Vårdnadstvist :(
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Vårdnadstvist :(

    Hej,
    Ligger i vårdnadstvist. Vid muntlig förberedelse i oktober bestämdes att min dotter skulle bo hos mig under utredning. Innan dess varannan veckas boende mot min snart 8-åriga dotters vilja.
    Vi har varit separerade sedan hon var knappt 4 år. Hon har varit ledsen inför och efter hans veckor, blivit arg och blev mer och mer sluten.

    Nu är familjerätten klar med sin utredning och rekommenderar tingsrätten dom på gemensam vårdnad med förlängd varannan helg hos pappan.
    Huvudförhandling i juni.

    Någon med erfarenhet...snälla. Brukar det bli som familjerätten rekommenderar, eller vad kan jag förvänta mig?

    Jag har yrkat på enskild vårdnad, med umgänge varannan helg fre-sönd. Han vill ha gemensam vårdnad, varannan vecka.
    Vi kan ej kommunicera med varandra. Det blir gap och bråk.

    Vad kan jag vänta mig?
  2. 1
    Vårdnadstvist :( Hej,
    Ligger i vårdnadstvist. Vid muntlig förberedelse i oktober bestämdes att min dotter skulle bo hos mig under utredning. Innan dess varannan veckas boende mot min snart 8-åriga dotters vilja.
    Vi har varit separerade sedan hon var knappt 4 år. Hon har varit ledsen inför och efter hans veckor, blivit arg och blev mer och mer sluten.

    Nu är familjerätten klar med sin utredning och rekommenderar tingsrätten dom på gemensam vårdnad med förlängd varannan helg hos pappan.
    Huvudförhandling i juni.

    Någon med erfarenhet...snälla. Brukar det bli som familjerätten rekommenderar, eller vad kan jag förvänta mig?

    Jag har yrkat på enskild vårdnad, med umgänge varannan helg fre-sönd. Han vill ha gemensam vårdnad, varannan vecka.
    Vi kan ej kommunicera med varandra. Det blir gap och bråk.

    Vad kan jag vänta mig?
  3. Medlem sedan
    Jul 2001
    #2
    Skaffa ett ombud, ansök om rättshjälp (beroende på vilken inkomst du har):

    http://www.domstol.se/Juridisk-hjalp/Rattshjalp/
  4. 2
    Skaffa ett ombud, ansök om rättshjälp (beroende på vilken inkomst du har):

    http://www.domstol.se/Juridisk-hjalp/Rattshjalp/
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Jag har advokat, som kommer vara med på huvudförhandlingen i juni. Familjerättens utredning följdes av tingsrättens begäran.
  6. 3
    Jag har advokat, som kommer vara med på huvudförhandlingen i juni. Familjerättens utredning följdes av tingsrättens begäran.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Att du fick det interrimistiska boendet är en klar fördel; det blir oftast så som det varit den senaste tiden i domen. Dessutom går de gärna på Familjerättens utredning. Jag tror att det kommer att bli som du och dottern önskar med boendet. Det brukar dock vara svårt med enskild vårdnad men om det är stora samarbetssvårigheter så har det luckrats oupp mot att det är lättare att få det.
  8. 4
    Att du fick det interrimistiska boendet är en klar fördel; det blir oftast så som det varit den senaste tiden i domen. Dessutom går de gärna på Familjerättens utredning. Jag tror att det kommer att bli som du och dottern önskar med boendet. Det brukar dock vara svårt med enskild vårdnad men om det är stora samarbetssvårigheter så har det luckrats oupp mot att det är lättare att få det.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Jag hörde att det börjat bli vanligare med enskild vårdnad nuförtiden.
    Vi separerade när min son var 4 och han reagerade som din flicka. Du får gärna messa mig så ska jag berätta mer.
  10. 5
    Jag hörde att det börjat bli vanligare med enskild vårdnad nuförtiden.
    Vi separerade när min son var 4 och han reagerade som din flicka. Du får gärna messa mig så ska jag berätta mer.
  11. Medlem sedan
    Feb 2006
    #6
    Tack. Min dotter har sedan oktober, bott hos mig på heltid. Se´n januari har hon varit där varannan helg, fre-mån och det har fungerat. Hon vill INTE vara där to-mån, som familjerätten rekommenderar.
  12. 6
    Tack. Min dotter har sedan oktober, bott hos mig på heltid. Se´n januari har hon varit där varannan helg, fre-mån och det har fungerat. Hon vill INTE vara där to-mån, som familjerätten rekommenderar.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    De kommer säkert försöka få er att själva komma överrens om den där dagen. Ett tips är att du säger att du vill vänta tills hon blir lite större och att det är en plan att hon ska vara där lite mer då.
  14. 7
    De kommer säkert försöka få er att själva komma överrens om den där dagen. Ett tips är att du säger att du vill vänta tills hon blir lite större och att det är en plan att hon ska vara där lite mer då.
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8
    Tack!
  16. 8
    Tack!

Liknande trådar

  1. Vårdnadstvist!
    By Anonym in forum _1104 Aprilbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 21:34
  2. Vårdnadstvist
    By Roosen in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 17:45
  3. Vårdnadstvist
    By jätteledsen in forum Styvfamiljer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 09:41
  4. Vårdnadstvist!
    By Väninnan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 14:09
  5. Vårdnadstvist
    By väninnan in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 15:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar