Antidepressiva, ja el nej...?
Känsliga snack
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Antidepressiva, ja el nej...?

    Jag är så rädd för att börja! Har mått dåligt i stort sett sedan jag var 12, är 42 nu... Har i det svarta även haft bra, jättebra! perioder men nu är jag nere i det värsta hålet hittills. Har gått i terapi sedan i okt och det fungerar jättebra, jag har fått massa bra verktyg att arbeta med men jag är fortfarande mycket ledsen, gråter och har svåra stressreaktioner. är nu sjukskriven sedan några veckor o min läkare tycker att jag ska äta Sertralin. Men jag har ätit antidepp förut, visserligen länge sedan och jag förmodar att de har blivit så mycket bättre, men när jag läser om alla biverkningar... och hur lång tid det tar att bli fri från medicinen när man väl slutar... då får jag ångest av det också... ; )

    Någon här som har ätit/äter antidepp och kan rekommendera det ena eller andra...?
    Jag inser väl att jag egentligen måste göra något men det här känns som ett oerhört svårt steg att ta...
  2. 1
    Antidepressiva, ja el nej...? Jag är så rädd för att börja! Har mått dåligt i stort sett sedan jag var 12, är 42 nu... Har i det svarta även haft bra, jättebra! perioder men nu är jag nere i det värsta hålet hittills. Har gått i terapi sedan i okt och det fungerar jättebra, jag har fått massa bra verktyg att arbeta med men jag är fortfarande mycket ledsen, gråter och har svåra stressreaktioner. är nu sjukskriven sedan några veckor o min läkare tycker att jag ska äta Sertralin. Men jag har ätit antidepp förut, visserligen länge sedan och jag förmodar att de har blivit så mycket bättre, men när jag läser om alla biverkningar... och hur lång tid det tar att bli fri från medicinen när man väl slutar... då får jag ångest av det också... ; )

    Någon här som har ätit/äter antidepp och kan rekommendera det ena eller andra...?
    Jag inser väl att jag egentligen måste göra något men det här känns som ett oerhört svårt steg att ta...
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    #2
    Såg nedan att någon redan skrivit om detta, läser där ; )
  4. 2
    Såg nedan att någon redan skrivit om detta, läser där ; )
  5. Felicia2
    #3
    Jag åt zoloft ett par år, ungefär 2004-06, och hade ruskiga biverkningar. Dels i början, fruktansvärd ångest och hemsk huvudvärk bland annat. Men hade ont i huvudet nästan för jämnan så länge jag åt dem, fick också problem med magen, magkatarr och laktosintolerans. Det tog säkert en månad innan de började verka som de skulle.

    Nu ett antal år senare är jag i en ny depression och det blev aktuellt med ssri igen. Den här gången heter medicinen Entact. Ssri har blivit så mycket bättre under de senaste åren! Fem dagar tog det innan ångesten lade sig och de började verka! Ont i huvudet fick jag, men inte värre än att alvedon hjälpte. Enda problemet nu ett par månader senare är att jag blir lite trög i magen samt torr i munnen. Men det kan jag leva med, för jag mår mycket bättre. Dessutom, den här gången känner jag mig inte "avstängd" som jag gjorde förra gången. Jag kan fortfarande känna. Men den värsta och mest fasansfulla ångesten slipper jag ramla ner i nu.

    Jag kan inte råda dig, men båda gångerna jag ätit ssri har det varit nödvändigt för mig. Jag har inte fixat att komma ur depressionen av mig själv. Jag kombinerar med medicinering för att fixa till min störda sömn samt en samtalskontakt som jag träffar varje vecka. Funkar jättebra. Samtalskontakten har jag träffat ett halvår och hon märker stor skillnad och tycker medicinen verkar ha hjälpt mig att kunna använda de verktyg hon lär mig.

    Lycka till!
  6. 3
    Jag åt zoloft ett par år, ungefär 2004-06, och hade ruskiga biverkningar. Dels i början, fruktansvärd ångest och hemsk huvudvärk bland annat. Men hade ont i huvudet nästan för jämnan så länge jag åt dem, fick också problem med magen, magkatarr och laktosintolerans. Det tog säkert en månad innan de började verka som de skulle.

    Nu ett antal år senare är jag i en ny depression och det blev aktuellt med ssri igen. Den här gången heter medicinen Entact. Ssri har blivit så mycket bättre under de senaste åren! Fem dagar tog det innan ångesten lade sig och de började verka! Ont i huvudet fick jag, men inte värre än att alvedon hjälpte. Enda problemet nu ett par månader senare är att jag blir lite trög i magen samt torr i munnen. Men det kan jag leva med, för jag mår mycket bättre. Dessutom, den här gången känner jag mig inte "avstängd" som jag gjorde förra gången. Jag kan fortfarande känna. Men den värsta och mest fasansfulla ångesten slipper jag ramla ner i nu.

    Jag kan inte råda dig, men båda gångerna jag ätit ssri har det varit nödvändigt för mig. Jag har inte fixat att komma ur depressionen av mig själv. Jag kombinerar med medicinering för att fixa till min störda sömn samt en samtalskontakt som jag träffar varje vecka. Funkar jättebra. Samtalskontakten har jag träffat ett halvår och hon märker stor skillnad och tycker medicinen verkar ha hjälpt mig att kunna använda de verktyg hon lär mig.

    Lycka till!
  7. Snow
    #4
    Jag äter Sertralin sedan mitten av december. Ville själv prova eftersom jag var så låg och trött och sov oroligt. Jag kände av biverkningar de första veckorna. Det enda som dröjt kvar är muntorrhet plus att jag är lite avtrubbad - på gott och ont. Jag tycker inte jag är gladare än innan, för min situation är fortfarande inte bra (jag vantrivs på jobbet) men jag har sovit bättre och varit mindre orolig. Därmed har jag klarat av situationen bättre. Men för att bli glad och må bra på riktigt måste jag ändra min jobbsituation. Jag ska sluta med medicinen snart.
    Jag tycker du ska prova medicinen. Jag tvekade också länge, men jag tror det var bra för mig. Biverkningarna kan vara jobbiga, men de är inte farliga och de går över när man slutar ta medicinen.
    Lycka till!
  8. 4
    Jag äter Sertralin sedan mitten av december. Ville själv prova eftersom jag var så låg och trött och sov oroligt. Jag kände av biverkningar de första veckorna. Det enda som dröjt kvar är muntorrhet plus att jag är lite avtrubbad - på gott och ont. Jag tycker inte jag är gladare än innan, för min situation är fortfarande inte bra (jag vantrivs på jobbet) men jag har sovit bättre och varit mindre orolig. Därmed har jag klarat av situationen bättre. Men för att bli glad och må bra på riktigt måste jag ändra min jobbsituation. Jag ska sluta med medicinen snart.
    Jag tycker du ska prova medicinen. Jag tvekade också länge, men jag tror det var bra för mig. Biverkningarna kan vara jobbiga, men de är inte farliga och de går över när man slutar ta medicinen.
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. deprimerad och antidepressiva?
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 01:29
  2. Fibro och Antidepressiva?
    By runa in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 10:40
  3. Antidepressiva
    By anonymt namn in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 13:44
  4. Antidepressiva vid PMS?
    By anonymt namn in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 10:21
  5. Antidepressiva...(råd och hjälp)
    By odeppig in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 12:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar