kalkon som smörgåspålägg?
_1109 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    kalkon som smörgåspålägg?

    kan man äta det när man är gravid? jag kollade på Livsmedelsverkets hemsida och där står det bara 'Ät inte skivat smörgåspålägg och kall färdigmat som närmar sig bäst-före-datum.' hur definierar de när maten börjar närma sig bäst-före-datum???
  2. 1
    kalkon som smörgåspålägg? kan man äta det när man är gravid? jag kollade på Livsmedelsverkets hemsida och där står det bara 'Ät inte skivat smörgåspålägg och kall färdigmat som närmar sig bäst-före-datum.' hur definierar de när maten börjar närma sig bäst-före-datum???
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2
    Jag hittade den här sidan, hoppas det är till någon hjälp!

    http://minbebis.com/blogg/kostblogge...man-ar-gravid/
  4. 2
    Jag hittade den här sidan, hoppas det är till någon hjälp!

    http://minbebis.com/blogg/kostblogge...man-ar-gravid/
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    tack för tipset, jag vet dock inte om jag blev så mycket klokare. det är ju en djungel med allt man inte bör äta
  6. 3
    tack för tipset, jag vet dock inte om jag blev så mycket klokare. det är ju en djungel med allt man inte bör äta
  7. Medlem sedan
    Jan 2011
    #4
    Jag försökte att hitta något mer men jag hittar ungefär samma som du att var försiktiga med:
    - Frys torkat, rökt eller gravat kött minst tre dygn innan du äter.
    - Undvik skivat smörgåspålägg när hållbarhetstiden börjar gå mot slutet.
  8. 4
    Jag försökte att hitta något mer men jag hittar ungefär samma som du att var försiktiga med:
    - Frys torkat, rökt eller gravat kött minst tre dygn innan du äter.
    - Undvik skivat smörgåspålägg när hållbarhetstiden börjar gå mot slutet.
  9. Medlem sedan
    Jan 2011
    #5
    För säkerhets skull äter jag inte skivat smörgåspålägg överhuvudtaget.. Men det är kanske att vara försiktig i överkant
  10. 5
    För säkerhets skull äter jag inte skivat smörgåspålägg överhuvudtaget.. Men det är kanske att vara försiktig i överkant
  11. Medlem sedan
    Jan 2011
    #6
    Nej det är inte lätt det här, mkt som man ska tänka på....så snurrig blir man av all info...
  12. 6
    Nej det är inte lätt det här, mkt som man ska tänka på....så snurrig blir man av all info...
  13. Medlem sedan
    Jan 2011
    #7
    Ska man alltså inte äta salami om man ej fryst den i tre dagar först? Och inte varken skinka eller salami på pizza? Förvirrande.. ?!
  14. 7
    Ska man alltså inte äta salami om man ej fryst den i tre dagar först? Och inte varken skinka eller salami på pizza? Förvirrande.. ?!
  15. Medlem sedan
    Jan 2011
    #8
    Det bör vara ok på pizza om den är rejält uppvärmd.
  16. 8
    Det bör vara ok på pizza om den är rejält uppvärmd.
  17. Medlem sedan
    Jan 2011
    #9
    Vilka absolut no-no dinns det när det gäller mat? Förutom alkohol, tobak osv. Tacksam för svar från er
  18. 9
    Vilka absolut no-no dinns det när det gäller mat? Förutom alkohol, tobak osv. Tacksam för svar från er
  19. Medlem sedan
    Jan 2011
    #10
    Tack!
  20. 10
    Tack!
  21. Medlem sedan
    Jan 2011
    #11
    Opastöriserade ostar och dessert ostar överhuvudtaget. Sen var det ett gäng fiskar som man inte skall äta också. De står uppräknade på livsmedelverkets sida. Kanske var något mer men inte som jag kommer på just nu.
  22. 11
    Opastöriserade ostar och dessert ostar överhuvudtaget. Sen var det ett gäng fiskar som man inte skall äta också. De står uppräknade på livsmedelverkets sida. Kanske var något mer men inte som jag kommer på just nu.
  23. Medlem sedan
    Jan 2011
    #12
    Ja just det rått ägg.
  24. 12
    Ja just det rått ägg.
  25. Medlem sedan
    Aug 2010
    #13
    om du gillar sushi så är det okej så länge sushin är nygjord, eller nyförpackad om du köper den i vanlig matbutik. det mesta finns det tydlig information om här:

    http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-nar...epslanguage=sv

    det är dock lite otydligt kring färdigskivat pålägg, det var därför jag skrev min fråga ang kalkon som pålägg.
  26. 13
    om du gillar sushi så är det okej så länge sushin är nygjord, eller nyförpackad om du köper den i vanlig matbutik. det mesta finns det tydlig information om här:

    http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-nar...epslanguage=sv

    det är dock lite otydligt kring färdigskivat pålägg, det var därför jag skrev min fråga ang kalkon som pålägg.
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Nja... om det är svenskt ägg, så är det helt okej att äta det
  28. 14
    Nja... om det är svenskt ägg, så är det helt okej att äta det

Liknande trådar

  1. en kalkon??!
    By MsBecks in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 19:59
  2. Kalkon
    By Ollie44 in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 22:49
  3. Smörgåspålägg och mjölkfritt?
    By b-boom in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 22:34
  4. Kalkon......
    By YoCheri in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 08:46
  5. Hur gör man med en kalkon????
    By MonicaG in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 10:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar