Tallrikar
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2001
    #1

    Tallrikar

    Hej!
    Har totalt ledsnat på mitt vardagsporslin. Gnissligt och repigt och fult...
    Tänkte passa på att önska mig ett bidrag då jag fyller år snart.
    Har just nu Ikeas Dineraserie. Stengodsliknande i mörkgrått och beige/ljusgrått.
    Stilen i huset är gammeldags/klassiskt. Funderar på Ikeas "arv". Nån som har den?
    Finporslinet är Villeroy & Bosch "Foglia". De gillar jag jättemycket.
    Har ni tips om vad man kan ha till vardags?
  2. 1
    Tallrikar Hej!
    Har totalt ledsnat på mitt vardagsporslin. Gnissligt och repigt och fult...
    Tänkte passa på att önska mig ett bidrag då jag fyller år snart.
    Har just nu Ikeas Dineraserie. Stengodsliknande i mörkgrått och beige/ljusgrått.
    Stilen i huset är gammeldags/klassiskt. Funderar på Ikeas "arv". Nån som har den?
    Finporslinet är Villeroy & Bosch "Foglia". De gillar jag jättemycket.
    Har ni tips om vad man kan ha till vardags?
  3. Medlem sedan
    Dec 2007
    #2
    Höhöhö. Jag är så knäpp att jag gillar saker med en historia och tycker lite illa om nytt. Just nu äter vi på krackelerade, spruckna och kantstötta tallrikar från ett sillpensionat från 1920 på ön...
  4. 2
    Höhöhö. Jag är så knäpp att jag gillar saker med en historia och tycker lite illa om nytt. Just nu äter vi på krackelerade, spruckna och kantstötta tallrikar från ett sillpensionat från 1920 på ön...
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Det är ju dock en viss skilnnad på krackelerade fat från 1920 och krackelerade IKEA-fat från 1994, kan nog de flesta hålla med om
  6. 3
    Det är ju dock en viss skilnnad på krackelerade fat från 1920 och krackelerade IKEA-fat från 1994, kan nog de flesta hålla med om
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    såna här äter vi på (se auktion)

    http://www.tradera.com/Mattallrik-PR...2282_126041497

    fast de var tydligen rätt värdefulla, 165 spänn var inte så illa

    Tycker de är lite mysiga och har hängt med mig sen jag föddes men servisen är rätt decimerad nu
  8. 4
    såna här äter vi på (se auktion)

    http://www.tradera.com/Mattallrik-PR...2282_126041497

    fast de var tydligen rätt värdefulla, 165 spänn var inte så illa

    Tycker de är lite mysiga och har hängt med mig sen jag föddes men servisen är rätt decimerad nu
  9. Medlem sedan
    Dec 2007
    #5
    Exakt. Så varför åka till IKEA öht?
  10. 5
    Exakt. Så varför åka till IKEA öht?
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    Vi har Swedish Grace som finporslin (det helvita), men det går ju ha som vardagsporslin också. Kanske i någon färg, eller om man köper hela servisen att dela upp i 2 färger och någon accent?
    Det kommer garanterat inte bli gnissligt och repigt!

    Vi har Dukas Anna som vardagsporslin, lite små söta blommor och lite somrigt, men passar i vårt hem. Djuptallrikarna är Ostinida, den stormönstrade varianten.
    Frukostskålar är Höganäs.
    Till vardags har jag gärna blandad kompott!
  12. 6
    Vi har Swedish Grace som finporslin (det helvita), men det går ju ha som vardagsporslin också. Kanske i någon färg, eller om man köper hela servisen att dela upp i 2 färger och någon accent?
    Det kommer garanterat inte bli gnissligt och repigt!

    Vi har Dukas Anna som vardagsporslin, lite små söta blommor och lite somrigt, men passar i vårt hem. Djuptallrikarna är Ostinida, den stormönstrade varianten.
    Frukostskålar är Höganäs.
    Till vardags har jag gärna blandad kompott!
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    De gnisslar, köp porslin! /Stengodshataren som har Dinera..
  14. 7
    De gnisslar, köp porslin! /Stengodshataren som har Dinera..
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    ah, läste fel, (trodde du funderade på Dinera) Hur som, köp fältspatsporslin..
  16. 8
    ah, läste fel, (trodde du funderade på Dinera) Hur som, köp fältspatsporslin..
  17. -magnolia
    #9
    Vi har Swedish Grace som vardagsporslin och kastar fram det som finporslin oftast också. Jag har annars en gammal servis från 1920-talet, men jag gillar inte den riktigt.
    Varför ha "finporslin"?
  18. 9
    Vi har Swedish Grace som vardagsporslin och kastar fram det som finporslin oftast också. Jag har annars en gammal servis från 1920-talet, men jag gillar inte den riktigt.
    Varför ha "finporslin"?
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    http://www.blocket.se/stockholm/Hack....htm?ca=10&w=3

    denna kankse?

    fastnade vid tallrikarna på blocket
  20. 10
    http://www.blocket.se/stockholm/Hack....htm?ca=10&w=3

    denna kankse?

    fastnade vid tallrikarna på blocket
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11
    För att markera att det är fest?
  22. 11
    För att markera att det är fest?
  23. -magnolia
    #12
    Aha. Men det märks ju ändå!
  24. 12
    Aha. Men det märks ju ändå!
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    Haha... Precis exakt samma här. Men vi använder SG till 99%. Tycker den är kanonfin både till vardags och på fina kalas. Det beror ju på dukningen i övrigt också, glas etc.
  26. 13
    Haha... Precis exakt samma här. Men vi använder SG till 99%. Tycker den är kanonfin både till vardags och på fina kalas. Det beror ju på dukningen i övrigt också, glas etc.
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14
    Jag köpte en begagnad på blocket. 500 kronor för alla tallrikar + en del uppläggningsfat. Inte världens finaste servis, men den är fin och duger bra till oss.
    Kan det vara något, att köpa begagnat?

    Den dagen jag är riktigt rik så ska jag köpa ny fin mat och glasservis...
  28. 14
    Jag köpte en begagnad på blocket. 500 kronor för alla tallrikar + en del uppläggningsfat. Inte världens finaste servis, men den är fin och duger bra till oss.
    Kan det vara något, att köpa begagnat?

    Den dagen jag är riktigt rik så ska jag köpa ny fin mat och glasservis...
  29. Medlem sedan
    Sep 2002
    #15
    Samma porlin här...vardags som till fest.
  30. 15
    Samma porlin här...vardags som till fest.
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Säger oxå Blocket el Tradera.
    Vi köpte en fullfjädrad finservis m 12 av både tallrikar, assietter, kaffeporslin, uppläggningsfat, ja totalt bortemot 200 delar och använder den som vardagsporslin istället. Inte tungt stengods o gnisslar inte Lite av dekoren, en liten röd detalj har inte tålt diskmaskinen, men i övrigt ser den näst intill oanvänd ut efter 2 år. Ja, nån tallrik har fått nåt litet flismärke o nån har väl åkt i golvet, men det hade ju ikeaporslin gjort oxå...
    Vårt har en nackdel, det råkade ha guldkant så det funkar inte i micron, men det kan man ju hålla koll på om det är viktigt.
  32. 16
    Säger oxå Blocket el Tradera.
    Vi köpte en fullfjädrad finservis m 12 av både tallrikar, assietter, kaffeporslin, uppläggningsfat, ja totalt bortemot 200 delar och använder den som vardagsporslin istället. Inte tungt stengods o gnisslar inte Lite av dekoren, en liten röd detalj har inte tålt diskmaskinen, men i övrigt ser den näst intill oanvänd ut efter 2 år. Ja, nån tallrik har fått nåt litet flismärke o nån har väl åkt i golvet, men det hade ju ikeaporslin gjort oxå...
    Vårt har en nackdel, det råkade ha guldkant så det funkar inte i micron, men det kan man ju hålla koll på om det är viktigt.
  33. Medlem sedan
    Feb 2001
    #17
    Funkar guldkant i diskmaskinen då?
  34. 17
    Funkar guldkant i diskmaskinen då?
  35. Medlem sedan
    Feb 2001
    #18
    Swedish grace är min favorit!! Bor nära Rörstrand och ska nog börja hålla koll på deras outletpriser...
  36. 18
    Swedish grace är min favorit!! Bor nära Rörstrand och ska nog börja hålla koll på deras outletpriser...
  37. Medlem sedan
    Feb 2001
    #19
    Ska kolla Blocket!
  38. 19
    Ska kolla Blocket!
  39. Medlem sedan
    Feb 2001
    #20
    SG är såååå fin!! Min favvo. Tycker om den ljusgrå och den vita.
  40. 20
    SG är såååå fin!! Min favvo. Tycker om den ljusgrå och den vita.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. tallrikar
    By Mika in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 18:49
  2. Tallrikar?
    By Aquafemina in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 18:33
  3. tallrikar *OT*
    By Lurpan in forum Småbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 07:12
  4. Nya tallrikar
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 23:43
  5. Vad har ni för tallrikar?
    By Aquafemina in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 08:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar