Föreläsning adhd och hörselnedsättning
Bokstavsbarn
  1. Anonym
    #1

    Föreläsning adhd och hörselnedsättning

    Föreläsning om adhd och hörselnedsättning i Göteborg 16/3
    Hörselnedsättning hos barn med ADHD

    16 mars
    CAPD - Central Auditory Processing Disorder
    APD - Attention and Auditory Processing Disorders

    Ph dr. Kim L. Tillery vid State University of New York Fredonia, föreläser om sin forskning angående hörsel / kommunikationssvårigheter hos barn med ADHD. Kim Tillery är internationell föreläsare inom området som rör lärande i relation till APD och CAPD.
    OBS! föreläsningen är på engelska.

    http://www.gbg.sv.se/event/evenemang.asp
  2. 1
    Föreläsning adhd och hörselnedsättning Föreläsning om adhd och hörselnedsättning i Göteborg 16/3
    Hörselnedsättning hos barn med ADHD

    16 mars
    CAPD - Central Auditory Processing Disorder
    APD - Attention and Auditory Processing Disorders

    Ph dr. Kim L. Tillery vid State University of New York Fredonia, föreläser om sin forskning angående hörsel / kommunikationssvårigheter hos barn med ADHD. Kim Tillery är internationell föreläsare inom området som rör lärande i relation till APD och CAPD.
    OBS! föreläsningen är på engelska.

    http://www.gbg.sv.se/event/evenemang.asp
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Hörselnedsättning är det nog inte frågan om

    utan snarare hur barn med ADHD hör - dvs på ett annat sätt än de flesta. Eller?
  4. 2
    Hörselnedsättning är det nog inte frågan om

    utan snarare hur barn med ADHD hör - dvs på ett annat sätt än de flesta. Eller?
  5. Medlem sedan
    Sep 2010
    #3
    Kan någon berätta vad detta handlar om? Hör personer med adhd på annat sätt?
  6. 3
    Kan någon berätta vad detta handlar om? Hör personer med adhd på annat sätt?
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4
    Jag tror det handlar om Auditiva svårigheter, dvs svårigheter inom auditiv perception och auditiv analogi. Dessa förmågor kan testas bla med hjälp av testet ITPA. Det handlar om att barn som har normal hörsel på en vanlig hörselkontroll, ändå har svårt att bearbeta det de hör, att "få ihop" alla delarna till en helhet, att processa det. Barn med svårigheter inom det auditiva områdena får det svårt i klassrummet tex där mängden information är stor och man måste kunna urskilja viktig information från oviktig. Man kan även ha svårt att snabbt avgöra om det man hör är rimligt eller ej, samt missuppfatta det som sägs.
    Att barn med ADHD ofta har dessa problem märker jag ofta när jag testar med ITPA (arbetar som talpedagog)
  8. 4
    Jag tror det handlar om Auditiva svårigheter, dvs svårigheter inom auditiv perception och auditiv analogi. Dessa förmågor kan testas bla med hjälp av testet ITPA. Det handlar om att barn som har normal hörsel på en vanlig hörselkontroll, ändå har svårt att bearbeta det de hör, att "få ihop" alla delarna till en helhet, att processa det. Barn med svårigheter inom det auditiva områdena får det svårt i klassrummet tex där mängden information är stor och man måste kunna urskilja viktig information från oviktig. Man kan även ha svårt att snabbt avgöra om det man hör är rimligt eller ej, samt missuppfatta det som sägs.
    Att barn med ADHD ofta har dessa problem märker jag ofta när jag testar med ITPA (arbetar som talpedagog)
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Åh, va intressant, ursäkta ordvalet! Men detta måste jag googla vidare om, kan förklara en del ang min pojks ibland "konstiga" felhörningar..
  10. 5
    Åh, va intressant, ursäkta ordvalet! Men detta måste jag googla vidare om, kan förklara en del ang min pojks ibland "konstiga" felhörningar..
  11. Medlem sedan
    Sep 2010
    #6
    Tack för svaret! Undrade för att jag länge tänkt att det är nåt "konstigt" med dotterns hörsel, fastän hon hör bra på kontrollerna. Hon har ingen diagnos, men vissa drag!
  12. 6
    Tack för svaret! Undrade för att jag länge tänkt att det är nåt "konstigt" med dotterns hörsel, fastän hon hör bra på kontrollerna. Hon har ingen diagnos, men vissa drag!
  13. Medlem sedan
    Jul 2000
    #7

Liknande trådar

  1. Hörselnedsättning...nån som vet?
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 09:37
  2. Hörselnedsättning pga öi?
    By Vovven med 2 valpar in forum Öronbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 08:30
  3. Hörselnedsättning...
    By Helena m Z03 E07 F09 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 16:52
  4. Hörselnedsättning!
    By Gizmoo in forum Hörselskador & nedsättning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 02:55
  5. Hörselnedsättning?
    By anonymt namn in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 13:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar