8 åringar
Småbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    8 åringar

    Hej !! Hur långt bort får era 8 åringar gå?

    Och får era 8 åringar gå över vägar eller stora vägar själv?

    En hönsmamma som undrar hur långt och om era barn får gå över vägar själva.

    Jag menar det är vi vuxna som har ansvaret över våra barn och säkerheten.

    Det är inte så att jag inte litar på min dotter. Men man vill ha råd och tips av andra hur andra beter sig och gör med sina egna 8åringar.

    Skönt att få höra vad andra gör.

    Mvh Hönsmamman
  2. 1
    8 åringar Hej !! Hur långt bort får era 8 åringar gå?

    Och får era 8 åringar gå över vägar eller stora vägar själv?

    En hönsmamma som undrar hur långt och om era barn får gå över vägar själva.

    Jag menar det är vi vuxna som har ansvaret över våra barn och säkerheten.

    Det är inte så att jag inte litar på min dotter. Men man vill ha råd och tips av andra hur andra beter sig och gör med sina egna 8åringar.

    Skönt att få höra vad andra gör.

    Mvh Hönsmamman
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    MIn 8-åring är en väldigt försiktig tjej och eftersom vi bor på landet finns inga kompisar att gå/cykla till på egen hand. Det jag sagt här är hur långt bort hon får gå, länge var det till slutet av en hage, nu är det inklusive ett mindre skogsparti (som är rimligt överskådligt).

    Mina föräldrar bor ca 2 km från barnens skola och min tanke är att barnen (Storan+lillebror på 6 år) under våren ska få lära sig att hitta hem till mormor och morfar själva från skolan. Barn är olika och jag tror faktiskt att det är Lilleman som kommer vara den som hittar.
    De kommer bara gå över där det är trafiksignaler, vilket känns tryggt.

    Hade vi bott i ett villaområde hade båda barnen säkert fått gå/cykla till kompisar på egen hand, inom området. Hur långt bort beror inte på avståndet, utan på hur området är beskaffat.

    Självklart är det vi vuxna som har ansvaret över barn och säkerhet, men vi har även ansvar för att barnen lär sig att ta eget ansvar och det lär de sig genom adekvata utmaningar baserade på ålder och mognad. T.ex. så har båda mina barn bytt om på "rätt" sida i badhuset utan sällskap av vuxen från 6-7 års ålder. Det har de klarat tack vare att vi långt tidigare började ge dem egna skåp med eget lås och att själva ta hand om sina saker. Vad gäller vägar så funkar samma koncept: Följ med första gångerna, men testa att låta barnet ta eget ansvar.
  4. 2
    MIn 8-åring är en väldigt försiktig tjej och eftersom vi bor på landet finns inga kompisar att gå/cykla till på egen hand. Det jag sagt här är hur långt bort hon får gå, länge var det till slutet av en hage, nu är det inklusive ett mindre skogsparti (som är rimligt överskådligt).

    Mina föräldrar bor ca 2 km från barnens skola och min tanke är att barnen (Storan+lillebror på 6 år) under våren ska få lära sig att hitta hem till mormor och morfar själva från skolan. Barn är olika och jag tror faktiskt att det är Lilleman som kommer vara den som hittar.
    De kommer bara gå över där det är trafiksignaler, vilket känns tryggt.

    Hade vi bott i ett villaområde hade båda barnen säkert fått gå/cykla till kompisar på egen hand, inom området. Hur långt bort beror inte på avståndet, utan på hur området är beskaffat.

    Självklart är det vi vuxna som har ansvaret över barn och säkerhet, men vi har även ansvar för att barnen lär sig att ta eget ansvar och det lär de sig genom adekvata utmaningar baserade på ålder och mognad. T.ex. så har båda mina barn bytt om på "rätt" sida i badhuset utan sällskap av vuxen från 6-7 års ålder. Det har de klarat tack vare att vi långt tidigare började ge dem egna skåp med eget lås och att själva ta hand om sina saker. Vad gäller vägar så funkar samma koncept: Följ med första gångerna, men testa att låta barnet ta eget ansvar.
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3
    Min 9-pring har sedan ca 1 år fått gå hem från skolan själv.Det innebär nästan 1 km i samhälle över huvudgatan i samhället och över järnvägsövergång.
    Hon har fått gå själv till kompisar på samma avstånd som skolan .Nu har hon fått börja cykla till kompis som bor så till att hon inte behöver cykla på någon starkt trafikerad väg.
  6. 3
    Min 9-pring har sedan ca 1 år fått gå hem från skolan själv.Det innebär nästan 1 km i samhälle över huvudgatan i samhället och över järnvägsövergång.
    Hon har fått gå själv till kompisar på samma avstånd som skolan .Nu har hon fått börja cykla till kompis som bor så till att hon inte behöver cykla på någon starkt trafikerad väg.

Liknande trådar

  1. Fyra 11-12-åringar, två 8-9-åringar
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 19:57
  2. Apropå 15-åringar som dejtar 19-åringar
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 20:55
  3. 6 åringar
    By Isa Sve in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 16:54
  4. Hur är era 6-åringar
    By anonymt namn in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 14:17
  5. 1½-åringar-2½ åringar, behöver tips
    By ella in forum Barn som yrke
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar