LCHF och diabetes
Ordet är fritt
  1. monka
    #1

    LCHF och diabetes

    Jag har varit tveksam till just den kombinationen, men nu har en kollega till mig, diabetiker sen barnsben ätit så ett par månader, gått ner 12 kg och mår toppen! Hon får kolla blodsocker mer ofta nu och justera doserna lite ibland men det är hon van att göra ändå sen många år.

    Coolt tycker jag
  2. 1
    LCHF och diabetes Jag har varit tveksam till just den kombinationen, men nu har en kollega till mig, diabetiker sen barnsben ätit så ett par månader, gått ner 12 kg och mår toppen! Hon får kolla blodsocker mer ofta nu och justera doserna lite ibland men det är hon van att göra ändå sen många år.

    Coolt tycker jag
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Jag tror det bara hjälper en kort tid jag tror mer på GI vid diabetes... Vad säger hennes behandlande läkare?
  4. 2
    Jag tror det bara hjälper en kort tid jag tror mer på GI vid diabetes... Vad säger hennes behandlande läkare?
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    För mig låter det inte som en sjukdomsvinst att behöva ha tätare kontroller och dosjustera mer. Har hon typ 1-diabetes alltså?
  6. 3
    För mig låter det inte som en sjukdomsvinst att behöva ha tätare kontroller och dosjustera mer. Har hon typ 1-diabetes alltså?
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Förr i tiden, innan den välutvecklade diabetesvården som vi har idag med insulin. Så rekomenderades Diabetiker att äta fläsk och kål, för att uppnå en stabil blodsockernivå. Så visst finns det en grund för att det skulle kunna vara bra. Vet inte hur mycket forskning som finns på området. Men om man kan uppnå en stabil blodsockernivå genom att minska ner socker och kolhydrater. Och lägga om kosten så man upplever att man mår bra. Ja kör på... säger jag. Jag har hört flera som anser att det är bra. Men jag har ingen forskning i ryggen för att säga att det är det.
  8. 4
    Förr i tiden, innan den välutvecklade diabetesvården som vi har idag med insulin. Så rekomenderades Diabetiker att äta fläsk och kål, för att uppnå en stabil blodsockernivå. Så visst finns det en grund för att det skulle kunna vara bra. Vet inte hur mycket forskning som finns på området. Men om man kan uppnå en stabil blodsockernivå genom att minska ner socker och kolhydrater. Och lägga om kosten så man upplever att man mår bra. Ja kör på... säger jag. Jag har hört flera som anser att det är bra. Men jag har ingen forskning i ryggen för att säga att det är det.
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5
    Min faster har också stabiliserat sitt blodsocker helt och hållet bara genom att äta GI-kost och promenera dagligen. För ett år sedan var hon nydiagnostiserad med diabetes 2 men genom att ha behandlat sig själv slipper hon medicinering
  10. 5
    Min faster har också stabiliserat sitt blodsocker helt och hållet bara genom att äta GI-kost och promenera dagligen. För ett år sedan var hon nydiagnostiserad med diabetes 2 men genom att ha behandlat sig själv slipper hon medicinering
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Jag är väldigt skeptiskt till dieter som lchf. Jag har svårt att se att en diet baserad på att man ska äta så mkt fett som det sägs där och i princip inga kolhydrater alls skulle vara hälsosamt i längden. Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Så även för en diabetiker är jag tveksam faktist. Men därmed inte sagt att man ska frossa o kollisar heller. Men jag tror helt klart med på GI än på lchf. Håller inte du på med gi nu??
  12. 6
    Jag är väldigt skeptiskt till dieter som lchf. Jag har svårt att se att en diet baserad på att man ska äta så mkt fett som det sägs där och i princip inga kolhydrater alls skulle vara hälsosamt i längden. Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Så även för en diabetiker är jag tveksam faktist. Men därmed inte sagt att man ska frossa o kollisar heller. Men jag tror helt klart med på GI än på lchf. Håller inte du på med gi nu??
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Så länge hennes behandlande läkare/diabetessköterska/dietist tycker att det är ok och att hon mår bra av det kan jag tycka att det är bra.
  14. 7
    Så länge hennes behandlande läkare/diabetessköterska/dietist tycker att det är ok och att hon mår bra av det kan jag tycka att det är bra.
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8
    Jag gillar inte heller lchf...vanlig väl sammansatt och balanserad kost mår kroppen bäst av i längden.
  16. 8
    Jag gillar inte heller lchf...vanlig väl sammansatt och balanserad kost mår kroppen bäst av i längden.
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    För min del handlar det mkt om det där att man ska frossa i fett och kött. Jag har jätte svårt att tro på att det här hållbart i längden. Inte ens våra förfäder åt så. Då fanns det tider de åt ett äpple t ex. Hänger du med...så jag tror inte det är hållbart, att man tappar i vikt, javisst..kanske (låter äckligt i min värld men ok, om det funkar för folk) men som sagt....
  18. 9
    För min del handlar det mkt om det där att man ska frossa i fett och kött. Jag har jätte svårt att tro på att det här hållbart i längden. Inte ens våra förfäder åt så. Då fanns det tider de åt ett äpple t ex. Hänger du med...så jag tror inte det är hållbart, att man tappar i vikt, javisst..kanske (låter äckligt i min värld men ok, om det funkar för folk) men som sagt....
  19. Medlem sedan
    Mar 2005
    #10

    Så tror jag med!

    Jag är väldigt skeptisk till olika sorters "kurer" och dieter.

    Jag tror på allsidig, nyttig kost helt generellt och vill man gå ner i vikt tror jag på mindre fett och mer frukt och grönsaker men ändå en allsidig kost samt mer motion.
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  20. 10
    Så tror jag med! Jag är väldigt skeptisk till olika sorters "kurer" och dieter.

    Jag tror på allsidig, nyttig kost helt generellt och vill man gå ner i vikt tror jag på mindre fett och mer frukt och grönsaker men ändå en allsidig kost samt mer motion.
  21. Medlem sedan
    Nov 2008
    #11
    *agree*
  22. 11
    *agree*
  23. Medlem sedan
    Nov 2008
    #12
    Ja, jag har nog den erfarenheten att de som äter allsidigt och nyttigt + rör på sig är normalstora. De som håller på med kurer och dieter åker upp och ner i vikt.
  24. 12
    Ja, jag har nog den erfarenheten att de som äter allsidigt och nyttigt + rör på sig är normalstora. De som håller på med kurer och dieter åker upp och ner i vikt.
  25. Medlem sedan
    Mar 2005
    #13

    Ja precis...

    Fast sen förstår jag att det av andra orsaker (sjukdomar, överkänslighet osv) kan göra att man mår bättre av att dra ner på vissa saker eller kanske utesluta dem helt.
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  26. 13
    Ja precis... Fast sen förstår jag att det av andra orsaker (sjukdomar, överkänslighet osv) kan göra att man mår bättre av att dra ner på vissa saker eller kanske utesluta dem helt.
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Absolut!
  28. 14
    Absolut!
  29. Medlem sedan
    Feb 2004
    #15
    Jag har typ 1 diabetes och min dietist och läkare tycker inte man ska köra sån kost utan äta lagom av allt och så grovt som möjligt som tex fullkorns pasta,ris mm. vet också en tjej med diabetes typ1 som uteslöt alla kolhydrater och hon fick tillslut insulinbrist för hon minskade doserna för mycket så hon blev jättesjuk. det är säkert individuellt.
  30. 15
    Jag har typ 1 diabetes och min dietist och läkare tycker inte man ska köra sån kost utan äta lagom av allt och så grovt som möjligt som tex fullkorns pasta,ris mm. vet också en tjej med diabetes typ1 som uteslöt alla kolhydrater och hon fick tillslut insulinbrist för hon minskade doserna för mycket så hon blev jättesjuk. det är säkert individuellt.

Liknande trådar

  1. lchf-diabetes?
    By xaramia in forum Vikt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 15:31
  2. Xaramia - om diabetes och lchf
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 20:52
  3. lchf-diabetes?
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-18, 16:41
  4. Lchf och diabetes typ1?
    By 73anette in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 18:58
  5. Lchf och diabetes typ 1
    By 73anette in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 16:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar