mjölkprodukter?
_1006 Junibarn
  1. Anonym
    #1

    mjölkprodukter?

    Har jag missuppfattat det.. men får bebisarna äta mjölkprodukter typ creme fraiche, grädde och mjölk? Såg endel recept här på sidan som innehöll det..
    Tacksam för svar!
  2. 1
    mjölkprodukter? Har jag missuppfattat det.. men får bebisarna äta mjölkprodukter typ creme fraiche, grädde och mjölk? Såg endel recept här på sidan som innehöll det..
    Tacksam för svar!
  3. Medlem sedan
    Jan 2010
    #2
    De ska helst inte dricka mjölk till maten då de försämrar järnupptaget, men i vissa barnmatsburkar finns det iaf grädde å så...
    När vi gör hemmagjord mat så brukar jag blanda ut det med lite mjölk dagen efter för att få rätt konstistens
  4. 2
    De ska helst inte dricka mjölk till maten då de försämrar järnupptaget, men i vissa barnmatsburkar finns det iaf grädde å så...
    När vi gör hemmagjord mat så brukar jag blanda ut det med lite mjölk dagen efter för att få rätt konstistens
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    ja det får de!! MEN INTE DRICKA som måltidsdryck!! Så länge det gäller att det ingår i matlagningen så är det ok!! Då det ingår i barnmatsburkarna kan man ju självklart göra det själv hemma också Dessutom är ju tex yogurt superbra mellis
  6. 3
    ja det får de!! MEN INTE DRICKA som måltidsdryck!! Så länge det gäller att det ingår i matlagningen så är det ok!! Då det ingår i barnmatsburkarna kan man ju självklart göra det själv hemma också Dessutom är ju tex yogurt superbra mellis
  7. Medlem sedan
    Dec 2006
    #4
    ursäkta mig, men du har fel!! mjölk försämrar INTE järnupptaget enl de "nya" rönen!! Det är bara gammalt "skrock" att det ska vara så.. Så man kan m gott samvete dricka mjölk till sin pastejmacka osv kram
  8. 4
    ursäkta mig, men du har fel!! mjölk försämrar INTE järnupptaget enl de "nya" rönen!! Det är bara gammalt "skrock" att det ska vara så.. Så man kan m gott samvete dricka mjölk till sin pastejmacka osv kram
  9. Medlem sedan
    Jun 2008
    #5
    Alla spädbarn tål laktos - annars skulle de inte kunna bryta ner laktosen i modersmjölken.... Rekommendationen från Livsmedelsverket säger att mjölk ska introduceras som måltidsdryck från och med 10-12 månaders ålder. Innan dess kan mjölkprodukter ges som smakportioner precis som man introducerar annan mat t ex grönsaker, rotfrukter, kött och fisk. Till exempel kan barnet få en skvätt mjölk på gröten eller i grönsaksmoset.
  10. 5
    Alla spädbarn tål laktos - annars skulle de inte kunna bryta ner laktosen i modersmjölken.... Rekommendationen från Livsmedelsverket säger att mjölk ska introduceras som måltidsdryck från och med 10-12 månaders ålder. Innan dess kan mjölkprodukter ges som smakportioner precis som man introducerar annan mat t ex grönsaker, rotfrukter, kött och fisk. Till exempel kan barnet få en skvätt mjölk på gröten eller i grönsaksmoset.
  11. Medlem sedan
    Nov 2009
    #6
    ursäkta mig, men du har fel!! mjölk försämrar INTE järnupptaget enl de "nya" rönen!! Det är bara gammalt "skrock" att det ska vara så.. Så man kan m gott samvete dricka mjölk till sin pastejmacka osv kram
    Var har du läst detta??
  12. 6
    ursäkta mig, men du har fel!! mjölk försämrar INTE järnupptaget enl de "nya" rönen!! Det är bara gammalt "skrock" att det ska vara så.. Så man kan m gott samvete dricka mjölk till sin pastejmacka osv kram
    Var har du läst detta??
  13. Medlem sedan
    Jan 2010
    #7
    Hej, Hittade den här artikel på allt för föräldrar...
    Finns under experter-kost.

    http://www.alltforforaldrar.se/page/...svar/barnmat-0

    Men råden förändras väl lite då och då, sen beror det säkert också på vad de enskilda experterna tycker.
  14. 7
    Hej, Hittade den här artikel på allt för föräldrar...
    Finns under experter-kost.

    http://www.alltforforaldrar.se/page/...svar/barnmat-0

    Men råden förändras väl lite då och då, sen beror det säkert också på vad de enskilda experterna tycker.
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Då får du gärna plocka fråm den artikeln. Tills du har gjort de går jag på de uppgifter som jag har från mina kompisar som jobbar med näringslära på universitetet.
  16. 8
    Då får du gärna plocka fråm den artikeln. Tills du har gjort de går jag på de uppgifter som jag har från mina kompisar som jobbar med näringslära på universitetet.

Liknande trådar

  1. Mjölkprodukter
    By cat m Vilgot o Molly in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 08:56
  2. När mjölkprodukter?
    By modern in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 20:26
  3. men mjölkprodukter
    By Klickann in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-17, 17:08
  4. Ang mjölkprodukter
    By -Line- in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 14:48
  5. Ang mjölkprodukter
    By tidbeck in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-06, 15:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar