Skall, skall inte... (hundvalp 2011)
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Skall, skall inte... (hundvalp 2011)

    Hej! Vill ni vara bollplank i frågan om vi ska bli med valp i sommar, eller om vi ska vänta?

    Vår egen hanhund blir pappa till valpar som kommer runt påsk. Vi vet att tiken är dräktig med minst 5 valpar, men vi vet förstås inte kön.

    Vi har pratat massor fram och tillbaka om vi ska köpa en valp eller ej. Jag vet varken ut eller in. Det känns som att mycket talar för, och kanske lika mycket emot. Att vi förr eller senare ska ha en hund till av samma ras står helt klart.

    För:
    - bra föräldrar, en kombination vi tror på passar det vi vill använda hunden till (vilket jag brukar resonera är A och O när det gäller valp och så får resten lösa sig)
    - roligt förstås att ha far och son/dotter
    - skulle kännas underbart att hunden vi har får sällskap
    - vi har ännu inte renoverat undervåningen i vårt hus, vilket känns väsentligt med tanke på vilken flismaskin och pissråtta pappan var som valp
    - jag går troligen upp i arbetstid under hösten eller senast 2012, skulle vara skönt att ha värsta valptiden överstökad då

    Mot:
    - min man jobbar mycket just nu och reser i perioder - ¨å andra sidan så gör han ju det jämt, men om vi väntar kan kanske barnen hjälpa till mer med valpen (de är 7 och 8 år)
    - den hinner inte bli rabiesvaccinerad så vi kan ta den med när vi reser bort två veckor i sommar, känns inte helt lyckat att lämna bort en valp 14 dagar och vi "kan inte" stanna hemma
    - valptiden...
  2. 1
    Skall, skall inte... (hundvalp 2011) Hej! Vill ni vara bollplank i frågan om vi ska bli med valp i sommar, eller om vi ska vänta?

    Vår egen hanhund blir pappa till valpar som kommer runt påsk. Vi vet att tiken är dräktig med minst 5 valpar, men vi vet förstås inte kön.

    Vi har pratat massor fram och tillbaka om vi ska köpa en valp eller ej. Jag vet varken ut eller in. Det känns som att mycket talar för, och kanske lika mycket emot. Att vi förr eller senare ska ha en hund till av samma ras står helt klart.

    För:
    - bra föräldrar, en kombination vi tror på passar det vi vill använda hunden till (vilket jag brukar resonera är A och O när det gäller valp och så får resten lösa sig)
    - roligt förstås att ha far och son/dotter
    - skulle kännas underbart att hunden vi har får sällskap
    - vi har ännu inte renoverat undervåningen i vårt hus, vilket känns väsentligt med tanke på vilken flismaskin och pissråtta pappan var som valp
    - jag går troligen upp i arbetstid under hösten eller senast 2012, skulle vara skönt att ha värsta valptiden överstökad då

    Mot:
    - min man jobbar mycket just nu och reser i perioder - ¨å andra sidan så gör han ju det jämt, men om vi väntar kan kanske barnen hjälpa till mer med valpen (de är 7 och 8 år)
    - den hinner inte bli rabiesvaccinerad så vi kan ta den med när vi reser bort två veckor i sommar, känns inte helt lyckat att lämna bort en valp 14 dagar och vi "kan inte" stanna hemma
    - valptiden...
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    Kan valpen vara hos uppfödaren de två veckorna? Känns mindre "hoppigt". Valpens första år måste ju planeras noga så om du arbetar mindre nu så är det en fördel.
  4. 2
    Kan valpen vara hos uppfödaren de två veckorna? Känns mindre "hoppigt". Valpens första år måste ju planeras noga så om du arbetar mindre nu så är det en fördel.

Liknande trådar

  1. Man skall inte gnälla....
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 20:17
  2. Vet inte hur jag skall reagera
    By EmEk in forum _0806 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 16:11
  3. Vet inte vad jag skall tro
    By Lotta m.Hampus o Kim in forum Provrörsbefruktning - IVF
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 21:59
  4. Vet inte var jag skall
    By Anonym in forum Föräldraskap
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 22:00
  5. tja, vet inte vad jag skall tro
    By Tina in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 12:35
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar