Vårdbidrag för 16 åring?
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Feb 2004
    #1

    Vårdbidrag för 16 åring?

    Vi ska söka vårdbidrag för vår 16 åring som fått diagnoserna atypisk autism och add. Vi hjälper honom med ganska mycket. Ska man ta upp sånt som att vi hjälper honom att komma ihåg att sköta sin hygien,att komma upp på morgonen, påminner om att gå och lägga sig. Han kan inte knyta skorna och måste skjutsas till sin brottning och vi måste vara med,kan inte så till tandläkaren/ doktorn själv. Åker inte buss och tåg själv. Är det sånt dom menar att man ska ta upp??
    På mer kostnader vad tar man upp där?? Att man måste ta ledigt från jobbet för att va med i skolan eller läk besök?? finns det någonstans på nätet där man kan se exempel på hur man har fyllt i??
    @nette
  2. 1
    Vårdbidrag för 16 åring? Vi ska söka vårdbidrag för vår 16 åring som fått diagnoserna atypisk autism och add. Vi hjälper honom med ganska mycket. Ska man ta upp sånt som att vi hjälper honom att komma ihåg att sköta sin hygien,att komma upp på morgonen, påminner om att gå och lägga sig. Han kan inte knyta skorna och måste skjutsas till sin brottning och vi måste vara med,kan inte så till tandläkaren/ doktorn själv. Åker inte buss och tåg själv. Är det sånt dom menar att man ska ta upp??
    På mer kostnader vad tar man upp där?? Att man måste ta ledigt från jobbet för att va med i skolan eller läk besök?? finns det någonstans på nätet där man kan se exempel på hur man har fyllt i??
  3. Medlem sedan
    Feb 2011
    #2
    Det bästa är nog att beskriva en vanlig dag från det att han ska vakna tills han har somnat. Vad du som förälder måste göra för att få dagen att flyta. T ex att du måste påminna honom att han ska stiga upp och hur många ggr du behöver göra detta. Ta upp allt som du kommer på, och det inkluderar allt som ni måste göra för honom, även att följa med på olika aktiviteter och till tandläkaren. Sedan kommer ni även att bli kallade till försäkringskassan för ett samtal och då går ni tillsammans igenom ansökan som ni gjort och eventuella kompletteringar kan göras. Merkostnader kan vara att han har sönder saker mer än "normalt", t ex vid vredesutbrott. Det kan också vara att han sliter eller tappar bort kläder mer än andra i samma ålder. Dock måste merkostnaderna beräknas komma upp i en viss summa för att man ska få ersättning för det. Även ev medicin räknas in i merkostnader. Du kan hitta mer information på försäkringskassans hemsida. Lycka till i framtiden
  4. 2
    Det bästa är nog att beskriva en vanlig dag från det att han ska vakna tills han har somnat. Vad du som förälder måste göra för att få dagen att flyta. T ex att du måste påminna honom att han ska stiga upp och hur många ggr du behöver göra detta. Ta upp allt som du kommer på, och det inkluderar allt som ni måste göra för honom, även att följa med på olika aktiviteter och till tandläkaren. Sedan kommer ni även att bli kallade till försäkringskassan för ett samtal och då går ni tillsammans igenom ansökan som ni gjort och eventuella kompletteringar kan göras. Merkostnader kan vara att han har sönder saker mer än "normalt", t ex vid vredesutbrott. Det kan också vara att han sliter eller tappar bort kläder mer än andra i samma ålder. Dock måste merkostnaderna beräknas komma upp i en viss summa för att man ska få ersättning för det. Även ev medicin räknas in i merkostnader. Du kan hitta mer information på försäkringskassans hemsida. Lycka till i framtiden
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3
    Tack! Det är mycket att tänka på men att beskriva en vanlig dag är ju bra.det är ju bra att man träffar f-kassan sen om man vill lägga till något.
  6. 3
    Tack! Det är mycket att tänka på men att beskriva en vanlig dag är ju bra.det är ju bra att man träffar f-kassan sen om man vill lägga till något.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Nästan allt det där du beskriver fixar ju en vanlig tonåring själv. Det min son (nyss fyllda 15) inte fixar av det där är att gå själv till läkarbesök/tandläkarbesök. Men det å andra sidan har jag aldrig tänkt tanken att han ska göra själv heller, jag vill vara med på såna besök och höra vad som sägs. Tandläkare kan väl en vanlig tonåring fixa själv om det är vanliga rutinbesök och det är nära nog att ta sig dit själv. Min son har en bit mellan skola och tandläkare + att han är lite tandläkarrädd sedan en tidigare incident så jag fäljer honom även på det.
  8. 4
    Nästan allt det där du beskriver fixar ju en vanlig tonåring själv. Det min son (nyss fyllda 15) inte fixar av det där är att gå själv till läkarbesök/tandläkarbesök. Men det å andra sidan har jag aldrig tänkt tanken att han ska göra själv heller, jag vill vara med på såna besök och höra vad som sägs. Tandläkare kan väl en vanlig tonåring fixa själv om det är vanliga rutinbesök och det är nära nog att ta sig dit själv. Min son har en bit mellan skola och tandläkare + att han är lite tandläkarrädd sedan en tidigare incident så jag fäljer honom även på det.
  9. Anonym
    #5

    VB + Mer kostnader mm

    Här kommer det

    vårdbidrag:

    http://www.forsakringskassan.se/omfk...r/vagledningar

    scrolla ned till år 2002 och sedan klicka på det första (öppnas i pdf):

    "2002:20 Vårdbidrag (version 6)....."
    ______________________________ ________________

    Sedan mer kostnader mm:

    http://www.forsakringskassan.se/nav/...21246aae619e9a

    scrolla ned till (öppnas i pdf):

    "Mer kostnader i vårdbidrag (Analyserar 2006:19)...."

    ______________________________ __________________

    Sedan på samma sidan som ovan scrolla vidare ned och klicka på:

    "Vårdbidrag. Ett urval kammarrätts domar 2000- juni 2004 avseende barn med neuropsykiatriska diagnoser....)

    Det sista ovan är praxis som gäller för barn med autismdiganos.

    Mycket att läsa det vet jag men mycket värd att göra det (tycker jag iaf) innan ansökan, om man orkar förstås.

    Hoppas det hjälper

    Lycka till!
  10. 5
    VB + Mer kostnader mm Här kommer det

    vårdbidrag:

    http://www.forsakringskassan.se/omfk...r/vagledningar

    scrolla ned till år 2002 och sedan klicka på det första (öppnas i pdf):

    "2002:20 Vårdbidrag (version 6)....."
    ______________________________ ________________

    Sedan mer kostnader mm:

    http://www.forsakringskassan.se/nav/...21246aae619e9a

    scrolla ned till (öppnas i pdf):

    "Mer kostnader i vårdbidrag (Analyserar 2006:19)...."

    ______________________________ __________________

    Sedan på samma sidan som ovan scrolla vidare ned och klicka på:

    "Vårdbidrag. Ett urval kammarrätts domar 2000- juni 2004 avseende barn med neuropsykiatriska diagnoser....)

    Det sista ovan är praxis som gäller för barn med autismdiganos.

    Mycket att läsa det vet jag men mycket värd att göra det (tycker jag iaf) innan ansökan, om man orkar förstås.

    Hoppas det hjälper

    Lycka till!
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6
    Tack det ska jag läsa.
  12. 6
    Tack det ska jag läsa.

Liknande trådar

  1. Boktips till 8-åring och 6-åring
    By Stella** in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 11:06
  2. vårdbidrag 5-åring med HFA?
    By Skilla_J in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 17:47
  3. Lektips 4-åring och 1,5-åring? (långt)
    By Gaaah in forum Föräldraskap
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 21:39
  4. vårdbidrag
    By smålandstyra in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 13:01
  5. Mamma, pappa, 3-åring + 1-åring!
    By Mamman in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 19:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar