Lavemang
_1103 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Lavemang

    Förlossningen börjar äntligen närma sig och jag har börjat fundera på ett och annat...en sån grej som jag funderar på är det här med lavemang. Fick inte det förra gången och måste tyvärr erkänna att jag (trots att jag hade annat att fokusera på så att säga) tyckte att det var pinsamt att jag bajsade på mig när jag krystade. Trots att jag vet att det är helt normalt (och barnmorskorna var professionellt diskreta) så skämdes jag... Därför funderar jag nu på om jag ska be om ett lavemang när jag kommer in. Känns som att det borde vara skönt om tarmarna tar mindre plats, dessutom. Dock: har ingen erfarenhet av lavemang - hur gör man? Hur obehagligt är det? Är det som värsta attacken av sprutdiarré, typ? Någon som har erfarenhet?

    Ursäkta det äckliga ämnet...
  2. 1
    Lavemang Förlossningen börjar äntligen närma sig och jag har börjat fundera på ett och annat...en sån grej som jag funderar på är det här med lavemang. Fick inte det förra gången och måste tyvärr erkänna att jag (trots att jag hade annat att fokusera på så att säga) tyckte att det var pinsamt att jag bajsade på mig när jag krystade. Trots att jag vet att det är helt normalt (och barnmorskorna var professionellt diskreta) så skämdes jag... Därför funderar jag nu på om jag ska be om ett lavemang när jag kommer in. Känns som att det borde vara skönt om tarmarna tar mindre plats, dessutom. Dock: har ingen erfarenhet av lavemang - hur gör man? Hur obehagligt är det? Är det som värsta attacken av sprutdiarré, typ? Någon som har erfarenhet?

    Ursäkta det äckliga ämnet...
  3. Medlem sedan
    Jul 2010
    #2
    kan inte råda dig, för jag har aldrig tagit lavemang. fick inte frågan om jag ville ha det och vet inte ens om jag bajsade på mig när jag fick min son - det var inte något som jag tänkte på då.

    vet att en del tar ett lavemang hemma innan de åker till bb - men frågan är vad som är att rekommendera. kan du ta upp frågan med din bm?
  4. 2
    kan inte råda dig, för jag har aldrig tagit lavemang. fick inte frågan om jag ville ha det och vet inte ens om jag bajsade på mig när jag fick min son - det var inte något som jag tänkte på då.

    vet att en del tar ett lavemang hemma innan de åker till bb - men frågan är vad som är att rekommendera. kan du ta upp frågan med din bm?
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Jag bad om d sist,och kommer göra d igen om jag hinner hihi. dom hjälpte mig att spruta in vätska i tarmen, sen skulle jag knipa så länge man kan 5-10min ca, jag lyckades kanske i 3 min hihi, sen va d kris, och då kommer allt bara ut lixom...fick typ springa till toan hahaha jag tyckte inte att d va obehagligt,och d gjorde absolut inte ont, där imot satte d igång mina värkar ännu kraftigare... men jag va väldigt nöjd över att inte behöva bajsa ner mig på förlossningen för det va en av mina skräck grejer :S 1 tim senare kom min stora prinsessa
  6. 3
    Jag bad om d sist,och kommer göra d igen om jag hinner hihi. dom hjälpte mig att spruta in vätska i tarmen, sen skulle jag knipa så länge man kan 5-10min ca, jag lyckades kanske i 3 min hihi, sen va d kris, och då kommer allt bara ut lixom...fick typ springa till toan hahaha jag tyckte inte att d va obehagligt,och d gjorde absolut inte ont, där imot satte d igång mina värkar ännu kraftigare... men jag va väldigt nöjd över att inte behöva bajsa ner mig på förlossningen för det va en av mina skräck grejer :S 1 tim senare kom min stora prinsessa
  7. Medlem sedan
    Dec 2008
    #4
    Jag fick frågan förra gången men jag tackade nej eftersom jag inte orkade sitta på toaletten. Men sen ångrade jag det för jag trodde verkligen att jag skulle bajsa på mig och vågade därför inte ta i när jag krystade. Nu blev det ju inte så men den här gången funderar jag på att ta lavemang så att jag kan ta i ordentligt när jag krystar.
  8. 4
    Jag fick frågan förra gången men jag tackade nej eftersom jag inte orkade sitta på toaletten. Men sen ångrade jag det för jag trodde verkligen att jag skulle bajsa på mig och vågade därför inte ta i när jag krystade. Nu blev det ju inte så men den här gången funderar jag på att ta lavemang så att jag kan ta i ordentligt när jag krystar.
  9. Medlem sedan
    Aug 2007
    #5
    jag tog inte det första gången och tänker inte göra det nu heller. det låter jättekonstigt men jag kommer ihåg att det var ngn (jag blundade mest hela tiden) som höll en kall blöt trasa för analen och stoppade allt som kom ut, jag vet att när det var som värst smärta så kunde jag ligga och koncentrera mig på hur behagligt det var med den blöta trasan och på så sätt leda bort/lura bort lite av min smärta...så en röst för att bajsa på sig! :s
  10. 5
    jag tog inte det första gången och tänker inte göra det nu heller. det låter jättekonstigt men jag kommer ihåg att det var ngn (jag blundade mest hela tiden) som höll en kall blöt trasa för analen och stoppade allt som kom ut, jag vet att när det var som värst smärta så kunde jag ligga och koncentrera mig på hur behagligt det var med den blöta trasan och på så sätt leda bort/lura bort lite av min smärta...så en röst för att bajsa på sig! :s
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    jag hade helt glömt bort lavemang-frågan, men blev påmind nu

    Fick inte det förra gången o bajsade på mig... Tyckte iofs inte att det var så pinsamt då, men så här i efterhand känns det lite skämmigt... Men det är inte därför jag vill ha det den här gången, utan för att det faktiskt kan skynda på värkarbetet en hel del, och för att slippa behöva bajsa på några dagar efter förlossningen! Förra gången hade jag såna smärtor av stygnen i ca 2 veckor efteråt att jag höll på att kräkas och svimma närj ag var på toaletten.... Det vill jag gärna slippa nu!
  12. 6
    jag hade helt glömt bort lavemang-frågan, men blev påmind nu

    Fick inte det förra gången o bajsade på mig... Tyckte iofs inte att det var så pinsamt då, men så här i efterhand känns det lite skämmigt... Men det är inte därför jag vill ha det den här gången, utan för att det faktiskt kan skynda på värkarbetet en hel del, och för att slippa behöva bajsa på några dagar efter förlossningen! Förra gången hade jag såna smärtor av stygnen i ca 2 veckor efteråt att jag höll på att kräkas och svimma närj ag var på toaletten.... Det vill jag gärna slippa nu!
  13. Medlem sedan
    Jan 2010
    #7
    Pingeling, tack för beskrivningen av hur det går till! Jag hade dessutom ingen aning om att värkarna blir kraftigare - låter bra ju. Kanske kan slippa värkförstärkande dropp...
  14. 7
    Pingeling, tack för beskrivningen av hur det går till! Jag hade dessutom ingen aning om att värkarna blir kraftigare - låter bra ju. Kanske kan slippa värkförstärkande dropp...
  15. Medlem sedan
    Jan 2010
    #8
    Fru Filur, det hade jag inte tänkt på, att man sen slipper bajsa på ett tag! Onekligen en fördel, kommer ihåg att det var obehagligt de första dagarna efter förra förlossningen.

    Jag pratade med bm och hon sa att det bara ska vara att be om lavemang så får jag det. Dessutom tyckte hon att det var bra om tarmarna inte var så fulla. För vissa ordnar naturen det med diarréer när det drar ihop sig till förlossning sa hon också...

    Sammanfattningsvis, tror det blir lavemang för mig. Även om jag är nervös för att ta det...
  16. 8
    Fru Filur, det hade jag inte tänkt på, att man sen slipper bajsa på ett tag! Onekligen en fördel, kommer ihåg att det var obehagligt de första dagarna efter förra förlossningen.

    Jag pratade med bm och hon sa att det bara ska vara att be om lavemang så får jag det. Dessutom tyckte hon att det var bra om tarmarna inte var så fulla. För vissa ordnar naturen det med diarréer när det drar ihop sig till förlossning sa hon också...

    Sammanfattningsvis, tror det blir lavemang för mig. Även om jag är nervös för att ta det...
  17. Medlem sedan
    Aug 2010
    #9
    Har aldrig fått lavemang, visste inte att det gick så snabbt! Kanske en konstig fråga men hur lång tid tar det att tömma tarmen och vet man säkert när det är klart? Så man inte tror att man är klar, går ut därifrån och så kommer resten liksom. Vore ju ännu mer pinsamt!
  18. 9
    Har aldrig fått lavemang, visste inte att det gick så snabbt! Kanske en konstig fråga men hur lång tid tar det att tömma tarmen och vet man säkert när det är klart? Så man inte tror att man är klar, går ut därifrån och så kommer resten liksom. Vore ju ännu mer pinsamt!
  19. Medlem sedan
    Aug 2010
    #10
    Nu är det typ 20 år sen jag fick det, men som ajg minns det verkar det på några minuter och sen tar det typ en timme på toa. Man känner att det är helt tomt i tarmarna när man är klar, att det inte finns nåt alls mer att få ut. Från börjar sprutar det ur en, o sen avtar det. Lite äckelvarning
  20. 10
    Nu är det typ 20 år sen jag fick det, men som ajg minns det verkar det på några minuter och sen tar det typ en timme på toa. Man känner att det är helt tomt i tarmarna när man är klar, att det inte finns nåt alls mer att få ut. Från börjar sprutar det ur en, o sen avtar det. Lite äckelvarning
  21. Medlem sedan
    Aug 2010
    #11
    Det låter ju inte direkt som det mysigaste man kan hitta på att göra men det kanske känns värt det när man väl ska ta i och krysta ordentligt...
  22. 11
    Det låter ju inte direkt som det mysigaste man kan hitta på att göra men det kanske känns värt det när man väl ska ta i och krysta ordentligt...
  23. Medlem sedan
    Jan 2010
    #12
    Nä, EN TIMME på toa låter inte som någon höjdare. Det blir väl pest eller kolera: sprutdiarré som aldrig tar slut inne på toan eller bajsa på mig under krystfasen. Lutar fortfarande åt lavemang dock.
  24. 12
    Nä, EN TIMME på toa låter inte som någon höjdare. Det blir väl pest eller kolera: sprutdiarré som aldrig tar slut inne på toan eller bajsa på mig under krystfasen. Lutar fortfarande åt lavemang dock.
  25. Medlem sedan
    Sep 2005
    #13
    EN TIMME!!! herregud!!! jag va klar på ett par minuter.
  26. 13
    EN TIMME!!! herregud!!! jag va klar på ett par minuter.
  27. Medlem sedan
    Aug 2010
    #14
    hihi kanske var det ett extremfall Jag blev inlagd för att de trodde jag hade blindtarmsinflammation, men det var förstoppning... så det var väl mycket som skulle ut
  28. 14
    hihi kanske var det ett extremfall Jag blev inlagd för att de trodde jag hade blindtarmsinflammation, men det var förstoppning... så det var väl mycket som skulle ut
  29. Medlem sedan
    Aug 2010
    #15
    Det låter väl ganska troligt att det påverkade. Tyckte det lät som lite väl lång tid men jag tänkte att vad vet jag...
  30. 15
    Det låter väl ganska troligt att det påverkade. Tyckte det lät som lite väl lång tid men jag tänkte att vad vet jag...
  31. Medlem sedan
    Jan 2010
    #16
    EN TIMME!!! herregud!!! jag va klar på ett par minuter.
    Ah, vad skönt att höra! Det var väl lite mer så jag hade tänkt mig det här med lavemang....
  32. 16
    EN TIMME!!! herregud!!! jag va klar på ett par minuter.
    Ah, vad skönt att höra! Det var väl lite mer så jag hade tänkt mig det här med lavemang....
  33. Medlem sedan
    Jul 2010
    #17
    Jag ska ta lavemang på måndag eller tisdag, kan rapportera direkt då...
  34. 17
    Jag ska ta lavemang på måndag eller tisdag, kan rapportera direkt då...
  35. Medlem sedan
    Aug 2010
    #18
    Jag ska ta lavemang på måndag eller tisdag, kan rapportera direkt då...
    Perfekt ju!
    -------------------------------------
    Mamma till
    Nemo född 2008-08
    Bebis beräknad till 2011-04-01

    Fru Filur pysslar & funderar
    Fru Filur butik
    -------------------------------------
  36. 18
    Jag ska ta lavemang på måndag eller tisdag, kan rapportera direkt då...
    Perfekt ju!
  37. Medlem sedan
    Jan 2010
    #19
    Snellie, ser fram emot din rapport!
  38. 19
    Snellie, ser fram emot din rapport!
  39. Medlem sedan
    Jul 2010
    #20

    Precis tagit lavemang

    Så här. Det är väl inte skitkul (haha) precis men känns värt det om jag slipper bajsa ner mig om några timmar. Jag bad att själv få stoppa upp munstycket, på det viset kände jag mig inte lika utelämnad. Sedan höll jag lite papper mot. Det kändes liksom tryggt.

    Tror jag knep i fem minuter och sedan var allt ute på tio. Smidigt måste jag säga. Over and out.
  40. 20
    Precis tagit lavemang Så här. Det är väl inte skitkul (haha) precis men känns värt det om jag slipper bajsa ner mig om några timmar. Jag bad att själv få stoppa upp munstycket, på det viset kände jag mig inte lika utelämnad. Sedan höll jag lite papper mot. Det kändes liksom tryggt.

    Tror jag knep i fem minuter och sedan var allt ute på tio. Smidigt måste jag säga. Over and out.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Lavemang
    By Anonym in forum _1111 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:50
  2. Ang lavemang
    By Lena_D in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 08:01
  3. Lavemang?
    By Fru M in forum _0707 Julibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 20:10
  4. Ska ni ta lavemang?
    By Tinni in forum _0706 Junibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 19:40
  5. Lavemang?
    By Gabbi i Botswana in forum _0702 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 15:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar