Pälsens vara eller icke-vara?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Pälsens vara eller icke-vara?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8569006.ab

    Den finns överallt.
    Mössan med pälstofs av blåräv är vinterns modetrend för tjejer.
    Men bakom den senaste trenden gömmer sig djurplågeri.



    Pernilla Wahlgren
    Kronprinsessan Victoria
    Prinsessan Madeleine
    Filippa Reinfeldt
    Josefine Crafoord
    Blondinbella
    M,m M,m


    Alltså att man bara vill ha äkta päls är en gåta men sen när det är ledande folk i Sverige..det är fan illa...Skrämmande att man kan vara så ointelligent.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    Pälsens vara eller icke-vara? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8569006.ab

    Den finns överallt.
    Mössan med pälstofs av blåräv är vinterns modetrend för tjejer.
    Men bakom den senaste trenden gömmer sig djurplågeri.



    Pernilla Wahlgren
    Kronprinsessan Victoria
    Prinsessan Madeleine
    Filippa Reinfeldt
    Josefine Crafoord
    Blondinbella
    M,m M,m


    Alltså att man bara vill ha äkta päls är en gåta men sen när det är ledande folk i Sverige..det är fan illa...Skrämmande att man kan vara så ointelligent.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Alltså jag nobbar ju både päls och kött, men tycker väl egentligen inte att päls måste vara mer oetiskt än köttätande men att ifrågasätta köttätande är bra mycket mer provocerande än att ifrågasätta pälsbärande.
  4. 2
    Alltså jag nobbar ju både päls och kött, men tycker väl egentligen inte att päls måste vara mer oetiskt än köttätande men att ifrågasätta köttätande är bra mycket mer provocerande än att ifrågasätta pälsbärande.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Exakt min tanke. Jag tycker båda är rätt eklia, men jag äter ju liksom köttfärssås typ varje dag som gud ger ändå.
    Fast päls använder jag inte, det är sin sak att äta det, jag måste inte drapera mig i döda djur också.
  6. 3
    Exakt min tanke. Jag tycker båda är rätt eklia, men jag äter ju liksom köttfärssås typ varje dag som gud ger ändå.
    Fast päls använder jag inte, det är sin sak att äta det, jag måste inte drapera mig i döda djur också.
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Icke-vara om jag får bestämma... Hur kan man låta djur lida för att få ha en poppismössa, pälsen värmer ju inte ens, det är ju bara en fånig tofs.
  8. 4
    Icke-vara om jag får bestämma... Hur kan man låta djur lida för att få ha en poppismössa, pälsen värmer ju inte ens, det är ju bara en fånig tofs.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    Kött eller päls, det är ungefär samma sak.

    det viktiga är hur djuret har det när det lever, och att avlivningen går smärtfritt till.

    En pälstoffs till en luva är inget för mej, men jag skulle gärna ha en mössa i renskinn. Och jaghar en fårskinnsväst, som varit rent himmelsk denna vinter.
  10. 5
    Kött eller päls, det är ungefär samma sak.

    det viktiga är hur djuret har det när det lever, och att avlivningen går smärtfritt till.

    En pälstoffs till en luva är inget för mej, men jag skulle gärna ha en mössa i renskinn. Och jaghar en fårskinnsväst, som varit rent himmelsk denna vinter.
  11. Medlem sedan
    Jun 2007
    #6
    Skrämmande att så många kändisar hakar på den fjortistrenden skulle skämmas med en sån mössa, som dessutom är ful..
    Man börjar undra om folk kopplar bort hjärnan när de köper sånt? visst...sedan kan man diskutera köttätande också, men jag kan tycka att det är lite olika saker..
    Men vi försöker ändå att så långt det går äta antingen kött från jaktlaget eller köpa från närliggande gårdar där man vet hur djuren har levt.
  12. 6
    Skrämmande att så många kändisar hakar på den fjortistrenden skulle skämmas med en sån mössa, som dessutom är ful..
    Man börjar undra om folk kopplar bort hjärnan när de köper sånt? visst...sedan kan man diskutera köttätande också, men jag kan tycka att det är lite olika saker..
    Men vi försöker ändå att så långt det går äta antingen kött från jaktlaget eller köpa från närliggande gårdar där man vet hur djuren har levt.
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Håller inte med alls. Har aldrig sett den där sortens mössa med pälstofs, så den finns visst inte riktigt överallt, men jag umgås ju inte med "kändisar" heller. Har dock inget större problem med om folk vill ha päls på sig, även om jag tycker fårskinn duger lika bra som blåräv. Att "ledande" människor har dessa kläder är kanske deras sätt att protestera mot den växande mobben av djurrättsaktivister, ett sätt att markera att man inte tycker deras metoder är okej? Jag har nöthud/päls på min kappa o har noll problem med det, det är ett medvetet val. En fårskinnspäls hade oxå varit helt okej, men som sagt, räv, mink o liknande tycker jag är onödigt för min del, jag håller mig varm ändå.

    Intelligens har inget med saken att göra, du är absolut inte intelligentare för att du inte gillar pälsar, sorry!
  14. 7
    Håller inte med alls. Har aldrig sett den där sortens mössa med pälstofs, så den finns visst inte riktigt överallt, men jag umgås ju inte med "kändisar" heller. Har dock inget större problem med om folk vill ha päls på sig, även om jag tycker fårskinn duger lika bra som blåräv. Att "ledande" människor har dessa kläder är kanske deras sätt att protestera mot den växande mobben av djurrättsaktivister, ett sätt att markera att man inte tycker deras metoder är okej? Jag har nöthud/päls på min kappa o har noll problem med det, det är ett medvetet val. En fårskinnspäls hade oxå varit helt okej, men som sagt, räv, mink o liknande tycker jag är onödigt för min del, jag håller mig varm ändå.

    Intelligens har inget med saken att göra, du är absolut inte intelligentare för att du inte gillar pälsar, sorry!
  15. Medlem sedan
    Jul 2002
    #8
    Jag äter kött och har inget emot att man använder skinn eller päls ifrån de köttdjur jag ändå äter.
    Blåräv på en tofs ser jag ingen som helst mening med. Att fodra en mössa med päls är en sak för då blir den varmare, men tofsen? Varför?
  16. 8
    Jag äter kött och har inget emot att man använder skinn eller päls ifrån de köttdjur jag ändå äter.
    Blåräv på en tofs ser jag ingen som helst mening med. Att fodra en mössa med päls är en sak för då blir den varmare, men tofsen? Varför?
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    själv tänker jag spontant. varför i hälleflundra måste den där lilla tuffsen vara av äkta päls. den haar ju ingen värmande funktion och få personen skulle se skillnad på äkta och syntet i en liten toffs. så varför äkta??? skakar på huvudet. förstår inte.
  18. 9
    själv tänker jag spontant. varför i hälleflundra måste den där lilla tuffsen vara av äkta päls. den haar ju ingen värmande funktion och få personen skulle se skillnad på äkta och syntet i en liten toffs. så varför äkta??? skakar på huvudet. förstår inte.
  19. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Tror det när jag ser det.
  20. 10
    Tror det när jag ser det.
  21. Medlem sedan
    Sep 2005
    #11
    Jag fattar inte varför den lilla tofsen måste vara äkta?? nej jag köper inte päls.
  22. 11
    Jag fattar inte varför den lilla tofsen måste vara äkta?? nej jag köper inte päls.
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12
    Men det är ju en himla skillnad på päls och päls! De flesta äter kött. Köttet kommer ffa från nöt, svin, kyckling, lamm och vilt. Att använda så mycket som möjligt av djuret är väl en självklarhet när man ändå har slaktat det för att få kött. Det är ju snarare väldigt oetiskt att inte ta tillvara på även djurets päls. Vad ska man annars göra med t ex lammskinnen? Elda upp dem?

    Okej, kycklingarnas fjädrar är kanske inte så användbara , men de flesta köttdjurs päls/skinn kan och bör användas.

    Att däremot föda upp djur enbart för pälsen, t ex minkar är ju en helt annan sak och givetvis fel.

    Nej till minkpäls, ja till lammskinnspäls!!!
  24. 12
    Men det är ju en himla skillnad på päls och päls! De flesta äter kött. Köttet kommer ffa från nöt, svin, kyckling, lamm och vilt. Att använda så mycket som möjligt av djuret är väl en självklarhet när man ändå har slaktat det för att få kött. Det är ju snarare väldigt oetiskt att inte ta tillvara på även djurets päls. Vad ska man annars göra med t ex lammskinnen? Elda upp dem?

    Okej, kycklingarnas fjädrar är kanske inte så användbara , men de flesta köttdjurs päls/skinn kan och bör användas.

    Att däremot föda upp djur enbart för pälsen, t ex minkar är ju en helt annan sak och givetvis fel.

    Nej till minkpäls, ja till lammskinnspäls!!!
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    nä ingen päls för min del

    Men hade det nu varit så att djuren som blir till pälsar ahde ett trevligt liv och strövade runt i skogen och hade ett vanligt djurliv tills de blev mat och päls så skulle jag utan tvekan kunna bära päls. Ska man döda ett djur ska man använda så mycket det bara går av djuret.

    Nu går det inte att köpa päls, eller plagg med dun från djur som har ett bra liv, alltså låter jag bli.

    Jag köper aldrig heller ägg som inte har någon form av märkning
  26. 13
    nä ingen päls för min del

    Men hade det nu varit så att djuren som blir till pälsar ahde ett trevligt liv och strövade runt i skogen och hade ett vanligt djurliv tills de blev mat och päls så skulle jag utan tvekan kunna bära päls. Ska man döda ett djur ska man använda så mycket det bara går av djuret.

    Nu går det inte att köpa päls, eller plagg med dun från djur som har ett bra liv, alltså låter jag bli.

    Jag köper aldrig heller ägg som inte har någon form av märkning
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    Inte jag heller

    Ingen päls i mitt hus..ej heller dun
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  28. 14
    Inte jag heller Ingen päls i mitt hus..ej heller dun
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15
    Om man nobbar päls och kött för att man tycker synd om djuren, antar jag - nej, jag förväntar mig - att man heller inte har några lädervaror.
  30. 15
    Om man nobbar päls och kött för att man tycker synd om djuren, antar jag - nej, jag förväntar mig - att man heller inte har några lädervaror.
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16

    Ingen päls alls tack

    Men ja det är värre att föda upp djur för pälsens skull.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  32. 16
    Ingen päls alls tack Men ja det är värre att föda upp djur för pälsens skull.
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17

    Jag har inte heller dun

    och som du köper jag inte heller omärkta ägg.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  34. 17
    Jag har inte heller dun och som du köper jag inte heller omärkta ägg.
  35. Medlem sedan
    Jun 2005
    #18

    Jag nobbar inte kött

    men päls skulle jag aldrig få för mig att bära
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  36. 18
    Jag nobbar inte kött men päls skulle jag aldrig få för mig att bära
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    Den är ju ekologisk, ren naturprodukt



    Att kalla det ointelligent för att man inte tycker som du känns inte riktigt rimligt. Vad jag inte förstår är varför det går ett sådant mode i en tofs?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    Den är ju ekologisk, ren naturprodukt

    Att kalla det ointelligent för att man inte tycker som du känns inte riktigt rimligt. Vad jag inte förstår är varför det går ett sådant mode i en tofs?
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Skinngrejer då?
  40. 20
    Skinngrejer då?

Liknande trådar

  1. 20-lappens vara eller icke vara
    By Pugini in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 13:23
  2. tandställningens vara eller icke vara
    By cadasi in forum Tonåringar
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 18:24
  3. Mjölkens vara eller icke vara?
    By Jennie m 2 in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 15:58
  4. Vargen - vara eller icke vara
    By alero in forum Föräldraskap
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 07:23
  5. Dubbelvagnens vara eller icke vara
    By Labolina in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 10:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar