Längd och cykel och sånt.
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    Längd och cykel och sånt.

    Ja, hur långa är era barn nu? Ellen vet jag inte rktigt, ca. 115 tror jag. V ska på sista bvc besöket i nästa vecka. Jag funderar på cykel nämligen. E fick ärva en 16 tummare förra sommaren, men nu känns den alldeles för liten! Hon cyklar ju med den, men knäna är ju nästan uppe i styret, men höjer vi sadeln ännu mer så når hon nog inte helt med fötterna när hon sitter på sadeln.... VI har en 20 tummare i garaget, men den ser ju tokstor ut! Så vad har era för cykel, och hur långa är de?
    Katja, mamma till Tre söta tjejer!
    http://ytterbymorsa.blogg.se
  2. 1
    Längd och cykel och sånt. Ja, hur långa är era barn nu? Ellen vet jag inte rktigt, ca. 115 tror jag. V ska på sista bvc besöket i nästa vecka. Jag funderar på cykel nämligen. E fick ärva en 16 tummare förra sommaren, men nu känns den alldeles för liten! Hon cyklar ju med den, men knäna är ju nästan uppe i styret, men höjer vi sadeln ännu mer så når hon nog inte helt med fötterna när hon sitter på sadeln.... VI har en 20 tummare i garaget, men den ser ju tokstor ut! Så vad har era för cykel, och hur långa är de?
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Duktig tjej som kan cykla!
    Astrid har inte knäckt den koden ännu VI ska också på BVC nästa vecka så längd vet jag inte men någonstans mellan 110 och 116 skulle jag gissa för de kläderna passar
    Hon tränar iaf på 12 tums cykeln för jag tror den är lättast. 16 tummarne kanske blir bra när hon kan. 20 låter väldigt stort, den cyklar min 04 på och hon är runt 128 cm lång....
  4. 2
    Duktig tjej som kan cykla!
    Astrid har inte knäckt den koden ännu VI ska också på BVC nästa vecka så längd vet jag inte men någonstans mellan 110 och 116 skulle jag gissa för de kläderna passar
    Hon tränar iaf på 12 tums cykeln för jag tror den är lättast. 16 tummarne kanske blir bra när hon kan. 20 låter väldigt stort, den cyklar min 04 på och hon är runt 128 cm lång....
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3
    Ja, hon var ju tidig med att cykla, 3.5 år. Kollar man på längdanvisningar för cykel står det lite olika, men att 20 tums passar från ca. 115 cm. Vi har ju båda, så hon lär säkert testa! Så var det förra sommaren med, hon hade sin 12 tummare men ville prova den andra vilket gick knagglgt i början av sommaren, men sedan galant.
  6. 3
    Ja, hon var ju tidig med att cykla, 3.5 år. Kollar man på längdanvisningar för cykel står det lite olika, men att 20 tums passar från ca. 115 cm. Vi har ju båda, så hon lär säkert testa! Så var det förra sommaren med, hon hade sin 12 tummare men ville prova den andra vilket gick knagglgt i början av sommaren, men sedan galant.
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    Devin lärde sig att cykla förra våren och började på en liten 12-tummare som han själv kände sig trygg med. Nu blir det en 16-tummare som de rekomenderar till både hans längd och ålder, ca 116 cm är han...
  8. 4
    Devin lärde sig att cykla förra våren och började på en liten 12-tummare som han själv kände sig trygg med. Nu blir det en 16-tummare som de rekomenderar till både hans längd och ålder, ca 116 cm är han...
  9. Medlem sedan
    Sep 1999
    #5
    Det var bla. här jag kollade
    http://www.cykelimporten.se/sidor/faq-cykelstorlek.html
    Så därför undrar jag!
  10. 5
    Det var bla. här jag kollade
    http://www.cykelimporten.se/sidor/faq-cykelstorlek.html
    Så därför undrar jag!
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Ture är 118,5 cm lång numera. Längst på dagis. Han har en 16" cykel, storebrors gamla. Den är lagom förutom att styret är lite lågt, och det går tyvärr inte att höja mer.

    Ture har inte lärt sig att cykla själv än, men han är nästan där. Det känns därför för tidigt med en 20" - känns inte som att det skulle bli enklare för honom att vingla omkring på en ännu större cykel. Dessutom passar 20 tummaren vi har hemma fortfarande till storebror, och vi har ingen lust att köpa en 20" till att ställa hemma i garaget.

    Ture får alltså lära sig cykla ordentligt på 16 tums cykeln, och så får vi se lite längre om det blir något nyköp till storebror som leder till att Ture får hans gamla (som för övrigt är jättefin!).
  12. 6
    Ture är 118,5 cm lång numera. Längst på dagis. Han har en 16" cykel, storebrors gamla. Den är lagom förutom att styret är lite lågt, och det går tyvärr inte att höja mer.

    Ture har inte lärt sig att cykla själv än, men han är nästan där. Det känns därför för tidigt med en 20" - känns inte som att det skulle bli enklare för honom att vingla omkring på en ännu större cykel. Dessutom passar 20 tummaren vi har hemma fortfarande till storebror, och vi har ingen lust att köpa en 20" till att ställa hemma i garaget.

    Ture får alltså lära sig cykla ordentligt på 16 tums cykeln, och så får vi se lite längre om det blir något nyköp till storebror som leder till att Ture får hans gamla (som för övrigt är jättefin!).
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Katja lärde sig cykla på en 12-tummare i höstas. Jag köpte en 16" till henne igår. Hon är nästan 118 cm lång, men det kändes ändå som om klivet till 20" hade varit alldeles för stort från 12"! Hon är supernöjd och cyklar på. Tycker det ser "rätt" ut fast vi måste nog höja både sadel och styre.
  14. 7
    Katja lärde sig cykla på en 12-tummare i höstas. Jag köpte en 16" till henne igår. Hon är nästan 118 cm lång, men det kändes ändå som om klivet till 20" hade varit alldeles för stort från 12"! Hon är supernöjd och cyklar på. Tycker det ser "rätt" ut fast vi måste nog höja både sadel och styre.

Liknande trådar

  1. Tum på cykel?
    By nenne33 in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 20:00
  2. Cykel
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 22:07
  3. Cykel - längd
    By 3-barnsmorsan in forum _02 Vårbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:45
  4. cykel?
    By Norrländskan in forum _0407 Julibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 08:15
  5. ang cykel
    By pia5 in forum _02 Sommarbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 15:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar