Hur fortsätta sova
_1006 Junibarn
  1. Medlem sedan
    May 2009
    #1

    Hur fortsätta sova

    Min son på sju månader började före jul att vakna efter en timmes sömn och det går inte söva om. Han somnar enkelt vid 19.30 varje kväll vi lägger honom halvsovandes i hans spjälsäng. Vi tar nu upp honom och väntar tills han är jättetrött igen, men det är jobbigt att aldrig få kvällarna fria. Har en sjuåring som också behöver min tid. På dagarna sover han 2 tim på fm och 1 eller 2 på em i vagn eller säng utan problem. Hur har ni det? fem min metoden ingenting för oss men har ni andra tips som kan vara värda att pröva?
  2. 1
    Hur fortsätta sova Min son på sju månader började före jul att vakna efter en timmes sömn och det går inte söva om. Han somnar enkelt vid 19.30 varje kväll vi lägger honom halvsovandes i hans spjälsäng. Vi tar nu upp honom och väntar tills han är jättetrött igen, men det är jobbigt att aldrig få kvällarna fria. Har en sjuåring som också behöver min tid. På dagarna sover han 2 tim på fm och 1 eller 2 på em i vagn eller säng utan problem. Hur har ni det? fem min metoden ingenting för oss men har ni andra tips som kan vara värda att pröva?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Hur länge sover han på mornarna?

    4 timmar sömn på dagen låter rätt mycket och då förstår jag att han vaknar igen på kvällen och vill vara vaken mer. Sandra sover 1.5 + 45 + 45 om hon sovit 11.5 timme på natten. Vilket ju då blir 14.5 timme totalt. Det är nog iofs rätt lite för åldern (iaf enligt Anna Wahlgrens sida för där står det 14.5 för en 9 mån) men hon har legat lite före hela tiden.

    Så kolla över hur mycket sömn han får totalt, han kanske skulle behöva mindre (och ev då gå tillbaka på 3 pass på dagen om han inte orkar hålla sig vaken nog länge mellan passen annars) men sen är det ju jättebra om ni hittar ett sätt att söva honom i sängen från början för kan man söva en gång kan man som regel söva om även om det de första dagarna kan ta rätt lång tid.

    Här gungar vi sängen (har vyssanlulltassar) vid både sövning och omsövning kvällstid. Ännu bättre är ju när de lärt sig somna själva för då somnar de ofta även om själva under kvällen natten. Vi har dock inte kommit dit än för söver vi inte Sandra ålar hon nöjt runt och kräks i sängen. Hon är värsta kräkbebin och ska maten stanna i magen (hon sover på age) så måste hon ligga rätt platt och vila så vi söver ett tag till.

    När vi väl kommer till somna själv brukar vi lägga i sängen som vanligt och säga godnatt och bara sitta bredvid och stoppa i nappen och gunga lite om barnet blir lesset och när det funkar går vi ur rummet. Men man ska vara medvetet om att barnet kan bli argt för att man ändrar en för dem alldeles förträfflig rutin. Jag tycker de måste få bli arga och lite missnöjda men däremot inte lessna och förtvivlade, det är stor skillnad. Arga för att de inte får som de vill blir de ju dagligen då man plockar olämpliga saker ur händerna på dem o s v.
  4. 2
    Hur länge sover han på mornarna?

    4 timmar sömn på dagen låter rätt mycket och då förstår jag att han vaknar igen på kvällen och vill vara vaken mer. Sandra sover 1.5 + 45 + 45 om hon sovit 11.5 timme på natten. Vilket ju då blir 14.5 timme totalt. Det är nog iofs rätt lite för åldern (iaf enligt Anna Wahlgrens sida för där står det 14.5 för en 9 mån) men hon har legat lite före hela tiden.

    Så kolla över hur mycket sömn han får totalt, han kanske skulle behöva mindre (och ev då gå tillbaka på 3 pass på dagen om han inte orkar hålla sig vaken nog länge mellan passen annars) men sen är det ju jättebra om ni hittar ett sätt att söva honom i sängen från början för kan man söva en gång kan man som regel söva om även om det de första dagarna kan ta rätt lång tid.

    Här gungar vi sängen (har vyssanlulltassar) vid både sövning och omsövning kvällstid. Ännu bättre är ju när de lärt sig somna själva för då somnar de ofta även om själva under kvällen natten. Vi har dock inte kommit dit än för söver vi inte Sandra ålar hon nöjt runt och kräks i sängen. Hon är värsta kräkbebin och ska maten stanna i magen (hon sover på age) så måste hon ligga rätt platt och vila så vi söver ett tag till.

    När vi väl kommer till somna själv brukar vi lägga i sängen som vanligt och säga godnatt och bara sitta bredvid och stoppa i nappen och gunga lite om barnet blir lesset och när det funkar går vi ur rummet. Men man ska vara medvetet om att barnet kan bli argt för att man ändrar en för dem alldeles förträfflig rutin. Jag tycker de måste få bli arga och lite missnöjda men däremot inte lessna och förtvivlade, det är stor skillnad. Arga för att de inte får som de vill blir de ju dagligen då man plockar olämpliga saker ur händerna på dem o s v.
  5. Medlem sedan
    Jan 2010
    #3
    Tycker också att det låter lite mycket med nästan 4 timmar sömn på dagen så kanske är det dags att dra ned på sömnen på dagen? Och/eller lägga honom lite senare, någon halvtimme när han är riktigt, riktigt trött.

    Lycka till!
  6. 3
    Tycker också att det låter lite mycket med nästan 4 timmar sömn på dagen så kanske är det dags att dra ned på sömnen på dagen? Och/eller lägga honom lite senare, någon halvtimme när han är riktigt, riktigt trött.

    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Vet ej om jag kan fortsätta :(
    By -TH- in forum Träning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 18:03
  2. Hur ska man fortsätta?
    By anonymt namn in forum Kärlek & relationer
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 17:59
  3. Hur ska jag fortsätta?
    By Petpa552 in forum Separation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 20:02
  4. Fortsätta sova?
    By Ingrid L in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 19:04
  5. Sova sova sova-vilket gissel
    By Anne med Veera o Vincent in forum Bebissnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 16:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar