Val 2010
Politik
  1. Medlem sedan
    Nov 2002
    #1

    Val 2010

    Enligt denna inlaga är det svenska valsystemet under all kritik:
    http://www.dn.se/debatt/valkaoset-i-...atiska-brister

    Vi minns väl fortfarande sjabblet i vissa valkretsar, valsedlar som tappas/glöms bort m.m.

    Är vi lite av en bananmonarki? Där vi tror oss vara så otroligt högstående i demokratin men egentligen inte lyckas speciellt bra?

    Vi skrattar t.ex. åt USA där Bush blev vald tack vare sjabblet i Florida, så har vi samma sak här på hemmaplan. Fast tas det verkligen upp tillräckligt mycket. Jag tycker inte det.

    För mig verkar det som Staffan Werme verkligen har en poäng här.
  2. 1
    Val 2010 Enligt denna inlaga är det svenska valsystemet under all kritik:
    http://www.dn.se/debatt/valkaoset-i-...atiska-brister

    Vi minns väl fortfarande sjabblet i vissa valkretsar, valsedlar som tappas/glöms bort m.m.

    Är vi lite av en bananmonarki? Där vi tror oss vara så otroligt högstående i demokratin men egentligen inte lyckas speciellt bra?

    Vi skrattar t.ex. åt USA där Bush blev vald tack vare sjabblet i Florida, så har vi samma sak här på hemmaplan. Fast tas det verkligen upp tillräckligt mycket. Jag tycker inte det.

    För mig verkar det som Staffan Werme verkligen har en poäng här.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Vi skall väl inte överdriva

    Visst finns det brister som vi skall ta på allvar men samtidigt skall vi inte överdriva dem vilket jag nog tycker att uttrycket om "bananmonarki" gör.

    Att slopa valkretsindelningen låter vettigt och även att avpolitisera vaprövningsnämnden, den är ju per definition jävig om den är politiskt tillsatt. Förhandsröstningen ser jag inget fel med och att introducera IT-teknik i röstandet kan säkert ge sina speciella problem. Att mandatuträkningen i viss mån gynnar de stora partierna är en känd brist som borde rättas till.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Vi skall väl inte överdriva Visst finns det brister som vi skall ta på allvar men samtidigt skall vi inte överdriva dem vilket jag nog tycker att uttrycket om "bananmonarki" gör.

    Att slopa valkretsindelningen låter vettigt och även att avpolitisera vaprövningsnämnden, den är ju per definition jävig om den är politiskt tillsatt. Förhandsröstningen ser jag inget fel med och att introducera IT-teknik i röstandet kan säkert ge sina speciella problem. Att mandatuträkningen i viss mån gynnar de stora partierna är en känd brist som borde rättas till.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Jo det blev lite tillspetsat att kalla det för en "bananmonarki".

    Fast jag tycker nog att det är ytterst allvarligt att valförfarandet inge fungerar bättre. Speciellt när det visar sig hur lite röster det faktiskt handlar om för att ändra förutsättningarna. Aldrig tidigare i ett val verkar varje röst ha varit så värdefull, som valet 2010. Eftersom det verkligen blev så jämt som det blev, inte bara i riksdagsvalet utan även i flera kommunalval också.
  6. 3
    Jo det blev lite tillspetsat att kalla det för en "bananmonarki".

    Fast jag tycker nog att det är ytterst allvarligt att valförfarandet inge fungerar bättre. Speciellt när det visar sig hur lite röster det faktiskt handlar om för att ändra förutsättningarna. Aldrig tidigare i ett val verkar varje röst ha varit så värdefull, som valet 2010. Eftersom det verkligen blev så jämt som det blev, inte bara i riksdagsvalet utan även i flera kommunalval också.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Nog en effekt av fler partier

    Ju fler partier, desto större blir risken/chansen att få röster avgör ett mandat hit eller dit.

    En del av det han skriver borde man absolut titta på.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Nog en effekt av fler partier Ju fler partier, desto större blir risken/chansen att få röster avgör ett mandat hit eller dit.

    En del av det han skriver borde man absolut titta på.

Liknande trådar

  1. 2010
    By Pärlan67 in forum Singelmingel
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 01:15
  2. År 2010
    By *Koala* in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 08:48
  3. Mål för 2010?
    By MrsHyde in forum Träning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 10:37
  4. Ankomst 2010/02 här!! 2010 !!
    By Zasa in forum _0907 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 10:33
  5. Ok, 2010 here vi come!!
    By -Helena m AoM- in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 11:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar