Mitt humör styr familjens humör
Ordet är fritt
  1. Salander
    #1

    Mitt humör styr familjens humör

    Det låter inte klokt men jag upplever att det är så. Att jag får fixa och trixa och göra det där lilla extra hela tiden för att alla ska vara glada och må bra.

    Om jag någongång är trött och sur eller inte mår bra, då kliver ingen annan fram och tar "gladrollen". Tvärtom blir alla tvära och tar över det jag känner.
    Det är så påtagligt så det känns som om jag inte tillåts vara deppig.

    Är kanske sjukt egoistiskt att ens känna så men jag upplever det så just nu.
    Och nu har jag outat mig mer än jag vill egentligen men man får så bra svar här.
  2. 1
    Mitt humör styr familjens humör Det låter inte klokt men jag upplever att det är så. Att jag får fixa och trixa och göra det där lilla extra hela tiden för att alla ska vara glada och må bra.

    Om jag någongång är trött och sur eller inte mår bra, då kliver ingen annan fram och tar "gladrollen". Tvärtom blir alla tvära och tar över det jag känner.
    Det är så påtagligt så det känns som om jag inte tillåts vara deppig.

    Är kanske sjukt egoistiskt att ens känna så men jag upplever det så just nu.
    Och nu har jag outat mig mer än jag vill egentligen men man får så bra svar här.
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Ja du, jag kan känna samma sak. Är jag nere o inte funkar, funkar ingen annan heller. Är jag arg o irriterad är alla andra det med. Skitjobbigt!
    Vet inte hur man kommer sig ur det..
  4. 2
    Ja du, jag kan känna samma sak. Är jag nere o inte funkar, funkar ingen annan heller. Är jag arg o irriterad är alla andra det med. Skitjobbigt!
    Vet inte hur man kommer sig ur det..
  5. Medlem sedan
    Dec 2007
    #3
    Du har inte räknat på fingrarna vilken dag det är i månaden för dig, för EXAKT sådan är jag när jag pms-krisar. Frågor som: "Vem ska JAG falla tillbaka på då? Ingen? Vem lyfter mig när jag sjunker? Samma Ingen? Är jag gjord av plåt tror ni??" dyker upp och är viktiga just då...
  6. 3
    Du har inte räknat på fingrarna vilken dag det är i månaden för dig, för EXAKT sådan är jag när jag pms-krisar. Frågor som: "Vem ska JAG falla tillbaka på då? Ingen? Vem lyfter mig när jag sjunker? Samma Ingen? Är jag gjord av plåt tror ni??" dyker upp och är viktiga just då...
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4
    känner igen en del.Jobbigt när det är så

    Försök att bara vara,man får va sur,ledsen eller nere en dag,familjen överlever det med.

    Imorgon är en ny dag
  8. 4
    känner igen en del.Jobbigt när det är så

    Försök att bara vara,man får va sur,ledsen eller nere en dag,familjen överlever det med.

    Imorgon är en ny dag
  9. Salander
    #5
    Jag vill komma ur det. Det här är tankar jag har för ofta.
  10. 5
    Jag vill komma ur det. Det här är tankar jag har för ofta.
  11. Salander
    #6
    Skulle kunna vara så men nää inte denna gång. Jag har tänkt på detta mycket på sistone, kanske vårdepp-light?
  12. 6
    Skulle kunna vara så men nää inte denna gång. Jag har tänkt på detta mycket på sistone, kanske vårdepp-light?
  13. Salander
    #7
    Ja, men vad bra det vore om de inte var sympati-sura samtidigt. Du har rätt imorgon är en ny dag
  14. 7
    Ja, men vad bra det vore om de inte var sympati-sura samtidigt. Du har rätt imorgon är en ny dag
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    sätt er i varsitt hörn o sura

    tids nog går det över!Vissa dar är såna bara.
  16. 8
    sätt er i varsitt hörn o sura

    tids nog går det över!Vissa dar är såna bara.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9
    Känner igen det precis och jag får dumt nog dåligt samvete de få gpnger jag är sur.
  18. 9
    Känner igen det precis och jag får dumt nog dåligt samvete de få gpnger jag är sur.
  19. Salander
    #10
    Men åhh vad ska man göra åt det då? Så här kan det ju inte vara.
  20. 10
    Men åhh vad ska man göra åt det då? Så här kan det ju inte vara.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Jag vet inte. Se till att hålla sig borta från familjen och satsa på måbrasaker för egen del?
  22. 11
    Jag vet inte. Se till att hålla sig borta från familjen och satsa på måbrasaker för egen del?
  23. Medlem sedan
    Mar 2007
    #12
    Samma här. Jag och en kompis pratade om detta för flera år sedan, det var samma för henne. Visst är det jobbigt!

    Jag försöker prata med min familj om det, att parhästar måste hjälpas åt att dra. Det kan inte alltid bero på en person i familjen.

    Det blev faktiskt lite bättre under min sjukdom och jag hoppas att det håller i sig. Då orkade jag inte vara glad, trevlig, positiv och energisk, jag bara sov. Gissa hur det var i familjen! Men efter ett utbrott och flera samtal så insåg delar av familjen att jag skulle lämnas ifred och göra något roligt själva. Då blev jag så avundsjuk på att de hade roligt att jag släpade mig upp och hade roligt tillsammans med dem.
  24. 12
    Samma här. Jag och en kompis pratade om detta för flera år sedan, det var samma för henne. Visst är det jobbigt!

    Jag försöker prata med min familj om det, att parhästar måste hjälpas åt att dra. Det kan inte alltid bero på en person i familjen.

    Det blev faktiskt lite bättre under min sjukdom och jag hoppas att det håller i sig. Då orkade jag inte vara glad, trevlig, positiv och energisk, jag bara sov. Gissa hur det var i familjen! Men efter ett utbrott och flera samtal så insåg delar av familjen att jag skulle lämnas ifred och göra något roligt själva. Då blev jag så avundsjuk på att de hade roligt att jag släpade mig upp och hade roligt tillsammans med dem.
  25. Salander
    #13
    Jag tror jag tog den här rollen när maken blev sjuk och sen har vi fastnat i det här. Det dumma är att om de bara lämnar mig ifred en stund så blir jag glad på nolltid. Istället ska de söka upp mig och sura ikapp.
    Jag får prata om det igen tror jag.
  26. 13
    Jag tror jag tog den här rollen när maken blev sjuk och sen har vi fastnat i det här. Det dumma är att om de bara lämnar mig ifred en stund så blir jag glad på nolltid. Istället ska de söka upp mig och sura ikapp.
    Jag får prata om det igen tror jag.
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14

    större än så!!!...

    ...mina cirklar går långt utanför familjen... familjen är skitlätt kan jag känna, dom har jag surrat med & pekat med hela handen att de inet ska följa med mig i ngn nedåtgående spiral - alls!!!
    Men andra människor i min omgivning som jag inte kan vara så brutalrak emot - de gör också sådär... det gör mig riktigt, riktigt irriterad - för jag orkar inte bära runt på andra eller putta dom framåt/uppåt, de är stora nu - allihop...

    Trött på hela fenomenet!!!...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  28. 14
    större än så!!!... ...mina cirklar går långt utanför familjen... familjen är skitlätt kan jag känna, dom har jag surrat med & pekat med hela handen att de inet ska följa med mig i ngn nedåtgående spiral - alls!!!
    Men andra människor i min omgivning som jag inte kan vara så brutalrak emot - de gör också sådär... det gör mig riktigt, riktigt irriterad - för jag orkar inte bära runt på andra eller putta dom framåt/uppåt, de är stora nu - allihop...

    Trött på hela fenomenet!!!...
  29. Medlem sedan
    Mar 2007
    #15
    Just det, varför måste förfölja en och sura tillsammans? Det blir inte roligare av det.

    Nej, en liten stund för sig själv är vad som behövs. Jaga ut dem ur ditt rum.Det var så mina lärde sig.
  30. 15
    Just det, varför måste förfölja en och sura tillsammans? Det blir inte roligare av det.

    Nej, en liten stund för sig själv är vad som behövs. Jaga ut dem ur ditt rum.Det var så mina lärde sig.
  31. Salander
    #16
    Men hur bryter man det. Tycker att jag pratat om det men näää det har inte gått fram nej.
    Jag är förresten nummer tre(sladdis) av tre syskon, synd att jag inte var här och kunde svara "rätt" igår.
  32. 16
    Men hur bryter man det. Tycker att jag pratat om det men näää det har inte gått fram nej.
    Jag är förresten nummer tre(sladdis) av tre syskon, synd att jag inte var här och kunde svara "rätt" igår.
  33. Medlem sedan
    Nov 2003
    #17

    SKÖNING!!!... ;)

    ...då ska du vara glad & tacksam i min värld - bara så du vet!

    Jomen familjen får hosta upp sig, verkligen helt på riktigt, och du får backa hem & inte ta den där mittenpositionen där allt snurrar runt dig & din järnkollsförmåga mm mm - alltså på riktigt, riktigt dela livet... SÅ tror jag...

    De andra i ens omgivning som blir tysta när man själv är tyst & inte tar för sig om jag inet går längst fram osv - de tycker jag är ett större problem, ja menar din man är ju en helt vuxen supertighting som borde kunna se på det hela "utifrån" & hjälpa till & bryta mönster som galet...
    "I don't necessarily agree with everything I say"
    //Marshall McLuhan

    "vilken tur att jag finns - jag som har så roligt"
    //systerdottern 4 år
  34. 17
    SKÖNING!!!... ;) ...då ska du vara glad & tacksam i min värld - bara så du vet!

    Jomen familjen får hosta upp sig, verkligen helt på riktigt, och du får backa hem & inte ta den där mittenpositionen där allt snurrar runt dig & din järnkollsförmåga mm mm - alltså på riktigt, riktigt dela livet... SÅ tror jag...

    De andra i ens omgivning som blir tysta när man själv är tyst & inte tar för sig om jag inet går längst fram osv - de tycker jag är ett större problem, ja menar din man är ju en helt vuxen supertighting som borde kunna se på det hela "utifrån" & hjälpa till & bryta mönster som galet...
  35. Salander
    #18
    Ja det är väl det där att man trivs i den rollen när allt är kul och bra. Tack för ett genomtänkt svar!
  36. 18
    Ja det är väl det där att man trivs i den rollen när allt är kul och bra. Tack för ett genomtänkt svar!
  37. Medlem sedan
    Oct 2001
    #19
    Usch, sådär känner jag rätt ofta. Och ibland känner jag väldigt mycket så, och blir sur. Det känns rätt jobbigt ibland att aldrig liksom kunna ta ett steg tillbaka och må kass och få känna att det flyter på ändå. Mår jag kass stannar typ allt av tills jag är på igen.
  38. 19
    Usch, sådär känner jag rätt ofta. Och ibland känner jag väldigt mycket så, och blir sur. Det känns rätt jobbigt ibland att aldrig liksom kunna ta ett steg tillbaka och må kass och få känna att det flyter på ändå. Mår jag kass stannar typ allt av tills jag är på igen.
  39. Salander
    #20
    Visst är det trist Jag vill bryta detta tänk nu!!
  40. 20
    Visst är det trist Jag vill bryta detta tänk nu!!

Liknande trådar

  1. Barnen styr mitt humör...
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 14:01
  2. mitt humör
    By sannah smurff in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 14:04
  3. mitt humör!!!!!!!!!!!!!!!!!
    By anna37 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 09:06
  4. Mitt humör
    By ~Emma~ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 18:42
  5. Hatar mitt humör
    By Jenny m. My&Isabella in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 08:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar