Första smörgåsen detta året!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Första smörgåsen detta året!

    Det har jag ätit idag. I form av ost, paprika och bröd som inte är bröd, typ. Har ni hört talas om pones? Läser man receptet kan det låta skitskumt men det blev faktiskt helt OK. Vitsen med brödet som inte är bröd är att det nästan inte innehåller några kolhydrater. Min variant av pones består av 2 hela ägg och 1 äggvita som vispats luftigt och blandats med 2 msk havregrädde, 1 krm brödkryddor, 25 g smält smör och en knapp tsk bakpulver. Låt smeten vila så pofibern sväller, klicka ut till 4 kluttar/högar på bakplåtspapper och grädda i 12 minuter på 200 grader. Gör kluttarna ganska "höga" för de brer liksom ut sig. Låt svalna ett par minuter, dela på "tjockleken" så att säga, på med pålägg och sen njut.

    Jag åt med ost och paprika och det var riktigt gott, hur konstigt det än låter. Det smakar liksom som ljust bröd men ger mycket mer fibrer och så nästan inga kolhydrater då. Och, bäst av allt: jag blev mätt. Långvarigt mätt. Och var fullkomligt nöjd med ETT "bröd".....
  2. 1
    Första smörgåsen detta året! Det har jag ätit idag. I form av ost, paprika och bröd som inte är bröd, typ. Har ni hört talas om pones? Läser man receptet kan det låta skitskumt men det blev faktiskt helt OK. Vitsen med brödet som inte är bröd är att det nästan inte innehåller några kolhydrater. Min variant av pones består av 2 hela ägg och 1 äggvita som vispats luftigt och blandats med 2 msk havregrädde, 1 krm brödkryddor, 25 g smält smör och en knapp tsk bakpulver. Låt smeten vila så pofibern sväller, klicka ut till 4 kluttar/högar på bakplåtspapper och grädda i 12 minuter på 200 grader. Gör kluttarna ganska "höga" för de brer liksom ut sig. Låt svalna ett par minuter, dela på "tjockleken" så att säga, på med pålägg och sen njut.

    Jag åt med ost och paprika och det var riktigt gott, hur konstigt det än låter. Det smakar liksom som ljust bröd men ger mycket mer fibrer och så nästan inga kolhydrater då. Och, bäst av allt: jag blev mätt. Långvarigt mätt. Och var fullkomligt nöjd med ETT "bröd".....
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Det lät faktiskt riktigt gott. Måste jag prova någon gång av ren nyfikenhet.
  4. 2
    Det lät faktiskt riktigt gott. Måste jag prova någon gång av ren nyfikenhet.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Missade det viktigaste i receptet 1 dl pofiber!
  6. 3
    Missade det viktigaste i receptet 1 dl pofiber!
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Bjud någon på det utan att säga vad det är...

    En del som kör LCHF-käk gör semlor på pones, det ska jag INTE göra
  8. 4
    Bjud någon på det utan att säga vad det är...

    En del som kör LCHF-käk gör semlor på pones, det ska jag INTE göra
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Aldrig hört talas om..Låter dock som ett mörker att överleva utan smörgås i min värld (men oj vad jag skulle tappa kilon). Finns det något godare än smörgås förresten???
  10. 5
    Aldrig hört talas om..Låter dock som ett mörker att överleva utan smörgås i min värld (men oj vad jag skulle tappa kilon). Finns det något godare än smörgås förresten???
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    och vad är detta?
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  12. 6
    och vad är detta?
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Ja, det finns det Men nog är det gott... alltför gott. Och alltför svårt att stanna vid EN, därför har jag slutat med dem.
  14. 7
    Ja, det finns det Men nog är det gott... alltför gott. Och alltför svårt att stanna vid EN, därför har jag slutat med dem.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Pofiber är potatisfiber vilket kan låta motsägelsefullt med tanke på kolhydraterna Men det har ett fiberinnehåll på 70%, en del av dessa är sådana fibrer som underlättar för maten att passera tarmsystemet... Pofiber är glutenfritt dessutom, och binder stora mängder vätska... därav kan man "baka bröd" på det.
  16. 8
    Pofiber är potatisfiber vilket kan låta motsägelsefullt med tanke på kolhydraterna Men det har ett fiberinnehåll på 70%, en del av dessa är sådana fibrer som underlättar för maten att passera tarmsystemet... Pofiber är glutenfritt dessutom, och binder stora mängder vätska... därav kan man "baka bröd" på det.
  17. Medlem sedan
    Aug 2000
    #9
    Hur smakar de kalla? Eller ska de ätas ganska bums?
  18. 9
    Hur smakar de kalla? Eller ska de ätas ganska bums?
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10
    tack! nu har jag läst lite om det och hittat psylliumkross av något slag, som innehåller 0 kolisar. enligt dem på www.kolydrater.ifokus.se så kan man byta ut pofiber mot detta.
    A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
  20. 10
    tack! nu har jag läst lite om det och hittat psylliumkross av något slag, som innehåller 0 kolisar. enligt dem på www.kolydrater.ifokus.se så kan man byta ut pofiber mot detta.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Jag har inte ätit dem kalla så jag vet inte. Men idag efter 5 sekunder i micron smakade de likadant som igår när de var nygräddade.
  22. 11
    Jag har inte ätit dem kalla så jag vet inte. Men idag efter 5 sekunder i micron smakade de likadant som igår när de var nygräddade.

Liknande trådar

  1. oj vad detta året är bortglömt
    By sötismamma in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 19:45
  2. Första året-bok?
    By karinfx in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 18:06
  3. Första året
    By SannasannaS in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 08:33
  4. Första året-bok
    By Gia. in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 09:28
  5. Är detta hur nya året ska bli?
    By YoCheri in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-01, 21:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar