Lärobok i svenska!
_0309 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Lärobok i svenska!

    Nu forsätter jag och håller sidan levande.
    Vår lärobok i svenska i ettan är otroligt olämpligt och jag börjar nu leta efetr alternativ till den!
    Vad har era barn för lärobok och vad tycker ni om den!
    Hoppas jag får många bra svar!!!!

    TAck på förhand!!!!!
    Jelena med L,MoA
  2. 1
    Lärobok i svenska! Nu forsätter jag och håller sidan levande.
    Vår lärobok i svenska i ettan är otroligt olämpligt och jag börjar nu leta efetr alternativ till den!
    Vad har era barn för lärobok och vad tycker ni om den!
    Hoppas jag får många bra svar!!!!

    TAck på förhand!!!!!
  3. Medlem sedan
    Jan 2006
    #2
    Menar du läseböckerna ?

    Tilde läser Mini - serien. Bra tycker jag, lite spänning också. Det är kul att lyssna på även för mig.

    Vill gärna veta varför du tycker att deras bok är olämplig, nyfiken ju )
  4. 2
    Menar du läseböckerna ?

    Tilde läser Mini - serien. Bra tycker jag, lite spänning också. Det är kul att lyssna på även för mig.

    Vill gärna veta varför du tycker att deras bok är olämplig, nyfiken ju )
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3
    I lunas skola använder dem boken Första gluttarna som jag ser som en otroligt dålig bok. orkar inte gå in på det just nu, efetrsom jag kämpar i skolan för att försöka byta ut det mot något mer inteligentare. Men googla lite så förstår du varför.
  6. 3
    I lunas skola använder dem boken Första gluttarna som jag ser som en otroligt dålig bok. orkar inte gå in på det just nu, efetrsom jag kämpar i skolan för att försöka byta ut det mot något mer inteligentare. Men googla lite så förstår du varför.
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4

    Nu har jag googlat lite...

    Nu har jag ju inte sett hela boken utan bara läst utdrag som föräldrar kritiserat och visst - det verkar ju helt korkat att tex snacka storlek på bröst när man är 7 år.

    Bra att du säger ifrån!!!!
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  8. 4
    Nu har jag googlat lite... Nu har jag ju inte sett hela boken utan bara läst utdrag som föräldrar kritiserat och visst - det verkar ju helt korkat att tex snacka storlek på bröst när man är 7 år.

    Bra att du säger ifrån!!!!
  9. Anonym lärare
    #5

    Ursäkta att jag lägger mig i

    men jag tycker att Förstagluttarna är en utmärkt läsebok! Det finns massor att prata om runt kapitlen, den är nivågrupperad så att alla kan läsa samma bok beroende på hur långt man kommit i sin läsning och svårighetsgraden stegras på ett bra sätt.
    Jag kan hålla med om att det finns vissa ordval som inte är helt genomtänkta, men samtidigt kan man ha otroligt givande diskussioner runt texterna, och barnen kanske får upp ögonen för att alla inte har det lika bra som de, att livet kan vara väldigt olika. Vi har också haft mycket diskussioner runt denna bok, både på föräldramöten, i lokaltidningen och i lärarlaget och så länge man lägger stor vikt vid att prata om det som faktiskt står så är det ett utmärkt läromedel.
    Jag skulle gärna vilja veta vad du anser som ett "mer intelligent" läromedel och vad du isåfall grundar det på?

    //Lärare som råkade surfa in på denna sida (jag har själv ett eget barn fött 03.)
  10. 5
    Ursäkta att jag lägger mig i men jag tycker att Förstagluttarna är en utmärkt läsebok! Det finns massor att prata om runt kapitlen, den är nivågrupperad så att alla kan läsa samma bok beroende på hur långt man kommit i sin läsning och svårighetsgraden stegras på ett bra sätt.
    Jag kan hålla med om att det finns vissa ordval som inte är helt genomtänkta, men samtidigt kan man ha otroligt givande diskussioner runt texterna, och barnen kanske får upp ögonen för att alla inte har det lika bra som de, att livet kan vara väldigt olika. Vi har också haft mycket diskussioner runt denna bok, både på föräldramöten, i lokaltidningen och i lärarlaget och så länge man lägger stor vikt vid att prata om det som faktiskt står så är det ett utmärkt läromedel.
    Jag skulle gärna vilja veta vad du anser som ett "mer intelligent" läromedel och vad du isåfall grundar det på?

    //Lärare som råkade surfa in på denna sida (jag har själv ett eget barn fött 03.)
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Helt OK att du lägger dig in. Jag kopierar några rader från mailet jag och en till föräldrer skickat till andra föräldrar, lärare och skolansledning och hoppas att dem ger dig svar på dina frågor och hur vi tänker!

    ● Det är sexistiskt (”rekord i nakna tjejer”) (”Kaxar du med min brud va?”)
    ● Det odlas könsstereoptyper som att tjejer är dåliga på matte och killar är bra (”Moa kan inte räkna”, ”Moa bakade … – Mille räknade pengar”) eller att det är naturligt att killar tar plats och överröstar tjejer.
    ● Det lär ut hur man mobbar, tex genom epitet (”Grin-Gurra”, ”Tjocka Berta”) eller genom bestraffning (”du får boken om Karate-kid pussar sin brud”)
    ● Det odlas enkla fördomar och stereotyper. (Ruben, den konstiga killen, har såklart glasögon och är judisk)
    ● Det förekommer utseendefixering (“Hon tyckte att Marjam var mycket sötare utan sjal”)
    ● Det används grova uttryck (”vrål-äckligt”, ”Fy fan”).
    ● Språket är på låg nivå (”Öh, kolla, Einstein har fått en brud”)


    Jag är väl medveten att det är föräldrarnas ansvar att i första hand ger barnen "rärra" värderingar, men skolan har också den uppgiften. Och med denna bok lär barn sig nog inte mycket (förutom att läsa, men då kna man läsa bättre böcker)
    Jag är stolt att vi tog upp denna disskusion på skolan för att nu visar det sig att dem flesta föräldrar (dock inte alla) är otroligt missnöjda med boke både språks- och innehållsmässigt! Nu skall en debatt om boken föras mellan föräldrar, lärare och skolledning.
  12. 6
    Helt OK att du lägger dig in. Jag kopierar några rader från mailet jag och en till föräldrer skickat till andra föräldrar, lärare och skolansledning och hoppas att dem ger dig svar på dina frågor och hur vi tänker!

    ● Det är sexistiskt (”rekord i nakna tjejer”) (”Kaxar du med min brud va?”)
    ● Det odlas könsstereoptyper som att tjejer är dåliga på matte och killar är bra (”Moa kan inte räkna”, ”Moa bakade … – Mille räknade pengar”) eller att det är naturligt att killar tar plats och överröstar tjejer.
    ● Det lär ut hur man mobbar, tex genom epitet (”Grin-Gurra”, ”Tjocka Berta”) eller genom bestraffning (”du får boken om Karate-kid pussar sin brud”)
    ● Det odlas enkla fördomar och stereotyper. (Ruben, den konstiga killen, har såklart glasögon och är judisk)
    ● Det förekommer utseendefixering (“Hon tyckte att Marjam var mycket sötare utan sjal”)
    ● Det används grova uttryck (”vrål-äckligt”, ”Fy fan”).
    ● Språket är på låg nivå (”Öh, kolla, Einstein har fått en brud”)


    Jag är väl medveten att det är föräldrarnas ansvar att i första hand ger barnen "rärra" värderingar, men skolan har också den uppgiften. Och med denna bok lär barn sig nog inte mycket (förutom att läsa, men då kna man läsa bättre böcker)
    Jag är stolt att vi tog upp denna disskusion på skolan för att nu visar det sig att dem flesta föräldrar (dock inte alla) är otroligt missnöjda med boke både språks- och innehållsmässigt! Nu skall en debatt om boken föras mellan föräldrar, lärare och skolledning.
  13. Medlem sedan
    Jan 2006
    #7

    Välkommen in i diskussionen.....

    Du skriver:

    "den är nivågrupperad så att alla kan läsa samma bok beroende på hur långt man kommit i sin läsning och svårighetsgraden stegras på ett bra sätt. "


    Som lärare vet du också att det finns andra läseböcker inom denna kategori.
    Diskussioner om etik, moral, språk, EQ mm kan man ha utan att knö in idiotkomentarer i små barnsläromedel.
    Min lycka är att se mina barns hjärtan skratta. /K
  14. 7
    Välkommen in i diskussionen..... Du skriver:

    "den är nivågrupperad så att alla kan läsa samma bok beroende på hur långt man kommit i sin läsning och svårighetsgraden stegras på ett bra sätt. "


    Som lärare vet du också att det finns andra läseböcker inom denna kategori.
    Diskussioner om etik, moral, språk, EQ mm kan man ha utan att knö in idiotkomentarer i små barnsläromedel.
  15. Anonym lärare
    #8

    Visst finns det andra

    läseböcker som är upplagda på samma sätt, men inte så väldigt många faktiskt. Mini-böckerna är ett utmärkt exempel, jag har själv jobbat med dem på en annan skola.

    Dessutom är ger det en väldigt skev bild att ta dessa lösryckta citat (och faktiskt egna tolkningar) ur sitt sammanhang som ni gjort i er lista. Om man googlar får man upp en del gamla diskussioner på aff där det är flera som också påpekar detta. Man måste läsa hela boken i sitt sammanhang för att få helhetssynen och jag lovar, det finns inget som helst _skadligt_ för barn i dessa böcker.
    Kapitlet där de är i omklädningsrummet kan jag tycka har lite överdrivna ordval, det hade vi inte i läxa utan läste det gemensamt och diskuterade efteråt.

    Det vore väldigt intressant att se vad ni får för gensvar av skolan, på min skola kom föräldrar och personal som sagt var fram till att boken inte bara är ok, utan tillochmed ganska bra. Och det var höga protester till en början från vissa med artiklar i lokaltidningen osv.
  16. 8
    Visst finns det andra läseböcker som är upplagda på samma sätt, men inte så väldigt många faktiskt. Mini-böckerna är ett utmärkt exempel, jag har själv jobbat med dem på en annan skola.

    Dessutom är ger det en väldigt skev bild att ta dessa lösryckta citat (och faktiskt egna tolkningar) ur sitt sammanhang som ni gjort i er lista. Om man googlar får man upp en del gamla diskussioner på aff där det är flera som också påpekar detta. Man måste läsa hela boken i sitt sammanhang för att få helhetssynen och jag lovar, det finns inget som helst _skadligt_ för barn i dessa böcker.
    Kapitlet där de är i omklädningsrummet kan jag tycka har lite överdrivna ordval, det hade vi inte i läxa utan läste det gemensamt och diskuterade efteråt.

    Det vore väldigt intressant att se vad ni får för gensvar av skolan, på min skola kom föräldrar och personal som sagt var fram till att boken inte bara är ok, utan tillochmed ganska bra. Och det var höga protester till en början från vissa med artiklar i lokaltidningen osv.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Du boken har vi läst igenom flera gånger. De "löstrycka citat" är några få exempel, som stämmer mer eller mindre helt överens med hela boken.

    Den nya fröken är söt och har fina kläder. Fast om hon har samma kläder två dagar i rad så blir barnen arga-det är ju också en mening från boken. Antagligen lösryckt från sammanhang. Men, med tanke på att det finns lärare som tycker att moralen i boken är ok, då tycker jag faktiskt att det är också ok att kolla hur söta lärarinor är....för att utvärdera dem för jobbet dem utför funkar ju inte.
  18. 9
    Du boken har vi läst igenom flera gånger. De "löstrycka citat" är några få exempel, som stämmer mer eller mindre helt överens med hela boken.

    Den nya fröken är söt och har fina kläder. Fast om hon har samma kläder två dagar i rad så blir barnen arga-det är ju också en mening från boken. Antagligen lösryckt från sammanhang. Men, med tanke på att det finns lärare som tycker att moralen i boken är ok, då tycker jag faktiskt att det är också ok att kolla hur söta lärarinor är....för att utvärdera dem för jobbet dem utför funkar ju inte.
  19. Anonym lärare
    #10

    Fast nu förstår jag inte?

    Varför skulle föräldrar kunna utvärdera en professionell lärares arbete? Det är något som skolinspektionen och självklart den egna skolledningen gör regelbundet. Som förälder kan man komma med åsikter, men man kan aldrig utvärdera en utbildad lärares arbetsprestation. Tror man att man ska kunna göra det så bör man nog se sig om efter en annan skolform.

    Och om min moral vet du/ni absolut ingenting, det är ju rent löjligt att nedvärdera mitt yrkeskunnande på dessa grunder.
    Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, som jag för övrigt tyckte var ställd på ett trevlig sätt, vad ni anser är ett "intelligent" läromedel?
    Jag tackar för mig i den här diskussionen, jag ser hellre att man kan diskutera sakligt utan personliga påhopp.

    Det finns ett forum här på aff som heter skola, där finns många kloka lärare om du/ni vill ha fler åsikter om att rätt läxor osv.
  20. 10
    Fast nu förstår jag inte? Varför skulle föräldrar kunna utvärdera en professionell lärares arbete? Det är något som skolinspektionen och självklart den egna skolledningen gör regelbundet. Som förälder kan man komma med åsikter, men man kan aldrig utvärdera en utbildad lärares arbetsprestation. Tror man att man ska kunna göra det så bör man nog se sig om efter en annan skolform.

    Och om min moral vet du/ni absolut ingenting, det är ju rent löjligt att nedvärdera mitt yrkeskunnande på dessa grunder.
    Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga, som jag för övrigt tyckte var ställd på ett trevlig sätt, vad ni anser är ett "intelligent" läromedel?
    Jag tackar för mig i den här diskussionen, jag ser hellre att man kan diskutera sakligt utan personliga påhopp.

    Det finns ett forum här på aff som heter skola, där finns många kloka lärare om du/ni vill ha fler åsikter om att rätt läxor osv.

Liknande trådar

  1. Nya svenska ord?
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 15:49
  2. På svenska?
    By sarap in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 04:27
  3. MSN på svenska?
    By BrazilianLinda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 18:52
  4. Det svenska
    By j-fr in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 17:32
  5. När kan hon svenska??
    By Karin med Sanna å Oskar in forum Ur barnamun
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 20:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar