För mycket begärt?
Pappasnack
  1. Anonym E
    #1

    För mycket begärt?

    Hej!

    Jag undrar om ni tycker att det är för mycket begärt att be min kille att vara lite extra försiktig med vad han säger när jag har pms?
    Jag brukar bli väldigt hormonell under en viss tid i månaden och ibland kan jag liksom känna att han borde vara lite försiktigare när han vet att jag är extra känslig? Jag vet att jag ofta överreagerar, men det är så svårt för mig att kontrollera mina känslor just då. Så, vad tycker ni? Är det för mycket begärt?
  2. 1
    För mycket begärt? Hej!

    Jag undrar om ni tycker att det är för mycket begärt att be min kille att vara lite extra försiktig med vad han säger när jag har pms?
    Jag brukar bli väldigt hormonell under en viss tid i månaden och ibland kan jag liksom känna att han borde vara lite försiktigare när han vet att jag är extra känslig? Jag vet att jag ofta överreagerar, men det är så svårt för mig att kontrollera mina känslor just då. Så, vad tycker ni? Är det för mycket begärt?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Litet svårt för honom att veta

    OK, på ett ungefär kanske han kan ana sig till när du förvandlas till ett eldsprutande monster men den som vet det bäst är ändå du själv. Alltså, när du känner att du regerar orimligt mycket pga dina besvär, kan du inte

    1) Tala om för honom att det är det det beror på och
    2) Be honom om ursäkt för att du överreagerar på något som i vanliga fall inte hade varit något särskilt men är det just då.

    Är det för mycket begärt?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Litet svårt för honom att veta OK, på ett ungefär kanske han kan ana sig till när du förvandlas till ett eldsprutande monster men den som vet det bäst är ändå du själv. Alltså, när du känner att du regerar orimligt mycket pga dina besvär, kan du inte

    1) Tala om för honom att det är det det beror på och
    2) Be honom om ursäkt för att du överreagerar på något som i vanliga fall inte hade varit något särskilt men är det just då.

    Är det för mycket begärt?
  5. Anonym E
    #3
    Jo, jag berättar alltid för honom att det är den tiden på månaden och jag brukar också förklara att jag troligtvis överreagerar. Men han kan ändå inte förstå att jag blir ledsen av hans beteende. Han säger bara "du har ingenting att vara ledsen för".
  6. 3
    Jo, jag berättar alltid för honom att det är den tiden på månaden och jag brukar också förklara att jag troligtvis överreagerar. Men han kan ändå inte förstå att jag blir ledsen av hans beteende. Han säger bara "du har ingenting att vara ledsen för".
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    OK

    För all del, då har du försökt och att han kanske försöker tassa litet på tå kring dig vid de tillfällena är kanske inte för mycket begärt. Fast det kanske han försöker även om han inte nödvändigtvis lyckas jämt?
    Samtidigt måste du komma ihåg att han inte är utsatt för sådana här hormonstormar och kan egentligen aldrig helt sätta sig in i hur det kan komma sig att exakt samma situation en dag kan få dig att skratta och en annan dag får dig att bli förbannad eller börja gråta hysteriskt. Det är inte lätt att begripa för en man helt enkelt.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    OK För all del, då har du försökt och att han kanske försöker tassa litet på tå kring dig vid de tillfällena är kanske inte för mycket begärt. Fast det kanske han försöker även om han inte nödvändigtvis lyckas jämt?
    Samtidigt måste du komma ihåg att han inte är utsatt för sådana här hormonstormar och kan egentligen aldrig helt sätta sig in i hur det kan komma sig att exakt samma situation en dag kan få dig att skratta och en annan dag får dig att bli förbannad eller börja gråta hysteriskt. Det är inte lätt att begripa för en man helt enkelt.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Jag är tveksam....

    visst kan du prata med honom och förvarna men hur gör du med alla andra du träffar under den tiden? Ber du alla andra i din omgivning respektera dig på samma sätt?

    Jag kan känna att du gör det lite lätt för dig, kanske borde du istället ta tag i din pms. Det finns säkerligen hjälp som i alla fall kan lindra dina besvär.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Jag är tveksam.... visst kan du prata med honom och förvarna men hur gör du med alla andra du träffar under den tiden? Ber du alla andra i din omgivning respektera dig på samma sätt?

    Jag kan känna att du gör det lite lätt för dig, kanske borde du istället ta tag i din pms. Det finns säkerligen hjälp som i alla fall kan lindra dina besvär.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Hormonspiral t.ex.

    Jag hade en bekant som hade haft problem med PMS som upplevde att de minskade så mycket att de närmast försvann när hon satte in en hormonspiral. Huruvida det är en vanlig effekt vet jag däremot inte, det kan säkert mammorna ge bättre svar på.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Hormonspiral t.ex. Jag hade en bekant som hade haft problem med PMS som upplevde att de minskade så mycket att de närmast försvann när hon satte in en hormonspiral. Huruvida det är en vanlig effekt vet jag däremot inte, det kan säkert mammorna ge bättre svar på.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    japp...

    så sant, det finns säkert någon lösning eller lindring.

    Jag hade en bekant som hade haft problem med PMS som upplevde att de minskade så mycket att de närmast försvann när hon satte in en hormonspiral. Huruvida det är en vanlig effekt vet jag däremot inte, det kan säkert mammorna ge bättre svar på.
  14. 7
    japp... så sant, det finns säkert någon lösning eller lindring.

    Jag hade en bekant som hade haft problem med PMS som upplevde att de minskade så mycket att de närmast försvann när hon satte in en hormonspiral. Huruvida det är en vanlig effekt vet jag däremot inte, det kan säkert mammorna ge bättre svar på.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8
    Om ni är särbo är det helt OK att bara meddela att "nu är det dags, jag säger till när det är klart" och sedan kan ni vara isär under den tiden.

    Men lika lite som ett barn med problematik får slå andra barn bör dessa svängningar drabba den samboende parten.

    Då det i ett parförhållande bör finnas plats för en dålig då o då kan detta fungera men en vecka med Godzilla varje månad är helt enkelt för mycket!

    Jag har varit ihop men en kvinna där jag av självbevarelsesdrift hade koll på den tid på månaden och varje gång kom jag att tänka på den vits en kompis berättade:

    Fråga: Vet du vad skillnaden mellan en terrorist och en kvinna med PMS är?

    Svar: En terrorist kan man förhandla med!

    I essens är det DU som ändrar beteende och begär att HAN ska anpassa sig och det låter inte helt rättvist i mina öron.
  16. 8
    Om ni är särbo är det helt OK att bara meddela att "nu är det dags, jag säger till när det är klart" och sedan kan ni vara isär under den tiden.

    Men lika lite som ett barn med problematik får slå andra barn bör dessa svängningar drabba den samboende parten.

    Då det i ett parförhållande bör finnas plats för en dålig då o då kan detta fungera men en vecka med Godzilla varje månad är helt enkelt för mycket!

    Jag har varit ihop men en kvinna där jag av självbevarelsesdrift hade koll på den tid på månaden och varje gång kom jag att tänka på den vits en kompis berättade:

    Fråga: Vet du vad skillnaden mellan en terrorist och en kvinna med PMS är?

    Svar: En terrorist kan man förhandla med!

    I essens är det DU som ändrar beteende och begär att HAN ska anpassa sig och det låter inte helt rättvist i mina öron.
  17. Medlem sedan
    Sep 2001
    #9
    Det är nog du själv som har fullt ansvar för det du säger och gör. Det är inte han som ansvarar för ditt beteende, så på det sättet kan man anse att det är för mycket begärt.
    Men oberoende av det så finns det ingen orsak att låta bli att tala om detta. Han lär sig nog snart hur saker hänger ihop och kan välja att hålla låg profil när det är skäl till det.

    OBS. Lära sig är inte detsamma som att förstå. Man kan lära sig sådant man inte förstår.
  18. 9
    Det är nog du själv som har fullt ansvar för det du säger och gör. Det är inte han som ansvarar för ditt beteende, så på det sättet kan man anse att det är för mycket begärt.
    Men oberoende av det så finns det ingen orsak att låta bli att tala om detta. Han lär sig nog snart hur saker hänger ihop och kan välja att hålla låg profil när det är skäl till det.

    OBS. Lära sig är inte detsamma som att förstå. Man kan lära sig sådant man inte förstår.

Liknande trådar

  1. Är det för mycket begärt...
    By irriteradbsk in forum Småbarn
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 19:42
  2. ok är det här för mycket begärt
    By Anonym mamma in forum Tonåringar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 18:24
  3. För mycket begärt??
    By ar72 in forum Autismspektrum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 00:12
  4. För mycket begärt?? *ot*
    By Trädgårdsmamman in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 08:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar