Studiebesök.
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2009
    #1

    Studiebesök.

    På tisdag har jag fixat så att jag och dottern ska få komma på studiebesök på gymnasiet hon vill gå på. De ska visa oss runt mm och vi ska passa på att ställa frågor. Det är ju dags att söka snart och jag hoppas att hon kommer in här, för detta är vad hon vill.
  2. 1
    Studiebesök. På tisdag har jag fixat så att jag och dottern ska få komma på studiebesök på gymnasiet hon vill gå på. De ska visa oss runt mm och vi ska passa på att ställa frågor. Det är ju dags att söka snart och jag hoppas att hon kommer in här, för detta är vad hon vill.
  3. Medlem sedan
    Feb 1999
    #2

    Vad vill hon läsa

    för något?
  4. 2
    Vad vill hon läsa för något?
  5. Medlem sedan
    Sep 2009
    #3
    Hon vill läsa Barn och fritid. Hon vill jobba på fritids med barn i 6-7 ås åldern.
  6. 3
    Hon vill läsa Barn och fritid. Hon vill jobba på fritids med barn i 6-7 ås åldern.
  7. Medlem sedan
    May 1998
    #4
    Min dotter började på Barn och Fritid. Två gånger, två olika skolor, två olika läsår... (hoppade av första gången). Min erfarenhet av Barn o Fritid är att där går 10-20 procent elever som VILL gå där och som är intresserade av att utbilda sig inom området. Resten går där för att det var det enda de kom in på.... Intagningspoängen är ju inte direkt höga...

    Min dotter råkade ut för väldigt stökiga klasser, ingen studiero alls, tråkig attityd från många elever, röriga och ostruktuerade lektioner och väldigt små möjligheter till den anpassning hon behövde för att fungera i skolmiljön. Många av eleverna hade diagnoser av olika slag, men ingen var öppen med det, så toleransnivån var lika med noll och utanförskapet stort hos många...

    Nu har min dotter bytt till en skola där alla har NPF-diagnos av något slag, går samhälle i stället och mår bra. Alla känner till varandras funktionshinder och har i alla fall viss förståelse för de egenheter som ev kommer på köpet. Små klasser, hög personaltäthet. Inte en massa stök i korridorer osv som skapar ångest på raster och håltimmar. Äntligen lite lugn och ro...
  8. 4
    Min dotter började på Barn och Fritid. Två gånger, två olika skolor, två olika läsår... (hoppade av första gången). Min erfarenhet av Barn o Fritid är att där går 10-20 procent elever som VILL gå där och som är intresserade av att utbilda sig inom området. Resten går där för att det var det enda de kom in på.... Intagningspoängen är ju inte direkt höga...

    Min dotter råkade ut för väldigt stökiga klasser, ingen studiero alls, tråkig attityd från många elever, röriga och ostruktuerade lektioner och väldigt små möjligheter till den anpassning hon behövde för att fungera i skolmiljön. Många av eleverna hade diagnoser av olika slag, men ingen var öppen med det, så toleransnivån var lika med noll och utanförskapet stort hos många...

    Nu har min dotter bytt till en skola där alla har NPF-diagnos av något slag, går samhälle i stället och mår bra. Alla känner till varandras funktionshinder och har i alla fall viss förståelse för de egenheter som ev kommer på köpet. Små klasser, hög personaltäthet. Inte en massa stök i korridorer osv som skapar ångest på raster och håltimmar. Äntligen lite lugn och ro...
  9. Medlem sedan
    Mar 1998
    #5
    Lite OT, men... Vilket vansinne egentligen. Det är alltså dessa människor som ska ta hand om våra barn (ja, eller just i _vårt_ fall blir det väl snarare barnbarn ) i framtiden. Och de går där för att de inte kom in någon annanstans. Man får sannerligen hoppas att de väljer en annan yrkesbana senare om de inte känner att det var något för dem.
  10. 5
    Lite OT, men... Vilket vansinne egentligen. Det är alltså dessa människor som ska ta hand om våra barn (ja, eller just i _vårt_ fall blir det väl snarare barnbarn ) i framtiden. Och de går där för att de inte kom in någon annanstans. Man får sannerligen hoppas att de väljer en annan yrkesbana senare om de inte känner att det var något för dem.
  11. Medlem sedan
    May 1998
    #6
    Tror inte risken för våra barnbarn är så stor... I den första klassen dottern började i var de 22-23 elever från start. Fem (5) gick vidare till åk 2! Undrar hur många de blir som fullföljer 3 år...
  12. 6
    Tror inte risken för våra barnbarn är så stor... I den första klassen dottern började i var de 22-23 elever från start. Fem (5) gick vidare till åk 2! Undrar hur många de blir som fullföljer 3 år...
  13. Medlem sedan
    Mar 1998
    #7
    Då pustar jag ut.
  14. 7
    Då pustar jag ut.

Liknande trådar

  1. Studiebesök
    By Sofia m Ludvig in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 08:54
  2. Studiebesök i går
    By Mollsan in forum Förlossning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 10:24
  3. Studiebesök i går
    By Mollsan in forum _0705 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-25, 09:02
  4. Studiebesök
    By Snusmumrikan in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 13:12
  5. Studiebesök
    By mattarp in forum Downs Syndrom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 13:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar