Operationer
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Operationer

    Är det bara jag som tycker mig se att operationerna och dess risker delas in i två grupper? De som sker pga medicinska orsaker och skönhetsoperationer. Och att skönhetsoperationerna skulle vara mindre allvarliga att göra? Även på tv ser man den trenden tycker jag.

    Vad tycker ni?
  2. 1
    Operationer Är det bara jag som tycker mig se att operationerna och dess risker delas in i två grupper? De som sker pga medicinska orsaker och skönhetsoperationer. Och att skönhetsoperationerna skulle vara mindre allvarliga att göra? Även på tv ser man den trenden tycker jag.

    Vad tycker ni?
  3. monka
    #2
    en sövning är alltid en risk men en i grunden frisk person har ju bättre grundförutsättningar än en som för stunden är sjuklig så visst finns en viss skillnad mellan dem. Men ett risktagande är det det ska man inte glömma.
  4. 2
    en sövning är alltid en risk men en i grunden frisk person har ju bättre grundförutsättningar än en som för stunden är sjuklig så visst finns en viss skillnad mellan dem. Men ett risktagande är det det ska man inte glömma.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3
    Javisst. Att operera sig för skönhet är inte lika "farligt" som en annan operation.
    Konstigt för en stor buk op är ju mer invasiv än tex en meniskop.
  6. 3
    Javisst. Att operera sig för skönhet är inte lika "farligt" som en annan operation.
    Konstigt för en stor buk op är ju mer invasiv än tex en meniskop.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    Jo, det är sant men jag kan tycka att skönhetsoperationerna bagatelliseras. Men jag påverkas mycket av jobbet antar jag.
  8. 4
    Jo, det är sant men jag kan tycka att skönhetsoperationerna bagatelliseras. Men jag påverkas mycket av jobbet antar jag.
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5
    Ja, att sövas är alltid en belastning på kroppen och skönhetsoperationer har en förmåga att inte stanna vid bara en.
  10. 5
    Ja, att sövas är alltid en belastning på kroppen och skönhetsoperationer har en förmåga att inte stanna vid bara en.
  11. monka
    #6
    det tycker jag med. Även vid konsultationerna kan jag känna som har lite egen erfarenhet. De fick en massa frågor kan jag säga*s*
  12. 6
    det tycker jag med. Även vid konsultationerna kan jag känna som har lite egen erfarenhet. De fick en massa frågor kan jag säga*s*
  13. Liz*
    #7
    Det är jäkla onödigt att dö för en skönhetsoperation, det tycker jag.
  14. 7
    Det är jäkla onödigt att dö för en skönhetsoperation, det tycker jag.
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8
    Jag tänker tvärtom, är det medicinska orsaker så är oftast inte alternativet så himla lockande. Skönhetsoperationer är ju oftast bara att låta bli.

    Alltså skulle jag aldrig utsätta mig för risker, ens yttepyttesåna, bara för skönhetsskull. Ingen kniv i närheten av mig om jag har ett vettigt alternativ
  16. 8
    Jag tänker tvärtom, är det medicinska orsaker så är oftast inte alternativet så himla lockande. Skönhetsoperationer är ju oftast bara att låta bli.

    Alltså skulle jag aldrig utsätta mig för risker, ens yttepyttesåna, bara för skönhetsskull. Ingen kniv i närheten av mig om jag har ett vettigt alternativ
  17. Medlem sedan
    Jun 2007
    #9
    Jo det är det ju. Nu är det är ju väldigt sällan det händer här i Sverige i alla fall.
  18. 9
    Jo det är det ju. Nu är det är ju väldigt sällan det händer här i Sverige i alla fall.
  19. Salander
    #10
    Vet inte om jag förstår hur du menar med delas i två grupper.
    På sätt och vis är de ju olika saker.
    Planerade operationer på oftast friska, kanske unga individer är det ju liite mindre risk kring.
    Men visst jag håller med, men det är väl inte riktigt i "säljarnas" intresse att betona riskerna?
  20. 10
    Vet inte om jag förstår hur du menar med delas i två grupper.
    På sätt och vis är de ju olika saker.
    Planerade operationer på oftast friska, kanske unga individer är det ju liite mindre risk kring.
    Men visst jag håller med, men det är väl inte riktigt i "säljarnas" intresse att betona riskerna?
  21. Liz*
    #11
    I länder med högre kvot av operationer händer det ibland och andra gånger får folk dåliga operationsresultat och andra får skador, till och med människor som är stenrika och kan betala bästa plastikkirurgen har ibland missöden, det gör att man verkligen tänker efter.
  22. 11
    I länder med högre kvot av operationer händer det ibland och andra gånger får folk dåliga operationsresultat och andra får skador, till och med människor som är stenrika och kan betala bästa plastikkirurgen har ibland missöden, det gör att man verkligen tänker efter.
  23. Medlem sedan
    Jun 2007
    #12
    Jo, det är sant.
  24. 12
    Jo, det är sant.
  25. Medlem sedan
    Jun 2007
    #13
    Jo, på det sättet är de ju uppdelade kan man säga. Jag menar mer att en skönhetsoperation ofta bagatelliseras och att riskerna för komplikationer inte tas på allvar.
  26. 13
    Jo, på det sättet är de ju uppdelade kan man säga. Jag menar mer att en skönhetsoperation ofta bagatelliseras och att riskerna för komplikationer inte tas på allvar.
  27. Salander
    #14
    Ja för i egentlig mening är de ju kanske helt onödiga, om man ställer det mot risken så är risken stor . Jag håller med dig att det, kanske speciellt i media bagatelliseras.
  28. 14
    Ja för i egentlig mening är de ju kanske helt onödiga, om man ställer det mot risken så är risken stor . Jag håller med dig att det, kanske speciellt i media bagatelliseras.
  29. Medlem sedan
    Dec 2006
    #15
    En operation innebär alltid en risk, sen är väl risken för svåra komplikationer eller att man kolavippen olika stor beroende på vad för nån operation det gäller. Risken finns alltid.
  30. 15
    En operation innebär alltid en risk, sen är väl risken för svåra komplikationer eller att man kolavippen olika stor beroende på vad för nån operation det gäller. Risken finns alltid.
  31. Medlem sedan
    Mar 2005
    #16

    Ja...

    Opererar man brösten för att de ska lyftast lite eller så så är man ju frisk i grunden och då känns det inte som en lika riskfylld operation kanske.

    Är man väldigt väldigt sjuk och ska transplantera hjärta och lungor då är det nog en hel del annat i kroppen som är påverkat.

    Det är väl grunförutsättningarna. Sen aspekterna varför man utför operationen?

    Jag skulle (som det känns idag) aldrig utsätta mig för en skönhetsoperation. Jag vill absolut inte att någon opererar på mig om det inte är absolut nödvändigt.

    Men när jag stod inför "vi måste operera dig akut annars så finns du snart inte" ja, då finns ju liksom inte alternativet. Självklart vill jag att de ska rädda mitt liv! Jag älskar ju att leva!

    Men ur risksynvinkel så vet jag inte. Det varierar säkert mellan olika operationer. Att lyfta brösten LÅTER i mina öron inte lika riskfyllt som att flytta upp lillhjärnan som hänger halvvägs ner i nacken. Men jag vet inte, jag är inte läkare
    It doesn't matter what languages we speak as long as we speak the same language.

    Bloggar gör jag ibland när andan faller på :P
    http://snusilusosannibus.blogspot.com

    Mamma till underbara A och lilla E!
  32. 16
    Ja... Opererar man brösten för att de ska lyftast lite eller så så är man ju frisk i grunden och då känns det inte som en lika riskfylld operation kanske.

    Är man väldigt väldigt sjuk och ska transplantera hjärta och lungor då är det nog en hel del annat i kroppen som är påverkat.

    Det är väl grunförutsättningarna. Sen aspekterna varför man utför operationen?

    Jag skulle (som det känns idag) aldrig utsätta mig för en skönhetsoperation. Jag vill absolut inte att någon opererar på mig om det inte är absolut nödvändigt.

    Men när jag stod inför "vi måste operera dig akut annars så finns du snart inte" ja, då finns ju liksom inte alternativet. Självklart vill jag att de ska rädda mitt liv! Jag älskar ju att leva!

    Men ur risksynvinkel så vet jag inte. Det varierar säkert mellan olika operationer. Att lyfta brösten LÅTER i mina öron inte lika riskfyllt som att flytta upp lillhjärnan som hänger halvvägs ner i nacken. Men jag vet inte, jag är inte läkare
  33. Medlem sedan
    Nov 2008
    #17
    Vad anser ni vara en skönhetsop? Jaghar fött 20 barn o fick en stor tung hängig mage. Opererade mig, en stor bukplastik. Det känns helt fantastiskt bra nu..3 kg överskottshud togs bort.. men jag anser det inte vara en skönhetsop. Utan jag hade en vilja att helt enkelt se normal ut o inte som i 7:e månaden..men bekanta anser att detta är en skönhetsop. Inte alla men några.
  34. 17
    Vad anser ni vara en skönhetsop? Jaghar fött 20 barn o fick en stor tung hängig mage. Opererade mig, en stor bukplastik. Det känns helt fantastiskt bra nu..3 kg överskottshud togs bort.. men jag anser det inte vara en skönhetsop. Utan jag hade en vilja att helt enkelt se normal ut o inte som i 7:e månaden..men bekanta anser att detta är en skönhetsop. Inte alla men några.
  35. Medlem sedan
    Nov 2008
    #18
    Haha, nej, inte 20 barn.. Utan 10..
  36. 18
    Haha, nej, inte 20 barn.. Utan 10..
  37. Medlem sedan
    Jun 2007
    #19
    Jo så är det ju och även beroende på vilka grundsjukdomar man har. Men ändå, jag upplever att det är lite bagatelliserat med riskerna vid skönhetsop.
  38. 19
    Jo så är det ju och även beroende på vilka grundsjukdomar man har. Men ändå, jag upplever att det är lite bagatelliserat med riskerna vid skönhetsop.
  39. Medlem sedan
    May 2009
    #20
    Herregud, jag höll på att svimma där ett tag. 20 barn liksom
  40. 20
    Herregud, jag höll på att svimma där ett tag. 20 barn liksom
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Fler operationer
    By Hydrocefalus87 in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 18:36
  2. På tal om operationer...
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-31, 21:08
  3. Ang GBP-operationer
    By Cherinne in forum Ordet är fritt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 15:59
  4. Ang GBP-operationer
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 15:32
  5. mer om operationer
    By -AT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 23:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar