moped batteri
Bilsnack
  1. Anonym
    #1

    moped batteri

    Snälla,finns det någon som vet ngt om moppe-batterier???
    Min moppe-ett år har ett batteri som laddar ur jätteofta särskilt när det är kallt, tänkte jag skulle köpa nytt och köpte ett gel-batteri på biltema. Det var inyte exakt samma mått men naturligtvis 12 v. Det funkade när jag satte i det och körde hem men sen är det stendött fast det är helt nytt... Spelar det ngn roll om formatet ej är exakt samma???
    Det kan väl inte ladda ur efter en resa på 20 minuter???
    Snälla svara!!!
  2. 1
    moped batteri Snälla,finns det någon som vet ngt om moppe-batterier???
    Min moppe-ett år har ett batteri som laddar ur jätteofta särskilt när det är kallt, tänkte jag skulle köpa nytt och köpte ett gel-batteri på biltema. Det var inyte exakt samma mått men naturligtvis 12 v. Det funkade när jag satte i det och körde hem men sen är det stendött fast det är helt nytt... Spelar det ngn roll om formatet ej är exakt samma???
    Det kan väl inte ladda ur efter en resa på 20 minuter???
    Snälla svara!!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Naturligtvis finns svar att få,,,
    Nejdå batterimåten är inte alls kritiskt på något vis men bara en fördel ju mer kapacitet ett batteri det har, alltså så högt AH tal som möjligt.

    Men då du har densamma fenomen även efter batteribytet så var det troligt inget fel på det gamla batteriet heller. Utan det är något som drar ur batteriet som med så pass små batterier inte behöver vara speciellt mycket.

    Men det som främst borde göras är dels att mopeden och dess generator verkligen laddar just därför att det gick bra att köra ett tag (som då tömde batteriet fullständigt).
    Till att sedan försöka felsöka dess elsystem vad det annars är som drar ur batteriet.
  4. 2
    Naturligtvis finns svar att få,,,
    Nejdå batterimåten är inte alls kritiskt på något vis men bara en fördel ju mer kapacitet ett batteri det har, alltså så högt AH tal som möjligt.

    Men då du har densamma fenomen även efter batteribytet så var det troligt inget fel på det gamla batteriet heller. Utan det är något som drar ur batteriet som med så pass små batterier inte behöver vara speciellt mycket.

    Men det som främst borde göras är dels att mopeden och dess generator verkligen laddar just därför att det gick bra att köra ett tag (som då tömde batteriet fullständigt).
    Till att sedan försöka felsöka dess elsystem vad det annars är som drar ur batteriet.
  5. Anonym
    #3
    Ok,tack!
    Om det är generatorn som är kass-är det jättedyrt att byta???
  6. 3
    Ok,tack!
    Om det är generatorn som är kass-är det jättedyrt att byta???
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Beroende på fabrikat på mopeden så går en sådan generator som i moped sammanhang kallas svänghjul och kostar väl runt 1000:- och uppåt.

    Men en felsökning redar rätt snabbt ut felkällan men mycket tyder till just en dålig generator om den nu laddar alls.
  8. 4
    Beroende på fabrikat på mopeden så går en sådan generator som i moped sammanhang kallas svänghjul och kostar väl runt 1000:- och uppåt.

    Men en felsökning redar rätt snabbt ut felkällan men mycket tyder till just en dålig generator om den nu laddar alls.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    är det en kinesmoped?
  10. 5
    är det en kinesmoped?

Liknande trådar

  1. Moped??
    By Montana in forum Tonåringar
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 15:52
  2. Moped?
    By wildhearts in forum Bilsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 11:17
  3. moped
    By höstmamman in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 14:39
  4. EU moped..
    By -TH- in forum Bilsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 16:47
  5. Moped osv..
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 21:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar