Hur mycket äter era barn?
_1005 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2008
    #1

    Hur mycket äter era barn?

    Förvånas hela tiden över hur mycket Ragnar äter. Idag åt vi potatis och burk köttbullar(kände inte för att stå vid spisen ). Ragnar älskade det och vräkte i sig två potatisar och 8st köttbullar! ja och så lite ärtor och morötter på det. Då verkade han iaf mätt tycker annars att han aldrig verkar vara mätt när han ätit. En burk mat räcker inte långt.
    Han brukar äta
    frukost kl 7. 1-1½ portion gröt och lite smörgåsbitar.
    mellanmål kl 10 en mosad banan och kanske lite rån.
    lunch kl 12.30 en burk mat och någon frukt/bär till efterrätt
    mellanmål kl 14 frukt eller yoghurt
    middag kl 16 en stor portion mat samma som oss
    kvällsmat kl 18.30 1-1½ portion gröt.
    Jag tycker att jag inte gör annat än att stoppa i honom mat och han vill hela tiden ha mer. Gösta som är 2år äter knappt lika mycket, oftast mindre. Men så är han en liten plutt och Ragnar en reäl kille...
  2. 1
    Hur mycket äter era barn? Förvånas hela tiden över hur mycket Ragnar äter. Idag åt vi potatis och burk köttbullar(kände inte för att stå vid spisen ). Ragnar älskade det och vräkte i sig två potatisar och 8st köttbullar! ja och så lite ärtor och morötter på det. Då verkade han iaf mätt tycker annars att han aldrig verkar vara mätt när han ätit. En burk mat räcker inte långt.
    Han brukar äta
    frukost kl 7. 1-1½ portion gröt och lite smörgåsbitar.
    mellanmål kl 10 en mosad banan och kanske lite rån.
    lunch kl 12.30 en burk mat och någon frukt/bär till efterrätt
    mellanmål kl 14 frukt eller yoghurt
    middag kl 16 en stor portion mat samma som oss
    kvällsmat kl 18.30 1-1½ portion gröt.
    Jag tycker att jag inte gör annat än att stoppa i honom mat och han vill hela tiden ha mer. Gösta som är 2år äter knappt lika mycket, oftast mindre. Men så är han en liten plutt och Ragnar en reäl kille...
  3. Medlem sedan
    Sep 2009
    #2
    Det är väl olika från barn till barn antar jag. Såhär ser en vanlig dag ut för Julia

    Frukost kl 7-8 ca 1-1½ dl kräm med en liten smörgås
    Ibland mellis vid 10 tiden, nån frukt. Men oftast ingen mellis. Märker om hon verkar hungrig.

    Lunch kl 12, samma som jag äter. ( om man ska tänka mängd så kanske 1 potatis o 3 köttbullar)

    Mellis vid 15 tiden, Nån frukt. T.ex en banan eller ett halvt päron/äpple.

    Middag ca kl 17 Samma som jag äter.

    Kvällsmat ca kl 19.30 1-1½ dl kräm.

    Hon verkar nöjd med det. Men som sagt, det är väl olika på alla.
  4. 2
    Det är väl olika från barn till barn antar jag. Såhär ser en vanlig dag ut för Julia

    Frukost kl 7-8 ca 1-1½ dl kräm med en liten smörgås
    Ibland mellis vid 10 tiden, nån frukt. Men oftast ingen mellis. Märker om hon verkar hungrig.

    Lunch kl 12, samma som jag äter. ( om man ska tänka mängd så kanske 1 potatis o 3 köttbullar)

    Mellis vid 15 tiden, Nån frukt. T.ex en banan eller ett halvt päron/äpple.

    Middag ca kl 17 Samma som jag äter.

    Kvällsmat ca kl 19.30 1-1½ dl kräm.

    Hon verkar nöjd med det. Men som sagt, det är väl olika på alla.
  5. Medlem sedan
    Sep 2009
    #3
    Tycker att det pendlar ganska bra i hur mkt dem äter men Linnéas ser ungefär ut såhär..
    ca 5.00 ammas i sängen
    ca 8.00 gröt och 1/2-1 smörgås
    mellan 11.00-12.00 Lunch (samma som jag) =1potatis 3 köttbullar och ärtor.. Frukt
    14.30-15-00 Mellis, Youghurt och smörgås
    17.00 Middag (samma som jag) "1potatis 1 1/2 falukorvsbit lite ägg och grönsaker
    19.00 Gröt och ammas
  6. 3
    Tycker att det pendlar ganska bra i hur mkt dem äter men Linnéas ser ungefär ut såhär..
    ca 5.00 ammas i sängen
    ca 8.00 gröt och 1/2-1 smörgås
    mellan 11.00-12.00 Lunch (samma som jag) =1potatis 3 köttbullar och ärtor.. Frukt
    14.30-15-00 Mellis, Youghurt och smörgås
    17.00 Middag (samma som jag) "1potatis 1 1/2 falukorvsbit lite ägg och grönsaker
    19.00 Gröt och ammas
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4
    Här har vi också ett matvrak - som dessutom ska äta ALLT själv!

    Morris brukar äta:
    06:00 180 ml ersättning
    7.00 1 portion gröt och lite smörgåsbitar.
    09:00 120 ml ersättning
    lunch kl 12:00 samma lunch som mig plus någon frukt/bär till efterrätt
    mellanmål kl 15 frukt eller yoghurt med bär
    middag kl 18:00 en stor portion mat samma som oss
    kvällsmat kl 19:00 180 ml ersättning

    Skulle jag erbjuda honom mat härimellan skulle han gladeligen gapa och svälja!
  8. 4
    Här har vi också ett matvrak - som dessutom ska äta ALLT själv!

    Morris brukar äta:
    06:00 180 ml ersättning
    7.00 1 portion gröt och lite smörgåsbitar.
    09:00 120 ml ersättning
    lunch kl 12:00 samma lunch som mig plus någon frukt/bär till efterrätt
    mellanmål kl 15 frukt eller yoghurt med bär
    middag kl 18:00 en stor portion mat samma som oss
    kvällsmat kl 19:00 180 ml ersättning

    Skulle jag erbjuda honom mat härimellan skulle han gladeligen gapa och svälja!
  9. Medlem sedan
    Feb 2008
    #5
    Låter precis som Ragge. Munnen öppnar sig så fort han ser något ätbart och banne den som försöker äta någonting utan att bjuda honom! Vilket Gösta tycker är jätte kul och stoppar i lillebror alltmöjligt så fort han kan.
    Äta är ett av de ord som Ragnar börjat försöka säga. Vi hör att han säger det men vet inte om andra skulle uppfatta det än
  10. 5
    Låter precis som Ragge. Munnen öppnar sig så fort han ser något ätbart och banne den som försöker äta någonting utan att bjuda honom! Vilket Gösta tycker är jätte kul och stoppar i lillebror alltmöjligt så fort han kan.
    Äta är ett av de ord som Ragnar börjat försöka säga. Vi hör att han säger det men vet inte om andra skulle uppfatta det än
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6
    Vad gulligt att Gösta matar honom och vad häftigt att Ragnar försöker säga äta.
    Morris smackar när han vill ha något.

    Gissar att vi kommer få vår ranson av matvägran också men då har de så mycket hull att vi inte behöver "oroa" oss.

    Stora tjejen helammade jag i stort sett fortfarande när hon var i den här åldern så hon var aldrig någon matfantast...hon var inte intresserad eller rättare sagt aldrig riktigt hungrig.
  12. 6
    Vad gulligt att Gösta matar honom och vad häftigt att Ragnar försöker säga äta.
    Morris smackar när han vill ha något.

    Gissar att vi kommer få vår ranson av matvägran också men då har de så mycket hull att vi inte behöver "oroa" oss.

    Stora tjejen helammade jag i stort sett fortfarande när hon var i den här åldern så hon var aldrig någon matfantast...hon var inte intresserad eller rättare sagt aldrig riktigt hungrig.
  13. Medlem sedan
    Feb 2008
    #7
    När jag tex skalar potatis sitter Ragnar och ropar. Agnar agnar agnar. Äta. Så att vi inte ska glömma att ge honom mat
  14. 7
    När jag tex skalar potatis sitter Ragnar och ropar. Agnar agnar agnar. Äta. Så att vi inte ska glömma att ge honom mat
  15. Åza m W o M
    #8
    ha,ha - gud vad gulligt!
  16. 8
    ha,ha - gud vad gulligt!
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    elin äter också hela tiden speciellt nu när jag lagt till två mål gröt om dagen, sover bättre om natten då. så här ser elins matdag ut:

    ca8.00 välling100-150
    ca 9.30 en portion gröt(1 dl vatten)
    ungefär mellan 12-13 en burk mat
    ca 14.30 en portion gröt(1 dl vatten)+frukt
    ca 17.30 samma mat som oss andra mängd ungefär som på lunchen
    ca 20.00 gröt igen(1 dl vatten)
    20.30 välling ungefär som på morgonen

    hon äter som du ser jätteofta men inte jättestora portioner. ganska normala, möjligen att vällingportionerna är ganska små men hon är mer förtjust i gröt.

    stora portioner som ditt lille matvrak får jag inte i henne. 8 köttbullar och 2 potatisar är verkligen mycket, det är ungefär vad jag äter på en middag.. men igår åt elin en stor potatis och tre-fyra matskedar pölsa gick nästan ner. blev bara ca en matsked över ungefär.
    hon är definitivt mer glad i mat än storasyster och ändå är hon ganska liten. kanske det beror på att hon rör på sig hela tiden och har ämnesomsättning därefter dessutom bajsar hon ganska ofta.
  18. 9
    elin äter också hela tiden speciellt nu när jag lagt till två mål gröt om dagen, sover bättre om natten då. så här ser elins matdag ut:

    ca8.00 välling100-150
    ca 9.30 en portion gröt(1 dl vatten)
    ungefär mellan 12-13 en burk mat
    ca 14.30 en portion gröt(1 dl vatten)+frukt
    ca 17.30 samma mat som oss andra mängd ungefär som på lunchen
    ca 20.00 gröt igen(1 dl vatten)
    20.30 välling ungefär som på morgonen

    hon äter som du ser jätteofta men inte jättestora portioner. ganska normala, möjligen att vällingportionerna är ganska små men hon är mer förtjust i gröt.

    stora portioner som ditt lille matvrak får jag inte i henne. 8 köttbullar och 2 potatisar är verkligen mycket, det är ungefär vad jag äter på en middag.. men igår åt elin en stor potatis och tre-fyra matskedar pölsa gick nästan ner. blev bara ca en matsked över ungefär.
    hon är definitivt mer glad i mat än storasyster och ändå är hon ganska liten. kanske det beror på att hon rör på sig hela tiden och har ämnesomsättning därefter dessutom bajsar hon ganska ofta.
  19. Medlem sedan
    Jun 2006
    #10
    Så spännande att det varierar så..fast 8 köttbullar kan han nog inte klämma ner..

    Erik äter såhär typ
    07 Frukost 1,5-2 port gröt + lite frukt
    11,30 Lunch 1-2 burkar mat eller om det vi äter passar till honom + frukt
    15 Mellis en macka + en banan eller fruktburk
    18 Middag 1-2 burkar mat alt 1 burk mat + en macka + en frukt eller fruktburk
    19.30 -20 Natta en stor portion nattvälling

    Om han är superhungrig så blir det lite mellis på fm med men oftast inte. Han är iofs rätt stadig kille. I helgen åt han en burk mat + 2 mosade potatisar med sås.. sen var han ganska mätt
  20. 10
    Så spännande att det varierar så..fast 8 köttbullar kan han nog inte klämma ner..

    Erik äter såhär typ
    07 Frukost 1,5-2 port gröt + lite frukt
    11,30 Lunch 1-2 burkar mat eller om det vi äter passar till honom + frukt
    15 Mellis en macka + en banan eller fruktburk
    18 Middag 1-2 burkar mat alt 1 burk mat + en macka + en frukt eller fruktburk
    19.30 -20 Natta en stor portion nattvälling

    Om han är superhungrig så blir det lite mellis på fm med men oftast inte. Han är iofs rätt stadig kille. I helgen åt han en burk mat + 2 mosade potatisar med sås.. sen var han ganska mätt
  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11
    Mitt lilla matvrak e alltid hungrig så här brukar han äta ungefär:

    kl 6-7 250 välling
    kl 8 frukost med syskonen macka,yoggi & flingor
    kl11.30 ca lunch idag åt han 2 pannkakor med äppelmos & ett knäckebröd
    kl 15 mellis ofta yoggi & flingor ev en macka
    kl 17.30 middag äter ju inte burkmat så han äter det vi äter i stora lass.
    kl 19,30 250 välling och så nattinatt

    kl 02 250 välling han har börjat vilja ha mat på natten igen

    Jag ger ingen efterrätt.Han får i sig ändå massor.Och skulle jag erbjuda majskrokar eller mariekex mellan målen så äter han glupskt.Av alla mina 6 barn är han den som gillar mat mest....
  22. 11
    Mitt lilla matvrak e alltid hungrig så här brukar han äta ungefär:

    kl 6-7 250 välling
    kl 8 frukost med syskonen macka,yoggi & flingor
    kl11.30 ca lunch idag åt han 2 pannkakor med äppelmos & ett knäckebröd
    kl 15 mellis ofta yoggi & flingor ev en macka
    kl 17.30 middag äter ju inte burkmat så han äter det vi äter i stora lass.
    kl 19,30 250 välling och så nattinatt

    kl 02 250 välling han har börjat vilja ha mat på natten igen

    Jag ger ingen efterrätt.Han får i sig ändå massor.Och skulle jag erbjuda majskrokar eller mariekex mellan målen så äter han glupskt.Av alla mina 6 barn är han den som gillar mat mest....

Liknande trådar

  1. hur mycket äter era barn?
    By HeLenAoMagnus in forum _1010 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 09:52
  2. Hur mycket äter era barn?
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 21:29
  3. Hur mycket äter era barn?
    By Mamma med en in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 14:59
  4. Hur mycket mat äter era barn?
    By jessicad in forum _0605 Majbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 23:53
  5. Hr mycket äter era barn?
    By Evve in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 10:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar