förlossningsbrev m.m
_1104 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    förlossningsbrev m.m

    hej har ni skrivit ett så kallat önskemål brev inför förslossningen?

    Har ni funderat om avnavling?

    Ska ni föda med kejsarsnitt?
    När är det planerat?
    ni som ska göra snitt har ni el ska ni skriva ett förlosnningsbrev?

    ni som har barn tidigare, vem kommer ta hand om barnet/barnen? vart kommer de vara/sova hemma eller hos de som tar hand om barnen?
  2. 1
    förlossningsbrev m.m hej har ni skrivit ett så kallat önskemål brev inför förslossningen?

    Har ni funderat om avnavling?

    Ska ni föda med kejsarsnitt?
    När är det planerat?
    ni som ska göra snitt har ni el ska ni skriva ett förlosnningsbrev?

    ni som har barn tidigare, vem kommer ta hand om barnet/barnen? vart kommer de vara/sova hemma eller hos de som tar hand om barnen?
  3. Medlem sedan
    Jun 2010
    #2
    Hej!

    Ja, jag har skrivit en födselplan. Mest lite kortfattat om hur jag vill ha det med smärtlindring och bedövning och bb-tiden. Men i hemlighet hoppas jag att det blir som förra gången.....att det går så fort att dom inte ens hinner öppna och läsa brevet

    Vi ska be att dom väntar lite med avnavling. Sist tror jag att dom fick klippa tidigt för att navelsträngen var så kort så att det var svårt för mig att få upp henne på magen annars.

    Kommer inte föda med planerat snitt (om inte bebben vänder sig tillbaka i säte så här på slutet)

    Mina barn kommer antingen vara hos sin pappa, sin morbror, mormor eller min sambos mamma, beroende på vilken dag bebeisen behagar att titta ut.
  4. 2
    Hej!

    Ja, jag har skrivit en födselplan. Mest lite kortfattat om hur jag vill ha det med smärtlindring och bedövning och bb-tiden. Men i hemlighet hoppas jag att det blir som förra gången.....att det går så fort att dom inte ens hinner öppna och läsa brevet

    Vi ska be att dom väntar lite med avnavling. Sist tror jag att dom fick klippa tidigt för att navelsträngen var så kort så att det var svårt för mig att få upp henne på magen annars.

    Kommer inte föda med planerat snitt (om inte bebben vänder sig tillbaka i säte så här på slutet)

    Mina barn kommer antingen vara hos sin pappa, sin morbror, mormor eller min sambos mamma, beroende på vilken dag bebeisen behagar att titta ut.
  5. Medlem sedan
    Sep 2009
    #3
    Hej.
    Förlossningsbrev skriver jag ihop med min bm. Vi går igenom vad jag vill så skriver hon det och skickar till förlossningen så dom får in det och hinner läsa igenom.
    Men jag vet inte om det är nåt speciellt jag vill egentligen.

    Min mamma eller pappa kommer ta hand om Julia och då sover hon nog hos den som har henne. Måste bara höra så att dom kan ha hunden också =)
  6. 3
    Hej.
    Förlossningsbrev skriver jag ihop med min bm. Vi går igenom vad jag vill så skriver hon det och skickar till förlossningen så dom får in det och hinner läsa igenom.
    Men jag vet inte om det är nåt speciellt jag vill egentligen.

    Min mamma eller pappa kommer ta hand om Julia och då sover hon nog hos den som har henne. Måste bara höra så att dom kan ha hunden också =)
  7. Medlem sedan
    Mar 2009
    #4
    Ja, här i Karlskoga skicer BM in mina önskemål i min datajournal och den ser tar de upp den på BB när jag kommer in.
    Barnvakt blir nog mormor/gammelmormor/min syster alt min faster/moster. Har några att välja på som tur är...
  8. 4
    Ja, här i Karlskoga skicer BM in mina önskemål i min datajournal och den ser tar de upp den på BB när jag kommer in.
    Barnvakt blir nog mormor/gammelmormor/min syster alt min faster/moster. Har några att välja på som tur är...
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Samma här, med förlossningsbrev. Det står redan om mina önskemål i journalen. De önskemål jag har är att det accepterar att mina värkar inte blir regelbundna, för de har det aldrig blivit samt att jag vill ha hjälp med kryst tekniken.

    Vad det gäller avnavling önskar jag donera navelsträngsblod, så då blir det ju tidig avnavling.

    De stora kommer va hemma, och lillen hos en vän.
  10. 5
    Samma här, med förlossningsbrev. Det står redan om mina önskemål i journalen. De önskemål jag har är att det accepterar att mina värkar inte blir regelbundna, för de har det aldrig blivit samt att jag vill ha hjälp med kryst tekniken.

    Vad det gäller avnavling önskar jag donera navelsträngsblod, så då blir det ju tidig avnavling.

    De stora kommer va hemma, och lillen hos en vän.
  11. Medlem sedan
    May 2010
    #6
    Kanske en dum fråga, men vad är avnavling?
  12. 6
    Kanske en dum fråga, men vad är avnavling?
  13. Medlem sedan
    Jun 2010
    #7
    När dom klipper av navelsträngen.
  14. 7
    När dom klipper av navelsträngen.
  15. Medlem sedan
    May 2010
    #8
    ok....kanske en dum fråga till, men det är mitt första... finns det olika sätt att göra det på ? Klipps den inte bara av?
  16. 8
    ok....kanske en dum fråga till, men det är mitt första... finns det olika sätt att göra det på ? Klipps den inte bara av?
  17. Medlem sedan
    Sep 2009
    #9
    kan man donera navelstängsblod? det visste inte jag. varför gör man det?
  18. 9
    kan man donera navelstängsblod? det visste inte jag. varför gör man det?
  19. Medlem sedan
    Jun 2010
    #10
    Nu är jag inte jätteinsatt i ämnet, men det sägs att det är bra att vänta tills det har slutat pulsera blod i navelsträngen innan den klipps av.
    Det finns säkert massor att läsa om du googlar.
  20. 10
    Nu är jag inte jätteinsatt i ämnet, men det sägs att det är bra att vänta tills det har slutat pulsera blod i navelsträngen innan den klipps av.
    Det finns säkert massor att läsa om du googlar.
  21. Medlem sedan
    May 2010
    #11
    ok....tack för svaret ändå
  22. 11
    ok....tack för svaret ändå
  23. Medlem sedan
    Nov 2002
    #12
    Blodet i navelsträngen samt moderkakan innehåller mycket stamceller och kan användas vid stamcellstransplantation, även kallat benmärgstransplantation.

    Annars tar man ju stamceller/benmärg från en donator och med navelsträngsblodet kan de då ersätta donationer från andra givare. Efter som det inte gör ont eller är skadligt och kan rädda liv tycker jag att det är en god sak att göra.

    Skickar med en länk till KS hemsida om du eller nån annan vill läsa mer.

    http://www.karolinska.se/Verksamhete...ngsblodbanken/
  24. 12
    Blodet i navelsträngen samt moderkakan innehåller mycket stamceller och kan användas vid stamcellstransplantation, även kallat benmärgstransplantation.

    Annars tar man ju stamceller/benmärg från en donator och med navelsträngsblodet kan de då ersätta donationer från andra givare. Efter som det inte gör ont eller är skadligt och kan rädda liv tycker jag att det är en god sak att göra.

    Skickar med en länk till KS hemsida om du eller nån annan vill läsa mer.

    http://www.karolinska.se/Verksamhete...ngsblodbanken/
  25. Medlem sedan
    Sep 2009
    #13
    Det ska jag verkligen läsa mer om. Låter som en självklar sak att göra eftersom det annars bara kastas. Och som du säger så gör det varken ont eller är skadligt för nån.
    Tack för tipset. Ska läsa igenom det sen o prata med bm nästa gång jag ska dit.
  26. 13
    Det ska jag verkligen läsa mer om. Låter som en självklar sak att göra eftersom det annars bara kastas. Och som du säger så gör det varken ont eller är skadligt för nån.
    Tack för tipset. Ska läsa igenom det sen o prata med bm nästa gång jag ska dit.
  27. Medlem sedan
    Sep 2009
    #14
    hmm, tråkigt med jag får inte donera för jag kommer ju föda i eskilstuna och det var bara på karolinska som dom gjorde det här.
    Trist men hoppas fler blir intresserade.
  28. 14
    hmm, tråkigt med jag får inte donera för jag kommer ju föda i eskilstuna och det var bara på karolinska som dom gjorde det här.
    Trist men hoppas fler blir intresserade.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    JA det är väldigt begränsat vart och när man föder. Så jag hoppas min lilla skrutt unge behagar komma på kontorstid
  30. 15
    JA det är väldigt begränsat vart och när man föder. Så jag hoppas min lilla skrutt unge behagar komma på kontorstid
  31. Medlem sedan
    Sep 2009
    #16
    Ja, jag tycker det är konstigt att dom bara har det på kontorstid och bara karolinska. Hade ju varit så många fler som kunde o ville donera runt om i sverige. Då hade fler människor fått nytta av det och kanske sluppit sina sjukdomnar.
    Tycker alla sjukhus borde ha resurser till sånt, man kan ju lämna blod överallt så varför inte blod från navelsträng?, hmm
  32. 16
    Ja, jag tycker det är konstigt att dom bara har det på kontorstid och bara karolinska. Hade ju varit så många fler som kunde o ville donera runt om i sverige. Då hade fler människor fått nytta av det och kanske sluppit sina sjukdomnar.
    Tycker alla sjukhus borde ha resurser till sånt, man kan ju lämna blod överallt så varför inte blod från navelsträng?, hmm
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    #17
    Här i Uppsala för BM in i de önskemål man har i den elektroniska journalen som finns tillgänglig på förlossningen sedan.

    Vad gäller avnavlingen känns det för mig självklart med sen avnavling, det är så det fungerar hos alla andra däggdjur och jag har mycket svårt att förstå vad som skulle vara så annorlunda med människor att det motiverar en tidig avnavling (såvida inte barnet nu behöver snabbt rusas iväg med för att det mår dåligt)
  34. 17
    Här i Uppsala för BM in i de önskemål man har i den elektroniska journalen som finns tillgänglig på förlossningen sedan.

    Vad gäller avnavlingen känns det för mig självklart med sen avnavling, det är så det fungerar hos alla andra däggdjur och jag har mycket svårt att förstå vad som skulle vara så annorlunda med människor att det motiverar en tidig avnavling (såvida inte barnet nu behöver snabbt rusas iväg med för att det mår dåligt)

Liknande trådar

  1. Om förlossningsbrev
    By toktroll in forum Förlossning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 14:54
  2. Förlossningsbrev...
    By *Mariah* in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 11:01
  3. Förlossningsbrev??
    By Segla i motvind in forum _0707 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 21:42
  4. Förlossningsbrev?
    By johi in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 13:32
  5. Förlossningsbrev?
    By Jen- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 09:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar