Vuxentid?Långt!
Bokstavsbarn
  1. E+T mamma
    #1

    Vuxentid?Långt!

    Hur gör ni andra för att få lite mera egen tid som vuxen?Får ni andra tid över för eran partner?Man är ju inte bara föräldrar utan även ett par.Här känns det som alla våra år (15 år)sakta men säkert börjar rinna ut i sanden.Vi har aldrig haft barnvakt över en natt sen sonen föddes och han är 4 år.Det finns knappt någon som orkar med att vara barnvakt för han är som han är.Min syster ställde upp 2 tim i somras en gång så vi fick gå ut och äta på våran 15-års dag och det är ochså senaste gången som vi två helt själva fick lite egen tid ihop.Vi har ju även en 11-årig dotter som sitter uppe längre och längre på kvällarna så när man tänker efter så är våran egna vuxentid från man har lagt sig och tills det är dags att gå upp (typ kl.23-06).Och dottern går det knappt att skicka i säng utan sura miner.Jag tappar aptiten helt och hållet tack vare allt tjaffs när det är dags att äta (känns som man lika gärna kan äta blodpudding en fredag kväll!),blir så himla less när det ska vara så himla svårt att få lite vuxentid ihop.Eller att det är lugnt och tyst då man ska äta.Men ätandet är ju ochså ett stort problem när det gäller sonen.Så fort jag visar mig i köket så ska det gapas och skrikas och klättras i skåpen efter grejer att äta istället för att kunna vänta lite på maten och då är allt tjaffs igång.Den här första barn överläkaren vi träffat har sagt att vi kan inte låta sonen stoppa i sig nåt precis hela tiden för viktkurvan är inte alls bra,den är i överkant.

    Jag jobbar om dagarna och sambon är arb.lös så det är ju han som får ta det mesta med sonen,före och efter dagis.Och även tjaffset som blir barnen emellan.Jag kommer från jobbet (personlig assistent)och är väldigt trött i skallen många gånger och möts av en stor jordbävning,någon som rycker och sliter i en innan man knappt hunnit in och hoppar och studsar så man tror han ska hamna i taket,samtidigt som sambon är lika trött och slut.Försöker vi bara få prata lite så är sonen igång och ska avbryta och gapa och skrika hela tiden.När det gäller avlastning så har vi utökad tid på dagis så han går må-fre 8-14 och det är beviljat först och främst till idag och sen ska vi på möte på tisdag nästa vecka.Men dagistiden gynnar knappt mig som jobbar under den tiden för det mesta.Vad vi fått höra av läkaren så är sonens bästa bland såna han känner så en främmande stödfamilj är inte alls att tänka på.
    Redan sista mars måste vi på jobbet lämna in semester ansökan och jag vet ärligt talat inte om jag vill ha någon sem när allt är som det är här hemma?!(Vara mitt i allt kaos i typ 4 v.)
  2. 1
    Vuxentid?Långt! Hur gör ni andra för att få lite mera egen tid som vuxen?Får ni andra tid över för eran partner?Man är ju inte bara föräldrar utan även ett par.Här känns det som alla våra år (15 år)sakta men säkert börjar rinna ut i sanden.Vi har aldrig haft barnvakt över en natt sen sonen föddes och han är 4 år.Det finns knappt någon som orkar med att vara barnvakt för han är som han är.Min syster ställde upp 2 tim i somras en gång så vi fick gå ut och äta på våran 15-års dag och det är ochså senaste gången som vi två helt själva fick lite egen tid ihop.Vi har ju även en 11-årig dotter som sitter uppe längre och längre på kvällarna så när man tänker efter så är våran egna vuxentid från man har lagt sig och tills det är dags att gå upp (typ kl.23-06).Och dottern går det knappt att skicka i säng utan sura miner.Jag tappar aptiten helt och hållet tack vare allt tjaffs när det är dags att äta (känns som man lika gärna kan äta blodpudding en fredag kväll!),blir så himla less när det ska vara så himla svårt att få lite vuxentid ihop.Eller att det är lugnt och tyst då man ska äta.Men ätandet är ju ochså ett stort problem när det gäller sonen.Så fort jag visar mig i köket så ska det gapas och skrikas och klättras i skåpen efter grejer att äta istället för att kunna vänta lite på maten och då är allt tjaffs igång.Den här första barn överläkaren vi träffat har sagt att vi kan inte låta sonen stoppa i sig nåt precis hela tiden för viktkurvan är inte alls bra,den är i överkant.

    Jag jobbar om dagarna och sambon är arb.lös så det är ju han som får ta det mesta med sonen,före och efter dagis.Och även tjaffset som blir barnen emellan.Jag kommer från jobbet (personlig assistent)och är väldigt trött i skallen många gånger och möts av en stor jordbävning,någon som rycker och sliter i en innan man knappt hunnit in och hoppar och studsar så man tror han ska hamna i taket,samtidigt som sambon är lika trött och slut.Försöker vi bara få prata lite så är sonen igång och ska avbryta och gapa och skrika hela tiden.När det gäller avlastning så har vi utökad tid på dagis så han går må-fre 8-14 och det är beviljat först och främst till idag och sen ska vi på möte på tisdag nästa vecka.Men dagistiden gynnar knappt mig som jobbar under den tiden för det mesta.Vad vi fått höra av läkaren så är sonens bästa bland såna han känner så en främmande stödfamilj är inte alls att tänka på.
    Redan sista mars måste vi på jobbet lämna in semester ansökan och jag vet ärligt talat inte om jag vill ha någon sem när allt är som det är här hemma?!(Vara mitt i allt kaos i typ 4 v.)
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Har ingen ork att skriva svar här heler, men har läst vad du har skrivit och ser att ni har det jobbigt. Förstår dig verkligen hur du tänker, även om vi inte har det precis lika.

    Stor varm kram till dig!
  4. 2
    Har ingen ork att skriva svar här heler, men har läst vad du har skrivit och ser att ni har det jobbigt. Förstår dig verkligen hur du tänker, även om vi inte har det precis lika.

    Stor varm kram till dig!
  5. Medlem sedan
    Oct 2009
    #3
    Kan du spara semester och bara ta ut lite? Kan barnen vara på dagis och annat när du har semester eller måste de vara hemma?
  6. 3
    Kan du spara semester och bara ta ut lite? Kan barnen vara på dagis och annat när du har semester eller måste de vara hemma?
  7. E+T mamma
    #4
    Där jag jobbar får vi göra hur vi vill med semestern men man får inte avstå helt när man jobbar heltid.Även om det är fullt ös när jag kommer hem eller är hemma vid ledighet så är det lite egen vuxentid på kvällen som jag saknar,det kan ju inget dagis lösa.Egentligen så är ju sonen jätteduktig med att komma i säng på kvällen,fast det ibland är lite krångel men för det mesta sover han kl.20.Men dottern är sån nattuggla känns det som.Har egen tv och tv-spel på sitt rum men det är liksom inte lika intressant som att hänga med oss inpå natten ibland.
  8. 4
    Där jag jobbar får vi göra hur vi vill med semestern men man får inte avstå helt när man jobbar heltid.Även om det är fullt ös när jag kommer hem eller är hemma vid ledighet så är det lite egen vuxentid på kvällen som jag saknar,det kan ju inget dagis lösa.Egentligen så är ju sonen jätteduktig med att komma i säng på kvällen,fast det ibland är lite krångel men för det mesta sover han kl.20.Men dottern är sån nattuggla känns det som.Har egen tv och tv-spel på sitt rum men det är liksom inte lika intressant som att hänga med oss inpå natten ibland.
  9. Medlem sedan
    Dec 2001
    #5
    Men trevlig kvalitetstid som par på dagtid är inte heller att förakta. Vi har inte heller möjlighet till barnvakt kvällstid men har vid några tillfällen varit lediga dagtid istället och dragit iväg och ätit hotellfrukost tillsammans, pratat, slappnat av, ätit i lugn och ro (that´s a biggie!) och sedan åkt hem och gjort andra vuxensaker om vi känt för det. Bara att få några timmars lugn och ro tillsammans ger energi att kämpa vidare även om det sker på dagtid. Så kanske att ni båda kan ta en semesterdag här och där och smita iväg medan barnen är i förskola och skola och njuta.
  10. 5
    Men trevlig kvalitetstid som par på dagtid är inte heller att förakta. Vi har inte heller möjlighet till barnvakt kvällstid men har vid några tillfällen varit lediga dagtid istället och dragit iväg och ätit hotellfrukost tillsammans, pratat, slappnat av, ätit i lugn och ro (that´s a biggie!) och sedan åkt hem och gjort andra vuxensaker om vi känt för det. Bara att få några timmars lugn och ro tillsammans ger energi att kämpa vidare även om det sker på dagtid. Så kanske att ni båda kan ta en semesterdag här och där och smita iväg medan barnen är i förskola och skola och njuta.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Kanske finns det möjlighet att sonen är på dagis även om du har semester? Inte hela tiden, men någon dag i veckan under din semesterperiod eller kanske en hel vecka under perioden?
  12. 6
    Kanske finns det möjlighet att sonen är på dagis även om du har semester? Inte hela tiden, men någon dag i veckan under din semesterperiod eller kanske en hel vecka under perioden?

Liknande trådar

  1. Vuxentid (OT)
    By HeidiN72 in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 07:29
  2. Hur får ni vuxentid?
    By marisen75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:02
  3. Hur tankar ni vuxentid nu?
    By Ann&Lovisa Erik Alva in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 08:40
  4. Vuxentid/bebistid
    By *Polgara* in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 11:18
  5. Vuxentid
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 19:11
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar