ADHD eller inte?
Bokstavsbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    ADHD eller inte?

    Min äldsta son har ju ADHD och jag har definitivt en hel del "såna" drag. Nu har jag börjat fundera på det mer och mer... så i morse mailade jag min läkare och frågade var man kan göra en sån utredning. Har fått ett sms-svar: Din fråga är spännande och svaret kan egentligen bli ganska långt. Några korta reflektioner: ADHD ska debutera tidigt, före 7 års ålder. Förloppet kännetecknas av en kronisk instabilitet med överaktivitet och koncentrationssvårigheter. Detta är inte lätt att särskilja från lindrig bipolaritet, där det finns perioder med minskat sömnbehov, vilket inte är fallet vid ADHD. Även vid ADHD noteras ibland en viss uppvarvning, men aldrig av sådan grad och art som vid mani. Ibland kan båda tillstånden förekoma samtidigt.

    Utredning kan ske på de flesta ställen. Men den är lång och man måste ställa sig frågan vad man ska använda resultatet till. Den medicinska behandlingen för ADHD är centralstimulantia. Nyttan och biverkningarna av denna behandling måste ställas emot det eventuella lidande man har - inte diagnosen i sig.
    ---

    Jaha ja... Bra svar, och då känner jag att -då har jag väl inte ADHD dåra? Eftersom mamma har sagt att jag var ett lugnt barn osv. Men, samtidigt undrar jag om det verkligen kan vara så i ALLA fall?
  2. 1
    ADHD eller inte? Min äldsta son har ju ADHD och jag har definitivt en hel del "såna" drag. Nu har jag börjat fundera på det mer och mer... så i morse mailade jag min läkare och frågade var man kan göra en sån utredning. Har fått ett sms-svar: Din fråga är spännande och svaret kan egentligen bli ganska långt. Några korta reflektioner: ADHD ska debutera tidigt, före 7 års ålder. Förloppet kännetecknas av en kronisk instabilitet med överaktivitet och koncentrationssvårigheter. Detta är inte lätt att särskilja från lindrig bipolaritet, där det finns perioder med minskat sömnbehov, vilket inte är fallet vid ADHD. Även vid ADHD noteras ibland en viss uppvarvning, men aldrig av sådan grad och art som vid mani. Ibland kan båda tillstånden förekoma samtidigt.

    Utredning kan ske på de flesta ställen. Men den är lång och man måste ställa sig frågan vad man ska använda resultatet till. Den medicinska behandlingen för ADHD är centralstimulantia. Nyttan och biverkningarna av denna behandling måste ställas emot det eventuella lidande man har - inte diagnosen i sig.
    ---

    Jaha ja... Bra svar, och då känner jag att -då har jag väl inte ADHD dåra? Eftersom mamma har sagt att jag var ett lugnt barn osv. Men, samtidigt undrar jag om det verkligen kan vara så i ALLA fall?
  3. Medlem sedan
    Mar 2011
    #2
    När mina bägge döttrar blev diagnostiserade ADHD började tankarna om att jag kanske var den som stod för ärftligheten. Jaja jag tog upp det med dotterns psykolog som gjorde en utvärdering och sammanställde detta till en remiss till vuxenpsyk. Där fick jag träffa en mkt bra psykolog som sade ok då utreder vi det . Jaja jag fick min diagnos för 1,5 år sen nu och medicinerar med Concerta och wow jag fungerar ju och kan vara den mamman jag vill till min barn. Lillebror som är 6 år och utredd med ADHD diagnos hade aldrig blivit utred om inte jag kunnat trycka på ärftligheten.
  4. 2
    När mina bägge döttrar blev diagnostiserade ADHD började tankarna om att jag kanske var den som stod för ärftligheten. Jaja jag tog upp det med dotterns psykolog som gjorde en utvärdering och sammanställde detta till en remiss till vuxenpsyk. Där fick jag träffa en mkt bra psykolog som sade ok då utreder vi det . Jaja jag fick min diagnos för 1,5 år sen nu och medicinerar med Concerta och wow jag fungerar ju och kan vara den mamman jag vill till min barn. Lillebror som är 6 år och utredd med ADHD diagnos hade aldrig blivit utred om inte jag kunnat trycka på ärftligheten.
  5. Liz*
    #3
    Om du själv tycker att du stämmer in på många adhd egenskaper och tror att du skulle kunna bli hjälpt av medicinering tycker jag självklart att du ska utredas.

    Det är bara jobbigt att gå omkring och undra och inte veta.
  6. 3
    Om du själv tycker att du stämmer in på många adhd egenskaper och tror att du skulle kunna bli hjälpt av medicinering tycker jag självklart att du ska utredas.

    Det är bara jobbigt att gå omkring och undra och inte veta.
  7. Medlem sedan
    Jun 2010
    #4
    Har lite samma funderingar som du. Vad betyder egentligen ett "lugnt barn"? Som jag förstått det är det vanligt att flickor inte uppvisar så mycket hyperaktivitet och att de ofta mest märker svårigheterna att koncentrera sig själva eftersom de lär sig att kompensera och dölja det. Så att de går omkring och känner sig konstiga, har svårt att interagera med andra, har ångest och ständigt flyr in i sin drömvärld, men omvärlden stör de inte så mycket. Det är sedan främst i och med vuxenvärldens ökade krav på organisationsförmåga, flexibilitet och prestation som svårigheterna blir uppenbara. Någon annan får gärna rätta mig, men som jag förstått det är detta en vanlig alternativ beskrivning av en flicka/kvinna med ADHD. Vilka besvär är det du har som får dig att misstänka att du har ADHD?
  8. 4
    Har lite samma funderingar som du. Vad betyder egentligen ett "lugnt barn"? Som jag förstått det är det vanligt att flickor inte uppvisar så mycket hyperaktivitet och att de ofta mest märker svårigheterna att koncentrera sig själva eftersom de lär sig att kompensera och dölja det. Så att de går omkring och känner sig konstiga, har svårt att interagera med andra, har ångest och ständigt flyr in i sin drömvärld, men omvärlden stör de inte så mycket. Det är sedan främst i och med vuxenvärldens ökade krav på organisationsförmåga, flexibilitet och prestation som svårigheterna blir uppenbara. Någon annan får gärna rätta mig, men som jag förstått det är detta en vanlig alternativ beskrivning av en flicka/kvinna med ADHD. Vilka besvär är det du har som får dig att misstänka att du har ADHD?
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    jag är manodepressiv och det påminner ju en del om ADHD men samtidigt känner jag igen mig så mycket i ADHD... Finns ju en del som får fel diagnos. Det tror jag visserligen inte om mig själv, men man kan ju ha flera...
  10. 5
    jag är manodepressiv och det påminner ju en del om ADHD men samtidigt känner jag igen mig så mycket i ADHD... Finns ju en del som får fel diagnos. Det tror jag visserligen inte om mig själv, men man kan ju ha flera...
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Mmm, sant sant! Ska nog se till att bli utredd Jag kommer INTE kunna släppa det här, nu när jag har börjat fundera på det _mycket_.
  12. 6
    Mmm, sant sant! Ska nog se till att bli utredd Jag kommer INTE kunna släppa det här, nu när jag har börjat fundera på det _mycket_.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7
    Ja du, vet inte? =D Grejen är den att jag tror inte att jag mådde dåligt eller flydde in i någon drömvärld heller...

    Varför jag tror jag har ADHD?
    -0 tålamod, dålig koncentration ibland, svårt att slutföra saker ibland, kort stubin ibland, rastlös ibland... ja, lite så.
  14. 7
    Ja du, vet inte? =D Grejen är den att jag tror inte att jag mådde dåligt eller flydde in i någon drömvärld heller...

    Varför jag tror jag har ADHD?
    -0 tålamod, dålig koncentration ibland, svårt att slutföra saker ibland, kort stubin ibland, rastlös ibland... ja, lite så.
  15. Medlem sedan
    Apr 2009
    #8
    Fast IBLAND är nog inte tillräckligt för att få diagnos. Alla människor har ju de här sakerna ibland, om man tex sovit dåligt, ätit dåligt, är stressad osv. Det är helt normalt och tyder inte på adhd.
  16. 8
    Fast IBLAND är nog inte tillräckligt för att få diagnos. Alla människor har ju de här sakerna ibland, om man tex sovit dåligt, ätit dåligt, är stressad osv. Det är helt normalt och tyder inte på adhd.

Liknande trådar

  1. ADHD eller inte?
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 15:44
  2. ADD eller ADHD?
    By Anonym in forum Bokstavsbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 14:22
  3. As+AdHd eller inte
    By Kakafoni in forum Autismspektrum
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 21:51
  4. Bara ADHD eller ADHD+AS?
    By Hallonmamman in forum Bokstavsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:18
  5. ADHD eller inte...
    By Lizzee in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 06:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar