Importerad Corolla
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jun 2010
    #1

    Importerad Corolla

    Vi ska kolla på en Toyota Corolla Verso i morgon. Har precis fått reda på att den är importerad.
    Den togs i bruk i feb -04 i utlandet (vet ej vilket land) och importerades i nov-04 till sverige. Mätarinställningen är nu drygt 15000. Den har ifylld servicebok till 14000.

    Är det någon som har en åsikt om köpa/inte köpa eller som vet något om importerade bilar. Tex försäkringar osv?
  2. 1
    Importerad Corolla Vi ska kolla på en Toyota Corolla Verso i morgon. Har precis fått reda på att den är importerad.
    Den togs i bruk i feb -04 i utlandet (vet ej vilket land) och importerades i nov-04 till sverige. Mätarinställningen är nu drygt 15000. Den har ifylld servicebok till 14000.

    Är det någon som har en åsikt om köpa/inte köpa eller som vet något om importerade bilar. Tex försäkringar osv?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Helförsäkring

    Det är vissa försäkringsbolag som inte vill helförsäkra importerade bilar. Men det kan du ju lätt kolla med det försäkringsbolag där du har tänkt försäkra bilen innan köpet.

    Sen finns det risk för att det saknas utrustning som vi i Sverige tycker är självklara, t.ex elvärme i framstolarna och eluppvärmd bakruta. Detta om bilen som ny såldes i ett land med varmare klimat än vad vi har i Sverige. I så fall kan det även vara ett klenare batteri och svagare generator.

    Jag tycker att om man ska köpa en importera Toyota Corolla vilken det finns massor av svensksålda exemplar att välja bland så ska importbilen vara klart billigare än den som rullat i vårt land från början.
  4. 2
    Helförsäkring Det är vissa försäkringsbolag som inte vill helförsäkra importerade bilar. Men det kan du ju lätt kolla med det försäkringsbolag där du har tänkt försäkra bilen innan köpet.

    Sen finns det risk för att det saknas utrustning som vi i Sverige tycker är självklara, t.ex elvärme i framstolarna och eluppvärmd bakruta. Detta om bilen som ny såldes i ett land med varmare klimat än vad vi har i Sverige. I så fall kan det även vara ett klenare batteri och svagare generator.

    Jag tycker att om man ska köpa en importera Toyota Corolla vilken det finns massor av svensksålda exemplar att välja bland så ska importbilen vara klart billigare än den som rullat i vårt land från början.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Tänk jag visste inte att toyota tillverkade bilar i sverige

    en 7 år gammal bil som rullat 2000 mil om året är inte ny vare sig en svensk importör lagt på några tusenlappar på priset eller om en tysk gjort det.
    tidigare var det stor skillnad på rostskydd då det var något som dom svenska importörerna utförde på bilarna dom tog in på grund av att bilarna här rullar i
    saltsörja 6 månader om året.

    det är väl skick och pris som avgör
  6. 3
    Tänk jag visste inte att toyota tillverkade bilar i sverige

    en 7 år gammal bil som rullat 2000 mil om året är inte ny vare sig en svensk importör lagt på några tusenlappar på priset eller om en tysk gjort det.
    tidigare var det stor skillnad på rostskydd då det var något som dom svenska importörerna utförde på bilarna dom tog in på grund av att bilarna här rullar i
    saltsörja 6 månader om året.

    det är väl skick och pris som avgör
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    jag undrar vad EU-domstolen skulle tycka om detta hinder för den fria rörligheten inom EU,

    om någon skulle ha tid, ork och lust att dra försäkringsbolagen inför domstol, jag antar att intresset för en sådan konsumentåtgärd inte kommer i närheten av försäkringsbolagens intresse av att pungslå konsumenterna och behålla status quo
  8. 4
    jag undrar vad EU-domstolen skulle tycka om detta hinder för den fria rörligheten inom EU,

    om någon skulle ha tid, ork och lust att dra försäkringsbolagen inför domstol, jag antar att intresset för en sådan konsumentåtgärd inte kommer i närheten av försäkringsbolagens intresse av att pungslå konsumenterna och behålla status quo
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Statistik

    Jag är inte ute efter att försvara försäkringsbolagen men jag gissar att de har statistik som visar att de har mer kostnader, d.v.s fler skador på importbilar.

    Jag vet i alla fall under de år som jag arbetade i bilbranschen så hade vi på den firma där jag jobbade mer kostnader för reklamationer på importerade bilar.
  10. 5
    Statistik Jag är inte ute efter att försvara försäkringsbolagen men jag gissar att de har statistik som visar att de har mer kostnader, d.v.s fler skador på importbilar.

    Jag vet i alla fall under de år som jag arbetade i bilbranschen så hade vi på den firma där jag jobbade mer kostnader för reklamationer på importerade bilar.
  11. Medlem sedan
    Jun 2010
    #6
    Tack för dina tips och råd.
    Har kollat runt med försäkringsbolagen idag och det skiljer sig rätt mycket. Men tydligen är det så att eftersom den har varit i sverige så länge och den inte räknas som "flådig, dyr och vrålåk" så var det inga alls problem och den ska inte bli så dyr att försäkra

    Och ja, den är en del billigare än dess "svenska" motsvarigheter. (Men vi ska ändå försöka pruta ner den ytterligare så klart)
  12. 6
    Tack för dina tips och råd.
    Har kollat runt med försäkringsbolagen idag och det skiljer sig rätt mycket. Men tydligen är det så att eftersom den har varit i sverige så länge och den inte räknas som "flådig, dyr och vrålåk" så var det inga alls problem och den ska inte bli så dyr att försäkra

    Och ja, den är en del billigare än dess "svenska" motsvarigheter. (Men vi ska ändå försöka pruta ner den ytterligare så klart)
  13. Medlem sedan
    Jun 2010
    #7
    Hallå där!!! Nu ska vi inte märka ord!!!

    Tack för dina åsikter
  14. 7
    Hallå där!!! Nu ska vi inte märka ord!!!

    Tack för dina åsikter
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Glömde

    Jag glömde en viktig detalj när jag räknade upp skillnader i utrustning som det kan vara mellan en import och svensksåld bil. Och det är att om bilen från början har rullat i land med varmare än väder vad vi har i Sverige finns risk för att den är har sämre värme än en svensksåld vagn.
  16. 8
    Glömde Jag glömde en viktig detalj när jag räknade upp skillnader i utrustning som det kan vara mellan en import och svensksåld bil. Och det är att om bilen från början har rullat i land med varmare än väder vad vi har i Sverige finns risk för att den är har sämre värme än en svensksåld vagn.

Liknande trådar

  1. Rostskyddsgaranti på importerad Focus?
    By •Milou• in forum Bilsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-26, 17:46
  2. Corolla - många mil?
    By Jokai in forum Bilsnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 11:30
  3. bensinförbrukning-corolla
    By lotusmaya in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 20:01
  4. Corolla Verso -02
    By qamilla in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 10:47
  5. Spåra importerad bil.
    By C in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 00:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar