Mer orolig än någonsin
_1110 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2011
    #1

    Mer orolig än någonsin

    Från "ingenstans" har jag gått från att vara normalt orolig, till jätteoroligt, till att nu vara "helt säker" på att bebisen är död där inne.
    Tidigare kände jag "fladdrande" i magen och den var mer spänd och hård. Nu känns det som att den är mindre och att jag liksom kan dra in den.

    Det känns verkligen för jävligt, som att jag redan vet att bebisen dött. Måste nog ringa min MVC och be om ett UL till (gjorde ett i vecka 10 och allt var jättebra, är i vecka 14 nu).

    Jag har inte haft varken blödningar eller smärtor i magen, men det är väl den där kvinnliga intuitionen som talar... :/
  2. 1
    Mer orolig än någonsin Från "ingenstans" har jag gått från att vara normalt orolig, till jätteoroligt, till att nu vara "helt säker" på att bebisen är död där inne.
    Tidigare kände jag "fladdrande" i magen och den var mer spänd och hård. Nu känns det som att den är mindre och att jag liksom kan dra in den.

    Det känns verkligen för jävligt, som att jag redan vet att bebisen dött. Måste nog ringa min MVC och be om ett UL till (gjorde ett i vecka 10 och allt var jättebra, är i vecka 14 nu).

    Jag har inte haft varken blödningar eller smärtor i magen, men det är väl den där kvinnliga intuitionen som talar... :/
  3. Medlem sedan
    Sep 2008
    #2
    Hoppas inte att din kvinnliga intuition har rätt.
    Hoppas du får tid för undersökning men det är säkert ingen fara.
  4. 2
    Hoppas inte att din kvinnliga intuition har rätt.
    Hoppas du får tid för undersökning men det är säkert ingen fara.
  5. Anonym
    #3
    Om du känner dig orolig ring MVC och prata.
    Dom finns ju där för det.
    Men jag tycker inte du ska vara orolig och "säker" på att den är död. Du är så pass tidig med att känna små rörelser och då dom är så små kan det gå någon dag utan att du känner något. Senare i graviditeten ska man känna rörelser varje dag, men nu är dom så små och tänker man inte på det så känner man inte.
    Det där med magen kan ha många orsaker. Du kanske inte "lagrar" så mycket vatten längre. Moderkakan kanske har ändrat sig och sitter bakåt osv.

    I det du säger kan jag känna igen mig. Jag tycker inte jag har någon mage och jag är i vecka 15+4, vill minnas att jag hade mage nu med första barnet. Jag kände för någon vecka sedan rörelser men har inte känt det nu på säkert en vecka.
    Har varit orolig och tänkt att barnet är dött osv.
    Men jag har inte ont och jag blöder inte, så jag vänder det oroliga till att tänka och glädjas åt varje dag man har. Är nåt fel och barnet är dött så kommer kroppen tala om det.

    Men ring du och prata och se vad dom säger, men oroa dig inte i onödan, försök vara glad även om det ibland är svårt.
    Sköt om dig!
  6. 3
    Om du känner dig orolig ring MVC och prata.
    Dom finns ju där för det.
    Men jag tycker inte du ska vara orolig och "säker" på att den är död. Du är så pass tidig med att känna små rörelser och då dom är så små kan det gå någon dag utan att du känner något. Senare i graviditeten ska man känna rörelser varje dag, men nu är dom så små och tänker man inte på det så känner man inte.
    Det där med magen kan ha många orsaker. Du kanske inte "lagrar" så mycket vatten längre. Moderkakan kanske har ändrat sig och sitter bakåt osv.

    I det du säger kan jag känna igen mig. Jag tycker inte jag har någon mage och jag är i vecka 15+4, vill minnas att jag hade mage nu med första barnet. Jag kände för någon vecka sedan rörelser men har inte känt det nu på säkert en vecka.
    Har varit orolig och tänkt att barnet är dött osv.
    Men jag har inte ont och jag blöder inte, så jag vänder det oroliga till att tänka och glädjas åt varje dag man har. Är nåt fel och barnet är dött så kommer kroppen tala om det.

    Men ring du och prata och se vad dom säger, men oroa dig inte i onödan, försök vara glad även om det ibland är svårt.
    Sköt om dig!
  7. Anonym2
    #4

    Ring MVC

    Om du är så jätteorolig ska du ringa MVC, de har väl telefontid? Och har de inte det nu brukar man kunna tala in ett meddelande så ringer de upp.

    Ultraljud ska man ju inte göra i tid och otid då man faktiskt inte riktigt vet till 100% vad för påverkningar det har på barnet egentligen, det kanske räcker med att du får komma till din barnmorska och lyssna på hjärtljuden?
  8. 4
    Ring MVC Om du är så jätteorolig ska du ringa MVC, de har väl telefontid? Och har de inte det nu brukar man kunna tala in ett meddelande så ringer de upp.

    Ultraljud ska man ju inte göra i tid och otid då man faktiskt inte riktigt vet till 100% vad för påverkningar det har på barnet egentligen, det kanske räcker med att du får komma till din barnmorska och lyssna på hjärtljuden?
  9. Medlem sedan
    Feb 2011
    #5
    Ringde till MVC direkt efter jag skrivit här och fick världens bästa tänkbara mottagande av kvinnan i telefonen. Hon sa att "det ju kan kännas helt olika från dag till dag, men att det ju inte spelar någon roll vad jag säger, för när man har den känslan du har nu, så blir man ju inte av med den förrän man verkligen vet att allt är bra. När kan du komma?".

    Så jag sa att jag ville komma så fort som möjligt och en halvtimme senare var jag där och gjorde UL. Och allt var helt perfekt!

    Jag kan verkligen rekommendera privata mottagningar. Går hos Barnmorskegruppen i Göteborg. Hade jag gått hos landstinget hade jag nog inte fått hjälp så här fort. Och inte en krona kostade det heller!

    Nu är jag lugn och glad igen..
  10. 5
    Ringde till MVC direkt efter jag skrivit här och fick världens bästa tänkbara mottagande av kvinnan i telefonen. Hon sa att "det ju kan kännas helt olika från dag till dag, men att det ju inte spelar någon roll vad jag säger, för när man har den känslan du har nu, så blir man ju inte av med den förrän man verkligen vet att allt är bra. När kan du komma?".

    Så jag sa att jag ville komma så fort som möjligt och en halvtimme senare var jag där och gjorde UL. Och allt var helt perfekt!

    Jag kan verkligen rekommendera privata mottagningar. Går hos Barnmorskegruppen i Göteborg. Hade jag gått hos landstinget hade jag nog inte fått hjälp så här fort. Och inte en krona kostade det heller!

    Nu är jag lugn och glad igen..
  11. Medlem sedan
    Mar 2005
    #6
    Härligt, vad skönt!
  12. 6
    Härligt, vad skönt!
  13. Medlem sedan
    Mar 2009
    #7
    Men så länge du inte blöder så finns ju ingen anledning till oro.

    Jag känner inget fladder alls trots v.13 och barn 4 och graviditet 6 och ingen mage. Jag förstår din oro, har den själv efter min förra graviditet då jag fick ett MA, men jag tänker som så att så länge jag inte blöder och mår skit så är jag gravid.
  14. 7
    Men så länge du inte blöder så finns ju ingen anledning till oro.

    Jag känner inget fladder alls trots v.13 och barn 4 och graviditet 6 och ingen mage. Jag förstår din oro, har den själv efter min förra graviditet då jag fick ett MA, men jag tänker som så att så länge jag inte blöder och mår skit så är jag gravid.
  15. Medlem sedan
    Mar 2009
    #8
    Det finns ingen forskning som säger att UL är farligt, det enda dom funnit är att barn kan bli vänsterhänta och det är ju en petitess i sammanhanget. Jag gjorde 10 UL under min förra graviditet och många CTG kontroller pga mycket komplikationer och min 3-åring har inga men av det och är högerhänt.
    Det skulle knappast göra UL om det var farligt.

    På min MVC lyssnar dom inte på hjärtat förrän tidigast i v.20 eftersom det kanske inte hört nåt innan dess och det skapar bara mer oro hos mamman även om allt är bra med fostret. PÅ UL ser man ju om fostret lever och det är ju det man vill veta.
  16. 8
    Det finns ingen forskning som säger att UL är farligt, det enda dom funnit är att barn kan bli vänsterhänta och det är ju en petitess i sammanhanget. Jag gjorde 10 UL under min förra graviditet och många CTG kontroller pga mycket komplikationer och min 3-åring har inga men av det och är högerhänt.
    Det skulle knappast göra UL om det var farligt.

    På min MVC lyssnar dom inte på hjärtat förrän tidigast i v.20 eftersom det kanske inte hört nåt innan dess och det skapar bara mer oro hos mamman även om allt är bra med fostret. PÅ UL ser man ju om fostret lever och det är ju det man vill veta.
  17. Medlem sedan
    Mar 2009
    #9
    Jag går hos landstinget MVC och det är då inget som är skit där, jag får hur mycket hjälp som helst. Vet inte om det beror på att jag är ensamstående. När jag gick privat däremot så var det ren skit, låååånga telefonköer och ont om tider.
  18. 9
    Jag går hos landstinget MVC och det är då inget som är skit där, jag får hur mycket hjälp som helst. Vet inte om det beror på att jag är ensamstående. När jag gick privat däremot så var det ren skit, låååånga telefonköer och ont om tider.
  19. Anonym2
    #10

    Har inte påstått det är farligt

    Men man vet inte med all säkerhet hur det påverkar, det avråds faktiskt från att göra för många ultraljud om det inte finns väldigt särskilda skäl och jag kan tycka att när det handlar om oro som den här ovan så kan det räcka med att lyssna på hjärtljuden, särskilt när man gjort ett ultraljud bara några veckor tidigare.
  20. 10
    Har inte påstått det är farligt Men man vet inte med all säkerhet hur det påverkar, det avråds faktiskt från att göra för många ultraljud om det inte finns väldigt särskilda skäl och jag kan tycka att när det handlar om oro som den här ovan så kan det räcka med att lyssna på hjärtljuden, särskilt när man gjort ett ultraljud bara några veckor tidigare.
  21. Medlem sedan
    Apr 2007
    #11

    Ang forskning...

    ...så kom det för några år sedan rapporter om att ultraljud kunde påverka fostrets hjärna. Det finns dock ingen som med säkerhet vet att hjärnan påverkas. Jag tror inte ultraljud är "farligt" på det sättet men tror också att man ska undvika det om det inte är absolut nödvändigt.
  22. 11
    Ang forskning... ...så kom det för några år sedan rapporter om att ultraljud kunde påverka fostrets hjärna. Det finns dock ingen som med säkerhet vet att hjärnan påverkas. Jag tror inte ultraljud är "farligt" på det sättet men tror också att man ska undvika det om det inte är absolut nödvändigt.
  23. Cissi (väntar 2:an)
    #12

    Det var ju ett konstigt svar

    Man kan väl oroa sig fastän att man inte blöder och att man inte blöder är ju inte alltid lika med att allt är som det ska vara. Finns ju många som går med döda foster i magen i flera veckor och som inte får någon blödning alls. (Förlåt TS för uttrycket men nu var ju allt ok så jag valde att skriva så här ändå).
    Skönt för dig att du fick komma och kika, hoppas du kan hålla dig lugn nu.
  24. 12
    Det var ju ett konstigt svar Man kan väl oroa sig fastän att man inte blöder och att man inte blöder är ju inte alltid lika med att allt är som det ska vara. Finns ju många som går med döda foster i magen i flera veckor och som inte får någon blödning alls. (Förlåt TS för uttrycket men nu var ju allt ok så jag valde att skriva så här ändå).
    Skönt för dig att du fick komma och kika, hoppas du kan hålla dig lugn nu.
  25. Medlem sedan
    Mar 2009
    #13
    Jag hade ett dött foster i magen i 4 veckor och blödde ut det 4 veckor senare så jo man blöder.
  26. 13
    Jag hade ett dött foster i magen i 4 veckor och blödde ut det 4 veckor senare så jo man blöder.
  27. MA
    #14
    Förr eller senare blöder man ju...men du tycker inte att det känns bättre att få reda på om nåt är galet så fort som möjligt? jag hade gärna vetat det tidigare istället för att gå med ett dött embryo i magen några veckor..
    Och känner man att något känns konstigt är det väl bättre att kolla upp det? bara för att man inte blöder just då behöver inte allt vara bra liksom..
  28. 14
    Förr eller senare blöder man ju...men du tycker inte att det känns bättre att få reda på om nåt är galet så fort som möjligt? jag hade gärna vetat det tidigare istället för att gå med ett dött embryo i magen några veckor..
    Och känner man att något känns konstigt är det väl bättre att kolla upp det? bara för att man inte blöder just då behöver inte allt vara bra liksom..
  29. Medlem sedan
    Mar 2009
    #15
    MVC brukar inte vara så villiga att lyssna på hjärtljuden förärn man är i v.20. Jag har tex frågat min BM om att få komma och lyssna i v.16 tex pga att jag genomgått MA och känner oro men svaret va att nej vi lyssnar inte så tidigt eller när tänkte du dig? V 16 svarade jag, nej var svaret. Jag frågade varför då började hon prata om att det är inte säkert att det hörs nåt och det skapar ju bara ännu mer oro trots att allt är helt normalt det kan tex bero på att moderkakan sitter i framvägg. Nu vet jag att min moderkaka sitter i bakvägg men jag får ändå inte lyssna trots att jag vet att man kan höra hjärtljud med angelsound från v.12 så det är ju bara skitsnack när BM påstår att det inte hörs förrän v.20 för att försäkra sig liksom.
  30. 15
    MVC brukar inte vara så villiga att lyssna på hjärtljuden förärn man är i v.20. Jag har tex frågat min BM om att få komma och lyssna i v.16 tex pga att jag genomgått MA och känner oro men svaret va att nej vi lyssnar inte så tidigt eller när tänkte du dig? V 16 svarade jag, nej var svaret. Jag frågade varför då började hon prata om att det är inte säkert att det hörs nåt och det skapar ju bara ännu mer oro trots att allt är helt normalt det kan tex bero på att moderkakan sitter i framvägg. Nu vet jag att min moderkaka sitter i bakvägg men jag får ändå inte lyssna trots att jag vet att man kan höra hjärtljud med angelsound från v.12 så det är ju bara skitsnack när BM påstår att det inte hörs förrän v.20 för att försäkra sig liksom.
  31. Medlem sedan
    Feb 2011
    #16
    Jag hade nöjt mej med att lyssna, men när de erbjuder UL så tackar man ju inte direkt nej. I övrigt är oro inget man sopar under stolen i det här läget. Skulle jag gått och mått dåligt till den 30:e maj då det är dags för nästa UL?
  32. 16
    Jag hade nöjt mej med att lyssna, men när de erbjuder UL så tackar man ju inte direkt nej. I övrigt är oro inget man sopar under stolen i det här läget. Skulle jag gått och mått dåligt till den 30:e maj då det är dags för nästa UL?
  33. Medlem sedan
    Feb 2011
    #17
    Jag vet inte var du bor, men i Göteborg är det ett sånt tryck på landstingets MVC eftersom det bor så mycket folk här. Men det är ju bra att det funkat för dej!
  34. 17
    Jag vet inte var du bor, men i Göteborg är det ett sånt tryck på landstingets MVC eftersom det bor så mycket folk här. Men det är ju bra att det funkat för dej!
  35. Medlem sedan
    Feb 2011
    #18
    Precis som Cissi och MA säger så är det väl bättre att kolla på en gång? Hur kul är det att vänta i fyra veckor för att sen komma in och få veta att fostret varit dött de tre senaste veckorna, men ingen blödning kommit än. Och dessutom må skit under hela den tiden.

    Förstår faktiskt inte hur du, Naturell mor till 3, tänker.
  36. 18
    Precis som Cissi och MA säger så är det väl bättre att kolla på en gång? Hur kul är det att vänta i fyra veckor för att sen komma in och få veta att fostret varit dött de tre senaste veckorna, men ingen blödning kommit än. Och dessutom må skit under hela den tiden.

    Förstår faktiskt inte hur du, Naturell mor till 3, tänker.
  37. Medlem sedan
    Apr 2007
    #19

    Måste hålla med här

    Det är väl ändå bättre att så fort som möjligt få reda på om fostret tex är dött, både fysiskt och psykiskt. Har en kusin som miste sitt barn när hon var i femte månaden och barnet hade varit dött ganska länge, hon tyckte det var väldigt jobbigt att det inte upptäcktes tidigare.
  38. 19
    Måste hålla med här Det är väl ändå bättre att så fort som möjligt få reda på om fostret tex är dött, både fysiskt och psykiskt. Har en kusin som miste sitt barn när hon var i femte månaden och barnet hade varit dött ganska länge, hon tyckte det var väldigt jobbigt att det inte upptäcktes tidigare.
  39. Medlem sedan
    Apr 2007
    #20

    Här får man komma från vecka 14

    På mitt MVC får man komma och lyssna på hjärtljuden (om man vill) i vecka 14.
  40. 20
    Här får man komma från vecka 14 På mitt MVC får man komma och lyssna på hjärtljuden (om man vill) i vecka 14.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Har ni någonsin...
    By mimiototte in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 21:49
  2. Nu mer än någonsin
    By tiva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 14:26
  3. Hur ska vi någonsin ha råd?
    By Fattiglappen in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 21:51
  4. ska det någonsin bli min tur?
    By Yllopgirl in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 17:45
  5. Hur ska jag någonsin...
    By Chickie in forum Sex & erotik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 00:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar