regler för pappadagar
  1. Medlem sedan
    Apr 2009
    #1

    regler för pappadagar

    Kanske tidigt, men min man måste lämna in sommarsemester i februari. Som jag förstått det har han rätt till 10 pappadagar. Hur sent kan han ta ut dem? kan han tex ta fyra veckor semester i juni-juli och sedan ta ut sina 10 pappadagar. Tanken är att vi ska vara lediga så länge som möjligt tillsammans... När måste man säga till på arbetet att man tänker ta ut dessa pappadagar? Var finns information om detta. Han har inte världens mest sammarbetsvilliga arbetsgivare så det gäller att veta vad han har rätt till...

    Hoppas någon har koll!
  2. 1
    regler för pappadagar Kanske tidigt, men min man måste lämna in sommarsemester i februari. Som jag förstått det har han rätt till 10 pappadagar. Hur sent kan han ta ut dem? kan han tex ta fyra veckor semester i juni-juli och sedan ta ut sina 10 pappadagar. Tanken är att vi ska vara lediga så länge som möjligt tillsammans... När måste man säga till på arbetet att man tänker ta ut dessa pappadagar? Var finns information om detta. Han har inte världens mest sammarbetsvilliga arbetsgivare så det gäller att veta vad han har rätt till...

    Hoppas någon har koll!
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Tror att han kan skjuta på pappadagarna ganska länge. All information finns på försäkringskassans hemsida. Sen om man föder normalt är det ju lite svårt att veta exakt när man ska ta ut de där dagarna så pappan får nog helt enkelt förvarna sin arbetsgivare att runt då kommer jag ta ut dem. Tror i stort sätt man kan ta ut pappadagarna som man sjukskriver sig.. från ena dan till andra Men det är nog bäst att prata med arbetsgivaren.
  4. 2
    Tror att han kan skjuta på pappadagarna ganska länge. All information finns på försäkringskassans hemsida. Sen om man föder normalt är det ju lite svårt att veta exakt när man ska ta ut de där dagarna så pappan får nog helt enkelt förvarna sin arbetsgivare att runt då kommer jag ta ut dem. Tror i stort sätt man kan ta ut pappadagarna som man sjukskriver sig.. från ena dan till andra Men det är nog bäst att prata med arbetsgivaren.
  5. Medlem sedan
    Oct 2010
    #3
    Jag tror också att det inte behövs anmälas exakt. De dagarna är ju till för att pappan ska kunna vara med på förlossningen och den dagen kan man ju ofta inte bestämma. Något jag vet är att pappadagarna kan tas ut till och med den 60:e dagen räknat från då barnet kom hem från förlossningen. Står på försäkringskassans hemsida också!
    Hoppas att han inte får några problem
    Kram
  6. 3
    Jag tror också att det inte behövs anmälas exakt. De dagarna är ju till för att pappan ska kunna vara med på förlossningen och den dagen kan man ju ofta inte bestämma. Något jag vet är att pappadagarna kan tas ut till och med den 60:e dagen räknat från då barnet kom hem från förlossningen. Står på försäkringskassans hemsida också!
    Hoppas att han inte får några problem
    Kram
  7. Medlem sedan
    Oct 2008
    #4
    Det bästa är väl om han lämnar in om de fyra veckor han vill ha, och noterar att det blir 4 veckor + 10 dagar, vad som sedan är semester och pappadagar är ju mindre viktigt så länge arbetsgivaren vet att han inte kommer att vara på jobbet. Skulle bäbis komma INNAN den planerade semestern så får han ju ta de tio dagarna då istället. I vanliga fall måste man ju ge arbetsgivaren 2 månaders varsel för föräldraledighet, men det gäller ju inte de tio dagarna som flera här konstaterat!
  8. 4
    Det bästa är väl om han lämnar in om de fyra veckor han vill ha, och noterar att det blir 4 veckor + 10 dagar, vad som sedan är semester och pappadagar är ju mindre viktigt så länge arbetsgivaren vet att han inte kommer att vara på jobbet. Skulle bäbis komma INNAN den planerade semestern så får han ju ta de tio dagarna då istället. I vanliga fall måste man ju ge arbetsgivaren 2 månaders varsel för föräldraledighet, men det gäller ju inte de tio dagarna som flera här konstaterat!
  9. Medlem sedan
    Jun 2010
    #5
    Hej hej!
    Hoppar in från januari-gruppen!

    Man måste göra en anmälan tikk försäkringskassan den dagen barnet blir fött, men sen kan han själv välja vilka dagar han vill vara pappa-ledig under barnets första 60 dagar.

    Alltså kan han plocka ut sina tio dagar när barnet e en månad gammal bara han har anmält till FK den dagen barnet föddes.

    Man ska anmäla till arbetsgivaren minst två månader innan när man vill va pappa-ledig, men de flesta förstår ju att man inte kan säga en exakt dag när det gäller förlossningen. Min sambo sa till på jobbet vilken dag det var beräknat å nu e vi 17 dagar + å alla e väldigt spända på när bebis ska komma, så det brukar inte vara några problem.

    Lycka till!!
  10. 5
    Hej hej!
    Hoppar in från januari-gruppen!

    Man måste göra en anmälan tikk försäkringskassan den dagen barnet blir fött, men sen kan han själv välja vilka dagar han vill vara pappa-ledig under barnets första 60 dagar.

    Alltså kan han plocka ut sina tio dagar när barnet e en månad gammal bara han har anmält till FK den dagen barnet föddes.

    Man ska anmäla till arbetsgivaren minst två månader innan när man vill va pappa-ledig, men de flesta förstår ju att man inte kan säga en exakt dag när det gäller förlossningen. Min sambo sa till på jobbet vilken dag det var beräknat å nu e vi 17 dagar + å alla e väldigt spända på när bebis ska komma, så det brukar inte vara några problem.

    Lycka till!!
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    De 10 dagarna har han lagstadgad rätt att ta ut i samband med barnets födelse.
    De flesta har ju ingen aning om när bebisen ska komma, och därför kan man inte förvarna. Vilket man heller inte behöver göra!! Han kan säga när bebisen är beräknad att komma, men det är ju +/- 2 veckor i normalfallet.
  12. 6
    De 10 dagarna har han lagstadgad rätt att ta ut i samband med barnets födelse.
    De flesta har ju ingen aning om när bebisen ska komma, och därför kan man inte förvarna. Vilket man heller inte behöver göra!! Han kan säga när bebisen är beräknad att komma, men det är ju +/- 2 veckor i normalfallet.

Liknande trådar

  1. Pappadagar?
    By Happie-D in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 18:39
  2. Regler eller inte regler
    By cesoma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 18:32
  3. pappadagar
    By @ida in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 20:41
  4. 10 pappadagar
    By anna in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 08:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar