Klass 9A
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Klass 9A

    Ja det har jag sett nu. Måste ju säga att jag är såå glad över att jag varken är elev eller lärare på högstadiet! Fy f*n vilket stök och bråk och tjafs. Typ halva lektionerna gick ju åt att få eleverna att hålla klaffen och SITTA ordentligt. Det är banne mig inte klokt. Kanske dags nu att skippa den här flumpedagogiken så det blir ordning och reda. Och införa betyg mycket tidigare, iallafall från åk 6 tycker jag. Kan inte förstå heller varför det inte ges betyg i ordning och uppförande för den är ju under all kritik när det gäller många. Beundrar verkligen
    er som är högstadielärare!!
  2. 1
    Klass 9A Ja det har jag sett nu. Måste ju säga att jag är såå glad över att jag varken är elev eller lärare på högstadiet! Fy f*n vilket stök och bråk och tjafs. Typ halva lektionerna gick ju åt att få eleverna att hålla klaffen och SITTA ordentligt. Det är banne mig inte klokt. Kanske dags nu att skippa den här flumpedagogiken så det blir ordning och reda. Och införa betyg mycket tidigare, iallafall från åk 6 tycker jag. Kan inte förstå heller varför det inte ges betyg i ordning och uppförande för den är ju under all kritik när det gäller många. Beundrar verkligen
    er som är högstadielärare!!
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Jo men de fick ju bra råd iaf

    Jag reagerade också på mattelärarens kommentar om den sämsta eleven och tycker verkligen att det är bra att hon tog upp det. Så får man bara inte säga i ett klassrum!!!
  4. 2
    Jo men de fick ju bra råd iaf Jag reagerade också på mattelärarens kommentar om den sämsta eleven och tycker verkligen att det är bra att hon tog upp det. Så får man bara inte säga i ett klassrum!!!
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Nej det är klart! Reagerade också på det! Fast många elever behöver allt lära sig hur man uppför sig i ett klassrum också..
  6. 3
    Nej det är klart! Reagerade också på det! Fast många elever behöver allt lära sig hur man uppför sig i ett klassrum också..
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    ja jag är högstadielärare

    är absolut inte för bety i ordning och uppförande, det finns många elever som inte HAR möjligheten att nå högsta betyg och det är elever som ofta redan misslyckas i skolan och inte behöver misslyckas i ett ämne till

    Sen är jag emot för tidiga betyg, jag tror enbart det hämmar både elever och lärares lust att lära
  8. 4
    ja jag är högstadielärare

    är absolut inte för bety i ordning och uppförande, det finns många elever som inte HAR möjligheten att nå högsta betyg och det är elever som ofta redan misslyckas i skolan och inte behöver misslyckas i ett ämne till

    Sen är jag emot för tidiga betyg, jag tror enbart det hämmar både elever och lärares lust att lära
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5

    Verkligen!

    Helt sjukt att det finns högstadieelever som blir förvånade över att de förväntas ha med sig böckerna på VARJE lektion! Fanns förvisso redan på min tid men ändå. Sitta med telefonerna i händerna, fötterna på bänken and what not.

    Dock har ju Stavros en mycket god poäng i sin betoning på kärlek till eleverna istället för enbart disciplin. Det är tryggheten och förvissningen att man är sedd som ger rätt förutsättningar för att kunna lära och sträcka sig längre än man tror att man kan.
  10. 5
    Verkligen! Helt sjukt att det finns högstadieelever som blir förvånade över att de förväntas ha med sig böckerna på VARJE lektion! Fanns förvisso redan på min tid men ändå. Sitta med telefonerna i händerna, fötterna på bänken and what not.

    Dock har ju Stavros en mycket god poäng i sin betoning på kärlek till eleverna istället för enbart disciplin. Det är tryggheten och förvissningen att man är sedd som ger rätt förutsättningar för att kunna lära och sträcka sig längre än man tror att man kan.
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Men som det är nu VET ju eleverna att det inte händer särskilt mycket hur illa de än uppför sig. Något måste ju iallafall göras tycker jag. Det är ju inte klokt att så mycket lektionstid ska gå åt till att få det att bli tyst i klassrummet och att få eleverna att SITTA ordentligt. De går i nian, det borde de väl ändå kunna utan att det ska behövas tjafsas om det hur länge som helst? Jag fick betyg från trean, det hämmade inte min lust att lära det minsta.
  12. 6
    Men som det är nu VET ju eleverna att det inte händer särskilt mycket hur illa de än uppför sig. Något måste ju iallafall göras tycker jag. Det är ju inte klokt att så mycket lektionstid ska gå åt till att få det att bli tyst i klassrummet och att få eleverna att SITTA ordentligt. De går i nian, det borde de väl ändå kunna utan att det ska behövas tjafsas om det hur länge som helst? Jag fick betyg från trean, det hämmade inte min lust att lära det minsta.
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    Japp, önskar jag hade haft honom som mattelärare! Kanske han fått t o m mig att fatta åtminstone LITE av matten och tycka att det varit LITE kul!!
  14. 7
    Japp, önskar jag hade haft honom som mattelärare! Kanske han fått t o m mig att fatta åtminstone LITE av matten och tycka att det varit LITE kul!!
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Fast Holmen var ökänd redan på min tid, den är liksom inte representativ för hur det är i snittskolan, iaf var inte dotterns två skolor sådär (samma stad, typ, iaf ena).
  16. 8
    Fast Holmen var ökänd redan på min tid, den är liksom inte representativ för hur det är i snittskolan, iaf var inte dotterns två skolor sådär (samma stad, typ, iaf ena).
  17. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    Mikael hette Holmens skola på min tid. Solly!
  18. 9
    Mikael hette Holmens skola på min tid. Solly!
  19. Medlem sedan
    Feb 2006
    #10
    Nej det förstår jag också, fast jag tycker ändå överlag att det råder alldeles för mycket flumpedagogik i skolan idag. Lärarna varken törs eller kan göra någonting när eleverna stökar och bråkar för då blir de ju genast anmälda. De måste få mycket mer befogenheter att verkligen agera så det blir ordning och reda i skolan. Inte så slappt som det är idag.
  20. 10
    Nej det förstår jag också, fast jag tycker ändå överlag att det råder alldeles för mycket flumpedagogik i skolan idag. Lärarna varken törs eller kan göra någonting när eleverna stökar och bråkar för då blir de ju genast anmälda. De måste få mycket mer befogenheter att verkligen agera så det blir ordning och reda i skolan. Inte så slappt som det är idag.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Det håller jag med om! Jag är inte för kränkningar eller aga men "nån jävla ordning" som på min tid Lite allvarlig där, jag gick ut -86, dottern gick på samma skola sen och det var skillnad, stor skillnad, samma lärare..
  22. 11
    Det håller jag med om! Jag är inte för kränkningar eller aga men "nån jävla ordning" som på min tid Lite allvarlig där, jag gick ut -86, dottern gick på samma skola sen och det var skillnad, stor skillnad, samma lärare..
  23. Medlem sedan
    Oct 2002
    #12
    Men vänta nu, det finns ju elever som inte har möjlighet att få högsta betyg i svenska, matte, musik, gymnastik också, och ändå finns de betygen, så varför inte i ordning och uppförande?
  24. 12
    Men vänta nu, det finns ju elever som inte har möjlighet att få högsta betyg i svenska, matte, musik, gymnastik också, och ändå finns de betygen, så varför inte i ordning och uppförande?

Liknande trådar

  1. Vanlig klass vs "liten klass"?
    By aspmamman in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 04:20
  2. Klass mamma vs klass förälder
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 04:09
  3. På tal om F-klass
    By sarah,m,j&i in forum _0307 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 14:48
  4. F-klass eller 1-klass?
    By Tekla76 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 20:43
  5. Klass 9a
    By -Tilia- in forum Politik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 09:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar