Gå hem ensam
_01 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2009
    #1

    Gå hem ensam

    Hur gammal tycker ni ett barn, en grabb, bör vara för att gå ensam i mörkret hem i Stockholm sent en fredag- eller lördagkväll cirka 21.00? Vägen hem tar cirka 5 - 10 minuter.

    Det är en kompis till våra barn som är nio år, som när vi frågar honom om han vill gå ensam hem eller ha sällskap säger att han vill ha sällskap. Och då följer vi med honom hem eller om vi inte kan ringer efter en av hans föräldrar.

    Borde man kanske mer eller mindre tvinga honom att gå hem ensam när föräldrarna inte bryr sig eller gör vi rätt att vi frågar honom?
  2. 1
    Gå hem ensam Hur gammal tycker ni ett barn, en grabb, bör vara för att gå ensam i mörkret hem i Stockholm sent en fredag- eller lördagkväll cirka 21.00? Vägen hem tar cirka 5 - 10 minuter.

    Det är en kompis till våra barn som är nio år, som när vi frågar honom om han vill gå ensam hem eller ha sällskap säger att han vill ha sällskap. Och då följer vi med honom hem eller om vi inte kan ringer efter en av hans föräldrar.

    Borde man kanske mer eller mindre tvinga honom att gå hem ensam när föräldrarna inte bryr sig eller gör vi rätt att vi frågar honom?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2
    Hej!

    För det första skulle mina barn inte få vara borta så sent. Ska de gå hem själva så ska det vara relativt nära, en väg som känns trygg med övervakade övergångsställen och där de gått många ggr tidigare. Jag tycker ni gör rätt som följer med honom, men det är inte ert ansvar. Går det att prata med föräldrara o säga att det inte känns bra att släppa iväg honom ensam så sent? Kanske bättre att han sover över?
  4. 2
    Hej!

    För det första skulle mina barn inte få vara borta så sent. Ska de gå hem själva så ska det vara relativt nära, en väg som känns trygg med övervakade övergångsställen och där de gått många ggr tidigare. Jag tycker ni gör rätt som följer med honom, men det är inte ert ansvar. Går det att prata med föräldrara o säga att det inte känns bra att släppa iväg honom ensam så sent? Kanske bättre att han sover över?
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Håller med! Alldeles för sent och om Nova leker hemma hos någon är det mitt ansvar att se till att hon kommer hem. Det är skillnad om föräldrarna erbjuder sig att följa henne hem pga av att de har vägarna förbi tex. på väg till affären eller annat. Jag tycker att det låter mycket konstigt.
  6. 3
    Håller med! Alldeles för sent och om Nova leker hemma hos någon är det mitt ansvar att se till att hon kommer hem. Det är skillnad om föräldrarna erbjuder sig att följa henne hem pga av att de har vägarna förbi tex. på väg till affären eller annat. Jag tycker att det låter mycket konstigt.
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4

    Inne i Stockholm?

    Eller menar du bara allmänt Stockholmsområdet? Hur är området han ska gå i? Eller förresten, egentligen spelar det ingen roll om barnet inte vill gå själv så skulle jag inte tycka att man ska tvinga, men å andra sidan tycker jag inte att det ska vara er sak att följa, utan föräldrarna att hämta. Pontus går själv från bästa kompisen vid den tiden på kvällen. Det är enda stället han skulle få vara så sent och det är inte många minuters promenad över lugn gård i förorten. Till för ett tag sedan mötte vi, men nu brukar han gå själv. Dock ringer han innan, eftersom porten är låst och han inte har egna nycklar än.
  8. 4
    Inne i Stockholm? Eller menar du bara allmänt Stockholmsområdet? Hur är området han ska gå i? Eller förresten, egentligen spelar det ingen roll om barnet inte vill gå själv så skulle jag inte tycka att man ska tvinga, men å andra sidan tycker jag inte att det ska vara er sak att följa, utan föräldrarna att hämta. Pontus går själv från bästa kompisen vid den tiden på kvällen. Det är enda stället han skulle få vara så sent och det är inte många minuters promenad över lugn gård i förorten. Till för ett tag sedan mötte vi, men nu brukar han gå själv. Dock ringer han innan, eftersom porten är låst och han inte har egna nycklar än.
  9. Medlem sedan
    Nov 2000
    #5

    för sent tycker jag med

    ensam går man inte när det är mörkt ute. Svårt också att avgöra hur området är.
    Min lilla (stora) tjej går hem själv från skolan, men det är ju vid 2 på em. Hon måste då gå raka vägen hem där pappa väntar.
    Mia med Emma -01, Theo -03 & Saga -10

    Bloggar lite lätt på http://miasalskadebarn.blogspot.com/
  10. 5
    för sent tycker jag med ensam går man inte när det är mörkt ute. Svårt också att avgöra hur området är.
    Min lilla (stora) tjej går hem själv från skolan, men det är ju vid 2 på em. Hon måste då gå raka vägen hem där pappa väntar.

Liknande trådar

  1. Leva ensam eller ensam
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 20:17
  2. Ensam gravid/ensam förälder som bloggar?
    By Apelito in forum Ensamförälder
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 12:54
  3. ensam
    By ungdomlig trebarnsm in forum Pappasnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 18:12
  4. Ensam hemma, heeelt ensam!
    By Winnertaco in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 14:09
  5. ensam
    By marija in forum _0607 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 11:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar