Mässling
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Mässling

    Det går mässling i byn vilket inte känns så roligt. Vad är ännu mer oroande är att jag nu känner två vaccinerade barn som blivit rejält sjuka av vad läkaren menar är mässling. Kan det vara ett nytt spår av mässlingen? Eller är det så att vaccinationen inte biter på vissa? Är det något ufo som kan mer än mig om detta?
  2. 1
    Mässling Det går mässling i byn vilket inte känns så roligt. Vad är ännu mer oroande är att jag nu känner två vaccinerade barn som blivit rejält sjuka av vad läkaren menar är mässling. Kan det vara ett nytt spår av mässlingen? Eller är det så att vaccinationen inte biter på vissa? Är det något ufo som kan mer än mig om detta?
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    Usch, har de båda hunnt få den andra dosen? S fick ju en andra dos nu när M fick genom skolan, i Sverige ges den först vid åtta årsåldern medan här vid fem-sex års ålder. Kan det vara något sådant, att de nte hunnit få fullgott skydd kanske?
  4. 2
    Usch, har de båda hunnt få den andra dosen? S fick ju en andra dos nu när M fick genom skolan, i Sverige ges den först vid åtta årsåldern medan här vid fem-sex års ålder. Kan det vara något sådant, att de nte hunnit få fullgott skydd kanske?
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Båda gossarna har fått sin booster. Men inte Picklan. Enligt mamman till den lilla tre åringen hade doktorn sagt att den andra dosen ska inte göra så mycket varken till eller från. Den pojken hade inte hunnit få sin booster. Men den andra pojken är tolv år och jag antar att han har fått sin andra dos. Märkligt är det.
  6. 3
    Båda gossarna har fått sin booster. Men inte Picklan. Enligt mamman till den lilla tre åringen hade doktorn sagt att den andra dosen ska inte göra så mycket varken till eller från. Den pojken hade inte hunnit få sin booster. Men den andra pojken är tolv år och jag antar att han har fått sin andra dos. Märkligt är det.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    var doktorn helt säker på att det var mässlingen? låter ju hemskt mysko. vet att man kan på vattkoppor dock även om man har blivit vaccinerad.
  8. 4
    var doktorn helt säker på att det var mässlingen? låter ju hemskt mysko. vet att man kan på vattkoppor dock även om man har blivit vaccinerad.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Ja det verkar så. Eller två olika pojkar som går till olika läkare, två läkare kan inte ha fel eller? Jag såg den lille gossen idag, stötte ihop med dem när de kom ut från läkaren och nog såg det misstänkt ut även i mina ögon. Stora röda fläckar på kinderna och hög feber. Och det såg inte ut som femte sjukan. Om man kan ha vattkoppor trots vaccin låter det väl kanske inte helt otroligt att man kan ha mässling.
  10. 5
    Ja det verkar så. Eller två olika pojkar som går till olika läkare, två läkare kan inte ha fel eller? Jag såg den lille gossen idag, stötte ihop med dem när de kom ut från läkaren och nog såg det misstänkt ut även i mina ögon. Stora röda fläckar på kinderna och hög feber. Och det såg inte ut som femte sjukan. Om man kan ha vattkoppor trots vaccin låter det väl kanske inte helt otroligt att man kan ha mässling.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Usch, men vad konstigt. Jag tänker scharlakansfeber jag, när jag hör om röda kinder och hög feber. Hoppas det inte är mässlingen och framför allt att ni klarar er!
  12. 6
    Usch, men vad konstigt. Jag tänker scharlakansfeber jag, när jag hör om röda kinder och hög feber. Hoppas det inte är mässlingen och framför allt att ni klarar er!
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7
    Men usch.
    Hoppas ni klarar er.
  14. 7
    Men usch.
    Hoppas ni klarar er.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    läste i gp att det gick mässling på grännaskolan, har du hört något om det?
  16. 8
    läste i gp att det gick mässling på grännaskolan, har du hört något om det?
  17. Medlem sedan
    Feb 1999
    #9
    Tack!
    Jag undrade varför sonen frågade mig om han var vaccinerad.
    Jag svarade JA och att skolan har kopior. Men varför frågar du.
    väntar
    väntar
    väntar
    väntar

    tills en ÄLSKAD UFO ger mig svaret.
    TACK.

    Kanske borde kolla på skolans sida lite oftare... harkel.
  18. 9
    Tack!
    Jag undrade varför sonen frågade mig om han var vaccinerad.
    Jag svarade JA och att skolan har kopior. Men varför frågar du.
    väntar
    väntar
    väntar
    väntar

    tills en ÄLSKAD UFO ger mig svaret.
    TACK.

    Kanske borde kolla på skolans sida lite oftare... harkel.
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    Ja, det kan vara så att vaccinet inte biter helt och hållet, varför man ger en booster. Men på det stora flertalet räcker det med en dos. Man ger boostern för att man verkligen vill säkerställa att man har en vaccinerad befolkning, eftersom mässling är en så oerhört smittsam sjukdom, och den kan ju som sagt få svåra följdkomplikationer.

    Jag tänker som Korall att man får ju liknande utslag när man har scharlakansfeber, kan läkaren ha misstagit sig? Eller har föräldrarna misstagit sig ang. vaccinationen? Verkar ju underligt, men det låter för mig oerhört märkligt att två vaccinerade barn blivit smittade, för mässlingvaccinet är effektivt.

    Mässling smittar ju oerhört snabbt när vaccinationsgraden sjunker under en viss nivå, så om ni bor i en region med många ovaccinerade så är det inte så konstigt om det blir en epidemi. Både Italien och Schweiz har haft epidemier de senaste åren, liksom Holland och Irland. Men är ni vaccinerade tycker jag inte att du ska oroa dig!
  20. 10
    Ja, det kan vara så att vaccinet inte biter helt och hållet, varför man ger en booster. Men på det stora flertalet räcker det med en dos. Man ger boostern för att man verkligen vill säkerställa att man har en vaccinerad befolkning, eftersom mässling är en så oerhört smittsam sjukdom, och den kan ju som sagt få svåra följdkomplikationer.

    Jag tänker som Korall att man får ju liknande utslag när man har scharlakansfeber, kan läkaren ha misstagit sig? Eller har föräldrarna misstagit sig ang. vaccinationen? Verkar ju underligt, men det låter för mig oerhört märkligt att två vaccinerade barn blivit smittade, för mässlingvaccinet är effektivt.

    Mässling smittar ju oerhört snabbt när vaccinationsgraden sjunker under en viss nivå, så om ni bor i en region med många ovaccinerade så är det inte så konstigt om det blir en epidemi. Både Italien och Schweiz har haft epidemier de senaste åren, liksom Holland och Irland. Men är ni vaccinerade tycker jag inte att du ska oroa dig!
  21. Medlem sedan
    Feb 1999
    #11
    och nu har jag läst.
  22. 11
    och nu har jag läst.
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12
    så bra att jag kunde vara till hjälp
  24. 12
    så bra att jag kunde vara till hjälp
  25. Medlem sedan
    Feb 1999
    #13
    Vad gör man utan UFOs??
    Lever i ett vacuum!
  26. 13
    Vad gör man utan UFOs??
    Lever i ett vacuum!
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Mässlingen känner jag inte till, men jag vet barn som fått vattkoppor trots vaccination. Dock fick det barnet en mycket mild form. Mina barn fick kikhosta förra året trots att de vaccinerats inte mindre än tre ggr vardera, men de fick också en mild form (dottern blev dock rejält sjuk pga att hon fick en kraftig allergi mot kikhostemedicinen). Så jag tror på en mild form om de skulle bli sjuka...
  28. 14
    Mässlingen känner jag inte till, men jag vet barn som fått vattkoppor trots vaccination. Dock fick det barnet en mycket mild form. Mina barn fick kikhosta förra året trots att de vaccinerats inte mindre än tre ggr vardera, men de fick också en mild form (dottern blev dock rejält sjuk pga att hon fick en kraftig allergi mot kikhostemedicinen). Så jag tror på en mild form om de skulle bli sjuka...
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Mässlingen fick jag som tonåring och var rejält sjuk, men man hade inte börjat vaccinera mot den sjukdomen då jag var barn.
  30. 15
    Mässlingen fick jag som tonåring och var rejält sjuk, men man hade inte börjat vaccinera mot den sjukdomen då jag var barn.

Liknande trådar

  1. Är mässling farligt?
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 19:44
  2. Mässling och bistånd
    By -Allis- in forum Politik
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 18:08
  3. Mässling
    By Jennyjo in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 21:12
  4. Mässling är på väg tillbaka
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 16:47
  5. Mässling
    By _mammamia_ in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 21:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar