag tänker på det när det gäller

    Tvättmedel
    Diskmedel
    Toapapper
    Hushållspapper
    Kläder, köper uteslutande secondhand och ekologisk bomull
    Har väldigt få elprylar om man nu ska ta med det i tänket.
    Går eller cyklar till jobbet.
  7. Medlem sedan
    May 2009
    #4
    Jepp. Jag gör nog det generellt. Eller parabener är jag kanske inte så orolig för men jag köper inte whiteningtandkräm och sån där skit.

    Jag tycker nästan att det är lättare att hitta rena såna saker faktiskt. Mat är mycket krångligare. Och så tycker jag att huden mår klart mycket bättre av rena grejer, nu när jag buzzar nåt ACO-grejs tycker jag nog att det känns lite igenkletat även om det kanske funkar.
  8. 4
    Jepp. Jag gör nog det generellt. Eller parabener är jag kanske inte så orolig för men jag köper inte whiteningtandkräm och sån där skit.

    Jag tycker nästan att det är lättare att hitta rena såna saker faktiskt. Mat är mycket krångligare. Och så tycker jag att huden mår klart mycket bättre av rena grejer, nu när jag buzzar nåt ACO-grejs tycker jag nog att det känns lite igenkletat även om det kanske funkar.
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5
    öm aldrig slagit mig om förorenad tandkärm eller tvål o sånt typ. känner mig lite sådär what?!?
  10. 5
    öm aldrig slagit mig om förorenad tandkärm eller tvål o sånt typ. känner mig lite sådär what?!?
  11. Medlem sedan
    Nov 2003
    #6

    alltså såhär...

    ...våra big no-no kommer ungefär såhär:
    1.undvika palmolja
    2.inget glutamat
    3.ekologiska matalternativ främst mejeriprodukter - lite småkass på grönskasdelen i just det området t ex...
    4.koper så lite fulmat som det bara är möjligt...
    jo så kör vi med etanol i tanken - JÄMT!!!
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  12. 6
    alltså såhär... ...våra big no-no kommer ungefär såhär:
    1.undvika palmolja
    2.inget glutamat
    3.ekologiska matalternativ främst mejeriprodukter - lite småkass på grönskasdelen i just det området t ex...
    4.koper så lite fulmat som det bara är möjligt...
    jo så kör vi med etanol i tanken - JÄMT!!!
  13. Medlem sedan
    Mar 2008
    #7
    Det jag har koll på och där jag har läst övertygande forkning och statistik, där försöker jag göra bra val.
  14. 7
    Det jag har koll på och där jag har läst övertygande forkning och statistik, där försöker jag göra bra val.
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Inte ekologiskt nej men helst svanenmärkt och när det gäller hudgrejs kör jag på sånt jag vet att jag tål (det är garanterat jox i, bara det att jag tål det och inte andra med annat jox). Mitt shampo är inte bra för miljön, men andra alternativ har jag inte hittat för klåda och sårig hårbotten offrar jag inte för miljön faktiskt..
  16. 8
    Inte ekologiskt nej men helst svanenmärkt och när det gäller hudgrejs kör jag på sånt jag vet att jag tål (det är garanterat jox i, bara det att jag tål det och inte andra med annat jox). Mitt shampo är inte bra för miljön, men andra alternativ har jag inte hittat för klåda och sårig hårbotten offrar jag inte för miljön faktiskt..
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Jepp, prioriteras här.
  18. 9
    Jepp, prioriteras här.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Min bil drar säkert 1 l bensin/mil..
    Fast i gengäld har vi aldrig kört den så påverkan är liten
    Jag säger inte vad det är för sort! VVV...
  20. 10
    Min bil drar säkert 1 l bensin/mil..
    Fast i gengäld har vi aldrig kört den så påverkan är liten
    Jag säger inte vad det är för sort! VVV...
  21. Medlem sedan
    Nov 2004
    #11
    Fyll i en oinsatt, är whitening tandkräm värsta bovarna eller?
  22. 11
    Fyll i en oinsatt, är whitening tandkräm värsta bovarna eller?
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12

    åh va det tänks i hela...

    ...det blonda hövvet... varför har ni inte använt den är det största tänket... *tänker lite till*... VVV... bagge?...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  24. 12
    åh va det tänks i hela... ...det blonda hövvet... varför har ni inte använt den är det största tänket... *tänker lite till*... VVV... bagge?...
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13
    Ja det gör jag. Jag tänker inför varje köp jag gör. Är det här nödvändigt?
  26. 13
    Ja det gör jag. Jag tänker inför varje köp jag gör. Är det här nödvändigt?
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14
    Hint, ingen av oss har körkort? Köpte den idag..
    Villa, vovve, ???
  28. 14
    Hint, ingen av oss har körkort? Köpte den idag..
    Villa, vovve, ???
  29. Medlem sedan
    Jul 2002
    #15
    Bilsäljaren sa till mig när jag köpte etanolbil att ca var 10:e tank ska man tanka bensin för annars sätts det igen i ventiler och grejer. (han förklarade det här är vad jag kommer ihåg) och då drar den mer än den behöver bara av den anledningen.
  30. 15
    Bilsäljaren sa till mig när jag köpte etanolbil att ca var 10:e tank ska man tanka bensin för annars sätts det igen i ventiler och grejer. (han förklarade det här är vad jag kommer ihåg) och då drar den mer än den behöver bara av den anledningen.
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Vad säger jag, VÅR bil menar jag förstås! *egot*
  32. 16
    Vad säger jag, VÅR bil menar jag förstås! *egot*
  33. Medlem sedan
    May 2009
    #17
    Det är nåt skit i det där blekmedlet som inte är nyttigt för nån. Cancerframkallande och miljövidrigt på alla sätt typ.
  34. 17
    Det är nåt skit i det där blekmedlet som inte är nyttigt för nån. Cancerframkallande och miljövidrigt på alla sätt typ.
  35. Medlem sedan
    Nov 2003
    #18

    sååå är det ju ja...

    ... - VOULVOU!!!...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  36. 18
    sååå är det ju ja... ... - VOULVOU!!!...
  37. Medlem sedan
    Oct 2006
    #19
    haha, exakt! Blir skitbra att köra skräp till tippen med typ och åka och bada på sommaren. Men ful är den!
    / Kollektivtrafikåkaren
    ps. givetvis en kombi..
  38. 19
    haha, exakt! Blir skitbra att köra skräp till tippen med typ och åka och bada på sommaren. Men ful är den!
    / Kollektivtrafikåkaren
    ps. givetvis en kombi..

Liknande trådar

  1. Apropå Hb
    By KarolinaA in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-14, 16:35
  2. Apropå NS
    By Millimeter in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 17:51
  3. apropå delad FL (nästan apropå
    By pola in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 11:35
  4. apropå mat
    By sanna m sex tjejer in forum Tonåringar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 13:07
  5. Och apropå mat
    By Mia m Jesper o lille in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 09:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar