Barn nr 2 och pengar?
_1007 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2010
    #1

    Barn nr 2 och pengar?

    Hej alla, hoppas ni mår bra!

    En kompis (som inte har barn) frågade mig härom dagen om vi tänkt på när nr 2 ska komma. Svarade att "nä, det har vi inte riktigt pratat om så, men vill inte ha allt för långt mellan barnen". Då sa hon nåt i stil med "jaja akta er bara så ni inte hamnar i mellanperioden och får typ inga pengar". Hon visste inte så mycket om det mer än att det var någon period när nr 2's föräldrapeng då räknas på det jag får ut nu, eller nåt.

    Är detta något som stämmer? När är det i sådana fall? (blev lite stressad över detta..)
  2. 1
    Barn nr 2 och pengar? Hej alla, hoppas ni mår bra!

    En kompis (som inte har barn) frågade mig härom dagen om vi tänkt på när nr 2 ska komma. Svarade att "nä, det har vi inte riktigt pratat om så, men vill inte ha allt för långt mellan barnen". Då sa hon nåt i stil med "jaja akta er bara så ni inte hamnar i mellanperioden och får typ inga pengar". Hon visste inte så mycket om det mer än att det var någon period när nr 2's föräldrapeng då räknas på det jag får ut nu, eller nåt.

    Är detta något som stämmer? När är det i sådana fall? (blev lite stressad över detta..)
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Det funkar så här.

    Om du är gravid med barn nr två inom 1 år och 9 månader från ettans födsel så beräknas din fp på samma som med ettan (om det är fördelaktigt för dig, har du höjt den där mellan får du givetvis den högre).

    Så har du t ex gått tillbaka till jobbet men bara jobbar deltid så får du ändå behålla din fp på heltid om du jobbade heltid innan ettans födelse.

    Det är dock bara fp som behålls, inte din SGI vilket ju har betydelse om du blir sjukskriven under graviditeten. Jag tycker en bättre variant är att försöka behålla sin SGI om det är möjligt genom att ta ut fp som fyller upp det man är tjänstledig. Här är ju garantidagarna bra.

    Sen hinner man ju faktiskt jobba upp sin SGI igen också när man bestämmer sig för att bli gravid för det krävs ju bara 6 mån jobb för det.

    Jag skulle inte låta FK bestämma avståndet mellan barnen utan kör ni på det som ni tycker verkar bäst för er. SGI brukar lösa sig, jag har t ex alltid kvalat in på den här regeln men aldrig behövt använda den, har haft full SGI hela tiden ändå.
  4. 2
    Det funkar så här.

    Om du är gravid med barn nr två inom 1 år och 9 månader från ettans födsel så beräknas din fp på samma som med ettan (om det är fördelaktigt för dig, har du höjt den där mellan får du givetvis den högre).

    Så har du t ex gått tillbaka till jobbet men bara jobbar deltid så får du ändå behålla din fp på heltid om du jobbade heltid innan ettans födelse.

    Det är dock bara fp som behålls, inte din SGI vilket ju har betydelse om du blir sjukskriven under graviditeten. Jag tycker en bättre variant är att försöka behålla sin SGI om det är möjligt genom att ta ut fp som fyller upp det man är tjänstledig. Här är ju garantidagarna bra.

    Sen hinner man ju faktiskt jobba upp sin SGI igen också när man bestämmer sig för att bli gravid för det krävs ju bara 6 mån jobb för det.

    Jag skulle inte låta FK bestämma avståndet mellan barnen utan kör ni på det som ni tycker verkar bäst för er. SGI brukar lösa sig, jag har t ex alltid kvalat in på den här regeln men aldrig behövt använda den, har haft full SGI hela tiden ändå.
  5. Medlem sedan
    Sep 2009
    #3
    Jag hängde med i början men vad betyder SGI? Känner mig lite dum men lika bra att fråga.. Verkar som något jag borde veta.
  6. 3
    Jag hängde med i början men vad betyder SGI? Känner mig lite dum men lika bra att fråga.. Verkar som något jag borde veta.
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    SjukpenningsGrundande Inkomst.

    Det är den som din sjukpenning, FP och säkert någon fler ersättning baseras på.

    http://www.forsakringskassan.se/priv...ndande_inkomst
  8. 4
    SjukpenningsGrundande Inkomst.

    Det är den som din sjukpenning, FP och säkert någon fler ersättning baseras på.

    http://www.forsakringskassan.se/priv...ndande_inkomst
  9. Medlem sedan
    Sep 2009
    #5
    AAhaaaaa! Tack! =)
  10. 5
    AAhaaaaa! Tack! =)
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Fattade inte heller vad det var men så är jag ju "ytlänning" också.
  12. 6
    Fattade inte heller vad det var men så är jag ju "ytlänning" också.
  13. Medlem sedan
    Jan 2010
    #7
    Tack Ida för din obegränsade kunskap Hur klarade sig föräldrar för i tiden när man inte hade så mycket kunskap omkring sig?

    Känns lugnare nu, kommer få pengar att vara hemma med barn 2 också när det kommer
  14. 7
    Tack Ida för din obegränsade kunskap Hur klarade sig föräldrar för i tiden när man inte hade så mycket kunskap omkring sig?

    Känns lugnare nu, kommer få pengar att vara hemma med barn 2 också när det kommer

Liknande trådar

  1. Barn och pengar
    By Ancha75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 15:41
  2. Barn dör i brist på pengar här
    By Rättaren in forum Politik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 17:15
  3. Barn och pengar...
    By eufemia in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 12:08
  4. Barn och pengar
    By mamma24h in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 20:35
  5. Barn och pengar
    By Nissa in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 20:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar